پزشکی و سلامت

چطور خیلی سریع از شر سرماخوردگی راحت شویم؟

چطور خیلی سریع از شر سرماخوردگی راحت شویم؟

یکی از دردسرهایی که ممکن است هرکدام از ما با آن روبرو شویم، همان صبح‌های سختی است که با گلودرد از خواب بیدار می‌شویم و تا آخر روز با بی حالی دست و پنجه نرم می‌کنم.

دردسرش کجاست؟

 

شما بلاخره سرماخورده‌اید! و حالا باید تا پایان دوره‌ی نقاهت‌تان این احوالات را تحمل کنید.

تصور کنید صبح از خواب بلند می‌شوید و در حالیکه دهان‌‌تان از خشکی، بدمزه شده و از شدت پر شدن مخاط بینی نمی‌توانید نفس بکشید؛ سر میز صبحانه با خوردن یک نوشیدنی گرم، حس می‌کنید کمی در حال لود شدن هستید. با بی حالی به سرکار می‌روید و می‌بینید نه می‌توانید سرجایتان آرام بگیرید و کارتان را انجام دهید و نه حس بلند شدن دارید. اینجاست که تخت و پتویتان را آرزو می‌کنید و درحالیکه باید تا آخر تایم کاری به کارتان ادامه دهید، عطسه و سرفه‌ هم به احوالات قبلی‌تان اضافه می‌شود…

با وجودی که سرماخوردگی تا زمانی که دوره‌اش را نگذرانیم، دست از سرمان برنمی‌دارد، اما می‌توان کارهایی کرد که این دوره زودتر سپری شود و درنتیجه ما را از شر سرماخوردگی نجات دهد. اما چه کارهایی؟ همراه برانکارد بمانید.

.

خیلی راحت استراحت کنید

.

خیلی راحت؛ استراحت کنید

.

بله ما هم می‌دانیم! قطعا کار شما و خانواده‌تان مهم‌تر است و فرصت اضافی برای خوابیدن روی تخت را ندارید. اما زمانی که احساس می‌کنید در حال سرماخوردن هستید، حداقل برای روزهای اول، به خودتان فشارنیاورد و استراحت کنید. بدن شما نیاز به استراحت دارد و خوابیدن بهترین راه برای بهبود سرماخوردگی به خصوص در روزهای اول این بیماری است. اگر به فکر خودتان نیستید به فکر بقیه باشید و ماندن در خانه و استراحت‌تان را لطفی بدانید که در حق همکاران و دوستان خود انجام می‌دهید. روزهای اول سرماخوردگی، حتی یکی دوروز قبل از اینکه از بیماری خود باخبر شوید، ویروس شما به شدت مسری است.

مایکل آنژه، متخصص داخلی دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:” استراحت، دوای درد سمراخوردگی هست و من مردم را تشویق می‌کنم که در این مدت از خانه بیرون نیایند؛ حداقل در جاهای شلوغی که احتمال انتقال ویروس به بقیه هست، نروند.”

برای اینکه متوجه شوید تا چه حد ویروس سرماخوردگی، می‌تواند سریع منتقل شود جالب است بدانید یک ویروس سرماخوردگی در اتاق کار یک دفتر واقع در یک ساختمان تجاری می‌تواند در عرض چند ساعت کل ساختمان را آلوده کند.

.

مایعات بنوشید

.

.

⇐از دست ندهید:بهترین و بدترین نوشیدنی در زمان سرماخوردگی⇒

.

مایعات بنوشید

.

.

می‌خواهید خیلی زود سرماخوردگی‌تان خوب شود؟ شما مایعات زیادی را طی عطسه، سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی، از دست می‌دهید. جایگزین کردن مایع از دست رفته، به بدن‌تان کمک می‌کند تا زودتر بهبود پیدا کنید. آب و آبمیوه برایتان خوب است اما مایعات گرم باعث باز شدن گرفتگی بینی و گلو می‌شود. سعی کنید آبگوشت‌های نمکی مقوی و مایعاتی مانند سوپ مرغ به جای محلول‌های الکترولیتی، چای گیاهی، یا آب گرم و لیمو میل کنید. از بین پیشنهادهای خوراکی که برای بهبود سرماخوردگی به گوش‌تان خورده است، سوپ مرغ رسما یک درمان فوق العاده برای رهایی از سرماخوردگی است. کتی لیوینگسون، متخصص دانشگاه علوم پزشکی اورگان می‌گوید:” ما مایعات گرم پیشنهاد می‌کنیم؛ اما در نهایت شرایط خود را بسنجید” در واقع افرادی هم هستند که با خوردن مایعات فراوان،به خود آسیب دیگری زدند. (میاین ابرو بردارین، میزنین چشم رو کور می‌کنین!)

