پزشکی و سلامت

درمان خانگی سندروم پاهای بی قرار!

روش های خانگی درمان سندروم پاهای بی قرار

آیا تا به حال نام سندروم بی‌قراری پا به گوش‌تان خورده است؟ آیا خصوصا شب هنگام خواب احساس می‌کنید چیزی زیر پوست‌تان راه می‌رود یا همراه با سوزش و خارش وگزگز در نواحی پاها مجبورید مدام پاهایتان را حرکت دهید و یا بلندشوید و راه بروید. یا طاقت نشستن طولانی مدت پشت ماشین یا سینما را ندارید و مدام پاهایتان را تکان می‌دهید. احتمالا شما به سندروم بی قراری پا مبتلا شده‌اید!

از میان تمام اتفاقات عجیبی که در بدن ما ممکن است رخ دهد، سندروم بی قراری پا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات ممکن است. در حالی که احساس خستگی شما را وادار به نشستن می‌کند، پاهایتان میل به راه رفتن یا به اصطلاح بی قراری دارد. چرا در حالی که تک تک سلول‌های شما می‌گوید: “آرام باش و استراحت کن”، پاهایتان مدام میل به جمع شدن و باز شدن دارد؟ استرس و فشار روانی، کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها، کمبود آهن همه‌ی این موارد ممکن است در شما ایجاد سندروم بی‌قراری پا کند. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین راه‌های درمانی آن، رساندن مکمل‌های غذایی لازم و مواد معدنی به بدن می‌باشد.

در افراد مبتلا به سندروم بی‌قراری پا (RSL) خواب آلودگی فقط یکی از مشکلات روزانه ای است که موجب آن می شود. از آنجا که بی‌حرکت نشستن برای مدت طولانی، باعث عود علایم می‌گردد، این افراد در مسافرت با ماشین یا هواپیما و نشستن طولانی مدت در سینما یا جلسات کاری نیز مشکل دارند. اختلال در خواب و فعالیت‌های روزانه باعث اضطراب و افسردگی در این افراد می‌گردد.

اغلب افراد مبتلا به RLS حرکات متناوبی در اندام ها دارند (PLMS). این حرکات شامل بالا آوردن شست پا و مچ پا و خم کردن زانوها و مفصل ران می‌باشد ومعمولا به صورت پرش‌هایی در پاها یا لگد انداختن توصیف می‌شود.

در این مقاله راه‌های درمانی خانگی برای درمان سندروم بی‌قراری پا برایتان گفته‌ایم.

 

سندروم بی قراری پا

پیش به سوی مکمل‌ها:

منظور ما از مکمل‌ها، مصرف روزانه حدود 5000 میلی‌گرم منزیم، 800 تا 1000 میلی‌گرم کلسیم و 800 تا 1000 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد. کمبود هر کدام از این مواد می‌تواند موجب بی قراری در پاها شود.

نوشیدن آب معدنی یکی از منبع‌های اصلی منیزیم است. در هر لیتر از آب 100 میلی گرم منیزیم وجود دارد. اگر به میزان کافی از این ماده‌ی معدنی دریافت نکنید بیشتر در معرض کرامپ‌های عضلانی و بی‌خوابی قرار خواهید داشت. به عقیده‌ی متخصصان کمبود منیزیم می‌تواند بدن را در معرض سندرم پاهای بی‌قرار دهد. درحالی‌که افزایش میزان منیزیم بدن در افرادی که به این مشکل مبتلا هستند می‌تواند نیاز شدید به تکان دادن پاها در شب را کاهش دهد.

اسیدفولیک موجب ساخت گلبول‌های قرمز شده و اکسیژن رسانی را بهتر می کند. یکی از علت‌های بروز سندروم بی‌قراری، کاهش اکسیژن بدن می‌باشد. افرادی که از کمبود ویتامین B9 رنج می‌برند بیشتر با علائم سندرم پاهای بی‌قرار مواجه می‌شوند. سبزیجات برگ سبزدار مانند اسفناج، مرکبات، آب میوه‌ها و لوبیاها منبع سرشار از اسید فولیک می باشد.

همه‌ی ما می‌دانیم که هر زمان احساس خستگی و کسالت به طور مستمر ما را درگیر کرده بود اولین گزینه‌ای که به فکر همه می‌رسد کمبود آهن است. علاوه بر خستگی و کسالت زمانی که بدن به مقدار کافی آهن نداشته باشد، به سندروم بی‌قراری پا مبتلا می شود. بهترین منابع غذایی آهن در مواد غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی‌ها و گوشت پرندگان است. این مواد غذایی حاوی آهن هم هستند که به خوبی جذب بدن می‌شود. توجه داشته باشید که جگر مرغ، گوشت گاو و گوشت بوقلمون نیز سرشار از آهن هستند. از بین منابع غذایی گیاهی آهن می‌توان به لوبیاها، عدس، اسفناج و کشمش اشاره کرد.

