سوالات پزشکي, عفونی

مدت زمان زنده ماندن ویروس HIV خارج از بدن

ویروس ایدز چقدر زنده می ماند

ویروس ایدز روی سطوح چقدر زنده می ماند ؟

سلام.دکتر ویروس hiv مثلا در داخل یک لیوان آب یا خارج از بدن یک انسان تا چه زمانی باقی میماند و خاصیت بیماری زایی دارد؟
ویروس HIV با توجه به ساختاری که دارد نمی تواند به مدت طولانی در خارج از بدن میزبان زنده بماند و این زمان بستگی به غلظت و تعداد ویروس موجود در آن نمونه دارد. با این حال مطالعات روی نمونه هایی با غلظت بسیار بالای ویروس نشان داده است که با خشک شدن نمونه مقدار ویروس 90 تا 99 درصد کاهش یافته است و با توجه به اینکه میزان ویروس در نمونه های واقعی که در بدن فرد مبتلا وجود دارد از نمونه های آزمایشگاهی بسیار کمتر می باشد، میتوان نتیجه گرفت که احتمال ابتلا در نمونه هایی که در محیط (خارج از بدن فرد مبتلا) وجود دارند تقریبا صفر می باشد.
ویروس HIV ( ایدز ) خارج از بدن ( برای مثال روی وسایل دندانپزشکی یا سلمانی ) تا چند ساعت زنده و فعال است ؟؟؟؟؟
ویروس HIV همانطور که در بالا گفته شده، مدت زمان بسیار کمی (حدود چند دقیقه) خارج از بدن انسان زنده است که با خشک شدن خون تقریبا به طور کامل از بین می رود.
می خواستم ببینم که آیا الکل ویروس ایدز را از بین میبرد یا نه ؟ مثلا اگر یک تیغ سلمانی آلوده به ویروس ایدز باشد با قرار دادن آن در الکل از بین میرود یا نه ؟ با تشکر
همانطور که در بالا هم ذکر شده، اگر جسمی (تیغ) به خون تازه آغشته نباشد، به احتمال زیاد ویروس از بین رفته است در غیر اینصورت برای رفع آلودگی با ویروس HIV باید درجه خلوص مناسب و زمان مشخصی وسیله در الکل باقی بماند.

زنده ماندن ویروس ایدز روی تیغ

سلام.می خواستم بدونم اگر تیغی رو روی چراغ الکلی بگیریم (به مدت10ثانیه)اگر الوده به ویروس باشه ویروس از بین میره یا نه؟
اگر تیغ به خون آلوده آغشته شده باشه حداقل یک دقیقه باید روی حرارت مستقیم ، مثل همون چراغ الکلی گرفته بشه. در اینصورت ویروس از بین میره.

کمی بیشتر در مورد ویروس ایدز بدانیم

ویروس ایدز (HIV) مخفف ویروس نقص ایمنی انسان است. ویروس ایدز گلبول های سفید بدن انسان که وظیفه دفاع در برابر بیماری های مختلفی را دارند نابود می کند، در نتیجه سلول هایی که حفظ سلامتی بدن را بر عهده دارند را از بین می برد. در این شرایط ویروس ایدز باعث می شود که بدن فرد به راحتی مستعد بیماری شود و ابتلای بدن به بیماری های مختلف و عفونت ها را به راحتی باعث می شود.

متاسفانه در شرایطی نیز ممکن است بدن افراد به دلیل ابتلای ویروس ایذر دچار عفونت شدید شود و مرگ فرد را منجر شود. هنگامی که فرد به ویروس ایدز مبتلا می شود این ویروس در تمام طول عمر در بدنش باقی می ماند. تاکنون درمانی برای آن وجود نداشته و تنها با مصرف داروها می توان این ویروس را کاهش یا متوقف کرد. در صورتی که فرد مبتلا شده تحت درمان با دارو قرار نگیرد امید به زندگی برای او سه سال خواهد بود و در این بین نیز در صورتی که به بیماری های عفونی دچار شود بیشتر از یک سال زنده نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : نکاتی برای نگهداری و مراقبت از بیماران ICU- فرق آی سی یو با کما

راههای انتقال و انتشار ویروس ایدز

ویروس ایدز از راههای مختلفی قابل انتقال بوده و از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

  • رابطه جنسی

افرادی که مبتلا به ویروس ایدز هستند در مایع جنسی آنها این ویروس بصورت زنده و فعال وجود دارد. این مایعات در مردان شامل مایع منی و در زنان نیز شامل مایعات مهبلی است که توسط این مایعات در رابطه جنسی منتقل می شود.