درنتیجه با توجه به شرایط خود بسنجید که کدام دارو یا پیشنهاد مراقبتی روی شما جواب می‌دهد.

 

 

 

.

آب نمک غرغره کنید

.

.

غرغره کنید

 

از قدیم گفتند وقتی گلو درد دارید، آب نمک غرغره کنید. صبح ناشتا قبل از صبحانه، نصف قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب حل کرده و غرغره کنید.

.

استفاده از قطره و اسپری بینی

 

.

استفاده از قطره و اسپری بینی

 

اگر می‎‌خواهید سرماخوردگیتان زودتر خوب شود، قطره‌ بینی، اسپری یا روش‌هایی برای شستشوی مجرای بینی‌تان بسیار کمک می‌کند. آب سرد و نمک را ترکیب کنید و قبل از خواب چند بار آن را استنشاق کنید. این کار باعث ضدعفونی کردن سینوس‌هایتان هم می‌شود. البته ممکن است کمی دردناک باشد!

.

استفاده از دکوژنت و آنتی هیستامین

.

⇐از دست ندهید:15 روش شگفت‌انگیز پیشگیری از سرماخوردگی⇒

 

.

 

استفاده از دکونژستانت و آنتی هیستامین‌ها

.

 

.دلایل زیادی وجود دارد که شرکت‌های داروسازی، ترکیب چنددارو را به عنوان داروی درمان سرماخوردگی ارائه می‌دهند. ترکیب آنتی هیستامین و دکوژنستانت، موثرتر از استفاده از آنتی هیستامین به تنهایی است. به خصوص در روزهای اول سرماخوردگی، این ترکیبات، به بهبود بیماری کمک می‌کند

 

.

مسکن مصرف کنید

.

مسکن مصرف کنید!

 

.

اگر می‌خواهید بر سرماخوردگی‌تان و بدن دردهایی که همراه آن دارید، غلبه کنید باید بگوییم که مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن و استامینوفن، هیچ مبارزه‌ای برای ویروس کُشی در بدن شما انجام نمی‌دهند. تنها به شما کمک می‌کند که اگر بدن درد یا سردرد دارید، احساس بهتر و درد کمتر داشته باشید. با توجه به شرایط و محدودیت‌هایی که دارید، داروی سرماخوردگی مصرف کنید. مثلا کسی که بیماری کلیوی دارد و در عین حال سرماخورده، از ناپروکسن یا ایبوپروفن نباید استفاده کند. بسیاری از داروهای ضدسرماخوردگی، ترکیبی از داروهای مختلف است که اگر شما مثلا با قرص ضدبارداری یا داروهای مربوط به سرطان استفاده کنید، ممکن است دوز مسکنی که مصرف می‌کنید، بیشتر شود که به بدن شما آسیب می‌رساند.

.

 

استفاده از بخور و مرطوب کننده ها

.

از بخور و مرطوب کننده‌ها استفاده کنید

 

دستگاه‌های رطوبت‌دهنده یا دستگاه بخور کمک می کنند تا از سرفه و احتقان بینی (گرفتگی) راحت شوید. احتقان اغلب به دلیل التهاب مجاری تنفسی ایجاد می شود و التهاب سینوسی می تواند از طریق تنفس در هوای خشک ایجاد شود. فقط توجه داشته باشید که دستگاه‌تان تمیز باقی بماند. می‌توانید به جای استفاده از بخور، با یک کتری که در حال جوشیدن است، فضای تنفس‌تان را مرطوب کنید.

 

.

عسل میل بفرمایید

.

عسل میل بفرمایین!

.

