پزشکی ورزشی

چطوری در آلودگی هوا زنده بمونیم؟

هر نفسی که فرو می‌رود، بلای جان است و چون برمی‌آید، تکثیر دی اکسید کربن!

خب؛ تا اینجا قصه از این قرار است که با وجود تمام شرایطی که در ایران داریم، ظاهرا هنوز هوای آلوده ما را از پای ننداخته است. اما کمی که وارد بطن قضیه می‌شویم، می‌بینیم که این هوای آلوده با تنفس ما چه کرده و چه سوغاتی برایمان آورده است! ما می‌گوییم: در این آلودگی هوا بیرون نروید، اما شما بخوانید: در این هوای آلوده نفس نکشید!

راه‌های موثر برای مقابله با آلودگی هوا

اما حالا که انقدر آلودگی هوا در حال عجین شدن با زندگی‌مان است، چه اقداماتی انجام دهیم تا با آلودگی هوا، به خصوص هوای تهران مقابله کنیم.

گل کاری کنید

در حالت عادی هم گل می‌تواند زیبایی محیط زندگی شما را زیباتر کند و باعث شود راحت‌تر نفس بکشید. داشتن گل در محیط خانه یا سرکار علاوه بر زیبایی که به محیط اطراف‌تان می‌دهد، هوای اطراف‌تان را نیز بهتر می‌کند. یک تحقیق کوچک در مورد بهترین گیاهانی که باعث بهبود هوای اطراف‌تان می‌شود، داشته باشید و این گل‌ها را حتما در این محیط به کار ببرید.

ماسک فیلتردار استفاده کنید

حالا که مثل ما مجبورید از خانه بیرون بروید و کار کردن در هوای بهاری یا کربنی! برایتان فرقی ندارد، حداقل از ماسک فیلتر دار استفاده کنید. فیلترهای این نوع ماسک‌ها انواع مختلفی دارد اما دقت کنید که در برخی از این مدل‌ها یک سوپاپ ساده به اسم فیلتر روی ماسک می‌گذارند. در حالی که ماسک فیلتردار کربن اکتیو این قابلیت را دارد که کربن هوا را تصفیه کرده و به شما بدهد. (کاچی به از هیچی!)

در نظر داشته باشید ماسک‌های ساده‌ای بنداری که برخی افراد بر صورت خود می‌گذارند، عملا هیچ تاثیری در تصفیه هوا ندارد.

اسپری اکسیژن بزنید

در شرایطی که هوای کافی و مناسب برای استنشاق وجود ندارد، چه در ارتفاعات و چه در هوای آلوده، استفاده از اسپری اکسیژن به شما کمک بسیاری می‌کند. خوبی استفاده از این کپسول‌ها، این است که به راحتی می‌توانید آن را در هر کجا، با خود ببرید و متناسب با میزان اسپری خود تا چند بار اسپری کنید.

 

 

از دست ندهید:دستگاه اکسیژن ساز بخریم یا کپسول اکسیژن؟

از ضدعفونی کننده‌های دست غافل نشوید

از آنجایی که آلودگی با خود معمولا بیماری‌های دیگری به همراه دارد، پیشنهاد می‌کنم در محل کار یا زندگی‌تان یک ژل ضدعفونی کننده دست به همراه داشته باشید که هر از چند باری دستان‌تان را ضدعفونی کنید.

 

 

برای آلودگی هوا چی بخوریم؟

 

در این مدت باید تا می‌توانید خودتان را به مواد غذایی که دارای آنتی اکسیدان بالا هستند، ببندید. ویتامین C که در برگ گشنیز، شلغم، برگ کلم و جعفری است میل کنید. ویتامین ایی که به وفور در بادام زمینی و روغن زیتون قرار دارد. ماهی سالمون و مارماهی و ادویه جاتی مثل پونه حاوی ویتامین ایی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.