سوالات پزشکي, عفونی

ارتباط جنسی پرخطر و بدشانسی و اضطراب

سوالی که یکی از دوستان داشتند مطرح میکنم.البته بنده نظر شخصی ام را به وی دادم ولی خواستم پاسخ شما را هم بدانم.

فردی که بعد از مهاجرت به کشوری با رو سپی ای با کاندوم درحال رابطه جنسی بوده که ناگهان کاندوم پلاریزه (پاره میشود) وی بلافاصله آلت را خارج و کاندوم را تعویض میکند ! بعد از اتمام رابطه جنسی و انزال و در آوردن کاندوم از آلت ، به دستشویی میرود و ادرار میکند و حتی عمل استبرا (دست کشیدن زیر بیضه تا ایتدای آلت و …) را هم انجام میدهد تا کاملا آنچه در مجاری ادرار است خارج شود!
همچنین وی با بتادین قرمز سر آلت را هم شسشو داده است (البته نمیدانم انجام این عمل برای چه منظوری بوده و آیا موثر است یا خیر)

دقیقا از آنروز یکماه سپری شده است.حال وی ترس از ابتلا به بیماری مقاربتی و یا منتشره از این طریق (مثل هپاتیت و ایدز و …) را دارد! البته سوزاک که معمولا در همان روزهای ابتدایی مشخص میشود نگرفته است.

آیا اگر وی آزمایش ایدز (آن نوع از آزمایش ایدز که در ایران عرفا” در آزمایشگاه ها انجام میشود) درحال حاضر بدهد این بیماری قابل تشخیص است ؟ راه حل پیشنهادی شما برای این فرد چیست ؟

-معمولا در كشورهاي پيشرفته كساني كه كارشون رابطه جنسيه بطور دوره اي آزمايش ميدن . در مورد دوستتون بعد از يكماه تست الايزا جواب نميده كه قبلا در موردش گفتم – اگه جستجو كني – ولي اگه در اون كشور تست مبتني بر آنتي ژن كه وجود خود ويروس رو ميسنجه باشه – در ايران سازمان انتقال خون انجامش ميده – بعد از دوهفته جواب ميده
دوست عزیز وی در ایران زندگی میکنه و با توجه به نوع آزمایش مرسوم در ایران که فرمودید بعد از 2 هفته جواب میده و ایشون از آن حادثه تقریبا یکماه (بیش از 2 هفته) رو سپری کرده اند ؛ آیا ازمایش مذکور بدلیل گذشت زمان بیشتر از 2 هفته ؛ جواب نمیدهد ؟ آیا راه دیگری نیست؟
عرض كردم بعد از 2 هفته يعني حداقل 2 هفته از رفتار پرخطر گذشته باشه مثلا بعداز 3 روز جواب قابل اطمينان نيست حداكثرش ديگه محدوديتي نداره يكماه باشه يا يكسال. ضمنا تست الايزا هم كه معموله بعد از حداقل 8 هفته جواب درست ميده و بعد از 6ماه دوباره تكرارش ميكنن چون طول ميكشه تا سطح آنتي بادي ضد اچ آي وي به حدي برسه كه قابل سنجش باشه. ايشان بايد به سازمان انتقال خون شهرش مراجعه كنه و تست بر پايه آنتي ژن بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.