سوالات پزشکي, غدد و متابولیسم

سوال در مورد پرولاکتین

من زنی هستم 31 ساله که 2 سال پیش ازدواج کردم از یک سال پیش جهت معاینات پیش از بارداری به پزشک مراجعه کردم که گفتند تخمدانهای پلی کیستیکال (PCO) دارم که باید درمان شود. که داروی مدروکسی پروژسترون تجویز کردند. البته پریودم با این تجویز مرتب شد.
بعد از چند ماه که آزمایش هورمونی دادم مشخص شد که پرولاکتین بالا دارم (1450) و تیروئیدم هم کم کار است. داروی Dostinex تجویز شد. پزشک دیگری هم گفته بود که باید MRI هیپوفیز انجام دهم که شاید غده ای در سر دارم که باعث بالا رفتن پرولاکتین شده است.
می خواهم بدانم که بالا بودن پرولاکتین باعث تشدید احتمال سقط می شود؟
راه های درمانی انجام شده درست بوده یا خیر؟
انجام MRI لازم است؟
بهترین راه درمان پرولاکتین بالا و تخمدانهای PCO چیست؟
بیشترین عامل ترشح بیش از حد پرولاکتین ، وجود توده های هیپوفیزی است. شایعترین علایم در این افراد ترشح شیر از نوک پستان ، عدم وجود خونریزیهای قاعدگی و ناباروری است . سایر علل احتمالی بررسی شود مثل : استرس ، برخی داروها (فنوتیازین ها ، متیل دوپا ، سایمتیدین ، متوکلوپرامید) هیپوتیروئیدی ، نارسایی مزمن کلیه، ضایعات قفسه سینه ).
اقدامات درمانی در مقطعی که انجام شده درست بوده ولی زمینه اصلی بروز اختلالات قبلی مثل وجود کیست در تخمدان ، هیرسوتیسم و اختلالات قاعدگی همین بالا بودن پرولاکتین بوده است.
بله ، همانطور که در بالا هم ذکر شد، شایعترین علت وجود توده های هیپوفیزی است و برای یافتن آنها می بایست MRI انجام شود .
بهترین راه درمان در افزایش پرولاکتین استفاده از داروهای خوراکی مثل بروموکریپتین یا آگونیستهای دوپامین می باشد . معمولا پس از شروع درمان اختلالات قاعدگی و سایر علایم بهبود یافته و قدرت باروری باز می گردد . در صورت عدم پاسخ به درمان و بروز علایم عصبی جراحی انجام می گیرد.
دختری 22 ساله هستم (مجرد)، حدود 3 سال پیش متوجه یک کیست در سینه چپم شدم که به توصیه پزشک جراحی کردم و پاتالوژی چیزی رو نشون نداد یعنی خوش خیم بود از اون زمان ترشحات سینه داشتم که البته اون موقعه فکر می کردم از همون کیسته اما بعدا که به پزشک مراجعه کردم متوجه بالا بودن پرولاکتین شدم و MRI انجام دادم چیزی نشون نداده ، سونوگرافی شدم که اون موقعه یعنی 2 سال پیش کیست تخمدان هم داشتم که با خوردن دارو رفع شد . کم کاری تیروئید هم ندارم .طبق تجویز پزشک بروموکریپتین مصرف می کردم و در حال حاضر(حدود دو هفته است که) dostinex مصرف می کنم ،البته این ماه و دو ماه پیش میزان پرولاکتینم نرمال شده می خواستم بدونم تا کی باید دارو مصرف کنم و اصلا علت بالا بودن پرولاکتینم چیه ؟ربطی به اون کیست داره (چون اون موقعه که برای جراحی کیست تو سینه ام رفته بودم ازم می پرسیدن که ترشحات سینه دارم یا نه )در ضمن من دو ماهه که پریود نشدم ،(دوباره سونوگرافی انجام دادم که pco هم رفع شده ) پزشک معالجم مدروکسی پروژسترون تجویز کرد به مدت 10 روز ، که الان 4-5 روزی هست که تموم شده و هنوزم پریود نشدم می خواستم بدونم پریود نشدم طبیعییه با وجود خوردن قرص مدروکسی پروژسترون ؟ باید صبر کنم یا به پزشک مراجعه کنم ؟و به عنوان سوال آخر آیا ممکنه که من در آینده نازا بشم ؟
با تشکر
فکر کنم پاسخ بسیاری از سوالات خود را در بالا پیدا کنید، اما در مورد سوالی که هنگام جراحی توده پستانی از شما پرسیده شده، احتمالا ربطی به موضوع پرولاکتین نداشته چون در برخی از توده های پستانی ترشح از نوک پستان هم وجود دارد و این نکته به تشخیص و نحوه عمل کمک می کند.
به نظر من شما درمان را زیر نظر پزشک خود ادامه دهید. در صورت درمان مناسب دوره های قاعدگی نیز منظم شده و باروری مناسب نیز خواهید داشت.
دختری 29 ساله هستم از یکسال پیش به علت جوش صورت تحت نظر پزشک پوست هستم آزمایش prolactin دادم و بالا بود و حدود یکساله قرص بروموکریپتین استفاده می کنم زمانی که قرص را نصف صبح و نصف شب استفاده میکنم کمتر جوش می زنم و پرولاکتین نرماله اما زمانیکه دکتر غدد نصف قرص را تجو یز می کند دوباره جوش میز نم و پرولاکتین بالا میرود لازم به ذکر است ( پریدی منظم 3 الی 4 روزه دارم. تیروئید کم کار دارم و نصف قرص لوتیروکسین ناشتا استفاده می کنم و MRI که برای پرولاکتین انجام دادم نرماله و ترشح سینه هم ندارم ) آیا جوش صورتم به علت بالا بودن هورمون شیردهی می باشد و تا کی باید قرص استفاده کنم آیا مصرف بروموکریپتین عوارض دارد .آیا prolactin پریدی را قطع و نازا می کند .
با توجه به شرح حالی که شما ذکر نمودید و طبیعی بودن MRI، احتمالا علت افزایش پرولاکتین در شما کم کاری تیروئید است و در نتیجه با درمان علت زمینه ای (کم کاری تیروئید) می بایست سطح پرولاکتین نیز طبیعی شود.علايم افزايش بيش از اندازه پرولاکتين:
– اختلال قاعدگي
– ناباروري
– ترشح شير از پستان
– پوکي استخوان
– خشکي واژن
– افزايش وزن
– هيرسوتيسم
– افزايش آندروژن ( به طبع آن ريزش مو با الگوي مردانه)

درمان در مواردی که توده هیپوفیزی وجود داشته و بیمار به علت نازایی مراجعه نموده معمولا تا ایجاد حاملگی ادامه می یابد و بعد از مدتی در برخی افراد توده نیز کوچکتر می شود. اما در مورد شما که علامتتان جوش صورت است و مواردی مثل اختلال قاعدگی، ترشح شیر و … وجود ندارد، شاید با کنترل کم کاری تیروئید سایر علایم نیر بهبود پیدا کند.