  • خون و فرآورده های خونی

در صورتی که خون فرد آلوده به ویروس ایدز به فرد سالم تزریق شود، فرد سالم نیز آلوده به ویروس خواهد شد. همچنین در صورت استفاده از سرنگ برای فرد آلوده به ویروس، سرنگ نیز حامل ویروس بوده و در صورت استفاده از همان سرنگ برای فرد سالم، فرد سالم نیز دچار آلودگی به ویروس می شود.

  • مادر به کودک

در صورتی که مادر به ویروس ایذر مبتلا باشد در این صورت در اواخر بارداری و مخصوصاً هنگام زایمان و شیردهی به کودک، متاسفانه کودک نیز به این ویروس مبتلا خواهد شد. البته در کشور ما قبل از بارداری مادر، از او آزمایش ایدز به عمل می آید تا در صورتی که مادر مبتلا باشد به او هشدار داده شود.

  • خالکوبی و سوراخ کردن گوش

تمامی ابزارها و وسایلی که با خون فرد مبتلا به ویروس ایدز در ارتباط باشد نظیر انواع تجهیزات پزشکی و درمانی خطرناک بوده و در صورتی که به صورت مشترک از آنها استفاده شود افراد دیگر را نیز آلوده می کند. در صورت مراجعه به مراکز زیبایی برای خالکوبی و یا تاتوی بدن و ابرو دقت نمایید از ابزارها و وسایل مشترک برای شما استفاده نشود تا خطر ابتلا شما را تهدید نکند. همچنین در صورتی که به دندانپزشکی مراجعه نمایید دقت نمایید تا از وسایل یکبار مصرف برای شما استفاده نشود و در صورت مشاهده وسایل مشترک به هیچ وجه اجازه ندهید تا از آن وسایل برای شما استفاده گردد.

راههای عدم انتقال ویروس ایدز

ویروس ایدز عموماً از راههایی که در بالا ذکر شد به فرد سالم منتقل می شود. اما در موارد زیر انتقال ویروس غیر ممکن می باشد و این ویروس افراد دیگری را درگیر نمی کند.

  • تماس های عادی مانند کارکردن همکاران و افراد در یک محیط، هم صحبت شدن، دست دادن و روبوسی، استفاده از وسال نقلیه عمومی مانند سوار شدن افراد با هم در تاکسی، اتوبوس و…
  • این ویروس در استخرهای عمومی، حمام عمومی و توالت نیز قابل انتقال نیست.
  • از طریق لباس و رختخواب نیز قابل انتقال نمی باشد.
  • از طریق عطسه، سرفه و یا حتی نیش حشرات به فرد سالم منتقل نمی شود.

مراحل ابتلا به ویروس ایدز

ابتلا به ویروس ایدز را در سه مرحله بیان نموده اند و در صورتی که بدون انجام درمان فرد زندگی خود را سپری نماید در طول زمان سیستم ایمنی بدن او را از بین می برد و در شرایط بدی به سر خواهد برد. مراحل ابتلا به شرح زیر خواهد بود:

  • مرحله اول: عفونت حاد

بیشتر افراد مبتلا در مراحل اولیه متوجه ابتلا به ویروس نمی شوند. اما پس از ابتلا و بعد از گذشت 2 تا 6 هفته علائمی به این شکل ظهور خواهد نمود:

  • سردرد
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی و کوفتگی بدن
  • درد در ماهیچه های بدن
  • گلو درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • جوش یا بثورات قرمز که همراه خارش ظاهر می شوند
  • تب
  • مرحله دوم: عفونت مزمن

بعد از اینکه سیستم ایمنی در برابر ویروس ایدز دچار اختلال می شود و سیستم ایمنی از بین می رود نشانه های ایذر فروکش کرده و از بین می رود، این دوره را با نام دوره نامنظم یا بالینی نامگذاری می کنند. علائم و نشانه های ابتلا از بین می رود و فرد احساس می کند مبتلا به ویروس نمی باشد. این مرحله حتی ممکن است به مدت 10 سال و یا بیشتر نیز به طول بینجامد. در طی این مدت سیستم ایمنی به طور کامل از بین خواهد رفت.

