پزشکی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

درمان شگفت انگیز به شیوه ی بادکش درمانی

 

 

.

یکی از روش های سنتی درمانی جایگزین در چین، بادکش درمانی (cupping therapy) است. این روش که احتمالا آن را تجربه کرده باشید،با قرار دادن تعدادی فنجان یا لیوان انجام می شود که می‌تواند شیشه‌ای یا از جنس دیگر مثل چوب بامبو یا سفالی باشد و برای ایجاد مکش روی پوست بیمار گذاشته می‌شود. این مکش باعث بهبود جریان خون در بدن فرد می شود. چینی ها معتقدند در بدن نیرویی به نام «چی»(به معنای نیروی زندگی) وجود دارد که بادکش درمانی به بهبود این نیرو در بدن نیز کمک می کند.

بادکش

 

بادکش درمانی، جریان خون را در محلی که فنجان روی پوست قرار دارد افزایش می دهدو به این ترتیب تنش عضلانی را کاهش داده و جریان خون در بدن بهبود می یابد و به ترمیم سلول های بدن کمک می کند. این امر به شکل‌گیری بافت‌های اتصال‌دهنده‌ و ایجاد عروق خونی تازه هم کمک می‌کند. بنابراین افراد زیادی از این نوع روش درمانی به‌عنوان طب مکمل بهره می‌برند.

.

انواع مختلف بادکش درمانی

.

بادکش درمانی در ابتدا با استفاده از شاخ حیوانات انجام می شد. بعد از آن از فنجان هایی از جنس سرامیک یا بامبو استفاده شد. فنجان‌ها با آتش گرم شده و روی پوست قرار می‌گرفتند تا زمانی که خنک شده و از پوست برداشته شوند. امروزه، در روش مدرن، از شیشه‌های گردی شبیه توپ که یک طرف آن باز است و به‌همین‌منظور ساخته شده، استفاده می‌شود.

 

بادکش

.

امروزه دو روش کلی برای انجام بادکش درمانی استفاده می شود:

  1. بادکش درمانی خشک که همان روش سنتی است و تنها با مکش مناطقی از پوست صورت می‌گیرد؛
  2. بادکش درمانی تر که شامل بادکش درمانی و انجام حجامت است.

تشخیص نوع بادکش درمانی، با توجه به شرایط بدنی شما و پزشک تان، تعیین می شود.

.

بادکش درمانی چگونه انجام می شود؟

.

بادکش درمانی به این طریق انجام می شود که هوای موجود در فنجان و لیوان مورد استفاده را با آتش زدن پنبه ای که آغشته با الکل یا برگ گیاهان یا کاغذ است، تخلیه می کنیم. فنجان یا لیوان را به سرعت رو پوست قرار داده و خلا موجود در لیوان، پوست و ماهیچه را در محل قرارگیری لیوان وکیوم کرده و به داخل محفظه ی لیوان می کشد. در این حالت به علت واکنش رگ های خونی، ممکن است در این نقاط پوست قرمز شود.

.

بادکش و حجامت

 

.

امروزه، در روش های جدید به جای استفاده از حرارت از خود دستگاه های بادکش استفاده می شود. همانند دستگاه بادکش که در برانکارد می توانید مشاهده فرمایید، این دستگاه، دارای محفظه های فنجانی شکلی هستند که پمپی به آن ها متصل است و از این طریق هوای درون کاپ را تخلیه و پوست و ماهیچه را به درون خود می کشد و بادکش درمانی را انجام می دهد.

در بادکش درمانی خشک یا همان معمولی هر کدام از فنجان یا لیوان‌های مخصوص برای ۵ تا۱۰ دقیقه روی بدن قرار می‌گیرد، اما در بادکش درمانی تر یا همان حجامت سنتی خودمان، پوست ابتدا بادکش می‌شود. سپس در محل بادکش‌شده که خون جمع‌ شده، خراش‌های کوچکی ایجاد و مقداری از خون بدن خارج می‌شود. بعد از انجام بادکش درمانی همراه با حجامت محل خراش‌ها برای جلوگیری از عفونت پانسمان می‌شود و هر گونه تغییرات به‌وجودآمده در بدن یا هر نوع کبودی معمولا بعد از ۱۰ روز برطرف خواهد شد. گهگاهی هم بادکش درمانی با طب سوزنی همراه می‌شود.

 

برای نتیجه ی بهتر، ۲ تا ۳ ساعت قبل از بادکش درمانی وعده ی غذایی سبک میل کنید. بهتر است با شکم پر بادکش درمانی انجام نشود.

حجامت و بادکش درمانی

.

.

بادکش درمانی چه فایده ای دارد؟

.

بادکش درمانی معمولا در شرایط های مختلف می توان استفاده کرد اما معمولا برای کاهش دردهای عضلانی استفاده می شود. درحالی‌که در بادکش درمانی از فنجان یا لیوان‌ها روی مناطق اصلی و مرکزی طب سوزنی استفاده می‌شود، به‌نظر می‌رسد در درمان مشکلات گوارشی و پوستی و همچنین درمان مشکلاتی که معمولا با طب فشاری درمان می‌شوند هم می‌تواند مؤثر باشد.

در سال ۲۰۱۲ نشریه ی PLoS One، گزارشی را چاپ کرد مبنی بر اینکه بادکش درمانی، روشی مکمل و فراتر از یک درمان موقتی و سطحی است که در شرایط مختلف مانند درمان بیماری های زیر موثر واقع شده است:

  • زونا؛
  • فلج صورت؛
  • سرفه و تنگی نفس؛
  • دیسک کمر؛
  • آکنه؛
  • اسپوندیلوز (هر نوع بیماری تخریبی مهره‌های ستون فقرات) گردن

در این مطالعه عنوان شده که بررسی بیش از ۱۳۵ مورد تحقیق درباره‌ی تأثیر بادکش درمانی اثرات مفید این نوع درمان را از حد یک ادعا فراتر می‌برد؛ اما مطالعات بیشتر برای ارزیابی میزان اثربخشی این روش طب مکمل ضروری به‌نظر می‌رسد.

