پزشکی و سلامت

عادات ناپسندی که برای قلب شما ضرر دارد

عادات ناپسندی که برای قلب شما ضرر دارد

خیلی از ما در روزمره مشغول به فعالیت‌هایی هستیم(یا نیستیم) که به طور غیرمستقیم بر سلامت قلب ما اثر می‌گذارد. عواملی که شاید خیلی از آن‌ها اطلاع نداشته باشیم که چه اثری بر قلب‌مان می‌گذارد. این اتفاق می‌تواند به صورت غیرمستقیم در اثر استرس حاصل از رفت و آمدهای روزانه، ازدواج ناموفق، شغل و ..ناشی شود و یا تغذیه نامناسب و بی تحرکی و عواملی از این دست. در این قسمت با برانکارد همراه شوید تا از عادات ناپسندی برایتان بگوییم که شاید چندان از آن مطلع نباشید در حالیکه برای سلامتی قلبی شما ضروری هستند.

تاثیر ورزش در سلامت قلب

.

.

آیا شما ورزش می‌کنید؟ می‌توانید از خواندن این قسمت صرف نظر کنید!

.

1- یکجا می‌نشینید و تا سنگ از آسمان نیفتد، بلند نمی‌شوید؟

.

اما اگر از آن دسته از افراد هستید که از صبح تا آخرین ساعات کاری بر روی صندلی اتاق کارشان می‌نشینند و اصطلاحا به صندلی می‌چسبند، باید بگویم هر چه سریع‌تر فکری برای وضعیت سلامت‌تان بکنید. شما می‌توانید همان سرجای‌تان کمی از رخوت بدن‌تان کم کنید. به این ترتیب که همان‌جا که هستید، از جایتان بلند شوید و بدن‌تان را بکشید و خستگی‌تان را درد کنید. هر ساعت حداقل یکبار از سر جای تان بلند شوید و حتی در حد یک قدم زدن تا اتاق همکارتان، کمی تحرک داشته باشید.

می‌توانید ورزشی کنید که به آن علاقه و انگیزه دارید. فعالیت موردعلاقه شما می‌تواند رقص، ورزش، پیاده‌روی یا دویدن باشد.

.

از دست ندهید9 عادت روزانه که شما را بیمار می کند

.سلامت قلبی جوانان

.

2- تفکر “حالا فعلا که جوونیم!” دارید؟

.

اگر به هوای جوانی‌تان، از هر غذایی و هر عادتی دست نمی‌کشید و به قولی تا جایی که قلب‌تان امان دهد، می‌خواهید به خوردن هر غذایی ادامه دهید و ورزش هم نکنید و فعالیت خاصی هم نداشته باشید، حتما روی عادات سلامت‌تان تجدید نظری داشته باشید. بهترین زمانی که باید به فکر سلامتی‌تان باشید پیش از آنکه از درد کمر و آرتروز و زانو درد بنالید، و یا با گرفتگی قلب‌تان دست و پنچه نرم کنید، همین دوران جوانی است.

.

نوشیدنیهای مضر برای قلب

.

3- مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های انرژی‌زا

 

مصرف این نوشیدنی‌ها شاید به طور معمول حتی برای بدن مفید باشد، اما اگر به طور غیر معمول و مانند آب خوردن، این نوشیدنی‌ها را مصرف می‌کنید، سعی در کمتر کردن نوشیدن آن‌ها کنید. چرا که باعث می‌شود میزان چربی و فشار خون شما بالا رود. بنابراین برای نوشیدن این نوع نوشیدنی‌ها، برای خود محدودیت ایجاد کنید.

نقش غذا در سلامت قلب

.

4- رژیم غذایی مناسب ندارید

اگرتصور می‌کنید که تمام موادی که باید به بدن‌تان برسد، در همان وعده‌های غذایی همیشگی که صبح و ظهر و شب میل می‌کنید، نهفته است، باید بگویم: سورپرایز…! وعده‌های غذای ما معمولا غنی نیست. داشتن یک رژیم غذایی استوایی بسیار کمک می‌کند. یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل مواد غذایی بسیار خوشمزه است. اساس این رژیم بر مبنای مصرف روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزی‌ها و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی بخصوص ماست و پنیر و نیز مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی طراحی شده است که البته در هر کشور متفاوت است اما اصول کلی آن، به ترتیب زیر است:

 

  • شما باید سبزی‌ها، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، سیب زمینی، غلات کامل، نان، گیاهان، ادویه‌جات، ماهی، غذاهای دریایی و روغن زیتون به مقدار زیادی در رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف کنید.
  • شما باید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر و ماست را به طور متوسط در رژیم غذایی مدیترانه ای بخورید.
  • شما باید به ندرت از گوشت قرمز استفاده کنید.
  • شما به هیچ وجه نباید از فراورده‌های شیرین شده با شکر، شیرینی، گوشت فرآوری شده، رشته و دانه‌های فراوری شده، روغن تصفیه شده و دیگر غذاهای صنعتی و فراوری شده با روغن و ادویه فراوان (فست فودی) استفاده کنید.