سال پيش براي درمان جوش هاي ناحيه زير چانه و تعداد كمي موي زائد در اطراف چانه و نوك سينه با تجويز دكتر زنان قرص هاي سيپروترون و سيپروترون كمپوند را به مدت 1سال و نيم مصرف كردم. بهبود اندكي تنهادر زمينه رفع جوش ها داشت اما سردردهاي بدي گرفتم و با ترك قرص برطرف شدند . اما با تست هورمون متوجه پرولاكتين بالا (3200) شدم. خونريزي منظم دارم و هيچ ترشحي هم در ناحيه سينه ندارم. mri هم در مرحله اول هيپوفيز سالم را نشان داد. قرص داستينيكس را براي 5 ماه مصرف كردم و پرولاكتين به 46 رسيد. بعد از 1 سال و عدم استفاده از قزص در ازمايش هاي دوباره پرولاكتين دوباره به 1500 رسيد. اينبار كمي بزرگي هيپوفيز هم دارم. دكتر غدد قرص پروموكريپتين را تجويز كرد نه داستينيكس. با توجه به اينكه براي عروسي و به تعويق افتادن پريودي از ld استفاده مي كنم آيا بايد قرص پروموكريپتين را هم بخورم؟ آيا تاثير منفي ندارد؟ اين پرولاكتين باعث ناباروري ام مي شود؟
یک توصیه کلی اینکه هیچگاه سرخود داروها به خصوص داروهای هورمونی را مصرف یا قطع نکنید و حتما با پزشک مشورت نمایید.
به نظر من شما درمانهای قبلی را ادامه دهید، همانطور که در بالا هم ذکر شده مشکل اصلی در بالا بودن پرولاکتین عدم باروری و مشکلات مرتبط با آن است و درمانها برای بازگشت باروری انجام می شود.
من 27 سالمه و تقریباً 10 سال میشه که ازدواج کردم ولی بچه دار نشدم
بعد از یکی دو سال اول ازدواج رفتم دکتر و برام داروهای تقویت تخمدان و هر ماه آمپول مینوشت ، بعد از هر جلسه سنوگرافی میگفت که تخمدونات خیلی بزرگ شدن و این خیلی خوبه جوری تخمدونام بکار میافتاد که دردم میگرفت
بعد از چند ماه خبری نشد از حاملگی و برام نوشت که برم لاپاراسکپی کنم برا اینکه لوله های تخمدون بازن یا نه ، خلاصه یه سوراخ زیر ناف و دو تا هم برا تخمدونام ، که بعد از اون عمل هم گفت همه چی مرتب بوده و مشکلی نداری و به مدت شش ماه قرص جلوگیری بهم داد گفت بعد از این عمل فوری نباید حامله شی، به اصرار خودم گفتم برام آزمایش پرولاکتین بنویسه و نوشت و بعد از اینکه جواب رو دید گفت هورمونت خیلی بالاست و یه سری قرص داد این رو هم بگم که من کویت زندگی میکنم و اینجا بهم قرص دوزتینکس داد که خیلی قویه و هورمون رو زودی پاپیین میاره من بعد از یه مدت استفاده رفتم آزمایش دیدم هورمونم پایین اومده و همه چی خوبه و دیگه گفت که مصرف نکنم تا بعد از یه مدت دیگه آزمایش بده ببینم در چه حالی که خلاصه آزمایش هم دادم دیدیم از دفعه اول بالاتر رفته
خلاصه من چند ساله که این مشکلم شده
یعنی قرص اینجا رو که میخورم خوب میشم ولی تا قطع میکنم میره بالا یعنی چند برابر هم میشه
دوره عادت ماهیانه م خوبه خیلی کم پیش بیاد که یکی دو روز اینور اونور شه
چندسال پیش تو ایران رفتم دکتر و گفت هورمونت هنوز بالاست و برموکریپتین داد اون رو هم مصرف کردم ولی نشد که نشد
با خودم همون داروها رو ( بروموکریپتین ) رو آوردم کویت
دوباره بعد از مدتی زنگ تفریح دادن به خودم رفتم دکتر برام عکس نوشت از رحم که همه چی خوب بود و لوله ها باز بودن
بعد از اون تقریباً دو سال پیش ام آر آی دادم که اون هم جوابش رو الان براتون مینویسم
Normal appearance of cerebrum,cerebellum,midline structures and ventricular system.
normal appearance of pituitary gland,pituitary stalk and optic chaismaاین جواب مال ام آر آی بود

اینم جواب آخرین آزمایشاتم که مال همون موقعها میشه

progesterone 42.61
که رنجش از 1 تا تقریباً 4.8 هست

و

Prolactin 3283.3 رنج 70 تا 566

LH 6.4 رنج 2.1 تا 10.9

FSH 8.1 رنج 3.6 تا 8.8

Estradiol 152 رنج 88.1 تا 418.4

TSH 1.83 رنج 0.43 تا 4.10

الان هم تقریباً یک ماهی میشه که بدون دستور پزشک همون داروی بروموکریپتین رو میخورم البته روزی یک عدد ، اوایل شروع به این قرص حالم خیلی بد میشه ولی بعد از چند روز بدنم عادت میکنه

نمیدونم دارم دل خودم رو با خوردن اینا خوش میکنم یا نه آخه هنوز از سینم وقتی فشارش میدم شیر میاد چند قطره ، دیگه هم نرفتم دکتر ، از دکتر و دکتر بازی خسته شدم انگار کسی نمیخواد کمک کنه من به نتیجه دلخواهم برسم

تو رو خدا بگید من چیکار کنم ؟ دیگه واقعاً خسته شدم
آیا مواد خوراکی مثل میوه جات تاثیر میزاره رو این ترشح یا نه؟
و اینکه این عملی که حرفش رو زدین چه عملی هست و کدوم قسمت از بدن؟
و آیا بعد از اون همه چی درست میشه؟

من تا کی باید این بروموکریپتین رو مصرف کنم؟ و روزی چندتا؟
راستش اینجا دکتر نمیخوام برم چون امکانش برام نیست یه جورایی
با همون داروی ایران بخوام ادامه بدم ، باید روزی چندتا مصرف کنم ؟ الان که با روزی یه دونه مشکل ندارم تا اینکه خودم رو برسونم ایران برا تست و تجویز دوباره

و قطع شدن ترشح شیر تا چه مدت قطع میشه؟ چند ماه یا چند سال ؟ میدونم که تو هر فرد متفاوته ولی میخوام بدونم این مقدار تا چه مدت طول میکشه برا بهبودی و اینکه تا چند عدد در روز میشه این قرص رو مصرف کرد ؟

خوراکی تاثیر داره؟ چون من خوندم که خوراکیهایی که ویتامیت آ دارن شیر ساز هستن
و مثلاً چایی و …..

و اصلاً این هورمون چرا بالا میره؟ بر اثر چی ؟ چه چیزهایی تحریکش میکنه ؟
امکان داره من باید آزمایش خاص ِ دیگه یی بدم و ندادم؟

این بالا بودن پرولاکتین به اعصاب و فکر مربوطه؟
یعنی تاثیر میزاره؟

چه چیزهایی تحریکش میکنه و میتونه بدتر و یا بهترش کنه ؟

فروردين 2 سال پيش يك سقط جنين داشتم. بعد از آن، قبل از پريودم لكه بيني و خونريزي خفيفي داشتم. پريود هايم دردناك و شديد بود. البته اين لكه بيني در ابتدا دو روز قبل از پريودم بود كه بعد به 5 روز افزايش يافت البته سينه هايم نيز سفت و دردناك با فيبروكيستيك هاي ريز و درشت شده بود و كمي هم ترشح داشت. ريزش موي شديد هم داشتم چند بار به دكتر مراجعه كردم و پاپ اسمير و سونو دادم اما تشخيصي ندادند. تا اينكه 6 ماه بعد افت بسيار شديد وزن پيدا كردم و پريودم هفتگي شد. به دكتر ديگري مراجعه كردم و از من تست هورمون گرفت كه نتيجه آن: پرولاكتين بالا(800 بود در حاليكه رنج آزمايشگاه حداكثر 400 بود)، تيروئيد در مرز پركاري و كم خوني شديد.
دكتر به من هفته اي 2 تا داستينكس داد. به دكتر غدد مراجعه كردم تيروئيدم را سالم و ام-آر-آي هم هيپوفيزم را سالم تشخيص داد. داستينكس را قطع كرد كه پرولاكتينم رسيد به 1100.دوباره داستينكس را تجويز كردامامقدار قرص را به هفته اي نصف تغيير داد. به مدت يكسال و نيم داستينكس و قرص فيفل را خوردم. در اين مدت سينه هايم بسيار درد ناك و پريود هاي بي نظم داشتم و در طول ماه هم دائم لكه بيني داشتم. پرولاكتينما 36( زير رنج) بود به مرور درد سينه ام بهتر شد و فاصله پريودم بيشتر شد. تا اينكه 6 ماه پيش دكتر قرص داستينكس را قطع كرد و به من ويتامين اي داد(با قرص اسيدفوليك و آهن). در طي اين 7ماه درد سينه ام دوباره شروع شد.3 ماه درد و سفتي در سينه داشتم و سه ماه بعد درد سينه ام كم شد و پريودم كمي منظم شد و اين سه ماه آخر پريود هايم 25 روزه وشد. به مرور درد سينه ام خيلي كم شد. ولي هنوز 3 روز قبل از پريودم خونريزي خفيف و لكه بيني داشم كه 1 روز قطع ميشود و بعد پريود ميشوم.
تا اينكه ماه فبل براي بارداري اقدام كردم ولي حامله نشدم و پريود من 4 روز عقب افتاد و كمردرد و حالت غير عادي پيدا كردم لكه بيني من زياد شدو 1 هفته طول كشيد دوباره وزنم كم شد. دكتر براي من آزمايش هورمون نوشت و ديروز رفتم آزمايش دادم كه 10 روز ديگه حاضر ميشه. اما ديروز عصر متوجه شدم كه هر دو سينه من ترشح زيادي داره! در حاليكه سينه هام اصلا درد نداشتند. به توصيه دكتر بايد هفته اي 2 تا قرص داستينكس نيم ميلي رو مصرف كنم. سوالي كه از شما دوست عزيز دارم اين هست كه
1- با توجه با اينكه ام-آر-آي هيپوفيز رو سالم نشون داده و تيروئيدم هم سالم هست دليل اين پرولاكتين بالا چي هست؟
2- با توجه به اينكه من قرص داستينكس رو از روز دوم پريودم شروع كردم آيا مي تونم اين ماه تخمك گذاري داشته باشم؟
3- من همزمان با مصرف اين قرصها ميتونم براي بارداري اقدام كنم؟
4- در ضمن ماه پيش من حامله نشدم و با توجه به اينكه برخلاف گذشته در تخمدانم در وسط پريودم درد نداشتم آيا ممكنه اصلا ماه پيش عدم تخمك گذاري باعث حامله نشدن من شده باشه؟
5- 90 روز ويتامين اي كه مصرف كردم و الان هم تمام شده آيا در كاهش درد سينه من به هنگام افزايش پرولاكتين تاثير داشته؟ به نظر شما باز هم اون رو مصرف كنم؟
6- من ماه پيش دو بار فكم رو براي كشيدن چند تا دنون جراحي كردم. كه خيلي من رو اذيت كرد. ايا ممكنه اين فشار و نگراني وارده به من در عود مجدد بيماريم تاثير داشته باشه؟
7- بعد هم مي خواستم بدونم كه بعد از مصرف قرص چقدر طول ميكشه تا هورمون من عادي بشه؟
باور كنيد خيلي ناراحت و افسرده هستم. زندگيم فلج شده ديگه طاقت دردهايي رو كه در اين 2 سال كشيدم ندارم. تو رو خدا به من بگيد چكار كنم. خيلي دلم ميخواد اين ماه حامله بشم.

