سوالات پزشکي, عفونی

احتمال HIV هست یا نه؟

دختری 26 ساله هستم. من حدود یک سال قبل دو مورد نزدیکی داشتم که فقط در حد مالیدن سر آلت به به آلت تناسلی من بود و دخولی صورت
نگرفت و مایع منی هم خارج نشد. البته باید بگم که پرده دارم. میخواستم بدونم آیا احتمال ایدز وجود داره؟ خیلی اضطراب و وسواس فکری دارم Sad((( لطفا زود بهم جواب بدید
اگر با فردی که ارتباط داشتید آلوده به ویروس HIV یا هپاتیت نباشد پس شما هم آلوده نشدید ولی اگر یکی از طرفین آلوده به ایدز و هپاتیت باشد احتمال سرایت ویروس در تماس جنسی محافظت نشده وجود دارد. چون 1 سال قبل رابطه داشتید، آزمایش خون جواب مطمئنی به شما ارائه میکند.
چونکه هپاتیت بر روی کبد تأثیر گذار است میتواند باعث افزایش آنزیم های کبد Alkaline Phousphatase – SGOT – SGPT شود که با آزمایش خون وضعیت شما مشخص خواهد شد.
راه دیگر برای تشخیص ویروس HIV این است که به نزدیکترین پایگاه انتقال خون محل سکونت خود مراجعه کنید و با اهدا خون منتظر نتیجه آزمایش باشید. چون بعداً از نمونه گیری انجام شده از لحاظ بیماری های ویروسی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و درصورت وجود مشکل حتماً با شما تماس خواهند گرفت و از اهدا خون شما را معاف می کنند درغیر اینصورت مشکلی نخواهید داشت.
دوستی 29 ساله دارم که 3سال پیش در اثر استفاده از شیشه با دادن ازمایش hiv مشخص شد ایدز داره اما بعد از ترک اعتیاد هیچ نوع ضعف جسمی نداشته
و اوایل نیز نه کهیر زده نه افت و نه تبهای طولانی مدت داشته.
حالا گاهی ورزش میکنه و بدن ورزیده دارد
امکان داره ازمایش اشتباه بوده؟
علامتی هست بجز ازمایش که تشخیص بدیم به این بیماری مبتلا هست یا نه؟؟؟
همونطور که دوستان گفتن علائم به این سرعت ممکن خودش رو نشون نده چون علائم دقیقا در مرحله ضعف سیستم ایمنی خودش رو نشون میده یعنی زمانی که فاکتورهای خونی تغییر پیدا کنن.معمولا یکی از مواردی که در مبتلایان به اچ آی وی خیلی تحت نظر و بررسی قرار میگیره رنج cd4فرده.چون دقیقا ویروس به این جز از لنفوسیتهای tحمله میکنه و انها رو تخریب میکنه البته cd8هم هست اما کمتر مد توجه قرار داره.
اما چیزی که در مورد دوست شما باید مد نظر قرار بگیره اینه که آیا با یک بار تست این تشخیص رو اعلام کردن و نوع ازمایشش چی بوده چون طبق پروتکل کشوری فردی مثبت گزارش میشه که 2 تا آزمایش الایزای مثبت و 1 وسترن بلات مثبت داشته باشه.پس توصیه میکنم بجای فکر کردن به بروز علائم و …اول برید پیش یک پزشک و ایشون درخواست آزمایش بکنن و حتی اگر نیاز ببین تیتر cd4 رو هم بررسی میکنن و بعدش نتیجه رو اعلام میکنن.اگر مثبت باشه در حال حاضر داروهای ضد رتروویرسی رو تجویز میکنن تا تکثیر ویروس کمتر بشه و صدمات دیرتر بروز کنن.بهتر به مراکز بیماریهای رفتاری مراجعه کنید واقعا مشاورین خوب و مجربی دارن
دوست من زمان اعتیاد ازمایش داده بود که گفتند به hiv وهپاتیت c مبتلا است در حال حاضر المان زندگی میکنه با دادن یک ازمایش کلی طی 2هفته پیش نشان داد که هیچ اثری از بیماری کبدی وهپاتیت نیست
ودکتر درباره hiv هیچ حرفی نزد اگر ایدز داشت دکتر حتمأ متوجه میشد؟
سوال من از شما اینه که برای من ناشی مشاهد بیماری ایدز در دوران نهفته علایمی یا ضعفی در ظاهر بیمار ناقل بجا میذاره که متوجه بشیم؟
مثلأ تبهای طولانی و… که موقع ابتلا خودشو نشون میده در طول عمر بیمار این ضعفها وجود دارد یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دوست عزیز
ببینید من توصیه میکنم دوباره جواب روئ ببرن تا بررسی بشه شاید اصلا اچ آی وی رو براشون در تست قید نکردن اما نکته اینجاست که کلا چندین تست متفاوت برای اثبات بیماری وجود داره پس توصیه میکنم دوباره به پزشک دیگه ای نشون بدن و ازشون بپرسن نتیجه چی هست و خودشون رو در وضعیت مردد باقی نذارن.
اما همونطور که قبلا هم گفتم ببینید فقط کمون ایمونولوژیک ایدز و هپاتیته که میشه گفت از کی شروع میشه و در مورد کمون معمولی یعنی نقطه شروع نمیشه تایم مشخصی رو بیان کرد اما شروع علائم معمولا به صورت بروز تب طول کشیده بدون توجیه،اسهال بدون توجیه ،کاهش وزن کمتر از ده درصد وزن بدن،تورم غددلنفاوی در برخی موارد،تعریق ،خستگی،بثورات در برخی افراد،بروز بیماریهای قارچی چون کاندیازیس ،بیماریهای پوستی مثل خارش و زخم دهانی عودکننده،هرپس زوستر در 5 سال گذشته و برفک دهانی و….
پس همونطور که میبینید طیف علائم گترده است و تازه در مرحله چهرم بیماری علائم شدیدتر و واضح تر میشه اما همه اینها نیاز به آزمایشات تایید کننده خونی و کاهش فاکتور cd4داره.
تنها چیزی که میتونم توصیه کنم اینه که مطوئن بشید با مشاوره مجدد

