مراقبت محیطی و زیبایی

از عواقب زیر سبیل رد کردن بهداشت فردی چه می دانید؟

اشتباهاتی رایج که در بهداشت فردی خود انجام می دهید

.از عواقب زیر سبیل رد کردن بهداشت فردی چه می دانید؟

 

.

.

اشتباهاتی رایج که در بهداشت فردی خود انجام می دهید

 

.

چه کسی تصور می کند موارد بسیار کوچکی که در زندگی روزانه به آن توجه نمی کنیم ممکن است بهداشت فردی و سلامت ما را به خطر بیندازد. عاداتی وجود دارند که به طور ناخودآگاه ممکن است روزانه بارها آن ها را انجام دهیم و در حالیکه مدام مریض می شویم، علت بیماری مان را متوجه نشویم. برانکارد در این مقاله مواردی را ذکر خواهد کرد که در ادامه حتما متعجب خواهید شد که چه عاداتی ممکن است به شما آسیب برساند. با برانکارد همراه باشید.

.

 

موقع استرس ناخن می جوید

گاهی اوقات جویدن ناخن راهی برای کنترل احساسات و غلبه بر استرس است. گاهی هم بر حسب عادت ممکن است ناخن تان را بجوید. باید بگوییم این روش راه مناسبی برای غلبه بر استرس تان نمی باشد. درواقع این عادتی است که علاوه بر اینکه زیبایی ناخن هایتان را از شما می گیرد، موجب بروز قارچ و عفونت دور ناخن های تان می شود.

 

 

.

جویدن ناخن هنگام داشتن استرس

.

.

گوش تان را با گوش پنبه سوراخ می کنید!

اکثر ما معتقدیم که گوش پاک کن برای تمیز کردن بهتر گوش مناسب می باشد. اما باید بگوییم که با استفاده از گوش پاک کن شما موم گوش را از بین می برید و در بعضی مواقع ممکن است به پرده ی گوش آسیب بزنید که باعث کاهش شنوایی شما می شود. اگر ناچار هستید تا از گوش پاک کن استفاده کنید، برانکارد توصیه می کند گوش پاک کن را بیش از حد داخل گوش خود نکرده و نچرخانید. در واقع به کمک گوش پاک کن تنها سطح بیرونی گوش خود را تمیز نمایید تا موجب آسیب به شنوایی و عقب رفتن موم گوش خود نشوید.

.

.

 

تمیز کردن گوش با گوش پاک کن

.

.

دست هایتان را پس از رفتن به توالت بشویید

 

تحقیقات نشان داده است بیشتر افراد معتقدند که شستن دست ها پس از توالت ضرورتی ندارد و این کار فقط وقت تلف کردن است. شستن دست ها پس از رفتن به توالت بهترین راه جلوگیری از ابتلا به بیماری است. پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ که در Journal of Environmental Health منتشر شد، ۳۷۴۹ نفر را از نظر الگوی رفتاری پس از توالت مورد ارزیابی قرار داد. در این پژوهش ۱۰ درصد از افراد کلا دست خود را در دستشویی نشستند، ۳۳ درصد صابون نزدند و تقریبا هیچ کسی (از افرادی که صابون استفاده کردند) با صابون دستان خود را به اندازه کافی نشُست. طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا شستشوی دست یکی از موثرترین راه های اجتناب از بیماری است. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها توصیه می کند برای شستشوی موثر پیش از خشک کردن دست حداقل ۲۰ ثانیه دستان خود را با کف صابون بمالید.

 

