مراقبت بیمار در منزل

دلایل ابتلا به واریس پا

دلایل ابتلا به واریس پا

 

 

 

دلایل ابتلا به واریس پا

 

 

 

واریس بیماری است که در طی آن دیواره ی وریدها(سیاهرگ ها) دچار تورم و برآمدگی پیاز مانند می‌شوند. این مشکل بیشتر در قسمت ساق پا دیده می‌شود. هر ورید یا سیاه‌رگ دارای دریچه‌های کنترل کننده جریان خون است. واریس هنگامی ‌رخ می‌دهد که این دریچه‌ها دچار نارسایی شده باشند و به فعالیت طبیعی خود ادامه ندهند. اگرچه دلایل زیادی مانند ایستادن طولانی مدت، وزن زیاد، یبوست و … سبب بوجود آمدن واریس پا می شوند. در این جا برانکارد به ۶ علت ابتلا به واریس پا اشاره کرده است و از آنجاییکه دلیل ابتلا به بیماری، کمک شایانی به درمان آن می کند در ابتدا برانکارد با بررسی دلایل این بیماری، در درمان آن پیش قدم شده است.

طبق تحقیقات برانکارد می توان عوامل زیر را در این بیماری موثر دانست:

 

 

۱- سن:

 

 

عامل مهمی است که ممکن است باعث ایجاد رگ های واریسی شود. پیری باعث می شود تا برخی رگ ها خاصیت الاستیک خود را از دست بدهند و دریچه‌های کنترل کننده جریان خون در سیاهرگ دچار نارسایی شوند. در نتیجه باعث ایجاد وریدهای واریسی می شود.

 

 

 

سن

 

2-جنسیت:

 

 

به طور کلی خانم ها نسبت به آقایان بیشتر در معرض ابتلا به واریس پا هستند. این امر ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در بدن بانوان باشد. خانم ها به دلیل یائسگی یا بارداری، احتمال گرفتگی دریچه های جریان خون در آن ها به نسبت بالا می باشد.

 

 

جنسیت

 

 

 

 

 

3- ژنتیک:

 

 

اگر یکی از افراد خانواده ی درجه یک شما واریس پا داشته باشد، شما نیز مستعد ابتلا به واریس می شوید. همچنین اگر زمانیکه به دنیا آمدید، دچار گرفتگی یا تنگی رگ بودید، درصد ابتلا به واریس در شما بالا می رود.

 

 

 ژنتیک

 

 

 

4-چاقی:

 

داشتن اضافه وزن، فشار زیادی بر روی رگ های شما به خصوص در زمانیکه بر روی پاهایتان ایستاده یا نشسته اید، وارد می کند. که این خود عاملی برای ایجاد رگ های واریسی می شود.

 

 

چاقی

 

 

 

 

 

۵- کاهش حرکت

 

 

اگر برای مدت زمان طولانی ایستاده یا نشسته باشید، ممکن است مستعد ابتلا به واریس باشید. قرار گرفتن در یکی از این دو موقعیت، برای مدت طولانی فشار بیشتری بر رگ های شما برای گردش جریان خون، وارد می کند. این مورد زمانی که شما برای مدتی طولانی پای خود را برروی پای دیگر می اندازید سبب می شود خون به خوبی در رگ های پای شما جریان پیدا نکند. در نتیجه شانس خود را در ابتلا به واریس بالا برده اید.

 

 

کاهش حرکت

6-آسیب یا جراحت پا

 

 

 

ایستادن یا نشستن طولانی تنها دلیل ابتلا به واریس نیست. اگر در تصادف یا حادثه ای دچار آسیب یا جراحت پا شده باشید، این امر، درصد ابتلای شما به واریس را بالا می برد.

 

 

 

آسیب یا جراحت پا

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

 

 

دلایل ابتلا به واریس پا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.