پزشکی و سلامت, مراقبت محیطی و زیبایی

۵ نکته در مورد خرابی دندان که احتمالا نمیدانستید

.

چه عواملی باعث می شود دندان های شما خراب شود؟

.

مراقبت از دندان ها احتمالا اولین چیزی بود که ما در مورد سلامتی آموختیم و برای سلامتی همه ی ما بهداشت دهان و دندان از مواردی است که باید بسیار اهمیت داده شود.

 

 

.

عواملی که سبب پوسیدگی دندان های شما می شود

.

البته که همه ی ما با مراقبت های عمومی که راجع به دهان و دندان گفته اند، آشنا هستیم. اگر می خواهیم از تیرگی و خرابی دندان هایمان جلوگیری کنیم، در وهله ی اول پرهیز از نوشیدنی ها و موادغذایی حاوی شکر فراوان، دوری از نوشیدن قهوه ی بسیار و نوشیدنی های رنگی و… را به ما توصیه می کنند. اما با این حال موارد مهم تری وجود دارد که بسیار مهم است.

.

بنابراین ممکن است حتی بعد از سال ها مسواک زدن و مراقبت های دندان، در این رابطه مواردی وجود داشته باشد که پیش از این، آن ها را نمی دانستید. با برانکارد همراه باشید تا دندان های خود را به عایق پوسیدگی مجهز کنید و از مواردی که سبب خرابی دندان می شود مطلع گردید.

.

پوسیدگی دندان

.

.

میزان اسید در غذاها

.

هر زمان که شما شروع به خوردن غذا می کنید، اسید دهان شما به طور چشمگیری افزایش می یابد. حدود یک ساعت زمان می برد تا میزان اسید در دهان شما به حالت تعادل برگردد. هنگامی که سطح اسید دهان شما به طور مداوم افزایش می یابد، مانند زمانی که در حال خوردن شیرینی هستید، شما در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان هستید. برای سلامت دندان هایتان، مصرف این نوع شیرینی را به حداقل برسانید. سعی کنید به جای اینکه در تمام طول روز در حال خوردن شیرینی باشید، یا هرروز در وعده های غذایی خود شیرینی گنجانیده باشید، مصرف مواد غذایی شیرین را به یک وعده محدود کنید تا سطح اسید در دهان شما تنها یکبار افزایش یابد.

 

.

ورزش کردن

 

 

.

خبر نه چندان خوب برای ورزشکاران این است: رابطه ی ورزش با خراب شدن دندان ها، یک رابطه ی پیوسته است. این اتفاق می تواند در بازی کریکت بال یا برخورد توپ راگبی با صورت شما اتفاق بیفتد. در ورزش هایی که ممکن است توپ یا ضربه ای با صورت شما اصابت کند، اگر احتیاط نکنید ممکن است با این ضربات دندان های تان را از دست دهید. اگر ورزشکار حرفه ای هستید و از سویی باید این تمرینات را ادامه دهید می توانید از گارد محافظ صورت برای حفاظت از صورت و دندان های تان استفاده کنید.

اگر با این وجود، امکان این را نداشته باشید که دندان تان را از ضربه ی بیرونی محافظت کنید و دچار آسیب شد، دندان تان را در همان وضعیت در بزاق یا شیر نگه داشته و مستقیم به دندان پزشکی بروید. شاید دندان پزشک بتواند دندان تان را به حالت اولیه برگرداند.

 

 

 

.

ساییدن دندان ها

 

.

بسیاری از ما ممکن است در طول زندگی خود، دچار ساییدگی دندان ها شده باشیم. این اتفاق ممکن است به صورت ناخودآگاه اتفاق افتاده باشد. معمولا زمانی که مضطرب و نگرانیم، یا زمانی که سردمان است، اصطلاحا دندان قروچه می کنیم. به طور معمول این دندان قروچه ها ممکن است ضرری به دندان های ما نرساند، اما در دراز مدت در صورتی که ادامه پیدا کند ممکن است سبب آسیب دندان و بافت های کنار آن شود.

با وجود اینکه اغلب ممکن است در اثر استرس و اضطراب اتفاق بیفتد، اما گاهی در اثر هنجارهای غیرطبیعی در دندان های شما اتفاق بیفتد. بهترین کار این است، در صورتیکه دندان قروچه های شما ادامه پیدا کرد حتما به دندانپزشک خود برای چکاپ مراجعه کنید.

 

.

.

آسیب و پوسیدگی دندان

.

سیگار کشیدن و داشتن دندان های ضعیف

.

آیا ژنتیک می تواند در پوسیدگی دندان ها تاثیر بگذارد؟ بله، طبق تحقیقات مجله پریودنتولوژی، آقایان بالای ۳۵ سال مستعد ابتلا به بیماری پریودنتال می باشند. البته عوامل محیطی مانند سیگار و عدم رعایت بهداشت دندان نیز موثر است. در حالیکه شما نمی توانید سن و جنسیت خود را کنترل کنید، اما با کنترل استعمال سیگار و مراقبت های دندان، مانند مسواک استفاده از فلوراید ها و شوینده های دهان، می توانید از دندان های خود مراقبت کنید.

.

جلوگیری از آسیب و پوسیدگی دندان

.

نگران نباشید! راه حل وجود دارد

.

.

پوسیدگی یا از دست دادن دندان، عاملی نیست که مادام العمر همراه شما باشد. امروزه انواع راه حل های دنداپزشکی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. انواع ایمپلنت های دندانی جایگزین مناسبی برای دندان های پوسیده یا کشیده می باشند.

کاری که می توانید انجام دهید اینکه با دنداپزشک خود مشورت کرده تا از گزینه هایی که او در اختیارتان قرار می دهد استفاد کنید.

 

 

 

 

 

.

منبع: گروه تحقیق وتوسعه برانکارد

http://www.netdoctor.co.uk/beauty/dental/a28820/causes-of-tooth-loss-in-adults/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.