روش صحیح شستن دست ها

در شست‌وشوی دست‌ها استفاده از صابون یا مایع دستشویی به تنهایی کافی نیست و روش ﺻﺤﯿﺢ ﺷﺴﺘﻦ دست‌ها مهم‌تر است. به این صورت که شست‌وشوی دﺳﺖ را ﺑﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﺎﻟﺸﯽ و دوراﻧﯽ باید آغاز کرد.ﺳﭙﺲ ﮐﻒ دﺳﺖ راﺳﺖ را ﺑﻪ ﭘﺸﺖ دﺳﺖ ﭼﭗ به طور کامل ﮐﺸﯿﺪ.کف دست‌ها را باید طوری کشید که اﻧﮕﺸﺘﺎن ﺑﯿﻦ ﻫﻢ ﻗﺮارﮔﯿﺮﻧﺪ و ﺳﺎییده ﺷﻮﻧﺪ. ﭘﺸﺖ اﻧﮕﺸﺘﺎن دﺳﺖ راﺳﺖ در ﮐﻒ دﺳﺖ ﭼﭗ قرار گیرد به طوری که اﻧﮕﺸﺘﺎن ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻗﻔﻞ ﺷﺪن درﻫﻢ ﻗﺮار ﮔﯿﺮﻧﺪ و ﺑﺎ ﻓﺸﺎر شست و شو ﺷﻮﻧﺪ. ﺑﺎ ﮐﻒ ﯾﮏ دﺳﺖ، اﻧﮕﺸﺖ ﺷﺴﺖ دﺳﺖ دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت چرﺧﺸﯽ به طور کامل ﺳﺎییده ﺷﻮد. ﻧﻮک اﻧﮕﺸﺘﺎن ﯾﮏ دﺳﺖ در ﮐﻒ دﺳﺖ دﯾﮕﺮ ﻓﺸﺮده و ﺑﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﭼﺮﺧﺸﯽ به‌طور کامل شست‌و‌شو و ﺗﻤﯿﺰ ﺷﻮد تمامی این مراحل برای دست دیگر باید اجرا شود و در نهایت دست‌ها و ﻣﭻ را باید ﮐﺎﻣﻼ آﺑﮑﺸﯽ ﮐرد. هر یک از این کارها ۵ ﺑﺎر ﺗﮑﺮار ﺷﻮد. زﻣﺎن اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺖ شست‌و‌شوی ﺻﺤﯿﺢ دﺳﺖ یک تا ۳ دﻗﯿﻘﻪ است.

.

 

دست هایتان را پس ار رفتن به توالت بشویید

.

.

  • دست‌ها را زیر آب بشویید
  • اگر از صابون جامد استفاده می‌کنید حتما باید به صورت خشک نگهداری شود. صابون مایع هم باید در مخزن در بسته نگه داشته شود.
  • هیچ انگشتر یا وسیله‌ای نباید به انگشتان وصل باشد.
  • از صابون آنتی‌باکتریال استفاده نکنید زیرا تحقیقات نشان داده باعث مشکلات تیروئیدی، حساسیت، اضافه وزن و تضعیف کارکردهای عضلانی بدن می‌شود.
  • استفاده از ژل‌های ضدعفونی به شرط آنکه جایگزین شست‌وشوی دست با آب و صابون نشودو فقط در شرایط ضروری مورد استفاده قرار بگیرد، خوب است. اگر به آب دسترسی ندارید سراغ این ژل‌ها بروید اما در صورتی که دستشویی نزدیک است، ریسک نکنید چون این ضدعفونی‌کننده‌ها هرقدر هم که خوب باشند فقط انواع خاصی از میکروب‌ها را نابود می‌کنند نه همه شان را.
  • اگر به خشک‌کن‌های هوایی دسترسی دارید،‌ حتما از آن استفاده کنید چون تعداد ارگانیسم‌های دست بعد از شست‌وشو را کاهش می‌دهد.
  • حتی اگر از دستکش استفاده می‌کنید بهتر است بعد از کندن دستکش‌ها دست‌های‌تان را با آب و صابون بشویید.

.

.

استفاده ی طولانی مدت از یک مسواک

.

مسواک های مرطوب محل مناسبی برای رشد باکتری های مختلف است که می تواند سلامت دندان شما را به خطر بیندازد. به توصیه ی دندان پزشکان مسواک خود را هر ۲ یا ۳ ماه یکبار عوض کنید چرا که بیشتر از این مدت استفاده از یک مسواک، برای سلامت شما مضر است.

.

 

.

استفاده ی طولانی مدت از یک مسواک

.

به صورت صحیح مسواک نمی زنید

 

اگر فقط به ظاهر دندان های خود برسید هنوز هم احتمال بیماری های قلبی در شما وجود دارد پس بهتر است که برای صحیح مسواک زدن وقت بگذارید. دندان پزشکان توصیه می کنند دندان ها را حداقل برای ۲ دقیقه مسواک بزنید. برانکارد توصیه می کند از خمیردندان های حاوی فلوراید استفاده کنید. استفاده از خمیردندان فلورایددار برای کودکان بسیار خطرناک است زیرا باعث ایجاد دندان های آسیب دیده و لکه های سفید روی دندان می شود. یک خمیر دندان فلوراید دار می تواند باعث شکستن دندان ها شده و حتی می تواند سطح جذب آلومینیوم در مغز را افزایش دهد که همین باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می شود.

.