با توجه به سیر بالینی، آزمایشات و اقدامات تشخیصی دیگری که شما انجام داده اید، به نظر می رسد علت این پرولاکتین بالا در شما نامشخص باشد. در درمان مشکل مقادیر بالای پرولاکتین، معمولا هدف بازگشت باروری است. اگر هدف شما باداری است، به نظر من می بایست زیر نظر پزشک و تا دست یافتن به مقادیر طبیعی پرولاکتین درمان را ادامه دهید.
در مورد عمل جراحی، این عمل برای مواردی که علت، وجود توده در هیپوفیز است انجام می شود و در مورد شما با توجه به طبیعی بودن نتیجه MRI، منتفی است.در مورد ادامه درمان تا دسترسی به پزشکتان،به نظر من بهتر است طبق آخرین دستور پزشک خود عمل کنید.
در مورد علل بالا رفتن پرولاکتین همانطور که در بالا هم ذکر شده، اصلی ترین علت وجود توده در هیپوفیز است که با توجه به ام.آر.آی شما چنین چیزی وجود ندارد. سایر علل احتمالی عبارتند از : استرس ، برخی داروها (فنوتیازین ها ، متیل دوپا ، سایمتیدین ، متوکلوپرامید) هیپوتیروئیدی ، نارسایی مزمن کلیه، ضایعات قفسه سینه ).
با توجه به اینکه در شما علت مشخصی برای این بالا رفتن هورمون مشخص نیست (نوع ایدیوپاتیک)، هدف از درمان می تواند بازگشت موقت بارداری باشد تا شما بتوانبد باردار شوید. درمان تا پایین آمدن مناسب هورمون و اطمینان از ایجاد بارداری ادامه می یابد.
عوامل تحریک کننده معمولا به نوع عامل ایجاد کننده مرتبط هستند و همانطور که ذکر شد استرس هم می تواند در بالا رفتن این هورمون موثر باشد.

تمام علایمی که شما ذکر نمودید با بالا بودن پرولاکتین قابل توجیه است. در بالا علل مختلف این حالت ذکر شده است.

برگشت دوره های قاعدگی به روال معمول پس از مصرف قرص، نشانه خوبی است ولی نمی توان گفت که آیا واقعا تخمک گذاری در ماه جاری به وقوع می پیوندد یا نه. به هر حال اقدام برای بارداری در روزهایی که احتمال تخمک گذاری بالاست، منطقی به نظر می رسد.

بله، مصرف این قرصها برای ایجاد نظم و به وجود آمدن بارداری موفق است.

دوره های بدون تخمک گذاری Anovulatory Cycle ممکن است وجود داشته باشد. از علل دوره های بدون تخمک گذاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• سندرم تخمدان پلی کیستیک
• اختلال عملکرد هیپوتالاموس
• اختلال عملکرد تخمدان
• قبل از یائسگی
• بیماریهای تیروئید
• افزایش پرولاکتین

ویتامین ئی عملکردهای مختلفی دارد، بهتر است به دستور پزشک خود عمل کنید.

استرس یکی از عواملی است که باعث این اختلال می شود.

اصولا باید علت این اختلال پیدا شود. مصرف قرص باعث تنظیم پرولاکتین تا هنگام مصرف می شود و تا وقتی عامل اصلی پیدا نشود پس از قطع دارو امکان عود وجود دارد.

به نظر من موردی برای ناراحتی و افسردگی وجود ندارد و قطعا با ادامه درمان به نتیجه خواهید رسید. همیشه در خاطر داشته باشید که شرایط و بیماریهای بدتری هم وجود دارند.

