جراحی, سوالات پزشکي

سوالاتی درباره آپاندیس

ممنون میشوم اگر درمورد آپاندیس اطلاعاتی عمومی بفرمایید و اینکه تحرک و ورزش کردن میتونه باعث آپاندیسیت بشه آیا درسته؟! لطفا اطلاعات جامع بفرمایید که منظور از پری معده و تحرک زیاد بعدازآن چیست!؟! تا چه مدت و یا چه حد پری خطرناکه؟! آیا کمی رقص بعد از صبحانه مختصرهم خطردارد؟!
آپاندیسیت (Appendicitis) همون‌طور که می‌دونید به التهاب آپاندیس (Appendix) گفته می‌شه. آپاندیس یه لوله‌ی تقریبا سه‌و‌نیم اینچی در انتهای روده‌ی بزرگ هستش که هیچ‌کسی دقیقا نمی‌دونه عملکردش چیه! اما چیزی که می‌دونیم اینه که بدون اون می‌تونیم زنده بمونیم! تصویری از Appendix رو در زیر می‌تونید ببینید.
اما آپاندیسیت یه مورد اورژانسی هستش که هر چه سریع‌تر نیاز به مداخله‌ی پزشکی و جراحی و حذف آپاندیس داره. آپاندیس ملتهب و درمان نشده، منجر به سوراخ شدن یا ترکیدن اون و سرازیر شدن مواد عفونی به داخل حفره‌ی شکم می‌شه. این موضوع می‌تونه منجر به Peritonitis (التهاب در Peritoneum –> تصویر زیر رو ببینید) بشه که اگه به‌سرعت و با آنتی‌بیوتیک‌های قوی درمان نشه، کشنده خواهد بود.
بعضی اوقات یه آبسه‌ی چرکی بیرون از آپاندیس ملتهب شکل می‌گیره که Abscessed Appendix گفته می‌شه و مانند آپاندیسیت آن‌چنان اورژانسی نیست اما نکته‌ای که وجود داره اینه که متأسفانه این مشکل بدون جراحی قابل شناسایی نیست.
به همین دلیل،
هر نوعی از آپاندیسیت یه مورد اورژانسی شناخته می‌شه که نیاز به جراحی داره.

عواملی که باعث آپاندیسیت می‌شن به طور کلی دو دسته‌اند:

انسداد: هر عاملی که باعث بلوکه شدن آپاندیس بشه مانند مدفوع سفت (سنگ مدفوع)، جسم خارجی، سرطان و …؛ و
عفونت: تقریبا هر نوع عفونتی در بدن می‌تونه باعث تورم آپاندیس بشه.

همون‌طور که مشخصه تحرک و ورزش کردن به خودی خود منجر به آپاندیسیت نمی‌شه. شاید اون چیزی که مد نظر شما باشه اینه که با تحرک و بالا پایین کردن، مثلا همین مدفوع سفتی که چند خط بالاتر نوشتم، به قسمت آپاندیس منتقل بشه! که در اینصورت بنده احتمال این ماجرا رو معادل با این می‌دونم که فرضا من با تیلور سوئیفت در سواحل LA قدم بزنیم! :دی

احساس پُری در معده که مشخصه دوست من!
تحرک بیش از اندازه (مانند دویدن، فرضا کوه‌نوردی، پارکور و …) بعد از صرف غذا ابدا توصیه نمی‌شه؛ اما در مورد رقصی که فرمودید، بستگی داره تفسیر شما از رقص چی باشه! فرضا اگه تانگو برقصید مشکل خاصی نیست ولی همین رقص با مدل‌های خیلی موزونش (:دی) بعد از صرف غذا می‌تونه مانند همون دویدن و … مشکل‌ساز بشه براتون (تهوع، درد در ناحیه‌ی شکم، استفراغ و …).
اما این احساس پُری در اثر عوامل زیادی می‌تونه ایجاد بشه مانند:

IBS
یبوست
عدم دفع گاز روده (Gas Pains)
سوء هاضمه
سنگ‌های صفراوی
سرطان روده‌ی کوچک
سندروم Budd-Chiari
و …

بسته به نوع عامل، می‌تونه این احساس پُری (به عنوان یکی از علائم اون عامل) خطرناک باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.