مادر و کودک

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟توصیه‌های آرامش‌بخش برای مادر

از شیر گرفتن نوزاد

لذت شیردادن به نوزاد، هر چند که ممکن است با سختی‌هایی همراه باشد، اما یکی از شیرین‌ترین کارها برای مادران است. از طرفی بلاخره زمانی خواهد رسید که تصمیم می‌گیرید کوچولوی‌تان را از شیر بگیرید. این فرایند معمولا کاری زمان‌بر است به خصوص برای کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کردند. برانکارد با ارائه روش‌های زیر سعی دارد شما را در حل این دغدغه یاری دهد و با توصیه‌های زیر، این مرحله بدون استرس و نگرانی مادر و نوزاد سپری شود.

 

 

.

چه زمانی کودک را از شیر مادر بگیریم؟

.

 

نگران نباشید! اگر احساس می‌کنید خود یا کودک‌تان برای این مرحله آمادگی لازم را ندارید، عجله نکنید. شما و نوزادتان باید برای از شیر گرفتن نوزاد آماده باشید. چند راه حل ساده است که می‌تواند به شما کمک کند در این مورد تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید.

متخصصان اطفال توصیه کرده‌اند که نوزادان تا شش ماهگی از شیر مادر تغذیه کنند. بعد از آن می‌توانند علاوه بر شیر، از غذاهای جامد نیز برای تغذیه‌ی نوزاد استفاده نمایند. بر اساس تشخیص مادر یا پزشک نوزاد، شیردهی می‌تواند تا یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد. نوزادان بعد از یک سالگی، از شیر مادر به‌عنوان غذای مکمل و منبع راحت انرژی تغذیه می‌کنند. علاوه‌بر آن این منبع مهم تغذیه می‌تواند از دستگاه ایمنی کودک محافظت کند.

اما برخی مادران ممکن است به علت درد، سقط جنین، فشارهای اجتماعی، یا ترس از تغذیه‌ی ناکافی نوزاد، بر خلاف میل شیردهی را متوقف می‌کنند که در این مورد بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. در این مورد می‌توانید به تجربه‌ی مادر و مادربزرگ و افراد باتجربه هم استفاده کنید.

 

.

.

از تغذیه‌ی مناسب برای نوزاد مطمئن شوید

.

معمولا مادرانی که زودتر از یک سالگی، نوزادشان را از شیر می‌گیرند در نهایت باید از شیر خشک استفاده کنند. کودک بعد از 6 ماهگی به تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارد اما می‌تواند در کنار آن از غذاهای جامد هم استفاده کند. اما برای نوزادان زیر یک سال به هیچ عنوان از هیچ شیری به جز شیر مادر استفاده نکنید.

بعضی از مامان‌ها برای قوت بیشتر قبل از یک سالگی به نوزاد شیر گاو یا شیر سویا می‌دهند. در حالیکه نوزاد در این مدت به شیر مادر نیاز دارد نه فراورده‌های لبنی!

غذای جامدی که کودک به عنوان مکمل غذایی بعد از شش ماهگی مصرف می‌کند باید غنی بوده و سرشار از مواد معدنی باشد.

.

عوامل استرس‌زا را از خود دور کنید

.

بعضی کودکان خیلی زود از شیر گرفته می‌شوند، اما برای برخی نوزادان، ممکن است این فرایند کمی عذاب‌آور باشد. یک برنامه‌ی غذایی مناسب به کودک کمک می‌کند که راحت‌تر کودک از شیر گرفته شود. برای این نوزادان هرچقدر تغییر آرام‌تر اتفاق بیفتد، مادر و کودک استرس کمتری خواهند داشت. بهتر است زمانی شروع به از شیرگرفتن نوزادتان کنید، که ار آرامش بیشتری برخوردار هستید و استرس کمتری دارید. از طرفی برای اینکه نوزادتان احساس استرس و دوری از شما نشود، در این مدت بیشتر وقت خود را با او بگذرانید.