.

عوارض جانبی بادکش درمانی

.

بادکش درمانی معمولا عوارض جانبی ندارد. این نوع درمان اگر مشکلاتی به‌همراه داشته باشد، معمولا در حین درمان یا بلافاصله پس از آن رخ می‌دهد. شما ممکن است پس از عمل بادکش درمانی دچار سرگیجه شوید یا احساس سبکی در سر را داشته باشید. در مقابل ممکن است گاهی دچار عرق و حالت تهوع نیز شوید. بعد از بادکش درمانی ممکن است در نواحی که فنجان یا لیوان گذاشته شده اثر لبه‌ی لیوان به‌شکل حلقه‌های دایره‌ای‌شکل تحریک یا کبود شود. فرد ممکن است در محل تماس فنجان یا لیوان‌ها احساس درد کند یا حتی پس از اتمام درمان دچار سرگیجه شود.

درصورت انجام حجامت که با بادکش درمانی همراه است، در موارد تقریبا نادر و درصورت مراقبت نادرست یا پانسمان نکردن صحیح و بهداشتی زخم‌ها، ممکن است فرد دچار عفونت یا مشکل در التیام جای زخم شود.

از دیگر عوارض بادکش درمانی می‌توان به ازبین نرفتن جای زخم‌ها و هماتوم (کبودی) اشاره کرد. ازآنجایی‌که در خیلی از موارد، بادکش درمانی مخصوصا اگر همراه با حجامت باشد، توسط افراد غیرپزشک و به‌صورت سنتی هم انجام می‌شود، باید حتما قبل از مراجعه درباره‌ی شرایط رعایت بهداشت محل درمان و فرد موردنظر کاملا تحقیق کنید. فردی که این نوع درمان را انجام می‌دهد، حتما باید تمام اصول بهداشتی ازجمله پوشیدن روپوش تمیز، استفاده از دستکش لاتکس یک‌بار مصرف و عینک‌های محافظ مخصوص درمان‌های پزشکی را به‌منظور جلوگیری از بروز عفونت و انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز رعایت کند.

بادکش و حجامت

.

نکاتی راجع به بادکش درمانی که باید به خاطر بسپارید:

.

معمولا پزشکان و افراد متخصص عقیده ای به درمان های طبی سنتی ندارند. از طرفی متخصصان طب سنتی ممکن است بیش از اندازه به شما تاکید کنند که بادکش درمانی را جایگزین روش های درمانی دیگر کنید. اما همانطور که از اسم این روش پیداست، طب مکمل سنتی، در کنار به کار بردن دیگر روش های پزشکی معمولا موثر است. درصورتی‌که پزشک معالج خود را در جریان درمان مکمل‌تان قرار بدهید و سعی کنید به‌طور منظم از هر دو درمان در جای درست و به‌موازات هم استفاده کنید.

استفاده از بادکش درمانی هم مانند هر نوع درمان دیگری، برای تمام افراد توصیه نمی شود:

  • کودکان؛
  • افراد مسن؛
  • زنانی که در دوران بارداری هستند؛
  • خانم‌ها طی دوره‌ی قاعدگی

مجاز به استفاده از از این روش درمانی نیستند.

از طرفی اگر فرد دچار اختلال در ارگان‌های داخلی بدن باشد، بادکش درمانی برای او اثرات مفیدی به‌همراه نخواهد داشت.

.

آمادگی‌های لازم قبل از شروع جلسات درمان

.

خوب است بدانیم که بادکش درمانی روند درمانی طولانی‌مدتی است که می‌تواند به کاهش هر دو نوع نشانه‌های موقت یا مزمن بیماری کمک کند. اما مطالعات گسترده‌‌ی انجام‌شده نمی‌تواند به‌طور قطعی تأثیر حتمی این نوع درمان را همانند تمامی انواع طب مکمل ارزیابی کند. به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود از بادکش درمانی نه به‌عنوان یکی از روش‌های طب جایگزین بلکه به‌عنوان طب مکمل در کنار معالجات مستمر پزشکی خود بهره ببرید.

از طرفی قبل از شروع این روش درمانی یا هر نوع درمان مکمل و سنتی دیگری حتما مواردی را که در ادامه اشاره خواهیم کرد، درنظر بگیرید و کاملا بررسی کنید:

  • فردی که قرار است درمان را انجام دهد چه تخصصی دارد و میزان تخصص او چه اندازه است؟
  • از چه روش درمانی استفاده می‌کند؟
  • مکان و وسایل درمان، به‌اندازه‌ی کافی تمیز است و فرد متخصص موارد بهداشتی را رعایت می‌کند؟
  • آیا فردی که درمان را انجام می‌دهد، مجوزهای لازم برای انجام این کار را از مراکز مربوط گرفته است؟
  • آیا شرایط جسمی شما برای انجام این نوع درمان مناسب است یا نه؟

اگر شما هم به سلامت خود یا عزیزان تان اهمیت می دهید، به یاد داشته باشید، نه تنها راجع به بادکش درمانی بلکه در رابطه با هر درمان مکملی که قصد دارید، انجام دهید، حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید و او را از تصمیم خود برای استفاده از طب مکمل درمانی و یا روش های درمانی دیگر حتما مطلع سازید.

 

 

 

 

https://www.healthline.com/health/cupping-therapy#takeaway

.

منبع:گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.