به طور عجیبی عسل شفابخش است. با اینکه نمی‌توان به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن آن را نام برد اما ترکیب آن با آب جوش و کمی آب لیموی تازه، خیلی زود شما را از سرماخوردگی نجات می‌دهد. برای گلودرد و سرفه هم معمولا پزشک، شربت آویشن عسل تجویز می‌کند. این ترکیبات برای بزرگسالان استفاده می‌شود، از این داروها به کودک زیر یک سال خود هرگز ندهید.

زینک مصرف کنید!

تحقیقات نشان داده مصرف زینک می‌تواند کمک کند تا دوره‌ی سرماخوردگی شما کوتاه‌تر شود. البته اگر آن را طی 24 ساعت پس از دیدن علائم سرماخوردگی آن را میل کنید. اما اگر مدت سرماخوردگی و مشاهده علائم آن از یک روز گذشته است، مصرف مواد معدنی تاثیر چندانی برای غلبه بر سرماخوردگی‌تان نخواهد گذاشت. البته بعضی افراد نسبت به مصرف زینک حساسیت دارند که در این خصوص برای دریافت دوز کافی از این ماده حتما با پزشک مشورت کنید.

برای مصرف زینک، می توانید مواد غذایی‌ای همچون نخود فرنگی، قارچ، لوبیا، عدس، اسفناج، کلم بروکلی، تخمه کدو، جو دو سر، ماهی، خرچنگ، مرغ، جگر گوساله را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

.

.

مصرف ویتامین C برای سرماخوردگی

.

ویتامین C الکی مصرف نکنید!

.

وقتی سرماخورده‌اید، خوردن ویتامین c دردی از شما دوا نمی‌کند.(حکم نوش دارو بعد از مرگ سهراب است). البته خوردن آن بی‌تاثیر نیست اما تاثیر آن زمانی موثر است که شما پیش از سرماخوردگی، ویتامین c به میزان کافی مصرف کرده باشید. وگرنه پس از سرماخوردگی، تا زمانی که دوره‌ی آن نگذرد، ویتامین c نقشی نخواهد داشت. 1000 میلی گرم ویتامین ث معادل 14 عدد پرتقال است و بدن جوابگوی این حد از ویتامین c نیست قطعا!

.

مصرف الکل برای سرماخوردگی

.

الکل مصرف نکنید!

.

شاید شنیده باشید الکل به عنوان یک دارو برای درمان خانگی سرماخوردگی به همراه عسل و لیمو، استفاده می‌شود.

اما این یک باور اشتباه است!

الکل باعث دهیدراته شدن و دفع آب بدن می‌شود. زمانی که شما آن را با سایر داروهای سرماخوردگی مصرف می‌کنید، به بدن شما آسیب می‌رساند. ترکیب الکل و آنتی هیستامین می‌تواند شما را از پای بیندازد.

 

.

آنتی بیوتیک مصرف نکنید

.

آنتی بیوتیک مصرف نکنید!

.

اگر می‌خواهید سرماخوردگی‌تان را درمان کنید، آنتی بیوتیک‌ها بی‌فایده‌ترین درمان محسوب می‌شود! می‌پرسید چرا؟

آنتی‌بیوتیک بهترین درمان برای زمانی است که شما خدایی نکرده به عفونت میکروبی مبتلا شده باشید، اما زمانی که سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است (و نه عفونت میکروبی)، مصرف آنتی‌بیوتیک تاثیری بر بدن شما ندارد. امیدوارم شما جزو آن دسته افراد نباشید که تا سرماخوردید، مشتی قرص و کپسول آنتی بیوتیک و چرک خشک کن، مصرف می‌کنند! مصرف آنتی بیوتیک زمانی که شما نیازی به آن ندارید تنها باعث می‌شود بدن‌تان یک مقاومت اضافی در مقابل سایز داروها از خود نشان دهد.

 

تجربه‌ی من و شما نشان داده زمانی که سرما می‌خوریم تا حد امکان از رفتن به دکتر اجتناب کنید، تا کمتر در معرض انواع و اقسام قرص و داروهای بی تاثیر قرار بگیرید.(البته منظورم عفونت و آنفولانزا و سرماخورگی‌های سطح بالا نیست) بهترین درمان سرماخوردگی‌های ساده، استراحت است. اگر بعد از یکی دو هفته از زمان شروع سرماخوردگی، همچنان علائم در بدن شما باقی مانده بود به پزشک مراجعه کنید.

 

.

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.