من زني 27 ساله هستم كه داراي پرولاكتين 32 مي باشم ، اختلالات قاعدگي و يا ترشح از پستان هم ندارم، وزن طبيعي دارم اما سينه هاي نسبتا بزرگ و داراي موهاي زائد نازك ولي زياد در كل بدنم مي باشم. آيا مقدار پرولاكتين براي بارداري ضرر دارد و ممكن است ايجاد مشكل كند.
اگر اين مقدار بالا ناشي از كم كاري تيروئيد باشد چي؟
شما محدوده طبیعی را در مورد آزمایش خود ذکر نکردید با این حال، بالا بودن میزان پرولاکتین می تواند باعث ناباروری شود که با درمان مناسب باروری به حالت عادی خود باز می گردد. اطلاعات بیشتر در مطالب قبلی همین پست آماده است.
اگر هم مقدار پرولاکتین در شما پایین است می تواند به دلیل مصرف داروها، کم کاری تیروئید یا گرسنگی های شدید باشد. در این موارد هم ممکن است پرمویی و نازایی دیده شود. برای درمان بهتر است با یک متخصص غدد درونریز مشورت نمایید.
دختري هستم 24 ساله و مجرد. 3 سال پيش با اختلالات شديد پريود و ترشح سينه ها به پزشك مراجعه كردم و آزمايش پرولاكتين بسيار بالا را نشان داد. و همچنين ام آر اي نيز وجود تومور را نشان داد. و در ضمن مشكل تيروئيد هم ندارم و قرص خاصي مصرف نمي كنم و مشكل ديگري نيز ندارم. مصرف بروموكريپتين را آغاز كردم و روز به روز مقدار اين دارو برايم بيشتر تجويز مي شد چون پرولاكتينم پايين نمي آمد . بعد از مصرف 1 سال و نيم بروموكريپتين كه در آخرين تجويز روزي 10 عدد بروبوكريپتين مصرف مي كردم. بعد از آن پزشكم داروي داستينكس را تجويز كرد و اين دارو را نيز 1 سال و نيم هست كه مصرف مي كنم . از 1 قرص در هفته شروع كردم كه الان هفته اي 4 عدد (2 روز در هفته روزي 2 عدد) را مصرف مي كنم. با وجود مصرف اين همه قرص آن هم با دوز بالا هنوز پرولاكتين من در سطح بالاتر از نرمال است و به گفته پزشكم پرولاكتين من با وجود دوز قوي خيلي كم پايين مي آيد. الان در حال حاضر مشكل پريودم حل شده به طور منظم است و مشكل تيروئيد و … ندارم.
اين موضوع را هم اضافه كنم 3 سال پيش به شدت شايد تحت تاثير پريود هاي نامنظمم كه من مدت طولاني اين مشكل را پشت گوش مي انداختم ، وزنم به شدت كم شد يعني با قد 163 من وزن 44 داشتم. در آن زمان با اين وجود خوب بودم . بعد از شروع درمان به شدت وزنم كم شد به طوري كه به 40 رسيد (البته الان 45 شده) ريزش موي خيلي شديد، سردرد هاي مزمن، تاري ديد ، افت فشارخون، به شدت عصبي و … به طور كلي مي توانم بگويم كه به شدت ضعيف شده ام . (با وجود اشتهاي خوب) و اين موضوع را نيز متذكر شوم كه به نظر يكي از آشنايان كه پزشك هستند از روي علائم ظاهري من معتقد هستند كه اين دوز دارو كافي نيست و وقتي من تمام اين مسائل را بيان كردم كمي شك كردند.
و اما سوالات من
1- چرا با وجود اين درمان ها هنوز جوابي نگرفته ام؟
2- ممكن است مشكل ديگري داشته باشم و آن مشكل باعث شده باشد كه من همچنان به اين صورت هستم؟
3- تا كي اين روند ادامه خواهد داشت؟
4- راه درمان ديگري وجود ندارد؟ عمل جراحي مي تواند اين مشكل را حل كند؟
شما نوشته اید که در MRI تومور نشان داده شده است، پس علت همین تومور است و در صورتی که با درمان های دارویی کنترل نشود می بایست در مورد تومور تصمیم گیری شود.
سلام.خسته نباشید.من 24 سالمه وتخمدانهای کیست ساز دارم.یه بار جراحی کردم که خوشبختانه خوش خیم بوده و تخمدانهای طبیعی دارم.بعداز مصرف 1 بسته قرص سیپروترون برای جلوگیری از کیست 1-2 ماه تخمک گذاری طبیعی دارم.ولی از سال گذشته به علت مصرف قرص اچ دی اورزانسی که 3بار مصرف کردم دچار کمی سردرد شدم.و 4ماه است که دارای اختلالات قاعدگی شدم یعنی 3بار در ماه قاعدگی داشتم.دکتر به من قرص هورمونی سیپروترون و اچ دی داد که خوب نشد.آزمایش هورمون که دادم متوجه شدم پرولاکتین در حد 36ng/mgدارم که رنج آزمایشگاه تا28ng/mgاست.الان 1 ماهه که از برمو کریپتین استفاده میکنم ولی قاعدگی طبیعی ندارم.سردردهای کمتری دارم فقط حس میکنم یه کم سرم سنگینه ممکنه از عوارض دارو باشه؟.البته مشکل ترشح سینه یا درد سینه ندارم.الان خیلی نگرانم
3سال پیش تصادف کردم که از مغزم سی تی اسکن شد خوشبختانه مشکلی نبود. امکان داره مشکل از هیپوفیز باشه باید حتما ام ار ای انجام بدم؟.
من بیشتر میخواستم بدونم ممکنه علتش قرصهای استروزنی باشه که به روش اورزانسی مصرف کردم؟
علل ایجاد پرولاکتین بالا در بالا توضیح داده شده که شایعترین آن وجود توده های هیپوفیزی است، برای تشخیص بهترین روش انجام ام آر آی می باشد؛ سی تی که سه ال پیش انجام دادید در تشخیص بیماری فعلی شما کمکی نمی کند.
خیر، ارتباطی ندارد.
من 31 ساله هستم. دارای میکرو آدنومهای متعدد که بزرگترین آنها 5-6 میلیمتر است. با مصرف روزی 2 تا قرص برموکریپتین سطح ترشح هورمون پرولاکتین پایین نیامد و مصرف هفته ای یک عدد داستینکس تجویز گردید؟
1- آیا تا موقع مصرف قرص داستینکس باید از بارداری جلوگیری نمایم؟
2- چه مدت باید دارو را ادامه بدهم؟
3- ایا می توان به بارداری امیدوار بود؟
4- آیا نیاز به پرتودرمانی دارم؟
بله، توصیه می شود کسانی که قصد بارداری دارند یا پس از 4 هفته قطع دارو اقدام به بارداری کنند و یا اینکه حداقل تا اطلاع از بارداری مصرف دارو را قطع کنند.به نظر پزشک معالج شما و معاینات و سیر بالینی بیماری شما مرتبط است، توصیه های پزشک معالج را دنبال کنید.
بله، قطعا امید وجود دارد.
خیر، معمولا اکثر بیماران به درمان دارویی پاسخ میدهند.

سلام من 24 ساله هستم برای درمان جوشهایم به دکتر مراجعه کردم نتیجه ازمایش بالا بودن میزان پرولاکتین و وجود تصاویر ریز کیستیک در تخمدان ها بود میزان پرولاکتین 586 بود که حد نرمال ان بین 102-496می باشد بعد از مصرف دارو دوباره ازمایش دادم کیست من برطرف شد ولی میزان پرولاکتین به861رسید و دکتر قرص داستینکس را برای مدت دو ماه هفته ای نصف دارو تجویز کرد می خواهم بدانم علت بالا رفتن پرولاکتین چیست و شانس باردار شدنم با این میزان پرولاکتین چقدر است
با تشکر
بالا رفتن پرولاکتین علل مختلفی دارد که در ابتدای همین تاپیک توضیح داده شده است. معمولا بیماران به درمان دارویی پاسخ میدهند و به دنبال آن احتمال بارداری در آنها طبیعی می شود. درمان را زیر نظر پزشک تا حصول نتیجه ادامه دهید.
من الهه 34 ساله و متاهلم ، يكبار سابقه حاملگي و سپس كورتاژ در سال 83 دارم ، پس از اقدام براي بارداري دوم و عدم موفقيت به پزشك مراجعه نمودم و پس از انجام عكس رنگي و هيستروسكپي و نيز اسپرم كانت هيچگونه مشكلي يافت نگرديد بنا براين پزشك IUI و IVF در صورت ناموفق بودن IUI را تجويز نمدند ولي هيچگونه آزمايش هورموني از من به عمل نياد ، خلاص درمان اينجانب به اين شرح مي باشد:”
شروع درمان IUI :
(مصرف كلومفين ، آمپول مريونال و HCG)
• 14/2/ IUI
• 27/2/ آزمايش بتا منفي
• 31/2/ شروع سيكل قاعدگي (دوماه استراحت براي آماده شدن براي IVF)
• 24/3/ شروع سيكل بعدي
• درد سينه در طول سيكل
• 10/4/ آزمايشات هورموني بدون دستور پزشك ، تيروئيد (نرمال) ، پروژسترون و تستسترون (پايين) ، پرولاكتين (35 – ماكزيمم محدوده 28.5) ، FSH و LH (نرمال)
• 11/4 / (يك روز بعد از آزمايش خون) شروع سيكل ماهانهآيا اين ميزان پرولاكتين مانع بارداري است؟