 

شاید در قدم اول برای کسانی که در عادات غذایی خود بر رژیمی پایبند نبودند، کمی سخت باشد اما از آنجا که از مواد خوشمزه‌ای ساخته شده است، بنابراین به هر شکلی که می‌خواهید، می‌توانید بر این رژیم پایبند باشید.

شاید لازم‌تان شود: معجزه لاغری با رژیم کم کربوهیدرات (اتکینز)

.

.

5- دکتر نمی‌روید مگر اتفاق خاصی بیفتد؟

آیا شما از میزان قندخون، کلسترول، چربی، قند و … در بدن خود اطلاع دارید؟ می‌دانیم دغدغه‌های روزمره زندگی آنقدر زیاد است که احتمالا با خود بگویید نفس ما از جایی گرم بلند می‌شود اما در حقیقت دانستن میزان قند یا فشار خون‌ یا چربی‌تان یکی از ضروری‌ترین اطلاعاتی است که نسبت به خود باید بدانید. چرا که شما ممکن است وضعیت جسمی خوبی داشته باشید و کاملا سالم به نظر برسید اما دارای فشار خون بالا باشید. از سن 20 سالگی به طور مرتب حداقل ماهی یکبار چکاب بروید.

 

.

چربی دور شکم‌تان را اندازه گرفته‌اید؟

.

6- چربی دور شکم‌تان را اندازه گرفته‌اید؟

طبق آمار نزدیک به دو سوم از افرادی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند از وجود چربی شکمی مازاد رنج می‌برند. بنابراین همین حالا متر بردارید و دور شکم‌تان را اندازه بگیرید. میزان چربی قابل قبول برای خانم‌ها 30 اینچ در برای آقایان 40 اینچ است. اگر چربی‌های شما بیشتر از این مقدار است، شروع به آب کردن شکم‌تان بکنید. نگران نباشید. آهسته آهست پیش روید حتی آب شدن ذره‌ای چربی، به سلامت‌ قلب‌تان کمک می‌کند.

.

وقتی که بی خبر، قلب می ایستد…

.

احوالاتتان را نادیده نگیرید

7- احوالات‌تان را نادیده می‌گیرید؟

 

زمانی که حال و حوصله‌ی خودتان را هم ندارید، شاید انجام ساده‌ترین کارها هم برایتان دشوار باشد، چه برسد به تمرین و ورزش. اگر این وضعیت‌تان تا چندین هفته ادامه پیدا کند حتما آن را با پزشک‌ یا هر کسی که بتواند شما از این حال خمودگی و افسردگی رها کند، صحبت کنید. شاید در شروع حس و حال تمرین و ورزش را نداشته باشید امابه برانکارد اعتماد کنید! حس و حال شما پس از ورزش کاملا متفاوت با حس و حال شما قبل از ورزش است.

حقیقت های جالب در مورد قلب که نمی دانستید

سیگار دود شده استنشاق می‌کنید؟

8- سیگار دود شده استنشاق می‌کنید؟

.

“همیشه زمانی که در پیاده رو راه می‌روم و مجبورم مسافتی را پشت سر فردی که بی خیال، سیگارش را دود می‌کند و جلو می‌رود، راه بروم، کفری می‌شوم.”

 

.

سیگار کشیدن فرد دیگری می‌تواند به قلب شما آسیب برساند. شاید آن حدی که شما در معرض خطر هستید، خود کسی که سیگار می‌کشد، در معرض خطر نباشد. بنابراین در صورت امکان، در زمان سیگار کشیدن افرادی که ناچارید زمانی را در کنار آن‌ها بگذرانید، در خانه یا محل کار، خیابان و ..، سعی کنید از آن‌ها فاصله بگیرید تا دود سیگار را استنشاق نکنید.

.

9- خیره شدن به مانیتور برای کل روز

نور نمایشگر آیفون و دستگاه‌های الکتریکی دیگر شما می‌تواند به سلامت چشمانتان آسیب برساند. نور آبی که از محصولات الکترونیکی منتشر می‌شود یکی از علائم خطر اصلی «دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد» است که منجر به کاهش دید شدید می‌شود. همچنین قرار گرفتن در معرض این نور منجر به خستگی دیجیتالی چشم (Digital Eye Strain) می‌شود که به شکل تاری دید، چشمان قرمز و خشک، و همچنین سردرد خود را نشان می‌دهد.

بعد از کار و تمرکز روی یک صفحه‌ی نمایشگر لازم است برای مدت کوتاهی در بازه‌های ۲۰ دقیقه‌‌ای به چشمان‌تان استراحت دهید. این استراحت می‌تواند در حد ۲ تا ۳ دقیقه باشد با این حال نباید در این مدت استراحت کوتاه، تلفن یا تبلتتان را بردارید و مشغول پاسخ دادن به پیغام‌ها شوید. چرا که با این کار تنها محصولی که از آن استفاده می‌کردید را عوض کرده‌اید و کماکان به یک صفحه دیجیتالی خیره شده‌اید.

منبع:webmd

https://www.berankard.com/?p=14334&preview=true

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.