پزشکی و سلامت

چه بیمارانی به کپسول اکسیژن نیاز دارند؟

اگر میزان اکسیژن خون شما به زیر 10 درصد برسد، مغز دچار تورم می‌شود. در صورتی که این میزان به زیر 6 درصد برسد، زندگی فرد به خطر می‌افتد. در صورتی که فرد دچار بیماری ریوی شده یا با کمبود اکسیژن همراه شود، آسیب‌های جدی به او وارد می‌شود. با این شرایط، در صورتی که فرد به اکسیژن نیاز داشته باشد، پزشک پیشنهاد کپسول یا دستگاه اکسیژن ساز می‌دهد.

در اینجا برانکارد با معرفی علت و دلایل نیاز به اکسیژن صحبت کرده است. در صورتی که فرد دچار یکی از این بیماری‌ها باشد، نیاز به کپسول اکسیژن دارد.

در چه صورتی به کپسول اکسیژن نیاز داریم؟

۱-مسدود شدن مجرای تنفسی فرد
۲-کم خونی و بعضی از موارد مشابه
۳-سندرم های اضطرار تنفسی بیش از حد
۴-برخی داروهای اعتیاد آور و دارو های بیهوشی که تنفس فرد را کاهش میدهد
۵-بیماری های قلبی که به طور مادرزاد وجود دارد
۶-بیماری هایی که مسدودیت همراه با مزمن ریه است
۷-آمفیزم
۸-نبود اکسیژن در ارتفاعات زیاد
۹-بیماری های ریه درون شبکه ای بدن
۱۰-پنومونی
۱۱-آسیب های قلب و ریوی در اثر فشار زیر آب
۱۲-آسم های ریوی
۱۳-آمبولی های ریه

شما در صورتیکه بیماری در منزل دارید که به موارد فوق مبتلا است باید از کپسول های اکسیژن استفاده بکند به دلیل اینکه در بیماری های فوق الذکر با علائم کمبود اکسیژن همراه است و میتواند حیات فردی بیمار را به معرض خطر برساند.

از دست ندهید: کدام جنس از کپسول اکسیژن برای خرید بهتر است؟

سلول های در مغز از حساسیت های بالایی در مصرف اکسیژن دارد، اولین جایی که توسط ریه ها اکسیژن و هوا وارد بدن میشود به قسمت مغز میرود به دلیل اینکه بافت های داخل مغز بیش از دقایقی بدون اکسیژن نمیتواند دوام بیاورد ، اگر به سرعت این کمبود اکسیژن جبران نشود باعث آسیب های شدید و غیر قابل جبران از نطیر مرگ های مغزی همراه میشود.

تفاوت های در این میان وجود دارد بین اکسیژن توسط پلاسماهای که حمل میشود همراه با فاصله اکسیژن های هموگلوبین گلوبول های قرمز است
در یک گرم هموگلوبین فقط ۳۴٫۱ میلی/لیتر اکسیژن اشباع شده را تشکیل میدهد.
در هر ۱۰۰ میلی/لیتر خون یک فرد سالم در فشارهای نرمال و طبیعی ، ۱۹ میلی/لیتر اکسیژن به صورت آکسی هموگلوبین و ۳ میلی لیتر اکسیژن دارد.
به طور نرمال و در حالت عادی هموگلوبین تا ۹۸درصد قابل اشباع پذیری را دارد و همچنین فشار های اکسیژن محلول در ابتدا ۹۵ میلی لیتر جیوه است که در سطوح بافتی به ۳۹ میلی / لیتر جیوه کاسته میشود.

اکسیژن پرفشار میتواند کمکی کند تا در شرایط هایی که بدن به دلیل کاهش یافتن اکسیژن بافتی دچار بروز عارضه و یا مشکل شده است باعث میشود ترمیم بشود.جلساتی متعدد در بهبودی انواع حالات مثل کم خونی و سوختگی و… همچنین صدماتی که از فشار بالا به عنوان یک کمک کننده میتوان استفاده کرد

علائم های هشدار دهنده برای کمبود اکسیژن خون:
۱-اگر احساس کردید بیمار حالت عصبی دارد میتواند دلیلی محکم باشد
۲-اگر حس کردید که بیمار شما به سختی تنفس میکند دچر نبود اکسیژن شده است
۳- لب های بیمار و همچنین زیر ناخن ها در صورت نبود اکسیژن به رنگ آبی در می آید

اکسیژن درمانی برای بهبود حال و وضعیت تنفس بیمار در منزل یا امکان عمومی می باشد که همواره باید با تجویز پزشک مربوطه این عمل انجام بپذیرد.
شما میتوانید برای تکمیل و بهبود این شرایط از دستگاه های تامین اکسیژن استفاده بکنید .

توجه : در کنار کپسول های اکسیژن هیچگاه الکل ، تینر ، روغن ، بنزین و سایر موارد اشتعال زا قرار ندهید
در کنار این موارد هم از استفاده فندک و سیگار و همچنین ریش تراش در کنار کپسول هیچگاه استعمال نشود به دلیل این که خطراتی ناشی از منفجر شدن و آسیب رسانی به فرد بیمار میشود.

از دست ندهید:راهنمای انتخاب کپسول اکسیژن مناسب برای بیمار در منزل

چه بیمارانی به اکسیژن نیاز دارند؟

 

اگر در منزل بیمار شما دچار عارضه های ریوی شده است و به راحتی نمی تواند عمل تنفس را انجام دهد باید از تامین کننده های مانند کپسول اکسیژن استفاده بکند ، دستگاه های اکسیژن ساز میتواند کمکی بسزا در روند تنفس و احساس بهتری داشتن نسبت به شرایط خواب و خوراک و همچنین در روند هوشیاری بیمار میشود

متخصصان بیماری های ریوی به این موضوع که به کارگیری و استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز برای بیماران ریوی ضروری است تاکید میکنند. ترخیص بیماران ریوی از بیمارستان ها منوط بر استفاده از دستگاه های اکسیژن ساز در محیط خانه است.

دستگاه های اکسیژن ساز یکی از وسیله های است که میتواند به بیماران ریوی مشاوره و پیشنهاد داد و باید به ذکر این موضوع بپردازیم که ۲۱ درصد اتمسفر زمین را اکسیژن خالص تشکیل داده است که این مقدار نیاز همگی افراد و موجودات روی کره ی زمین است که همواره باید در بدن انسان یا موجودات زنده اکسیژن کافی تامین شود

نتیجه گیری :
انسان در هر دقیقه طی عمل دم و باز دم ۱۲ بار خالی و ۱۴ الی ۱۶ بار پر میشود ، پس انسان به طور معقول برای حیات خود به اکسیژن و هوای مناسب نیاز دارد ، پس باید در شرایط هایی فرد نیاز به اکسیژن پیدا میکند این مشکل را مرتف ساخت و یا به بهبود آن روندی را دنبال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.