سوالات پزشکي, شکستگی و استخوان

درد کمر و پا و پیشنهاد عمل جراحی

مادر من ۴۰ سالشه و چند وقته که کمر درد داره و عضلات پای چپش و همینطور انگشت‌های پاش بی‌ بهش می‌شه.چند وقت که دردش به هادی رسیده که حتا نمیتونه بشینه و راه بره.بد از آزمایش خون و‌ام آر آی دکتر گفت که بین مهره هاش فاصله پیدا شده و باید چند روز بخوابه اگه خوب نشد عمل کنه.
الان بیشتر از ۱۰ روز که تمام روز رو دراز میکشه ولی‌ فقط یکمی بهتر شده.آیا تنها راه اینه که عمل کنه؟آیا راه دیگه‌ای نداره؟آیا نرمشی هست که کمک بکنه؟
درمان با توجه به جواب MRI میزان عارضه به وجود آمده بستگی دارد ولی به طور کلی بیماری دیسک بین مهره ای از علل شایع درد مزمن یا راجعه کمر و پاها می باشد . برای تشخیص محل و نوع بیماری MRI یا CT میلوگرافی الزامی است . در موارد زیر می بایست عمل جراحی انجام شود :
1 – ضعف حرکتی پیشرونده
2 – آسیب پیشرونده که به کمک نوار عضله و مطالعات انتقال عصب اثبات گردیده باشد
3 – اختلال در عملکرد روده یا مثانه
4 – از بین نرفتن درد علی رغم درمان حمایتی به مدت 4 هفته
5 – عود مجدد علی رغم درمان حمایتی
ايا وجود تومور در ماهيجه كمر نزديك سياتيك كه درد ندارد و زير دست حركت ميكند و رشد كندي دارد ميتواند موجب ايجاد درد در سياتيك يا قطع ان گردد
دوست عزیز، حتماً به متخصص مربوطه(جراح- مغز و اعصاب) مراجعه کنید !! چون در آینده با بزرگ شدنش به رگ سیاتیک فشار میاره و باعث درد و عدم تحرک شما خواهد شد!! لذا در هرصورت چه در حال رشد باشه و یا نه نباشه! بهترین کار مراجعه به پزشک و پیگیری این قضیه هست!
در پایان بازم تاکید میکنم نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشید.
سلام 2تا سوال داشتم
1 آيا سياتيك دقيقن از زير 2گودي كوچك روي كمر رد ميشه؟
2 اگر سياتيك به هر دليلي تحت فشار قرار بگيره آيا قبل از پاره شدن علائمي مثل درد هاي شديد و طولاني مدت بروز ميده يا تنها با دردها ي كوتاه و كم هم ميتونه به طور ناگهاني قطع بشه؟
دوست عزیز، تا اونجائیکه میدونم! رگ سیاتیک از ستون فقرات عبور کرده و تا انتهای کمر، اول خط باسن ادامه پیدا میکنه ،اونجا به دوشاخه تقسیم شده و به دوپا رفته است! (البته اگه درست گفته باشم) و اما در مورد اینکه دردی احساس میشه یانه باید بگم صد البته هرگاه این رگ دچار عارضه و یا ضربه و یا کوبیدگی قرار بگیره ! کمر دردی در نواحی انتهای کمر، و دو پا که نسبتاً هم شدید هست ،احساس میشه! ولی برای پارگی اون تا به حال نشنیده ام که بی مورد و بیکباره این اتفاق افتاده باشه! مگر در تصادفات خیلی شدید!
انشالله مورد شما، موردی نیست که بخواد به این نقطه ختم بشه!
