پزشکی ورزشی

معجزه درمان آسیب دیدگی های ورزشی با چسب های کنزیوتیپ

اگر مسابقات ورزشی را از تلویزیون و یا در استادیوم ها تماشا کرده باشید، حتماً متوجه شده اید که در سال های اخیر ورزشکاران از چسب هایی به رنگ های مختلف در قسمت عضلات بدن خود استفاده می کنند. این نوارهای رنگی برای اکثر افراد این سوال را ایجاد می کند که کارکرد آن ها چیست؟ اسم این نوارها؛ کنزیوتیپ است اما برای اینکه از کارکرد آن ها مطلع شوید در ادامه با ما باشید!

نوارهای درمانی کششی Kinesio Tapes (کنزیوتیپ) چیست؟

نوارهای درمانی کششی که به کنزیوتیپ یا کنزیولوژی تیپ معروفند یک نوار پارچه ای همراه با چسب اکرلیک هستند که معمولاً به منظور درمان آسیب های ورزشی و اختلالات فیزیکی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند اما کارکرد آنها صرفاً درمانی نیست، بلکه خاصیت پیشگیری از درمان نیز دارند.

ایده این نوارها در اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی برای اولین بار توسط یک پزشک ژاپنی دانش آموخته آمریکا به نام کنزوس مطرح شد. پس از یک دهه از معرفی‌ این محصول در سال ۱۹۸۰ ارتوپدیست‌ها، کایروپرکتیست‌ها، پزشکان طب سوزنی و دیگر پزشکان در ژاپن اصلی ترین مصرف کننده های این نوارها بودند تا اینکه در سال ۱۹۸۸ این چسب ها توسط ورزشکاران المپیکی و حرفه ای‌ ژاپن مورد استفاده قرار گرفت. این نوارهای درمانی کششی یا کینسیو در واقع ابزار کار مربیان و پزشکان تیم ها‌ به حساب می آیند.

در صورتی که این نوارها به درستی به کار گرفته شوند، می توانند درد را از تاندون ها یا التهاب های ماهیچه‌ای بیرون کشیده و بدن ورزشکار را بهبود بخشند اما جالب است بدانید از بعد علمی، هنوز مطالعات چندانی درباره تاثیرات حقیقی این نوارها در مقایسه با دیگر ابزار‌هایی که ورزشکاران برای التیام دردها و آسیب های خود به کار می گیرند، انجام نگرفته است.

برخی نیز معتقدند تا زمانی که اطلاعات بیشتری در‌ این زمینه به دست نیاید، این احتمال وجود خواهد داشت که نوارهای رنگی بیشتر از فایده فیزیکی فایده روانی از خود به جا می گذارند. برای مثال به ورزشکار یاد‌آوری می کنند که در مورد منطقه آسیب دیده بدنش محتاط تر باشد و یا این احساس را در ورزشکار ایجاد می کند که برای بهبود دردش کاری انجام گرفته است.

از دست ندهید: دوپینگ رنگی کنزیوتیپ در رقابت‌های آسیایی 2018

هدف استفاده از نوارهای کششی رنگیِ کنزیوتیپ

برخی برای اینکه عضلات و مفاصل خود را از آسیب دیدگی برهانند و یا مشکل آسیب دیدگی خود را رفع کنند از مچ بند، ساق بند و یا سایر موارد استفاده می کندد اما هدف استفاده از این نوارها متفاوت است و در آن ها به جای استفاده از نوار‌های خشک و سخت ورزشی، شما از چیزی استفاده می کنید که دقیقا بتواند خاصیت کشسانی پوست انسان را تقلید کند. نوار‌های ابداعی که کینسیو نام گرفتند،‌ برای اولین بار در المپیک پکن ۲۰۰۸ به صورت فراگیر به چشم آمدند. زیرا شرکت تولیدکننده آن بسته های زیادی از این نوارها را به ۵۸ کشور اهدا کرد. چهار سال بعد، در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز این نوارها روی بدن ورزشکاران در هر رشته ورزشی مشاهده شد.

کنزیوها دقیقاً چه می کنند؟

نظریه های مختلفی درباره کاربرد و تاثیر این نوارها وجود دارد. یکی از آن ها این است که نوارهای کینسیو به واسطه کشیدن و کش‌آمدن، پوست بدن را بلند کرده و آن را از دیگر لایه‌های نسج بدن جدا می‌کند. فضای خالی به وجود آمده به خون اجازه می‌دهد تا جریان بیشتری پیدا کرده و به این شکل توانایی بدن در پاکسازی مایع لنفاوی افزایش یافته و به این صورت التهابات با سرعت بالاتری التیام پیدا می کند.

چسباندن این نوارها روی پوست بدن همچنین از فشار موجود روی نورون‌های لامسه کاهش داده و از درد ورزشکار می‌کاهد.

چند مطالعه محدود نیز نشان داده اند که استفاده از این نوارها می تواند حجم مایعات را در بدن بیماران سرطانی کاهش دهد اما در میان ورزشکاران رایج ترین اثر این نوارها کاهش درد است. از‌ آنجایی که این نوارها در کنار دیگر ابزار و داروهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرند، بررسی تاثیر و عملکرد دقیق خود نوارها غیر ممکن شده است. از این رو نتایج به دست آمده از مطالعات کوچکی که روی این نوارها انجام گرفته با یکدیگر تفاوت دارند.

در کل هدف اصلی از بستن این چسب ها تخلیه کردن، محافظت و حمایت از آسیب دیدگی های خاص، کاهش حرکت مفصل و جلوگیری از بروز آسیب های بعدی است. نتیجه بستن نوار چسب های طبی، استراحت دادن به مفصل است و موجب می شود که فعالیت متابولیکی در ناحیه مورد نظر در سطح بالا حفظ شود و از بروز آسیب ناخواسته به بافت عضلانی جلوگیری خواهد شد. همچنین چسباندن این نوارها روی پوست بدن از فشار موجود روی نورون های لامسه کاهش داده و از درد ورزشکار می کاهد.

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “معجزه درمان آسیب دیدگی های ورزشی با چسب های کنزیوتیپ

  1. قانون جذب گفت:

    جناب کثیری خیلی ممنونم مقاله خوبی بود

  2. برانکارد گفت:

    سپاس از حسن توجه شما دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.