میزان پرولاکتین بالاست و احتمال دارد باعث نازایی شود ، بهتر است برای ادامه درمان با پزشک خود مشورت نمایید.
اينجانب 33 ساله و متاهل هستم. از ماه قبل دچار لك بيني بين قاعدگي شده و به پزشك معالجه كردم. دكتر براي مداوا 30 عدد قرص مدروكسي پروژسترون تزويج كرد. بعد از 4 روز لك بيني قطع شد. اما چند روز بعد با وجود مصرف قرصها دوباره لك بيني پيدا كردم. اينبار دكتر 2 آمپول ( پروژسترون و …واليريت-اسم كامل را بخاطر ندارم) را براي 2 روز تجويز نمود و آزمايش هورمون هم نوشتند. بلاخره لك بيني قطع شد.
پاسخ آزمايشي را كه بعد از مصرف 20 قرص پروژسترون و آمپولهاي فوق بود به پزشك معالج ارايه كردم. ايشان به علت پرولاكتين بسيار بالا (حدود 47) نوعي قرص تجويز كردند كه بسيار گران است.(هر عدد 8000 تومان) سوال بنده اين است كه آيا ممكن است بالا بودن پرولاكتين بعلت مصرف قرصها و آمپولهاي پروژسترون باشد و احيانا تشخيص اشان را دچار اشتباه كرده باشد؟
خیر بالا بودن پرولاکتین علل خاص خود را دارد که در همین تاپیک بحث شده است.
من در روز سوم آزمایشهای مربوط به هورمون را دادم ولی میزان هورمون استرادیوا ماکزیمم بد (رنج بین 64-607) که میزان اسرادیول من 607 بود و میزان FSH (3.5-5.5) بود که میزان FSH من پایین و 3 بود. در این مورد اگر توضیحاتی بدهید ممنون می شوم. دارای سابقه عمل کیست تخمدان و بالا بودن پرولاکتین که با قرص داستینکس کنترل شده است.
میزان FSH برای این زمان مناسب است ولی میزان استرادیول بالاست، استرادیول از سلولهای گرانولوزای تخمدان ترشح شده و در حوالی تخمک گذاری با حداکثر مقدار خود می رسد که به ترشح تکانه ای LH و تخمک گذاری می انجامد.
با سلام. من حدود هشت سال قبل به علت داشتن موهای زائد روی چانه با پزشک مراجعه کردم. که بعد دادن آزمایش مشخص شد که پرولاکتین خونم بالاست. ولی هیچ عارضه ای به جزئ موهای زاید نداشتم. عکس گرفته شده از غده هیپوفیز هم نرمال بود. بعد از 2 سال از مصرف برومو کریپتین هیچ بهبودی حاصل نشد. البته در زمان مصرف دارو پرولاکتین پایین می امد ولی به محض قطع شدن دوباره بالا می رفت.با توجه با اینکه مصرف برومو کریپتین باعث حالت تهوع می شد و هیچ علائم دیگری غریر از پرولاکتین بالا نداشتم، پزشک معالجم دستور قطع دارو را دادند. و گفتند که بعد از ازدواج و قبل از تصمیم به بارداری باید بروموکریپتین مصرف کنم تا پرولاکتین خون پایین آمده و حاملگی صورت گیرد. با توجه به اینکه هنوز ازدواج نکرده ام برای درمان مجدد اقدام نکرده ام . ولیبا توجه به مطالب خوانده شده در این سایت راجع به عوارض پرولاکتین بالا واقعا نگران شدم. آیا باید درمان خود را شروع کنم. اینکه برای درمان پرولاتین بالا باید به متخصص غدد مراجعه شود یا غدد.
اختلال در میزان پرولاکتین بر باروری شما تاثیر می گذارد، برای بارداری باید میزان این هورمون تنظیم باشد؛ می توانید برای زمانی که قصد باردار شدن دارید به پزشک مراجعه کنید؛ متخصصین غدد و زنان می توانند برای ادامه درمان به شما کمک کنند.
سلام من دچار كم كاري تيروئيد هستم و اين امر موجب بالا رفتن پرولاكتينو ترشخ شير از سينه شد. با مراجعه به دكتر غدد و كنترل تيروئيد مقدار ترشح كم شد اما هنوز كاملا قطع نشده. ام آر آي هم انجام دادم و مشكلي نداشتم. به نظر شما بايد چه كنم. بيشتر از اين مي ترسم كه دچار نازايي شوم. آيا اين احتمال وجود دارد؟ لطفا راهنماييم كنيد.
اگر تنها مشکل شما بالا بودن پرولاکتین هست و اگر تنها دلیل بالا بودن پرولاکتین شما مشکل تیروئیدتون هست اونوقت با کنترل و یا از بین بردن زمینه بالا پرولاکتین باردار هم خواهید شد و مشکلی نیست .
سلام ..من خانومی 27 ساله هستم که از 4 سال پیش زمانی که هنوز ازدواج نکرده بودم متوجه اختلالات پریودم شدم که تشخیص پزشکم کیستهای pco بود … که درمان رو در پیش گرفتم … بعد از 2 سال در آزمایشاتم پرولاکتین بالا بود که درمانم با داروی داستینکس شروع شد مدام هم آزمایش انجام می دادم …با خوردن دارو تنظیم می شد و با قطع دارو چند ماه بعد با مقدار بیشتر بر میگشت… و اخیرا” در ازمایش آخر تیروئیدم کم کار نشون داده شد ….که اینم به اونها اضافه شد … و داروی لووتیروکسین مصرف می کنم .اما پزشکم هنوز mri برایم لازم ندانسته و به دارو اکتفا کرده.حالا من باید چه کار کنم ؟ آیا برای بارداری من در سالهای آینده مشکل ایجاد میشود؟ ؟ راه اساسی درمان من چیست ؟ این موضوع روی روحیه من هم اثر گذاشته و مدام از این می ترسم که نتوانم باردار بشوم ؟کمکم کنید لطفا” ممنون میشم از راهنماییتون
ممکنه با پیگیری درمانم باز هم حامله نشم؟؟؟؟؟؟؟؟
یه سوال دیگه ممکنه بعد از درمان pco دوباره بر گرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برای درمان اساسی می بایست علت بررسی شود که یکی از آنها همان احتمال میکروآدنوم در هیپوفیز است ولی با کنترل اختلالات ایجاد شده توسط دارو احتمال بارداری در شما وجود دارد.
کیست تخمدان و پرولاکتین بالا بهرحال برای بارداری موانعی ایجاد خواهند کرد اما درصورت درمان مناسب و پیگیری
در نهایت احتمال بارداری وجود دارد
شما نباید از این جمله بترسید
این جمله معنیش این نیست که باردار نمی شوید کما اینکه با مشکل شما خیلی از خانمها باردار هم شده اند و می شوند اما اگر گفته شود 100% در راه بارداری هیچ مانعی سرراهتون نیست ، پاسخ صادقانه ای ارائه نشده است .
نگران نباشید
پیگیر درمان باشید
سلام،
بله، احتمال عود وجود دارد.
اگر خانمي باردار يا شيرده نباشه ولي سطح هورمن پرولاكتين او زياد باش؟ دليلش چيه؟ نشانه هاي بالا بودن پرولاكتين چيه؟راه درمان و نرمال نگه داشتن آن چيه؟
در صورتي كه كسي از اين بيماري اطلاع نداشته باشه يا درمان نكنه چه عوارضي داره؟
فرصت دادن به مشکلات هورمونی و جسمی جز ضرر هیچ نتیجه ی دیگری نخواهد داشت و در مورد پرولاکتین هم بالارفتن احتمال نازائی و گاهی پوکی استخوان و … از عوارض درمان نکردن بموقع هستند…………………………………

هورمون پرولاكتين

نام هاي ديگر اين هورمون لاكتوژن ، ماموتروپ يا لاكتوتروپ مي با شد. نقش اصلي آن توليد و ترشح شير در غدد شير ساز پستانها است، ولي در سلول هاي كبد ، كليه ، غدد تناسلي و برخي نواحي ديگر بدن نيز گيرنده هاي پرولاكتيني شناسايي شده اند. نقش آن در مردان شناخته شده نيست ولي ميزان اين هورمون در خون زنان بيشتر از مردان است. در دوره حاملگي مقدار هورمون در خون زنان بشدت افزايش مي يابد و دو تا سه هفته پس از زايمان به حد طبيعي باز مي گردد. مكيدن پستان باعث تحريك ترشح پرولاكتين و ادمه ترشح آن مي گردد. به نظر مي رسد پرولاكتين در بروز ميل جنسي نيز نقش داشته باشد و به همين دليل گاهي آن را هورمون عشق (Love hormon ) مي نامند.

ترشح هورمون تحت تاثير دو فاكتور آزاد كننده و مهار كننده هيپوتالاموسي كنترل مي شود كه تاثير فاكتور مهار كننده بيشتر از فاكتور آزادكننده است.مقدار ترشح هورمون در شبانه روز حالت نوساني دارد و در طول شب بيشتر از روز است.همچنين مكيدن پستان ها ، تحريك نوك پستان توسط جنس مخالف ، مقاربت ، استرس ، هيپوگليسمي ( كاهش قند خون ) و فعاليت شديد بدني در زنان ترشح هورمون را افزايش مي دهد. ترشح هورمون هاي استروژني قبل از بلوغ و در دوران آبستني و همچنين هورمون رشد و انسولين و بعضي از هورمون هاي غدد آدرنال در رشد پستان ها و افزايش غدد شير ساز پستان دخالت دارند.

آدنوم هيپوفيز بعنوان يكي از علل بالا بودن پرولاكتين معمولا خيلي خوب به برموكريپتين و يا caberglide پاسخ ميدهد. اين آكونيست هاي قوي گيرنده هاي دوپامينرزيك مستقيما ترشح پرولاكتين را مهار ميكنند و ترشح آن را از هيپوفيز قدامي كم ميكنند
خواه آدنوم و يا ميكرو آدنو م وجود داشته باشد. خيلي از بيماران با بالا بودن پرولاكتين متوسط دوره هاي بدون پريود متوسط واقعي دارند..ولي بعضي ديگر فقط توليد پروژسترون فاز لوتئال آنها كمتر از حد طبيعي است. وقتي پر كاري پرولاكتين علت عدم تحمك گذاري است و يا اختلال تخمك كذاري است.. با طبيعي شدن پرولاكتين بهد از درمان داروئي عملكرد تخمدان در بيشتر بيماران بحالت طبيعي بر ميگردد.