من حدود 7 ماه پیش یک رابطه محافظت نشده داشتم که بعد از اون سرما خوردم تقریبا بعد از 2 ماه چند کیلو از وزنم کم شد. تب داشتم. بعد از حدود 3 ماه آزمایش الایزا منفی و بعد از 6 ماه هم منفی شد. ولی از 3 ماه پیش غده لنفی سمت راست گردنم ورم کرد و خیلی دردناک بوذ. بعد کم کم غدد لنفی سمت چپ دردناک شد بعد از اون زیر بغل و کشاله. ولی متورم نشدن. الان هم چند روزی هست که طحالم درد می کنه. ولی گردن زیر بغل و کشاله دردناک نیستن دیگه. ممنون می شم راهنمایی کنید. می خواستم ببینم چقدر تست الایزا موثره؟ چون دکتر به من گفت تا 12 ماه الایزا چیزیو مشخص نمی کنه.
ول از همه باید عرض کنم که تست الایزا یکی از تست های مناسب به جهت سنجش تیتر آنتی بادی اچ آی وی هستش و دو فاکتور آزمایشگاهی مربوط به اعتبار خود آزمایش به نام حساسیت و ویژگی بالایی داره در حدود 98-100%.هر کدوم از این دو معیار برای ما بسیار حائز اهمیت هستن و در تعین اعتبار تست دخیل هستن اما مشکل اینجاست که طیف عملکرد ویروس از نظر زمانی میتونه متفاوت باشه.در برخی افراد کمتر از 5% پیش میاد که تا یک سال هم تست مثبت نشده باشه و بعدش خودش رو نشون بده.اما خب آزمایشهای دیگه ای هم هست که دکتر میتونه براتون اونهارو درخواست کنه حالا چه آنتی بادی مثل وسترن بلات(که معمولا بعد از الایزای مثبت انجام میشه) و یا آنتی ژنی مثل p24و یا آزمایشات سنجش DNA , RNAکه خیلی هم دقیق هستن.بعلاوه دوست عزیز علائم اینقدر سریع پیش نمیرن و اگر اینها علائم ایدز براتون در نظر گرفته بشه پس دیگه باید تستها آلودگی رو نشون بدن و نمیشه بدون تست مثبت دارای علائم ایدز بود.

توصیه میکنم به یک متخصص عفونی مراجعه کنید و علاوه بر معاینه مجدد از نظر علائم درخواست تست هم بکنن براتون.حتی ممکن عامل بیماری چیز دیگه ای باشه اما به هر جهت نیازه که بررسی بشید

من نیما هستم 22 سالمه با یک خانوم رابطه جنسی داشتم که به سلامتش 100 % اطمینان ندارم البته با کاندوم بود ومن چند بار لب گرفتم و انگشتم را در واژنش فرو کردم چقدر احتمال داره مه من مبتلا شده باشم البتهسریعا بعد از این کارها حدود 7-8 دقه بعد با الکل و بتادین دهانم و زیر ناخن هایم را ضد عونی کردم حالا چکار کنم آیا ممکنه دچار بیماری شده باشم ؟ خیلی نگرانم اگر من را راهمنایی کنید ممنون میشوم .یادوآوری کنم که روی انگشتم زخمی نمیبنم خیلی ممنون که جواب میدهید.
اگر منظورتون فقط تماس لب با لبه و نه رابطه جنسی دهانی باید بگم در صورت نبودن زخم در دهان ریسک خیلی پایینی داره و در یک تماس اون هم با این شرایط که شما میگید خطرش خیلی کم و نزدیک به صفره اما اگر رابطه جنسی دهانی داشتید که بخاطر خطر بالاتر کمی ریسک بالاتره.در مورد انگشت هم در صورت سالم بودن پوست جای نگرانی نداره.
در کل چون رابطه محافظت شده داشتید و مطمئن هستید کاندوم سالم بوده پس با این شرایط جای نگرانی نیست.اما در کل بادی بدونید که سایر بیماریهای جنسی هم هستن که ممکن منتقل بشن پس واقعا توصیه میکنم از انجام این رفتارهای پرخطر و رابطه با زنان بدون آگاهی از سلامتیشون شدیدا اجتناب کنید.در نهایت اگر خیلی نگرانید در نهایت 6 ماه بعد یه تست بدید که اگر فاکتوری قرار بالا بره در نهایت 6 ماهه بررسی بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.