مادر و کودک

چگونه هوای تازه به فضای تنفس کودکان مان هدیه کنیم

هیچ چیز برای والدین ناراحت کننده‌تر از شنیدن صدای سرفه کودک شان نیست. این مشکل به قدری باعث ناراحتی والدین می‌شود که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا کودک بهبود یابد. امروزه به دلیل گسترده شدن آلاینده ها، هوایی که کودکان ما در آن نفس می کشند، تاثیر مطلوبی بر سلامت آن ها نمی گذارد. کودکان ما به دلیل داشتن سیستم ایمنی و تنفسی ضعیف تر، بیشتر در معرض آسیب های آلاینده ها قرار دارند.

هوای خشک به ویژه در فصل زمستان عامل اصلی ایجاد سرفه در کودکان و سالمندان است. در فصل زمستان رطوبت هوا در داخل خانه به وسیله سیستم های گرمایشی به شدت کاهش می یابد، این کمبود رطوبت باعث خشکی مجرای تنفس و در نتیجه ایجاد سرفه ،خشکی پوست، خارش و ایجاد اگزمای فصلی می شود. خشکی هوا می تواند موجب گرفتگی بینی، احتقان و سختی تنفس در هنگام خواب یک فرد بزرگسال شود. شما می توانید با مشاهده این علائم و ناراحتی ها به دنبال راه حلی برای این مشکل باشید، اما تصور کنید یک نوزاد هیچ راهی برای مطلع کردن شما از رنجی که در زمستان، در هر تنفس می کشد، ندارد، تنها راه اعتراض او گریه است که معمولا گریه کودک به دلایل دیگری تعبیر می شود. اگر شما هم به هوایی که کودکتان در آن نفس می کشد اهمیت می دهید، پیشنهاد می کنیم ما را در این مقاله همراهی نمایید.

 

 

بهبود خواب کودکان با دستگاه بخور

بسیاری از والدین در ابتدا تصورمی کنند، که استفاده از یک مرطوب کننده هوا تنها در مهد کودک یا در زمانی که کودک سرما خورده است لازم است، در صورتی که این ذهنیت نادرست است. تصور آنان از دستگاه بخور، بخار داغ آب، صدای خش خش دستگاه، تسکین گرفتگی بینی نوزاد و افزایش خلط است. اما یک مرطوب کننده هوا علاوه بر تاثیرات درمانی زیادی که دارد و در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، به خواب بهتر و راحت تر کودک شما هنگامی که در سلامتی و یا بیماری به سر می برد کمک می کند. مجاری تنفسی کودکان خیلی حساس تر است و می تواند در اثر خشکی و یا گرد و غبار دچار گرفتگی شود. این امر باعث می شود که کودکان مرتب در خواب بیدار شوند .استفاده از دستگاه بخور باعث کاهش اختلال و تحریک پذیری می شود که باعث خواب بهتر نوزاد یا کودک می شود. البته برای جلوگیری از بروز زمینه مناسب برای رشد قارچ و باکتری در نظر داشته باشید که رطوبت را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگاه دارید.

از سویی دیگر، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سر و صدا تولید شده توسط یک مرطوب کننده هوا ممکن است به خواب آرام کودک کمک نماید. دکتر هاروی کارپ، نویسنده “شادترین کودک ،” معتقد است که نوزادان زمانی که اتاق کاملا آرام نیست بهتر می خوابند. به گفته دکتر کارپ، نوزدان علاقه زیادی به صدای جارو برقی و سشوار دارند. زیرا گوش آنان زمانی که در داخل رحم بوده اند صدا های زیاد تر و بلند تری را شنیده است. حتی تحقیقات نشان داده است کودکان در یک مهد کودک شلوغ احساس راحت تری دارند و بهتر از منزل می خوابند. بنابراین، اگر کودک شما عصبی به نظر می رسد و رفتاری پرخاشگرانه دارد اما هیچ نشانه ای از بیماری در او وجود ندارد، بهتر است به یک مرطوب کننده هوا در اتاقش قرار دهید تا از تنفس لذت ببرد.

دستگاه بخور سرد و گرم برای نوزادان

در تابستان هرچند رطوبت هوا کمتر است، اما با استفاده از کولرهای آبی، هوای تازه و البته کمی خنک و رطوبت زیاد وارد خانه می شود. مجاری تنفسی حساس کودکان به رطوبت و گرمای زیاد تحریک بیشتری نشان می دهد و درنتیجه رطوبت زیاد و گرما باعث اذیت شما و نوزاد دلبند تان خواهد شد و حالت دم کردن ایجاد می کند، راه حل این مشکل هم استفاده از بخور های سرد و یک سیستم خنک کننده بدون آب مانند اسپیلت ها است. در هوای سرد و خشک زمستان، دستگاه بخور کمک می کند که ترشحات بینی کودک شما خشک نشود و راحت تر از بینی خارج شود و مجاری تنفسی کودک را باز می کند. از آن جا که کودکان ما مانند بزرگسالان نمی توانند از داروی های سرماخوردگی و یا ضد آبریزش بینی استفاده کنند، استفاده از بخور باعث نرم شدن مخاط بینی و خارج شدن موکوس های بینی نوزاد می شود، همچنین استفاده از سرم های شستشوی بینی (کلرید سدیم) نیز توصیه می شود. پزشکان متخصص اطفال و نوزادان توصیه می کنند از دستگاه بخور سرد برای اطفال بخصوص نوزادان تازه متولد شده استفاده شود و آن را در محل استراحت و نگهداری نوزاد قرار دهند، دستگاه بخور سرد علاوه بر مرطوب نمودن مجاری تنفسی کودک و کاهش سرفه های ناشی از خشکی ریه ها و سرماخوردگی برای کاهش ذرات معلق در هوا و پایین آوردن ضریب انتقال ویروس ها بخصوص ویروس های آنفولانزای فصلی بسیار موثر و کار است، ذرات آب که به صورت مه در فضای هوا اسپری می شود به ذرات معلق در هوا می چسبد و آنها را سنگین می نماید باعث نشست این ذرات بر زمین و افزایش کیفیت هوا تنفسی نوزاد می گردد.