يكي از اختلالات وابسته به پركاري پرولاكتين .. كم كاري تيروئيد اوليه است. وقتي كم كاري تيروئيد بطور كلينيكي ظاهر ميشود..
مشكل تشخيصي وجود ندارد.. اگر چه در بعضي بيماران تيروئيد در سطح طبيعي است.. ولي سطح TSH بالاست.. كه در جهت جبران اوليه كم كاري تيروئيد sublinical رخ ميدهد. در مان مناسب بيماران با افزايش خفيف TSH و پرولاكتين..
جايگزيني..هورمون تيروئيد است كه پاسخ به آن طبيعي شدن TSH و پرولاكتين و برگشتن سيكل تخمدان به حالت طبيعي را بدنبال دارد.
پرولاكتين بالا

از ميان انوع پرولاكتينوماها.. ميكرو پرولاكتينو ما در زنان شايعتر ترند. در حالي كه ماكرو آدنوم ها بيشتر در مردان ديده ميشود.
پرولاكتين در زنان ميتواند در زنان سبب پركاري غدد جنسي ناشي از كمبود گنادوتروپين ها شده و منجر به كمبود استروزن گردد. سطح گنادو تروپينها طبيعي است و استروئيد هاي جنسي كاهش دارند. پرولاكتين ترشح پالسي گنادو تروپين ها را مهار ميكند و افزايش ناگهاني LH در وسط سيكل متوقف ميسازد كه اين امر منجر به عدم تخمك گذاري ميگردد. در مردان مبتلا پرولاكتين بالا
.. سطح تستوسترون معمولا كاهش يافته است.

خصوصيات باليني

صرف نظر از علت پرولاكتينمي..خصوصيات باليني در اين اختلال مشابه است. پرولاكتينوما اغلب در زناني كه اختلال قائدگي و نازائي دارند رودتر تشخيص داده ميشود.. و اين موضوع بر خلاف مردان است كه با كاهش ميل جنسي و ناتواني جنسي مراجعه ميكنند. 90% زنان مبتلا به پركاري توليد پرولاكتين..با قطع قائدگي ترشح شير از پستان يا نازائي شكايت دارند.

چنانچه پرولاكتينوما پيش از شروع دوران قائدگي شروع شود.. بالغين ممكن است با عدم شروع قائدگي اوليه مراجعه كنند. پرولاكتينوما علت 15-20 درصد موارد آمنوره ثانويه است. عدم تخمك گذاري بيمار با نازائي همراه است. ترشح شير يا همان گالاكتوره.. ممكن است همزمان.. قبل.. يا بعد از اختلال قائدگي ايجاد شود. . و گاه ممكن است از نظر باليني آشكار نباشد..يا تنها در معاينه پستان تشخيص داده شود. كمبود استروزن ممكن است موجب بروز استوپني.. خشكي وازن احساس گر گرفتگي و تحريك پذيري گردد. پرولاكتين توليد آندروزن آدرنال را تحريك ميكند و افزايش آندروزن ميتواند سبب افزايش وزن و پر موئي گردد.پرولاكتين ممكن است با اضطراب و افسردگي همراه باشد.

مردان معمولا در اثر كم كار شدن غدد جنسي دچار كاهش ميل جنسي و ناتواني جنسي مي شوند.اين نشانه ها اغلب موارد توجه را به تشخيص پرولاكتينوماي بالا جلب نميكند..لذا در بسياري از موارد تشخيص تا زماني كه اختلال ديد.. سردرد و كم كاري هيپوفيز ايجاد شود به تاخير مي افتد.

تشخيص
عوامل متعددي از جمله شرايط فيزيولوزيك مختلف( حاملگي.. استرس.. تحريك نوك پستان)..بعضي داروها( فنوتيازين ها.. متيل دوپا.. سايمتيدين.. متوكلوپرامايد..) و ضعيت هاي پاتولوزيك( كم كاري تيروئيد.. نارسائي مزمن كليه ضايعات قفسه سينه) ترشح پرولاكتين را تحت تاصير قرار ميدهند.. با اينحال سطوح پايه پرولاكتين.. بالاي 200 ng/dl معمولا بر وجود پرولاكتين بالا دلالت ميكند.. براي اثبات تشخيص بايد..MRI انجام داد.

درمان
درمان داروئي توسط آگونيست دو پامين.. برومو كريپتين يا كابر گولين …در اغلب بيماران عملكرد غدد جنسي و باروري را باز ميگرداند. آگونيست هاي دوپامين در تعدا قابل توجهي از بيماران مبتلا به ماكرو آدنوم باعث كوچك شدن تومور مي شود. در بيماراني كه دچار اختلالات ميدان ديد يا علائم عصبي شده اند.. و در بيماراني كه نميتوانند داروي طبي را تحمل كنند جراحي ترانس اسفنوئئيدال لازم ميشود.

——————————————————————————–

مقادير طبيعي پرولاكتين

من به بعضي از واحد هاي استفاده شده براي سنجش پرولاكتين اشاره ميكنم… اما بايد توجه داشته باشيد كه بهتره براي تعيين بالا
يا پائين بودن مقادير هر تستي.. . علي الخصوص پرولاكتين, به مقادير نرمال همان آزمايشگاهي كه نمونه خونتونو تحويلش داديد توجه كنيد

اگر واحد ng/ml باشد: براي مردان 20-0 طبيعي است
براي زنان 23-0 طبيعي است

اگر واحد ng/dl باشه:
مقادير بالاي 200 بر وجود پرولاكتين بالا دلالت دارد

اگر واحد mIU/l باشه:
مقادير بين 600-30 طبيعي است.
كلينيك غدد
چرا پرولاكتين زياد مي‌شود؟

پرولاكتين نام هورموني است كه در طول دوران بارداري از قسمت جلويي غده هيپوفيز مادر ترشح شده و موجب مي‌شود تا بافت‌ پستان تكامل يافته و شير در آن توليد شود. طي بارداري، غده هيپوفيز مادر پرولاكتين زيادي مي‌سازد (10 برابر حالت عادي) و پس از تولد كودك با مكيدن ممتد پستان‌ها، غده هيپوفيز را همچنان تحريك مي‌كند كه به ساخت پرولاكتين ادامه دهد.
در حالت طبيعي، تنها وقتي كه افزايش پرولاكتين را داريم، دوران شيردهي است و اگر در مواقع ديگر مشاهده شود، بايد به دنبال بيماري خاصي بگرديم. از جمله مشكلاتي كه مي‌تواند به افزايش پرولاكتين منجر شوند: وقتي تشكيل توموري در همان ناحيه از هيپوفيز در مغز بوده و سلول‌هاي طبيعي كه پرولاكتين مي‌ساختند، تغيير شكل يافته و به تومور تبديل شدند (پرولاكتينوما) و بي‌دليل هورمون مي‌سازند. گاهي سلول‌هاي تومور خودشان پرولاكتين نمي‌سازند اما به دليل اثر فشاري ناحيه ديگر ترشح هورمون پرولاكتين صورت مي‌گيرد. بيماري‌هاي مزمن مانند نارسايي كليه و يا بيماري مزمن كبدي، مصرف برخي داروهاي اعصاب و يا مصرف قرص استروژن نيز گاهي سبب افزايش پرولاكتين مي‌شود. بيماري‌هايي مانند كم‌كاري اوليه تيروئيد يا برخي مواقع ضربه يا ترومايي كه به قفسه سينه وارد شود، در افزايش پرولاكتين موثر است. به هر حال وجود هر كدام از اين مسايل مي‌تواند

علايمي دال بر افزايش پرولاكتين در خون بدهد.

اين علايم عبارتند از: اختلال عادت‌هاي ماهيانه به صورت پريود نامنظم و يا قطع عادت ماهيانه، با اينكه فرد حامله نيست و گاهي حتي مجرد است، ترشح شير از پستانش دارد، وجود موهاي زايد در صورت به همراه جوش صورت. اگر هورمون پرولاكتين در مردها افزايش يابد، موجب كاهش ميل جنسي در اثر كاهش سطح هورمون‌هاي جنسي (تستوسترون) شود. دسته ديگري از علايم به دليل آن اثر فشاري كه تومور موجود در هيپوفيز ايجاد كرده، حاصل مي‌شوند مانند سردرد، اختلال ديد طوري كه ديد جانبي يا طرفين تار است.