برای مسواک زدن حداقل ۲ دقیقه یعنی ۱۲۰ ثانیه باید وقت گذاشت. در مسواک زدن باید استفاده از حرکات افقی، خشن و پر دامنه ممنوع است. دقت کنید که مسواک زدن باید آرام و با دامنه های کوتاه حرکتی باشد، به شیار لثه، قسمت هایی از دندان ها که سخت تر قابل دسترسی هستند به ویژه پشت آخرین دندان ها، اطراف پر کردگی ها و روکش ها و اطراف آن ها توجه کنید. ترتیب مسواک زدن صحیح :

۱. ابتدا سطح خارجی دندان های بالا و سپس سطح خارجی دندان های پایین
۲. تمیز کردن سطح داخلی دندان های بالا و سپس دندان های فک پایین
۳. تمیز کردن سطح جونده دندان ها
۴. تمیز کردن سطح زبان

.

چگونه دندانمان را مسواک بزنیم؟

.

۱. مسواک را با زاویه °۴۵ در طول شیار لثه ( حد فاصل دندان و لثه) قرار دهید. با حرکات لغزشی با دامنه کوتاه شیار لثه را تمیز کرده و سپس به سمت سطح جونده بالا ببرید. این حرکت را در تمام نقاط دهان انجام دهید، در هر حرکت باید تقریبا ۲ تا ۳ دندان در بر گرفته شود.
۲. سطح جونده دندان ها را بشویید.
۳. از نوک مسواک برای تمیز کردن پشت دندان ها استفاده کنید.
۴. حتما زبانتان را مسواک بزنید.
.
.
.

دندان های خود را چگونه مسواک بزنیم

.

از نخ دندان استفاده نمی کنید

 

مسواک زدن تنها راه مراقبت از دندان ها نیست. چرا که گاهی ممکن است تکه ای غذا لای دندان های تان گیر کند که نتوانید با مسواک آن را تمیز کنید. نخ دندان کشیدن خطر رشد باکتری در داخل دهان را کاهش داده و مانع از التهاب لثه ها می شود.

.

بیش از حد از لایه بردار صورت استفاده می کنید

 

لایه برداری بیش از حد پوست صورت باعث جوش و چین و چروک پوست صورت می شود، متخصصین پوست لایه برداری را تنها دو بار در هفته توصیه می کنند. با این وجود استفاده از انواع کرم ها و لایه بردارها سبب می شود پوست صورت شما حساس تر از قبل شود.

لایه برداری سطحی پوست برای تقویت ظاهر تغییرات رنگدانه پوست، جای جوش، تخریب های خفیف ناشی از آفتاب، یا چروک های خفیف انجام می گیرد. این لایه برداری را می توان روی پوست صورت یا هر نقطه دیگر از بدن انجام داد. لایه برداری سطحی همچنین ممکن است برای آماده سازی پوست برای لایه برداری های عمیق تر انجام گیرد.
برای درمان چرک های خفیف تا متوسط صورت، تخریب های ناشی از آفتاب طولانی مدت، تغییر رنگدانه پوست و زخم های قبل از سرطانی پوست (که معمولاً با قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شود) مورد استفاده قرار می گیرد. لایه برداری متوسط معمولاً روی پوست صورت انجام می شود.

لایه برداری عمیق برای درمان چروک های جدی، تخریب های آفتاب طولانی مدت، تغییر فاحش رنگدانه های پسوت، و زخم ها و گوشت اضافه های روی پوست انجام می شود. این لایه برداری روی پوست صورت انجام می گیرد. لایه برداری عمیق معمولاً روی پوست های تیره تر انجام نمی شود چون باعث چروک افتادن روی پوست می شود.

 

 

.

.

بیش از حد از لایه بردار صورت استفاده می کنید

 

.

.

 

گاهی اوقات لایه برداری شیمیایی با درمابراسیون یا لیزر انجام می گیرد که تاثیر بسیار بیشتری دارد. در مواردی که برانکارد در زیر به آن اشاره کرده است، لایه برداری شیمیایی (به استثنای لایه برداری سطحی) انجام نخواهد گرفت:

 

  • اخیراً از ایزوتریتینوئین استفاده کرده باشد (مانند آکوتان Accutane، دارویی که برای درمان جوش مورد استفاده قرار می گیرد).
  • اخیراً جراحی صورت یا جراحی با اشعه روی صورت داشته باشد. این می تواند رشد دوباره پوست را سخت تر کند.
  • عفونت تبخالی فعالی داشته باشد که ناحیه مورد درمان را تحت تاثیر قرار داده باشد.
  • سیستم ایمنی بدن وی ضعیف باشد. این مسئله درمان را کندتر کرده و خطر بروز عفونت و تغییر رنگ پوست را پس از لایه برداری افزایش می دهد.
  • به برخی داروهای خاص آلرژی داشته باشد.

.

.

