پزشکی ورزشی

6 راه برای مقابله با اپیدمی به نام «زانو درد»

۶ راه برای مقابله با اپیدمی به نام «زانو درد»

این روزها تعداد زیادی از مردم با درد زانو دست و پنجه نرم می کنند. زانو درد یکی از اختلالات معروف است که می‌تواند چه برای آدم‌های پیر و چه برای جوانان و حتی کودکان اتفاق بیفتد. این درد اغلب به دلیل ساییدگی و آسیب مفاصل زانو رخ می‌دهد. شدت درد زانو نیز بنا به آسیب، متغیر است. جدا از هزینه های سرسام آوری که برای درمان زانودرد و عمل زانو وجود دارد، اگر زانودرد به موقع درمان نشود، در دراز مدت اثرات نامطلوبی باقی می گذارد. اغلب مردم با دردزانو، از فعالیت های خود دست کشیدند و این درد را همواره با هر پیاده روی و فعالیتی با خود به دوش می کشند. وقت آن رسیده است که با انجام یکسری درمان ها برای این معضل، به ادامه ی فعالیت های روزمره ی خود بپردازید. شما می‌توانید درد زانو را با استفاده از یکی از این درمان‌های آسان و ارزان به طور موثر و سریع در خانه درمان کنید. در این مقاله سعی شده است درمان هایی برای این اپیدمی که زندگی ماشینی امروز، آن را همه گیر کرده است، ارائه دهیم. برای رهایی از این مشکل با ما همراه باشید.

۱- درمان زانودرد با ورزش و یوگا:

یوگا درمان بسیاری از مشکلات جسمی است. با این ورزش هر نوع دردی را می توان درمان کرد و مغز و قلب را سالم نگه داشت. یوگا همچنین در رفع درد پا نیز موثر است. بسیاری از حالت های یوگا، عضله زانو را تقویت کرده و انعطاف پذیری آن را افزایش می دهد. این ورزش برای دفع درد مداوم زانو مفید است.

همچنین ورزش های اصلاحی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم اگر صحیح انجام شود می تواند درد زانوی شما را بهبود بخشند. با این حال قبل از انجام آن با پزشک خود مشورت کنید.

  • کشش زردپی طرفین حفره پشت زانو

ابتدا خود را با ۵ دقیقه راه رفتن گرم کنید. بدن خود را کشیده و سپس به پشت دراز بکشید. به کمک یک تراباند که به دور پای راست خود انداخته اید، پای خود را بکشید. به مدت ۲۰ ثانیه در همین حالت بمانید سپس پای خود را عوض کنید. به جای تراباند از یک ملحفه هم می توانید استفاده کنید. اما تراباند کمک می کند کشیدگی عضلات و زرد پی بیشتر شود.

  • کشش ساق پا
    ورزش های کششی، عضلات را شل می کنند، انعطاف پذیری بدن را بهتر می کنند و از درد و صدمات جلوگیری می کنند. در این حرکت دست های خود را روی پشتی یک صندلی تکیه دهید. سپس پای خود را خم کنید حال پای چپ با فاصله ی یک قدم در پشت پای راست قرار بگیرد. سپس به آرامی پای چپ خود را صاف کنید. پاشنه پای چپ را به زمین فشار دهید. این حرکت را باید به گونه ای انجام دهید که کشیدگی را در پشت پای خود حس کنید.
  • فشار بالش

فشار دادن بالش یکی دیگر از ورزش برای زانو درد است. این حرکت به قوی شدن عضلات داخل پا و حفاظت از زانو کمک می کند. برای انجام این کار به پشت دراز بکشید و هردو زانو را خم کنید و یا روی یک صندلی بنشینید. یک بالش بین دو زانو قرار دهید سپس زانوهایتان را بهم فشار دهید. ۵ ثانیه در این حالت بمانید و سپس شل کنید.

۲- درمان زانودرد با طب سوزنی:

طب سوزنی روش بسیار موثر برای تسکین درد زانو بدون مصرف دارو است. سوزن‌ها در نقاط متعدد دور بدن قرار داده می‌شود تا سیگنال‌های درد را مسدود کنند و گردش خون را بهبود ببخشند. مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی روش مفیدی در تسکین و کاهش درد مفاصل زانو است، مخصوصاً برای درمان آرتریت. این روش درمانی باید توسط یک فرد متخصص و مجرب انجام بگیرد.

۳- درمان زانودرد با کمپرس سرد:

بهترین و ساده‌ترین روش برای کاهش درد و تورم زانو است. سرما باعث تنگ شدن رگ‌های خون، کاهش جریان خون در ناحیه‌ی درد و در نتیجه، کاهش تورم می‌شود. به این منظور کمپرس سرد را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بر محل درد قراردهید. این کار را دو تا سه بار در روز تا بهبودی درد انجام دهید. می‌توانید از کمپرس سرد و گرم به طور متوالی نیز برای کاهش دردهای مزمنِ زانو استفاده کنید. برای این کار می توانید از کمپرس سرد ایزی لایف استفاده نمایید.