حالت تهوع و درنهايت به علت اثر فشاري روي ناحيه‌اي كه هورمون‌هاي بيضه را مي‌سازد، مشكلات كاهش ميل جنسي و حتي شايد فرد با علايم مشكل غده فوق كليوي مراجعه كند. به هر حال اگر به دلايل بروز علايم چشمي يا زنان يا غدد به هر متخصصي مراجعه كنند، جزو تست‌هايي كه از او مي‌گيرند، ميزان پرولاكتين هست و نگراني تشخيص نداريم. درمان بستگي به اين دارد كه آيا سلول‌هاي تومور موجود، خودشان پرولاكتين مي‌سازند (پرولاكتينوما) و يا به دليل اثر فشاري تومور، از منطقه ديگري هورمون ساخته مي‌شود. درباره اول يعني پرولاكتينوما ابتدا سعي مي‌كنيم دارودرماني شروع كنيم تا تومور كوچك شود. اما اگر ديديم توده ديگري است كه در اثر فشار آن اين ترشح پرولاكتين حاصل مي‌شود حتما اقدام به برداشتن تومور مي‌كنيم.

دختری 22 ساله هستم ومجرد،حدود 5 سال پیش کیستی در تخمدان داشتم که با عمل جراحی آن را در آوردند. البته الان مشکلی ندارم وپریود منظمی نیز دارم ولی حدود 2-3 ساله دچار پرمویی وریزش موی شدید شدم در حدی که فرق سرم تا حدی خالی به نظر میرسه.البته من از کودکی نیز دچار پرمویی بودم اما در چند سال اخیر مشکله پرموییم خیلی بیشتر شده به طوری که باعثه خجالتم میشه وریزش مو نیز به آن افزوده شده به دکتر پوست مراجعه کردم وبدون آزمایش بهم قرصهای فیناسترید وپروژسترون داد به همراه محلول ماینوکسیدیل یک سال مصرف کردم وبا عوض کردن دکترم الان به لت ترس از عوارضش قرصها را قطع کردم وفقط محلول رو مصرف میکنم.بعد از قطع قرصها موهایم ریخت والان خیلی کم پشت شده به دکتر زنان رفتم وآزمایش خون دادم که متوجه شدم پرولاکتین خونم بالاست.البته آزمایش خون هورمونی کامل دادم که همش طبیعی بود به جز پرولاکتین. بار اول (حد نرمال:118-555)643 بود که دکتر قرص برموکریپتین داد ولی از عوارضش ترسیدم ونخوردم.چند ماه بعد آزمایش دادم که پرولاکتینه خونم بدون درمان اومده بود پایین در حدود 345 یک ماه بعد آزمایش دادم که از دفعه ی اول هم رفت بالاتر وشد952سوالات:

1-با توجه به اینکه شما فرمودین پرمویی وریزش موی آندروژنیک از علائم پرولاکتین بالاست آیا امیدی هست که با شرو ع درمان جدی پرولاکتینه خونم ین مشکلاتم رفع شه ویا این مشکلاتم را باید از طریق دکتر پوست حل کنم؟

2-عواملی که باعث افزایش پرولاکتین در خون را فرمودین مطالعه کردم ولی من هیچ کدام به جز استرس را ندارم ولی ام ار ای ندادم که ببینم مشکل از غده ی هیپوفیز هست یا نه.آبا مشکل میتونه از استرس باشه؟چون فردی همیشه نگران وعصبی هستم.

3-آیا اگر مشکله پرولاکتینه بالام حل شه دیگه نیازی به استفاده از محلوله ماینوکسیدیل ندارم؟ آخه شنیدم هروقت مصرفشو قطع کنم موهام دوباره میریزه حتی بیشتر از قبل.من الانم موهام خیلی کم پشته!

4-من برای درمان پرولاکتین بالا باید نزد دکتره زنان برن و یا متخصص غدد؟
خیلی برای مشکله پرمویی در بدنم وکم پشتی وریزش موی سرم ناراحت هستم وحتی افسردگی گرفتم.فکر میکنم با همه ی دخترای هم سن وسالم فرق دارم وغصه میخورم. خواهش میکنم راهنماییم کنید.

5-یعنی مشکلاته من راه حلی داره ؟

به نظر من درمان پرولاکتین بالا بسیاری از شمکلات شما را حل می کند.
باید ارزیابیها لازم انجام شود تا علت مشخص شود.
بستگی به پاسخ به درمان در شما دارد.
هر دو متخصص می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.
با پیگیری درمان و عدم قطع خودسرانه دارو حتما مشکلات شما تخفیف می یابد.

25 سال دارم.مجردم.سال 82 بعلت خونریزی شدید و طولانی به دکترمراجعه کردم با تشخیص کیست دارو مصرف کردم که بهبود حاصل شد.مجددا سال 86 بعلت عادت نامنظم ولکه بینی در طول ماه به دکترمراجعه کردم و با تشخیص تنبلی تخمدان ومصرف دارو درمان موثر واقع شد تا حدود 6 ماه گذشته که بعلت عادت نامنظم مجدد در ماه جاری به دکتر مراجعه کردم که براساس آزمایش هورمونیپرولاکتین خونم بالا بود(621mlu/l) که در حال حاضر برموکریپتون ومدروکسی پروزسترون مصرف میکنم.باید بگم که از سینه هام ترشحی نمیاد ،میل جنسیم بالا است و مرتبا دست به خودارضائی میزنم وگهگاه از دستگاه تناسلیم مایع سفید رنگی خارج میشه. خواهش میکنم بهم بگید بالا بودن پرولاکتین چه عوارضی داره ،باعث نازائی میشه؟واینکه علت بالا بودنش چیه؟(سال82 همه آیتم ها درآزمایش هورمونیم نرمال بود)و اگردرمان داروئی جواب نده چه باید کرد.خواهش میکنم جواب بدید دارم کم کم از زندگی توام با آرامش ناامید میشم.

در مورد علل و عوارض همین تاپیک را مطالعه نمایید؛
بله می تواند باعث نازایی شود ولی معمولا با درمان دارویی مقادیر آن طبیعی شده و شرایط برای بارداری محیا خواهد شد.
سلام من 25 سالمه و مجرد حدود 2 ماه متوجه شدم پرو لاکتینم بالاست1340یک سری لکه پوستی به رنگ قهوهای روی بازو تا کمرم هست ایا می تونه مربوط به پرو لاکتین باشهحدود 2 ماه پیش متوجه شدم پرو لاکتینم بالاست1430میکرو ادنوم هم دارم 2mmقرص dostinexمی خورم می خواستم بپرسم با مصرف قرص درمان میشوم اصلا می تونم ازدواج کنم؟ایا میکرو ادنوم قابل درمانه؟

حدود 3 ماه پیش به دلیله پرولاکتین بالا هفته ای 1 قرص داستینکس خوردم پریودیم منظم شد ام تو این ماه 10روز میشه که هنوز پریود نشدم نگرانم در ضمن کم کاری تیروئید هم دارم که روزی1 عدد لووتیروکسین می خورم ناشتا.میکرو ادنوم 2mm هم دارم.این نا منظمی می تونه طبیعی باشه؟

پاسخ همه سوالات شما ” بله ” هست . میکروآدنوم دلیل بالابودن پرولاکتین شماست
داستینکس یکی از داروهای موثر درمان پرولاکتین بالاست و اگر مطابق دستور پزشک دارو مصرف کنید و درمان رو بجا بیارید
اونوقت با کنترل سطح پرولاکتین بچه دار هم می شید ( در مورد ازدواج هم که از اول مشکل نداشتید ، ازدواج که صرفا بچه دار شدن نیست دوست من )خلاصه فکر نکن شما یکنفر پرولاکتینت بالاست
خیلی ها این مشکل رو دارند و بچه دار هم شدند ، فقط از درمان منظم غافل نشوید

