پزشکی و سلامت

دستگاه اکسیژن ساز بخریم یا کپسول اکسیژن؟

اگر جزو کسانی باشید که نیاز به استفاده گاه به گاه یا مداوم اکسیژن دارید، احتمالا برای انتخاب کپسول یا دستگاه دغدغه خواهید داشت. در اینجا برانکارد برای راهنمایی بیشتر، با مقایسه این دو نوع محصول، به شما کمک خواهد کرد تا بلاخره تصمیم بگیرید دستگاه اکسیژن ساز را انتخاب کنید یا یک کپسول اکسیژن!

اما چه تفاوتی بین دستگاه اکسیژن ساز و کپسول اکسیژن وجود دارد؟

 

 

1- روش فراهم کردن گاز اکسیژن

 

نوع اکسیژن‌رسانی در کپسول با دستگاه متفاوت است. در کپسول اکسیژن که به همراه مانومتر استفاده می‌شود که مانومتر هم خود انواع مختلفی دارد، مقدار معین و محدودی اکسیژن به صورت فشرده، ذخیره شده است. بیمار از اکسیژن ذخیره شده تا زمانی که در کپسول، اکسیژن باقی مانده باشد، استفاده می‌کند. بعد از اینکه کپسول خالی می‌شود دوباره می‌توان با هزینه‌ی کمتری آن را شارژ کرد و دوباره به مدت محدود از آن استفاده کرد.

اما در رابطه با کپسول اکسیژن دیگر نیازی به شارژ ندارید و به مدت نامحدود می‌توانید از دستگاه استفاده کنید. تا زمانی که دستگاه به برق است، قادر به تولید اکسیژن ساز می‌باشد. برای استفاده از دستگاه اکسیژن ساز دیگر نیازی به خرید مانومتر جدا ندارید. دستگاه شبیه به یک سیستم تهویه کار می‌کند. به این ترتیب که هوای اطراف را گرفته، آن را تصفیه کرده و گاز نیتروژن را حذف کرده و اکسیژن خالص را به بیمار تحویل می‌دهد.

2- میزان اکسیژن

 

یک کپسول اکسیژن در هر حجمی که باشد، بعد از مدتی استفاده خالی شده و ناچارید دوباره آن را شارژ کنید.( بدون در نظر گرفتن شرایط نحوه شارژ و حمل و نقل آن) اما دستگاه اکسیژن ساز تا زمانی که هوا و برق شهری یا باتری وجود داشته باشد(که همیشه وجود دارد)، قادر است به بیمار هر میزان اکسیژن‌رسانی را داشته باشد. دستگاه اکسیژن ساز یک منبع دائمی اکسیژن برای بیمار محسوب می‌شود که همواره در دسترس اوست مگر اینکه مشکلی فنی در دستگاه رخ دهد.

 

 

 

3- ایمنی محصول

 

یک کپسول اکسیژن منبع قوی برای آتش سوزی محسوب می‌شود. چرا که اگر از آن اکسیژن نشت کند یا کپسول بترکد، فضای اطراف را پر از اکسیژن کرده و آماده‌ی آتش‌سوزی می‌باشد. اما دستگاه اکسیژن ساز، اکسیژنی در خود ذخیره نمی‌کند و گاز اکسیژنی که توسط دستگاه آماده می‌شود، بلافاصله توسط فرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر بسیاری از دستگاه‌ها دارای سیستم های حفاظتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های احتمالی هستند و در نتیجه خطر دستگاه اکسیژن ساز از یک کپسول اکسیژن پزشکی به مراتب کمتر است.

4-ابعاد محصول

 

وزن و ابعاد کپسول‌های اکسیژن در دو نوع آلمینیومی و فلزی متفاوت است. کپسول ‌های آلمینیومی سبک‌تر بوده اما کپسول‌های فلزی ایمنی و ماندگاری بیشتری دارد. با این وجود دستگاه اکسیژن ساز در ابعاد مختلفی ساخته شده که بدون ایجاد محدودیت در اکسیژن رسانی، می‌توانید آن را قابل حمل (پرتابل) انتخاب کنید. در حالیکه کپسول اکسیژن 2 لیتری قابل حمل است که منتها اکسیژن موجود در آن، بیشتر از 15 دقیقه اکسیژن رسانی ندارد. دستگاه‌های اکسیژن ساز نسبت به کپسول‌های اکسیژن از ابعاد کمتری برخوردار است و در میان دستگاه‌های اکسیژن ساز، نوع پرتابل آن ابعاد کمتری نسبت به انواع دیگر دارد.

 

 

 

 

5- اقلام همراه محصول

 

 

برای تهیه کپسول شما حتما باید همراه آن مانومتر یا ترالی حمل کپسول نیز تهیه نمایید اما کپسول اکسیژن در دو نوع پرتابل و غیرپرتابل نیازی به مانومتر ندارد چرا که خود دارای مانومتر است.

 

 

6-قیمت

 

دستگاه‌ اکسیژن‌ساز از کپسول اکسیژن گران‌تر بوده و درمیان اکسیژن‌سازها، اکسیژن‌ساز پرتابل قیمت بالاتری نسبت به دستگاه اکسیژن ساز خانگی دارد. از سویی شارژ کردن مداوم کپسول اکسیژن نیز هزینه‌ی پیوسته‌ دارد بنابراین در استفاده از کپسول یا دستگاه قبل از خرید باید مطمئن شوید تا چه حد می‌توانید هزینه کنید.

 

 

منبع:گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.