پزشکی و سلامت

اختراع مایکروسافت، ساعتی که به بیماران پارکینسونی کمک می کند تا بنویسند

ماکروسافت ساعتی ساخت که به بیماران پارکینسونی کمک می کند

 

.

 

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که باعث از دست دادن تدریجی کنترل عضلات می‌شود. این بیماری لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است. باید گفت متاسفانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی در جوانان هم دیده این بیماری شیوع پیدا کرده است. پارکینسون بر اثر از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده ای به نام دوپامین (که یک انتقال دهنده عصبی) است رخ می دهد.

منطقه کوچکی در ساقه مغز تحت عنوان ماده جسم سیاه حرکات را کنترل می‌کند. در بیماری پارکینسون، سلول‌ها در جسم سیاه ساخت دوپامین، یعنی ماده شیمیایی در مغز که به ارتباط سلول‌های عصبی کمک می‌کند، را متوقف می‌کنند. همانطور که این سلول‌هایی که دوپامین تولید می‌کنند، از بین می‌روند، مغز پیام‌های لازم در مورد چگونگی و زمان حرکت را دریافت نمی‌کند.

علائم پارکینسون بر اساس چهار علامت معمولا شناخته می شود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل می دهند.

بیشتر از ۱۰ میلیون نفر در دنیا از پارکینسون رنج می‌برند. بیش از 60 هزار نفر در آمریکا در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار دارند. در حالی که بیماری پارکینسون می‌تواند تجربه ترسناکی باشد، امید به زندگی در این بیماری همانند امید به زندگی برای فرد بدون این بیماری است.

 

\"اما

 

.

مایکروسافت ساعتی ساخته که به بیماران پارکینسون کمک می‌کند واضح بنویسند. این ساعت که به ساعت Emma Watch معروف است، توسط هیان ژانک انجام پذیرفت. اما واتچ (Emma Watch) ارتعاشاتی به مغز می‌فرستد که کمک می‌کند لرزش دست را بگیرد. مایکروسافت در کنفرانس Build2017 از این ساعت رونمایی کرد. این تنها نمونه‌ی اولیه‌ی این ساعت است. این ابداع جدید می‌تواند یک گام امیدوار کننده در راستای استفاده از تکنولوژی گجت های پوشیدنی برای کمک به بیماران یا افراد با شرایط خاص باشد.

.

این ساعت به خاطر اما لاوتون (Emma Lawton) یک طراح و گرافیست که مبتلا به پارکینسون شده؛ Emma Watch نام گرفته است. او یکی از دوستان هیان ژاک، مجری این طرح بوده که ژاک این ساعت را به‌طور ویژه برای او ساخته است.

.

\"اما

.

ساعت اما، موتور ارتعاشی دارد که برای منحرف کردن ذهن لاوتون از لرزش ها، سیگنال‌هایی می فرستد. این فرآیند حرکت ماهیچه‌ها را آرام و نوشتن را راحت‌تر می‌کند. چیزی که برای یک گرافیست از جمله اما مهارت مهمی است.

.

لاوتون از یک سری ارتعاشات ریتمیک استفاده می‌کند. اما الگو می‌تواند با استفاده از یک اپلیکیشن در تبلت ویندوزی (با ویندوز ۱۰) تنظیم شود. ژانگ می‌خواهد تحقیقات بیشتری روی اینکه چطور هوش مصنوعی و سنسورها می‌توانند به بیماران پارکینسون کمک کنند انجام دهد.

.

\"اما

.

شاید مفید باشد: پارکینسون چیست؟ همه چیز راجع به بیماری پارکینسون

لاوتون به مایکروسافت گفته:«این دستگاه هنوز لرزش دست مرا متوقف نکرده و نوشتن من هنوز ایده‌آل نیست. اما واقعا بهتر شده است.»

 

 

ویدیو زیر emma را در حالتی نشان می دهد که برای نخستین بار از این ساعت استفاده کرده است. همچنین نحوه ی عملکرد این گجت هوشمند را در این ویدیو می توانید ببیند.

 

.

 

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

https://www.theverge.com/2017/5/11/15624314/microsoft-project-emma-wearable-health-parkinsons-tremor-writing-vibrations

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.