من دختری هستم 29 ساله ومجرد از چند سال پیش ترشحات سینه به شکل دو طرفه داشتم(البته این ترشحات خود بخود نیستند وبا فشار نوک سینه خارج می شوند) این ترشحات ازمنافذ مختلف وبه رنگهای مختلف هستند (قهوه ای -سبز -شیری ).5 ماه پیش آزمایش پرولاکتین دادم که از رنج نرمال بیشتر بود به توصیه دکتر ام -آر – آی انجام دادم که یک میکرو آدنوم 4 میلی متری مشاهده شد از همون موقع مصرف بروموکریپتین رو شروع کردم دو ماه بعد که آزمایش دادم پرولاکتینم نرمال شده بوداما ترشحات سینه همچنان ادامه دارن…. ضمنا” آزمایش TSH رو هم دادم که نرمال بود.هیچوقت دو بینی و سر درد نداشتم .پریودامم منظمه.
چند تا سوال برام پیش اومده ممنون میشم لطف کنین جواب بدین…
(1) چرا ترشحات سینه رنگهای مختلفی دارن؟
(2)از اینکه پرولاکتینم نرمال شده(حدودا”3ماهه که نرماله )ولی ترشحات قطع نشدند میشه نتیجه گرفت که مشکل دیگه ای هم وجود داره ؟ ( مثلا” یه بد خیمی توی سینه..؟؟؟ یا چیز دیگه ای؟ )
(3)شنیدم میکرو ادنوم یه توموره ؟ چقدر خطرناکه ؟ در چند سال آینده چه مشکلاتی ممکنه برام بوجود بیاره ؟
(4)دوره درمان چه مدته ؟ آیا درمان قطعیه یا فقط نگهدارنده اس و از پیشرفت بیماری جلو گیری می کنه ؟ بعد از یه دوره کامل درمان احتمال عود مجددهست ؟ اگراصلا” اقدامی برای درمان صورت نگیره چی میشه . چه مشکلاتی ممکنه ایجاد کنه ؟
(5) من تحت نظر پزشک متخصص داخلی هستم (ایشون پزشک خانوادگی ماست ) لازمه به متخصص غدد مراجعه کنم ؟
1- علت وجود رنگها رو نمی دونم اما ترشحات غیرنرمال سینه عمدتا رنگی هستند از سبز تا مشکی !
2- تغییرات فیبروکیستیک از جمله عوامل بروز ترشحات در سینه هستند ، همچنین وجود مشکل و التهاب در مجرای سینه
اینکه شما به چه علت بازهم ترشح دارید رو فقط متخصصی که معاینه تون می کنه می تونه بگه
3- عمدتا میکروآدنوم خوش خیم هست و اگر هم تصمیم به جراحی گرفته بشه دلیل بدخیمی اون نیست و دلایل دیگری داره
4- نمیشه درمان داروی اون رو محدود به زمان خاصی کرد . به خیلی از عوامل از جمله پاسخ دهی به درمان ، بستگی داره
5- ببینید مشکل شما خیلی پیچیده نیست یک متخصص داخلی هم بشرط داشتن تجربه لازم می تونه از پسش بربیاد اما بهرحال این مشکل دقیقا در حیطه کاری ایشون نیست و توصیه دوستانه من اینه که به متخصص زنان و یا غدد مراجعه کنید .

10 دیدگاه در “سوال در مورد پرولاکتین

  1. باران گفت:

    سلام وقت بخیر
    خانمی 27 ساله هستم . سه ساله ازدواج کردم .کم کاری شدید تیروئید دارم پرولاکتین خونم هم بالاست .علاوه بر اینا فقر آهن دارم دائم ضعف جسمی دارم خسته ام کسلم موهام بدجوری بهم فر خورده مث سیم ظرف شویی شده، از اردیبهشت نصف قرص لووکسین0.1 و آهن و ویتامین دی و فولیک اسید استفاده میکنم دوهفته است متفورمین و کابرلین و ویتامین بی هم مصرف میکنم ولی همچنان تیروئید و پرولاکتینم بالاست و همچنان خسته و بی حوصله ام.

  2. محدثه مرادی گفت:

    سلام باران عزیز
    کم کاری تیروئید و مشکلاتی از این دست، تحت مراقبت متخصص باید باشه. اضافه و کم کردن قرص ها به طور اختیاری، ممکن عوارض بیشتری به همراه بیاره. در این مورد، ضمن اینکه ارزو میکنیم زودتر سلامتی تون رو بدست بیارین، پیشنهاد میکنیم نظر تخصصی دکتر رو بپرسید.

  3. فاطی گفت:

    سلام 17سالمه و چند ساله که جوش میزنم از راه های درمانیه زیادیم استفاده کردم اما بلافاصله پس از قطعشون دوباره جوش زدم ایا جوش زدنه صورتم میتونه به خاطر پرو لاکتین باشه
    خیلی افسرده شدم به خاطر پوستم

  4. محدثه مرادی گفت:

    سلام امیدواریم حالتون خوب باشه . جوش زدن صورت در 17 سالگی دلایل زیادی از جمله بلوغ میتونه داشته باشه. برای بررسی میزان پرولاکتین هم باید حتما آزمایش بدین و صرف از روی جوش زدن نمیشه گفت که وضعیتش نرمال نیست. پیشنهاد میکنیم در این مورد حتما از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

  5. زهرا پوراسماعيل گفت:

    سلام خسته نباشيد
    من ٢٦ سالمه يك سالهريزش مو دارم تمام ازمايشات هورموني و مربوط به مو و ويتامين هارو انجام دادم فقط پرولاكتينم بالاست
    ريزش مو خيلي دارم صورتمم جون ميزنه سه بار پرولاكاينو چك كردم ماه اول ٦٣٠ بود تو رنج ٥٢٠ نرمال
    بار دوم ٧٢٥ بود كه دكتر عمومي بهم قرص بروموكريپتين داد سه ماه مصرف كردم دوباره ازمايش دادم شده بود ٩٢٠😂😂
    رفتم دكتر طب سنتي بهم ويتاگنوس داد الان اونو مصرف ميكنم اما بازم موهام ميريزه
    موهاي قشنگم خيلي خيلي خيلي كم شدن
    با چي بايد كنترل كنم پرولاكتينو؟
    راستي پيش متخصص غدد هم رفتم گفت چون علائم نداري نميتونم قرص بدم هم پريودم منظمه و از سينمم شير نمياد
    اما مگه ريزش مو از علائم نيست چرا دارو نداد پس؟؟؟تورو خدا راهنماييم كنيد كچل شدم

  6. زهره گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۹ سالمه و پرولاکتینم بالاست و دکتر هم به من قرص کابولین تجویز کرد و من بعد از سه روز از اتمام قرص ازمایش پرو لاکتین دادم ایا مصرف قرص تا سه روز قبل از ازمایش تاثیری در ازمایش دارد و من باید دوباره ازمایش بدهم یا نه؟؟؟؟

  7. محدثه مرادی (ادمین) گفت:

    عزیزم برای این مورد باید از پزشک سوال کنید

  8. سارا گفت:

    سلام بنده مجردم ۲۲ سالمه ۴ سال پیش دچار اختلالات قاعدگی شدم طوری که هر چند ماه یکبار عادت ماهانه میشدم ولی ۵ الی ۶ روز متوسط بود امسال به پزشک زنان مراجعه کردم آزمایشم پرولاکتین ۱۱۲۶میکروبود که باید برای مجرد ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میبود و سونو هم pco رو نشون میداد دکتر زنان دوباره آزمایش پرولاکتین رو برام نوشت که تکرار بشه که سری دوم ۴۴.۸ برحسب نانو بود که باید برای مجرد ها بین ۱.۲ تا ۱۹ میبودش به دکتر غدد مراجعه کردم و گفتم که دچار اختلالات بینایی و ریزش مو شدید و موهای زائد در چانه و دور هاله سینه و آکنه شدید در صورت و بدن شدم و همچنین پوست صورتم سرخ شده و با وجودی که صورتم لاغر بود با پیدایش این مشکلات صورتم چاق شد و شکمم هم همینطور و خطوط ترک بر شکمم افتاده با وجودی که خیلی اضافه وزن ندارم و همه جای بدم متوسطه ولی سینه هام و شکم و صورت و پهلوهام کمی غیر عادی چاق اند که برام mri نوشت و قند خون ناشتام هم بالا بود (۱۰۵ که بالای ۱۰۰ رو high میزنه) و کمکاری تیروئید داشتم به نظرتون مشکل من با دارو حل میشه و میشه بگید چه مکمل هایی رو باید مصرف کنم؟ الان دارچین میخورم آیا موثر هستش

    جفت آزمایش ها رو دکتر غدد گفتن که از دو برابر بالا تر رفته prol

  9. مبینا گفت:

    سلام من پرولاکتینم بالا بود دکتر دوتا قرص کابرلین داد خوردم تموم شد بنظرتون بخرم دوباره ادامه بدم یا دوباره ازمایش بدم اخه یه نفر گفت چون دکتر ۴ تا دیگ بیشتر از اون نباید بخوری بنظرتون پرولاکتین بیاد پایین تنبلی تخمک خوب میشه؟ا

  10. برانکارد گفت:

    سلام مبینای عزیز؛ حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.