کیسه یخ «ایزی لایف» با پارچه ی دولایه طراحی شده است تا از ذوب سریع یخ بکاهد. روکش پارچه ای نرمی که دارد، موجب می شود که دیگر از گذاشتن کیسه یخ بر هیچ نقطه از پوست تان احساس ناراحتی نکنید. درپوش ایمن و پلاستیکی که دارد کاملا محافظ یخ در کیسه می باشد. این کیسه یخ در دو سایز متوسط و بزرگ موجود است.

نحوه ی استفاده از آن به این نحو است که دو سوم کیسه را از یخ پر می کند و درپوش را می بندید. سپس در هر موضعی که احساس درد می کنید حدود دو الی سه دقیقه قرار دهید. پس از استفاده نیز کیسه را تخلیه نمایید و اجازه دهید کیسه خشک شود.

۴- درمان زانودرد با روغن اکالیپتوس:

روغن اکالیپتوس خاصیت تسکین دهندگی دارد و به بهبود درد کمک می‌کند. ۵ تا ۷ قطره روغن اکالیپتوس را با همین مقدار روغن نعناع مخلوط کنید. سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بیافزایید. این مخلوط را در بطری سربسته و تیره‌، و دور از نورخورشید نگه دارید. هر زمان که در زانو احساس درد می‌کنید، محل درد را با این روغن ماساژ دهید. از روغن نارگیل، روغن زیتون یا هر نوع روغن دیگر می توانید برای زانو درد استفاده کنید. ماساژ را تا جایی ادامه دهید که مطمئن شده باشید روغن کاملاً جذب پوست شده است.

۵- زانودرد و پودر زردچوبه:

می‌توانید با استفاده از ۲ قاشق پودر زردچوبه و یک قاشق آنغوزه یک مایع خمیری درست کنید. بعد دو تا سه بار در روز زانویتان را با این خمیر بمالید تا دردتان برطرف شود. زردچوبه دارای یک ماده‌ی شیمیایی به نام کورکومین می باشد. این ماده‌ی شیمیایی حاوی آنتی‌اکسیدان است و همچنین خواص ضد التهابی دارد که می‌تواند به شما در کاهش درد زانو کمک کند. علاوه بر این، با توجه به گزارش NCCAM، مشخص شده‌است که زردچوبه قادر است سرعت توسعه‌ی‌آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) را که یکی از دلایل اصلی درد زانو است، کاهش دهد. بنابراین، مصرف کپسول ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرمی زردچوبه تا سه بار در روز برای رفع درد زانو بسیار ضروری است. علاوه بر این، شما می‌توانید زردچوبه و زنجبیل را برای رسیدن به نتایج بهتر ترکیب کنید: ابتدا نصف قاشق چایخوری زردچوبه را داخل یک فنجان آب بریزید. سپس نصف قاشق چایخوری زنجبیل را اضافه کنید. به مدت ۱۰ دقیقه این ترکیب را بجوشانید. بعد مایع را صاف کنید و کمی عسل برای بهتر کردن طعم‌اش به آن اضافه کنید. در نهایت، این محلول را دو بار در روز میل کنید تا درد زانو از بین برود.

به یاد داشته باشید که: در صورت مصرف داروی رقیق‌کننده‌ی خون، نباید از این درمان استفاده کنید.

۶- استفاده از زانوبند های طبی :

زانوبندهای طبی روشی فوق العاده برای محافظت از مفصل زانو، کاهش درد و التهاب، حفظ گرما و تسریع درمان درد زانو هستند. استفاده از زانوبند طبی باعث می‌شود که فعالیت‌های ورزشی و روزمره آسان تر صورت بگیرد. انواع مختلف زانوبند وجود دارد که با توجه به میزان آسیب و فشار وارده به زانو هرکدام کارایی مربوط به خود را دارند.

۷- استفاده از چسب های کنزیوتیپ

نوارهای کنزیوتیپ به واسطه نیروی کشسانی که دارند، پوست بدن را بلند کرده و آن را از دیگر لایه‌های بافت بدن جدا می‌کند. فضای خالی به وجود آمده به خون اجازه می‌دهد تا جریان بیشتری پیدا کرده و به این شکل توانایی بدن در پاکسازی مایع لنفاوی افزایش یافته و التهابات با سرعت بالاتری التیام می‌یابند. چسب های کنزیوتیپ ATSPORT با خاصیت کشسانی بالا و ضد آب بودن آن، وظیفه ی تخلیه کردن، محافظت و حمایت از آسیب دیدگی های خاص، کاهش حرکت مفصل و جلوگیری از بروز آسیب های بعدی را دارد. با بستن نوارهای کنزیوتیپ، مفصل زانو استراحت کرده و موجب می شود فعالیت متابولیکی در ناحیه آسیب دیده ی زانو همچنان حفظ شود.

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.