  • مرحله سوم: ایدز

این مرحله را مرحله پیشرفت عفونت ویروس ایدز می نامند. در این مرحله علائمی به فرد هشدار می دهد که مبتلا به ویروس هستید. این علائم به شکل زیر خواهد بود:

  • تب بیش از 10 روز
  • تعریق شبانه
  • کاهش وزن
  • لکه های قرمز که بر روی پوست شما برای همیشه باقی می مانند
  • تنگی و گرفتگی تنفس
  • اسهال شدید و عموماً طولانی مدت
  • خستگی همیشگی
  • تورم گره های لنفاوی گردن و یا کشاله ران
  • عفونت هایی که در دهان، گلو و واژن ایجاد می شود
  • کبودی و خونریزی بدون دلیل

در صورتی که افراد مبتلا به ویروس تحت درمان دارویی قرار نگیرند حدوداً 3 سال زنده می مانند، حتی اگر عفونت خطرناکی نداشته باشند. اما در صورت درمان و همچنین داشتن شیوه زندگی سالم می توانند زندگی طولانی را داشته باشند.

ویروس ایدز چقدر زنده می ماند

آیا ویروس ایدز با آب از بین می رود

با توجه به اینکه ویروس ایدز از طریق خون، رابطه جنسی و شیر مادر منتقل می شود این ویروس تنها 10درصد در آب لوله کشی بعد از 1 تا 2 ساعت فعال می ماند. همچنین پس از گذشت 8 ساعت، تنها 0.1 درصد از این ویروس فعال می ماند. پس می توان به این نتیجه رسید زمانی که این ویروس در مقابل آب قرار بگیرد مدت زمان زیادی دوام نیاورده و زنده نمی ماند.

می توان بیان نمود که این ویروس تنها با آب خالی از بین نمی رود و برای از بین بردن آن باید از مواد ضدعفونی برای شستشوی وسایل، لباس و … استفاده کرد. در اینجا می توان نتیجه گرفت که آب حامل ویروس ایدز نیست و نمی تواند آن را انتشار دهد.

ویروس ایدز روی پارچه

باید این نکته را متذکر شد که ویروس ایدز در خارج از بدن افراد ضعیف بوده و نمی تواند عامل انتشار خود به افراد دیگر باشد. بیش از 90 درصد این ویروس در محیط خارج از بدن افراد در طی چند ساعت غیرفعال می شود و عملکرد و انتشار خود را از دست می دهد.

حال ممکن است این سوال پیش آید که این ویروس روی پارچه و سطوح و … باعث ابتلای افراد می شود؟

در پاسخ به این سوال باید به اطمینان عنوان نمود که ویروس ایدز بر روی پارچه و سطوح زنده نمی ماند و قابل انتقال و انتشار نیز نمی باشد.

5 دیدگاه در “مدت زمان زنده ماندن ویروس HIV خارج از بدن

  1. حامد رضایی گفت:

    باسلام وقت بخیر . میخواستم بدونم اگر مثلا الکلی حاوی ویروس hiv باشد و بعد از ان الکل برای تزریق معمولی امپول استفاده شود احتمال انتقال ویروس وجود دارد ؟

  2. محدثه مرادی گفت:

    الکل ویروس اچ آی وی رو حتمی از بین نمیبره ولی باز باید از پزشک بپرسید

  3. Javad گفت:

    با عرض سلام. اگر کسی اچ ای وی داشته باشد و روی جسم تیزی در پایش فرو رود و خون بیاید و بعد ۸ ساعت فرد سالم دیگر همان جسم تیز در پایش فرو رود و خون بیاید ایا اچ ای وی منتقل میشود؟

  4. محدثه مرادی گفت:

    سلام جواد عزیز لطفا در اولین فرصت فرد سالم آزمایش خون بدن حتما

  5. Ali گفت:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم از طریق ناخن گیر هم احتمال آلودگی به ایدز هست یا خیر و راجب نوک سوزن هم سوال داشتم که به صورت اتفاقی به دست وارد بشود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.