تمیز نکردن وسایلی که هرروز با آن ها در تماس هستید

اغلب ما هرروز در حال استفاده از لپتاپ، تلفن، کنترل تلویزیون و … هستیم. وسایلی که با آن ها دائما در حال تماس هستیم، می توانند به راحتی آلودگی و میکروب را منتقل کنند. سعی کنید آن ها را هرروز تمیز کنید تا خیال تان حین استفاده از آن راحت باشد.

 

.

.

تمیز نکردن وسایلی که هرروز با آن ها در تماس هستید

.

 

تمیز نکردن جاروبرقی

 

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مدام جارو می کشید و این درحالی است که هرروز جاروبرقی را تمیز نمی کنید، علاوه بر اینکه جاروبرقی آسیب می بیند، فرش و کف پوش شما نیز خاک و ذرات گرد و غبار را دوباره جذب می کند. که برای سلامت شما مضر است. اگر هفته ای یکبار از جاروبرقی استفاده می کنید برانکارد به شما توصیه می کند که فیلتر آن را هر ماه یکبار تعویض کنید.

.

 

تمیز نکردن جاروبرقی

.

.

کوتاه کردن بیش از حد ناخن پا

 

اگر شما یکی از افرادی باشید که ناخنش در گوشت فرو می رود، می توانید بفهمید که فرو رفتن همیشگی ناخن در اطراف آن تقریبا مثل این می ماند که فیلی انگشتانتان را لگد کند و بعد یک خرچنگ آن را گاز بگیرد. علاوه بر اینکه بلند کردن ناخن پا می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و محل مناسبی برای رشد میکروب در زیر ناخن های تان شود، همچنین کوتاه کردن بیش از حد ناخن های پا سبب می شود ناخن در گوشت تان فرو رود که بسیار دردناک است و راه رفتن را برای فرد سخت می کند. از ناخن های تان مراقبت کنید. جالب است بدانید که ناخن های شما بخشی از شخصیت شما را نشان می دهد.

.

.

کوتاه کردن بیش از حد ناخن پا

.

با صورت می خوابید

 

تنها دلیل عمده تسریع پیری پوست، خوابیدن روی صورت است. در این حالت پوست فشرده شده و گردش خون آن به اندازه کافی صورت نمی گیرد. بنابراین پوست صورت آسیب می بیند و چین می خورد و این سبب بروز چین و چروک ها می شود. خوابیدن به حالتی که سر به سمت پایین باشد، سبب جمع شدن آب در موضع و در نتیجه پف آلودگی صورت می شود. همچنین احتمال افتادگی سینه ها در خانم هایی که در این شرایط می خوابند نیز بیشتر است. متخصصان به پشت خوابیدن را توصیه کرده اند و می گویند، هنگام خواب ۲ بالش زیر سر خود بگذارید تا خون در جریان باشد. اگر تغییر عادت در وضعیت خواب برای تان دشوار است، از بالش ساتن یا ابریشمی استفاده کنید تا پوست تان کشیده نشود. برانکارد به خانم های شاداب و جوان و همچنین آقایانی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند پیشنهاد می دهد حتی به هنگام خواب نیز در نظر داشته باشند به گونه ای بخوابند که صورت شان روی بالش قرار نگیرد.

 

.

.

با صورت می خوابید

..

بر اساس یافته‌های آکادمی پوست‌شناسی آمریکا، خوابیدن به دو طرف یا به صورت دمر، به شکلی که صورت‌تان با فشار روی بالش بچسبد، به ایجاد خطوطی روی صورت منجر می‌شود که به “‌خطوط خواب‌”‌ معروف‌اند؛ چین و چروک‌هایی که فشار بالش روی صورت به وجود می‌آورد، ممکن است برای همیشه روی صورت‌تان بمانند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند،‌ برای کاهش ایجاد چین و چروک به صورت طاق باز بخوابید.

 

.

به طور کلی می توان گفت عادات روزانه ی ما که اغلب نسبت به ان ها بی توجه هستیم می تواند نقش موثری در سلامت و یا بیماری ما داشته باشد. درواقع برانکارد پیشنهاد می دهد تا روزانه عاداتی که نسبت به آن ها بی توجه هستید را در نظر گرفته و اگر عاداتی از جمله مواردی که در این مقاله ذکر شد، داشته اید برای رفع آن اقدام نمایید. چه بسا ممکن است شما بارها در معرض بیماری های عفونی و یا سرماخوردگی قرار گرفته باشید و دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی خود را ندانید. پس بهترین راه رعایت نکاتی است که شاید در رفتارهای روزانه ی ما از چشم مان دور می ماند.

 

 

 

 

.

.https://www.berankard.com/%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A7%D9%86/

.

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

https://brightside.me/inspiration-health/10-personal-hygiene-mistakes-people-make-every-day-427060/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.