با توجه به روال برنامه‌ی غذایی که برای نوزاد در نظر گرفته‌اید، چک کنید که که نوزادتان با این برنامه ارتباط برقرار کرده است یا باید برنامه را عوض کنید.

.

از فرصت شیر گرفتن در شب استفاده کنید

.

کودکان بین 6 ماهگی تا یک سالگی معمولا شب‌ها کمتر از شیرمادر تغذیه می‌کنند. این امر برای مادران فرصتی است تا بیشتر استراحت کند و کم کم از همین فرصت برای از شیر گرفتن نوزاد استفاده کنند.

.

 

از شیر گرفتن نوزاد

.

دفعات شیردهی را به طور ملایم کم کنید

 

.

اگر به طور ناگهانی تصمیم بگیرید که یکباره شیردهی را متوقف کنید، ممکن است باعث ورم، درد سینه و ناراحتی‌های روحی برای مادر و کودک شود. بهترین راه، این است که کم کم دفعات شیردهی را طی چند مرحله کم کنید. برای عادت کردن کودک، می‌توانید با وعده‌هایی شروع کنید که میزان شیرخوردن نوزاد در آن تایم کمتر است. چند روز کودک را به همین روال عادت دهید و سپس وعده‌ی بعدی را کم کنید و تا اتنها به همین ترتیب.

 

.

خرید شیردوش برقی

از شیردوش استفاده کنید

.

شاید بتوان گفت که فرایند شیردادن به نوزاد از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. یعنی هرچه کودک‌تان از سینه‌ی مادر تغذیه کند، بدن مادر بیشتر شیر تولید می‌کند. هرقدر کودک کمتر شیر بخورد، میزان تولید شیر مادر نیز کمتر می‌شود با این حال ممکن است مادر دچار درد یا ورم در ناحیه‌ی سینه شود. برای این امر شما می‌توانید از شیردوش استفاده کنید. البته از دوشیدن زیاد شیر باید خودداری کنید. بهتر است تنها حدود 2 تا 3 دقیقه به دوشیدن شیر بپردازید. سپس می‌توانید از همین شیری که دوشیده‌اید برای وعده‌ی بعدی کودکتان استفاده کنید.

زمانی که شما از شیردوشیده شده به جای شیردهی به طور مستقیم استفاده می‌کنید، روند تولید شیر در بدن شما کاهش پیدا می‌کند.

 

.

از شیر گرفتن نوزاد

.

⇐ مفید بخوانید:شیردوش ها، بهترین یاری کننده ی مادر⇒

.

چه کنیم وقتی کودک را از شیر می‌گیریم احساس ترس و اضطراب نکند؟

 

.

1- ارتباط پوستی‌تان را با کودک حفظ کنید.

2- به کودک احساس آرامش بدهید. شما تنها کسی هستید که می‌توانید این کار را انجام دهید.

3- برای کودکتان وقت بگذارید، با او بازی کنید، برایش آواز بخوانید.

4- کودک‌تان را به آغوش بگیرید.(بخاطر از شیر گرفتن کودک، او را از آغوش‌تان محروم نکنید.)

5- درصورتی‌که کودک دندان درآورده است می‌توانید حلقه‌های لاستیکی مخصوص گاز گرفتن را در فریزر سرد کنید و به کودک بدهید؛

6- از شیوه‌ای به جز مکیدن شیر مادر، برای خواباندن کودک استفاده کنید.

 

.

از شیر گرفتن نوزاد

 

.

 

برای از شیر گرفتن نوزداتان صبور باشید. اگر بی‌قراری می‌کند، کمی از شیر گرفتن را به تعویق بیندازید. در این دوره از کمک دیگران برای غذا دادن به نوزاد استفاده کنید تا استرس شما هم از این بابت کم‌ترشود. شما برای از شیرگرفتن کودک‌تان چه روش‌هایی را انتخاب کرده‌اید؟ برایمان از تجربه‌هایتان بنویسید.

 

 

.

منبع:medicalnewstoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.