از دست ندهید:۶ گام برای رسیدن به خوابی آرام

انجام حرکات کششی در منزل

 

انجام کمی حرکات کششی قبل از خواب می‌تواند مفید باشد. برای کشش ساق پا، پای چپ خود را کشیده و عقب ببرید و پای راست خود را از زانو کمی خم کرده و جلو بیاورید؛ می‌توانید دستان خود روی ران پای راست خود و یا دیوار قرار دهید و این حرکت را برای پای دیگر خود تکرار کنید چراکه کشش ساق پا باعث می شود بتوانید مدت بیشتری بنشینید.

اگر انجام این حرکات باعث گرفتگی پاهایتان شد بنابراین بدن شما از کمبود منزیم رنج می برد و نمی‌توان با انجام حرکات کششی آن را درمان کنید. لبه‌ی تخت بنشینید و درحالیکه پاهای‌تان آویزان هستند آن‌ها را محکم ماساژ دهید.

اگر ماساژهای مداوم و سنگین روی پاهایتان، بی قراری پاهای‌تان را درمان نکرد، بلند شوید و راه بروید و همزمان گام‌هایتان را کوتاه و بلند بردارید و عضلات‌تان را بکشید.

قبل از اینکه به رختخواب روید

 

حمام رفتن قبل از خواب آدم را سبک می‌کند. پیش از خواب می‌توانید حدود 10 الی 15 دقیقه در آب گرم مطلوب دراز بکشید.

از سویی خنک نگه داشتن پاها نیز می‌تواند به شما کمک کند. قبل از اینکه به خواب روید آیس پک یا کیسه یخ روی پاهای‌تان بگذارید.

ترکیب این دو حرکت تاثیر موثری در آرامش پاهایتان دارد. می توانید برای دو دقیقه پاهایتان را در آب داغ مطلوب بگذارید سپس برای یک دقیقه روی پاهایتان آیس پک بگذارید یا آب یخ روی آن‌ها بگیرید. این حرکت مانند ماساژ باعث رفع خستگی و گرفتگی پاهایتان شده و به درمان بی قراری پا نیز کمک می‌کند.

همچنین ماساژ دادن ساق پا نیز می‌تواند موجب آرامش این بی‌قراری شود. می‌توانید از ماساژورهای مخصوص ساق پا استفاده کنید یا یکی از عزیزان‌تان این کار را برایتان انجام دهد.

 

پس از اینکه به رختخواب رفتید

 

پس از اینکه به رختخواب رفتید، فرایند ریلکسیشن ماهیچه‌ها و عضلات را باید انجام دهید. به این ترتیب که چشمان‌تان را ببندید و نفس عمیق بکشید. پاهای‌تان را منقبض کنید. چند لحظه نگه دارید و سپس رها کنید. حال بر روی عضلات ساق پا تمرکز کنید. منقبض کرده و برای چند ثانیه نگه دارید و بعد رها کنید. سپس روی عضلات ران پا تمرکز کرده و انقباض و فشار را روی این ناحیه اعمال کنید. برای چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید. به همین ترتیب این کار را برای تمام عضلات بدن‌تان انجام دهید. اول پاها، بعد شکم، سپس سینه، دست‌ها و گردن و حتی روی عضلات صورت‌تان هم این فشار و رهایی را اعمال کنید. زمانی که این کار را انجام دادید احساس سبکی و آرامش شما را فرا می‌گیرد و بدن‌تان آرام می‌شود.

 

طب هومیوپاتی

 

داروهای هومیوپاتی عموما منشا طبیعی دارند كه بیش از 70% از گیاهان 20% از عناصر وكانی ها مواد طبیعی (فلزات نمكها اسیدها …) و باقی از منابع حیوانی (سموم مار زنبور …) تهیه می‌شوند اما نكته قابل توجه در مورد داروهای هومیوپاتی این است كه اگرچه این داروها از غلظت بسیار اندك ماده اولیه برخوردارند و بسیار رقیق شده‌اند اما توسط روش‌های خاص داروسازی هومیوپاتی از خواص دارویی فوق العاده‌ای برخوردار می‌باشند بطوریكه داروهای هومیوپاتی عموما در اندازه‌ای بسیار كوچك و مقادیر و دفعات بسیار كم تجویز می‌شوند اما اثرات درمانی فوق العاده زیادی را دارا می‌باشند. برای این نوع درمان حتما به پزشک هومیوپاتیست مراجعه کنید.

 

پیشگیری از بی‌قراری در پا

 

از نوشیدن الکل و کافئین در شب جلوگیری کنید. نوشیدن این مواد باعث تحریک نورون‌ها شده و سندروم را تقویت می‌کند.

نیکوتین موجود در سیگار هم علائم سندرم را بدتر می کند، افرادی که به طور مداوم سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سندروم بی قراری پا دارند.

 

اگر شما هم تجربه ی این درد بی قرارکننده را داشتید، برایمان بنویسید. شما چگونه این سندروم را در خود یافتید؟ برای درمان آن چه اقدامی انجام داده اید؟ ما، مجموعه ی برانکارد، منتظر تجارب و نظرات شما عزیزان هستیم.

 

 

 

.

منبع: .besthealthmag

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.