سوالات پزشکي, عفونی

علت بیماری زونا

سه روزه که روی قفسه ی سینه ام، درست پایین تر از گودی گردنم، قرمز شده بود و به شدت احساس خارش و سوزش در اون ناحیه وجود داشت. اول فکر کردم یه قارچ پوستی ساده است، پمادهای قارچی که توی خونه داشتیم رو استفاده کردم اما هیچ اثری نداشت. توی این سه روز شبها با کمپرس یخ اون موضع رو خنک می کردم تا خارش و سوزش یادم بره و بتونم بخوابم. خلاصه اینکه امروز به پزشک مراجعه کردم. بهم گفت که این اصلا قارچ پوستی نیست و زونا هست. ازم سوال کرد که بیمارستان رفتم و یا با فرد مبتلا به آبله مرغان تماس داشتم؟ و من هر دو رو نفی کردم. گفت که این بیماری و اینجور ناراحتی پوستی در افراد بسیار مسن که سیستم ایمنی بدنشون خیلی ضعیف شده ایجاد می شه معمولا!!
بهم قرص آسیکلوویر داد و دو پماد به نامهای آلوویر و ایپانتن
پزشک گفت که تجویز اینها فقط برای تسکین خارش و سوزش هست و باید دوره ی درمانی اش که حدود 15 روز هست طی بشه

ازتون می خوام یه اطلاعاتی بهم بدین راجع به این بیماری پوستی
همین الان از دکتر اومدم و یه جستجوی کوچولو توی نت انجام دادم اما از دیدن تصاویر چندش آوری که مربوط به این بیماری بود واقعا حالم بد شد و نتونستم چیزی مطالعه کنم
می خوام بدونم واقعا علت زونا چی هست؟ من فوق العاده به بهداشت اهمیت می دم، جای کثیفی هم نرفتم، با فرد مبتلایی هم هیچگونه تماسی نداشتم.
زونا با هرپس های تناسلی شباهتی داره؟
ممکنه جای دیگه هم بروز کنه؟ مثلا در ناحیه ی تناسلی؟
با ضعف سیستم عصبی ارتباطی داره؟ آخه شدیدا درگیر مسائلی هستم که عصبی ام می کنه.

آره، زونا می‌تونه بر اثر مشکلات عصبی و درگیری‌های ذهنی هم ایجاد بشه.
زونا معمولا در افراد مسن و افرادی که به خاطر عواملی مانند:

استرس
زخم
عوارض دارویی
و …
سیستم ایمنی ضعیفی دارن، شایع هست.
زونا یا Shingles تحت عنوان هرپس زوستر یا Herpes Zoster هم نامیده می‌شه و ممکنه در یه طرف صورت یا بدن ظاهر بشه.
ببینید دوست من،
زونا معمولا زمانی اتفاق می‌افته که ویروسی که باعث ایجاد آبله مرغان در فرد بوده، مجددا فعال می‌شه. بعد از بهبودی از آبله مرغان، این ویروس در اعصاب بدن اصطلاحا به خواب می‌ره! در بعضی افراد این خوابیدن همیشگیه و در بعضی افراد زمانی که اون فرد به بیماری، استرس، افزایش سن و ضعف سیستم ایمنی بدن دچار می‌شه، اون‌وقت این ویروس بیدار می‌شه! خیلی هم روشن نیست که چرا این اتفاق می‌افته اما همین که این ویروس فعال می‌شه تنها زونا رو نتیجه می‌ده نه آبله مرغان.

من کلا ضایعات پوستی رو نمی‌تونم ببینم! اما برای این‌که بحثم کامل باشه و کسایی که رهگذری اینجا رو می‌خونن، خودشون بتونن یه تشخیص اولیه در مورد زونا بدن و به پزشک مراجعه کنن، تصویر زیر رو اینجا اینزرت می‌کنم؛ البته با چشمان بسته و نیمه بسته! :دی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.