 

 

تفاوت بخور گرم و بخور سرد

بخور گرم: این بخورها در حقیقت آب را می جوشانند و بخار تقطیر شده را در هوا پخش می کنند ، که مثل افشاندن ملایم آب گرم در هواست. رطوبت ایجاد شده توسط بخور گرم در هوای سرد اتاق، برای تنفس بهتر است.بخورهای گرم به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها در محفظه بخور، به تمیز کردن متناوب احتیاج دارند .

مزایا:

  1. برای سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مناسب است.
  2. بعضی از مدل ها دارای یک ظرف داروست که برای پراکندن داروهای استنشاقی و روغن های مفید استفاده می شود.
  3. بخور گرم درآب و هوای سرد و در طول زمستان مناسب تر هستند.

معایب:

  1. به علت رسوبات حاصل از مواد به جای مانده از تبخیر آب ، بخورهای گرم به تمیز کردن متناوب بیشتری احتیاج دارند.
  2. فضای کوچکتری نسبت به بخورهای سرد را تحت پوشش قرار می دهند.
  3. بخور گرم حتما باید دور از دسترس کودکان قرار گیرد

بخور سرد: بخورهای سرد اولتراسونیک، بخورهای سرد، بخار تقطیر شده (مه) را به داخل فضای اتاق پرتاب می کند. در نیتجه دمای اتاق را پایین تر می آورد و تنفس را راحت تر می کند. بخورهای سرد اندازه ها و انواع متنوعی دارند که برخی از انواع آن در سیستم گرمایشی خانه نصب می شوند.

مزایا:

  1. تمیز کردن آسان
  2. در فضای های بزرگ ،کاراتر هستند
  3. تنفس آسانتر
  4. در آب وهوای گرم کاراتر هستند

معایب:

  1. نسبت به بخور گرم پر و سر و صداتر هستند (به غیر از مدل های اولتراسونیک)
  2. در یک دمای مشخص ممکن است، کمی سرد به نظر برسد.

بخور گرم بهتر است یا بخور سرد؟

دستگاه بخور سرد: در این روش آب تحت فشار صفحه اولتراسونیک، به ذرات کوچک و مه مانند تبدیل شده و به هوا پرتاب می گردد و از آنجایی که بخار این دستگاه ها گرم نمی باشد، نگرانی های که از بابت سوختگی کودکان نخواهد بود. معمولا نمی توان در دستگاه های بخور سرد مواد افزودنی و عصاره افزود و توجه به این نکته حائز اهمیت است که هر نوع مرطوب کننده ای می بایست طبق دستور العمل سازنده نگهداری و تمیز شود .

دستگاه بخور گرم: در این دستگاه ها بخار گرم حاصل از تبخیر آب در اثر گرما در هوا پرتاب می شود و در اثر حرارت میکروب ها و ویروس ها در طول فرایند حذف می شوند. با این حال، می بایست از سوختگی حاصل از بخار داغ که بد ترین سوختگی ها است جلوگیری نمایید و دستگاه را از دسترس کودک دور قرار دهید. دستگاه بخورگرم باعث افزایش هزینه برق می گردد ودر نتیجه مبلغ کمی به صورت ماهیانه قبض برق شما اضافه خواهد شد.

فیلتر یا غیر فیلتر: بسیاری از دستگاه های بخور امروزی دارای فیلتر هوا و آب برای اطمینان از اینکه بخار که از دستگاه خارج می شود تمیز و عاری از میکروب باشد هستند. فیلترهای که برای تصفیه آب تعبیه می شوند نیاز به تعویض منظم دارند که بسته به مقدار استفاده، معمولا هر ماه دو بار انجام می شود و می تواند هزینه های قابل توجهی را برشما تحمیل کند. البته در برخی از دستگاه های بخور فیلتر را می توان از دستگاه خارج و پس از شستشو و ضد عفونی دوباره نصب کنید و این کار موجب صرفه جویی در پول شما در دراز مدت خواهد شد.

چند توصیه در رابطه با دستگاه بخور

  • متخصصان اطفال توصیه می کنند که شما برای کاهش انتقال میکرو ارگانیسم های بیماری زا و جلوگیری از خشکی هوا سطح رطوبت مهد کودک و محل خواب کودک را در سطح ایده آل ۵۰ درصد حفظ نمایید.
  • دستورالعمل نگهداری و تمیز کردن سازندگان دستگاه را مطالعه و از آن پیروی کنید.
  • نوع آب و کیفیت آن در بخور سرد بسیار مهم است.
  • بهترین کار نظافت هر روز دستگاه است که کمتر از چند دقیقه زمان میبرد.
  • بیشترین استفاده از انواع دستگاه بخور در زمستان گزارش شده است اما نباید از استفاده این دستگاه ها در دیگر فصول غافل شوید.
  • اگر در خانه فرد سالمند یا کودک دارید، هرگز دستگاه بخور را در دسترس آن ها قرار ندهید.

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.