کیست در ناحیه زانوی پا
چند روزیه که زانوی پای راستم آب آورده.به پزشک مراجعه کردم.به من گفتن که باید جراحی کنم.بعضی میگن که نباید آبش رو بکشم و این میتونه مشکل ساز باشه.از دکتر هم پرسیدم.به من گفتن که یه غده تو زانوم وجود داره که باید اون رو بردارن تا دیگه آب نیاره.
البته این احتمال رو دادن که به مرور مشکل برطرف میشه و شاید نیازی به جراحی نباشه.من هم با توجه به اینکه از جراحی و عواقب اون می ترسم ترجیح دادم صبر کنم تا خودش برطرف بشه.اما نمیدونم چقدر طول میکشه و باید چکار کنم.دکتر هم گفت که این فقط موقت هست و اگه اون غده رو بر ندارم دوباره آب میاره.

ممنون میشم اگه بگین آیا کارم درست هست یا خیر.چون بعضی از دکترها میگن جراحی نکن و بعضی هم برعکس!!
و آیا دارویی برای بهبودی هست یا نه؟

در جواب MRI که از زانو گرفتم اینطور نوشته شده:
Lesions in the posterior of patellar tendon with around soft tissues edema & anterior displacement of patellar tendon are suggestive of hematoma but sinovioma is not R/O

با توجه به برداشتی که من از این متن داشتم یه غده هست.اما در آخر این متن کلمه R/O اومده.ممنون میشم اگه بگین برداشت شما از این متن چیه و این کلمه چه معنی میده…!!

دوست عزیز،شما تو عنوان سوالتون نوشتید (کیست در زانو )و در متن سوالتون گفتین که دکتر میگه یه (غده ) تو زانوم دارم این ۲ تا مقوله های کاملا جدا از هم هستن و درمان های خاص خودشون رو دارن ،شما باید اول از همه به یه متخصص (مثلا متخصص روماتولوژی) مراجعه کنید و بدونید که کیست دارین یا غده ؛ کیست ها زیاد خطر ناک نیستن اما اگه غده داشته باشید باید با استفاده از نمونه برداری و . . . تشخیص داده بشه که خوش خیمه یا بد خیم (بعضی مواقع غده ها روی استخوان ایجاد میشن که بد خیم وخطرناکن)،علت به وجود اومدنش چیه ، اگه خوش خیم باشه احتمالا با دارو خوب میشه ولی اگه بد خیم باشه بعد از طی مراحل خاص خودش و توسط یه جراح حاذق( اگه جراح متبحر نباشه ممکنه به تاندون ها اسیب بزنه) باید عمل بشه که ترسم نداره.

اما من یه سری مطلب راجب کیست میگم خودتون ببینید اون علائم و نشانه هایی که برای کیست زانو این جا اومده رو دارین یا نه اما بازم میگم حتما باید به متخصص مراجعه کنید:

کیست بیکر (به انگلیسی: Baker’s cyst)
بیرون زدگی غشای سینوویال در زانو است.بدین معنا که غشای سینوویال به سمت عقب و همچنین پایین زانو امتداد می یابد.چنین وضعیتی در عقب مفصل زانو منجربه افزایش مایع در غشای فتق یافته می گردد.گاهی این حالت به علت افزایش مایع در بورس عقب زانو ایجاد می شود.کیست با اندازه های مختلف در قسمت پشتی داخلی(خلفی داخلی)زانو دیده می شود که به خصوص در حالت ایستاده آشکارتر است.
بیرون زدگی(فتق)اولیه نیست و معمولا در ارتباط با بیماری هایی چون آرتروز و آرتریت روماتویید است.بیماران درد چندانی ندارند و گاها گزارشی از درد خود را مطرح می کنند.

علایم و نشانه ها
علایم و نشانه های کیست بیکر شامل:

برجستگی غیرطبیعی در پشت زانو
معمولا کیست ها دردناک نیستند ولی گروهی از بیماران از درد پشت زانو شکایت دارند.
واضح تر بودن برجستگی پشت زانو در حالت ایستاده با زانوهای صاف

درمان
در بیشتر موارد به درمان بیماری اولیه توجه می‌شود و کاری به خود کیست ندارند.در کودکان نیز به صورت خودبه خودی درمان می‌گردد.
به طور کلی درمان کیست بیکر شامل موارد ذیل است:

استراحت
بالا نگه داشتن اندام تحتانی
کنترل فعالیت‌های روزمره.پرهیز از فعالیت‌هایی چون چهار زانو و دو زانو نشستن و پرهیز از اعمال جهشی، دویدن و بلند کردن اجسام سنگین.
برخی از متخصصین تخلیه مایع داخل کیست را به همراه تزریق استات هیدروکورتیزون پیشنهاد می‌کنند.
ممکن است جراحی انجام شود که بیشتر در موارد زیر مطرح است:

۱-کیست خیلی دردناک باشد
۲-کیست خیلی بزرگ باشد
۳-در مواردی که کیست بیکر به هیچ کدام از درمان‌های فوق پاسخ نداده باشد

در صورت پارگی کیست درمان شامل موارد ذیل است:

۱-استراحت
۲-بالا نگه داشتن اندام
۳-تزریق کورتیکواسترویید در مفصل زانو

در نتیجه گزارش پیشنهاد شده که ضایعه احتمالا هماتوم (تجمع خون معمولا در اثر ضربه) است ولی با توجه به تصویر نتوانسته سینوویوما (غده ای با منشا سینوویم (از لایه های پوشاننده مفصل)) را رد کند (R/O مخفف Rule Out به معنای کنار گذاشتن، رد کردن)

چندی پیش به علت درد مفاصل بخصوص در یک زانو به پزشک مراجعه کردم وایشون کلسیم D وامگا۳ وقرص تولمتین _کپسول cobix_آمپول تریامیسینولون دادن هنوز آمپولها رو تزریق نشدم ولی بقیه رو مصرف میکنم که باعث درد معده وکلا روده هام شده ودچار اسهال شدم به همین دلیل داروها رو خیلی نامرتب میخورم وبطبع دردم بیشتر شده نمیدونم با این عوارض دارو ها چه کنم تصور میکنم با مراجعه دوباره به پزشک نتیجه ای نمیگیرم یعنی باید داروهام عوض بشه
بهتر است تمام داروها را منظم مصرف و آمپول را هم تزریق نمایید و در صورت ادامه این علایم -اگر با مصرف داروها دچار عوارض شده اید- داروها را قطع کنید و با پزشک تان مشورت نمایید.