من چون نمیتونم جای دیگه ای مشکلمو ارسال کنم اینجا میگم من وقتی 10 دقیقه سر پا می ایستم وسط پشتم درد میگیره آیا از ضعف عضلانیه؟باید چی کار کنم؟
دوست گرامی،چند سئوال در ذهن خطور میکنه که عبارتند از:
1- آیا وزن شما نسبت به قدتون متناسبه؟؟
2- آیا از کفش مناسب استفاده میکنید؟؟(مثلاً تنگ نباشه، پاشنه بلند نباشه،زیاد گشاد نباشه،استاندارد باشه و…)
3- طریقه ایستادن و نشستنتون چطوریه؟؟؟ آیا با اسلوب درست اینکارهارو میکنید؟؟
4- آیا در زمان ایستادن به یک پا بیشتر فشار نمی آرید؟؟
5- از البسه پایین تنه (مثل شلوار) مناسب استفاده میکنید؟؟
و…
به تجربه مشخص شده که فاکتورهای وزن، قد، طریقه ایستادن، مدت ایستادن، نوع کفش،در این قضیه بسیار نقش اساسی رو بازی میکنند!! که توی همه اونا،وزن زیاد و نوع کفش بیشترین تاثیر رو در این قضیه دارند!!؟
در هر حال اگه نتونستید علتشو پیدا کنید!!بهترین پیشنهاد مراجعه به متخصص اورتوپد میباشد.
آیا وجود یک غده در کمر قسمت پایین سمت چپ دقیقا زیر دو گودی کوچک پایین کمر که به ستون مهره ها نزدیک نیست میتونه به سیاتیک فشار بیاره؟
در مورد سوال sysy فکر کنم منظورشو بد بیان میکنه
باید یک عارضه پیش رونده رو در نظر گرفت که ممکن فشار روی سیا تیک رو بیشتر کنه آیا با افزایش این فشار ها میزان درد در سیاتیک بیشتر میشه یا نه نزدیک شدن این فشار به مراحل خطر ناک علامتی نداره؟
ببخشید فضولی میکنم برای من هم جالبه
در مورد سئوال اول شما، با توضیحاتی که دادید، فکر نکنم به این رگ فشاری بیاد ولی اگه غده ای باشه که پیش رونده باشه یعنی در حال بزرگ شدن باشه و این بزرگ شدن به سمت رگ سیاتیک در پاها سوق پیدا کنه! قطعاً این موضع رو گرفتار میکنه! پس بهتره که اگه اینمورد مشاهده شد! حتماً با متخصص اورتوپد ،مشاوره ای انجام بشه!
و اما در مورد مطلب دوم،باید بگم که بدیهی است هر جسم اضافه در بدن که به باعث مزاحمت سایر اعضا رو فراهم کنه! در ایجاد دردهای مزمن تاثیر گذاره!! حال اگه این غده طوری رشد کنه که فشار بی حدی رو به رگ سیاتیک بیاره! خوب، بعضاً فرد به حالت فلج از دوپا و یا یک پا دچار میشه!؟
در هر صورت (چه غده رشد پذیر و یا نا پذیر باشه)، اگه اینگونه موارد رو شخص مشاهده و یا حس کرد! نباید اونو سر سری بگیره! چون رگ سیاتیک دردی وحشتناک داره ! طوری که فرد حتی کوچکترین حرکت در مواضع کمر . پاها رو یا نمیتونه انجام بده(که البته این قضیه به بنیه اون برمیگرده)!! یا به سختی و به مقدار ناچیزی انجام میده!! بنده خودم دوبار این قضیه یعنی گرفتگی این رگ رو، تجربه کردم و میدونم چقدر مشکل سازه! پس تاکید میکنم به هیچ عنوان نباید از این مورد سطحی گذشت!لذا مراجعه به پزشک متخصص مربوطه نمیبایست فراموش بشه!
من قد و وزنم اندازست(160 قدم 58 وزنم)اکثرا هم کتونی میپوشم.به یه پامم فشار نمیارم لباسمم مناسبه.مشکل من فقط بیرون رفتنی نیست تو خونه ام وقتی ظرف میشورم به 10 دقیقه نمیرسه پشت درد میگیرم ممنون میشم جواب بدید
آیا در زمان ظرف شستن، دمپایی و یا همچین چیزی نمیپوشید؟؟ آیا کف پای شما صاف نیست؟؟؟ آیا کمرتون انحنای طبیعیشو داره؟؟ شاید ضعف باعث اون باشه !!! ولی به هرحال مراجعه به متخصص اورتوپد رو پیشنهاد میکنم
موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.