مادر و کودک

پایان کابوس شب ادراری کودکان با این روش ها

 

پایان کابوس شب ادراری کودکان با این روش ها

 

یکی از معضلاتی که برای کودک به عنوان تلخ‌ترین تجربه ی دوران کودکی‌اش به حساب می‌رود، شب ادراری است. شب ادراری در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد اما در دوران کودکی شایع‌تر است. این مشکل حتی از هیولای زیر تخت و پشت پرده اتاق خواب هم بیشتر کودک شما را آزار می دهد. به طوریکه او جرات نمی‌کند حتی یک شب در جای دیگری غیر از منزل بخوابد تا رازش آشکار نشود. این مسئله ممکن است برای والدین او نیز آزاردهنده باشد هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند با امید به خشک بودن، دستی به تختخواب و لباس‌های کودکتان می‌کشید. مادران بچه‌هایی که دچار شب‌ادراری هستند، با دردسرهای متعددی روبه‌رو هستند که از جمله‌ی آن شستشوی هرروز ملحفه و پتو است. این مسئله ممکن است گاهی موجب بروز عصبانیت آن ها و تنبیه کودک شود. این در حالی است که کودک شما کنترلی بر روی ادرار خود در شب ندارد در نتیجه دعوا و تنبیه او نه تنها مشکل را رفع نمی کند بلکه موجب می شود اضطراب و استرس کودکتان بخاطر انجام این کار، بیشتر شود که این خود یک عامل برای شب ادراری‌تان است. شب ادراری، ممکن است شما و کودک‌تان را در سن کودکی یک یا چند بار درگیر کرده باشد. برانکارد در این مقاله سعی کرده است تا با ذکر چند مورد، شما و کودکتان را از این معضل رهایی بخشد.

هر شب‌ادراری، شب‌ادراری محسوب نمی‌شود

در نظر داشته باشید اگر کودک شما به طور اتفاقی جای خود را در خواب خیس کرد، فورا به او برچسب شب ادراری نزنید. متخصصان معتقدند دست کم ۲ بار در هفته و به مدت ۳ هفته باید این اتفاق برای کودک بیفتد تا بتوان گفت کودک دچار شب ادراری می‌باشد. روش‌های درمانی متفاوتی بدون در نظر گرفتن علت شب ادراری برای حل این مشکل وجود دارد. البته اگر بیماری‌های جسمی مانند دیابت، یبوست و عفونت ادراری دلیل این مسئله باشد، حتما به پزشک مراجعه کنید. اما در موارد دیگر می‌توانید راه‌های زیر را امتحان کنید. با ما همراه باشید.

۱)از کودک خود حمایت کنید

همیشه پشتیبان کودک‌تان باشید. به آن ها اطمینان دهید که این اتفاق تقصیر آن ها نیست. هرگز به خاطر رختخواب خیس‌ش او را تنبیه یا حتی سرزنش نکنید. از تجربیات دوره‌ی کودکی خود یا همسرتان استفاده کنید و برای او این اطمینان را رقم بزنید که تنها او نیست که دچار ادرار شبانه شده است و هرکسی ممکن است این اتفاق را تجربه کرده باشد. هرگز به او سرکوفت نزده و او را راجب این امر تنبیه نکنید. متاسفانه بعضی از والدین عادت دارند کودک خود را با دیگر بچه‌ها مقایسه کرده و از این کار برای تنبیه و تغییر رفتار او استفاده می کنند. اما این کار جز از بین بردن اعتماد به نفس فرزندتان نتیجه دیگری ندارد.

 

 

۲) به کودک‌تان عادات قبل از خواب را یاد آوری کنید

به او آموزش دهید که پس از خوردن مایعات به دستشویی رود و در شب حجم زیادی از مایعات کافئین‌دار مصرف نکند. پیش از خواب به دستشویی رود. به او اطمینان بدهید که اغلب بچه‌ها با این مشکل بزرگ می شوند. با مثبت نگه داشتن او و مشارکت وی، به او کمک کنید تا اعتماد به نفس پیدا کرده و به عادت‌های خوب خوابیدن تشویق شود. کودک را تشویق کنید که نیمه شب به دستشویی برود و یک چراغ خواب هم برایش فراهم کنید تا از دلهره‌ی تاریکی خود را در زیر پتو پنهان نکند. کودک را برای انجام تفریحات گروهی با همسالانش مثل رفتن به اردو و شب خوابیدن در آنجا، تشویق کنید. به کودک‌تان جایزه بدهید؛ نه به این دلیل که توانسته جایش را خشک نگه دارد بلکه به دلیل پیروی از برنامه ای که برای غلبه بر مشکل شب ادراری‌اش چیده‌اید. حتی وقتی جایش را خیس کرده، به او به این دلیل که به هرحال تلاشش را کرده تا خشک بماند آفرین بگویید و همچنین ترغیبش کنید تا برای تمیزکردن تخت به شما کمک کند.

۳) استرس او را تشدید نکنید

کودک به خودی خود از این اتفاق احساس شرمساری و استرس می کند. شما به عنوان والدین مسلما قصد ندارید بر فشار و اضطراب کودک‌تان اضافه کنید اما گاهی با رفتار و عکس‌العمل‌های خود ناخودآگاه به این اتفاق باعث می‌شوید که فرزندتان بیش از پیش مضطرب شود. متخصصان می‌گویند اضطراب زیاد می‌تواند مشکل شب ادراری را تشدید کند. بنابراین مراقب رفتار خود با کودکی که شب خودش را خیس کرده باشید.

۴)روش‌های کم کردن اضطراب و استرس را بیابید

وارد شدن به شرایط جدید مانند تولد فرزند دیگر، طلاق و… می‌تواند حجم زیادی از استرس را برای تمام اعضای خانواده و به خصوص برای کودکان در سنین پایین، به وجود آورد. ورود به چنین شرایطی برای بچه‌ای که شب‌ها جایش را خیس می‌کند می‌تواند سخت‌تر هم باشد. اگر در منزل اتفاقاتی افتاده که فکر می‌کنید کودک شما مضطرب و تحت فشار است؛ مثلاً اگر عزیزی را از دست داده‌اید و یا مدرسه کودک عوض شده است؛ یا از همسر خود جدا شده‌اید، بهتر است با کمک روانشناس به کودک روش‌های کم کردن اضطراب را یاد بدهید. مشاوره نه تنها برای کودک بلکه برای خود شما هم می‌تواند سودمند باشد. سعی کنید شرایط مناسبی برای آرامش فرزندتان مهیا کنید. تحقیقات نشان داده که تأثیرات روانی شب ادراری بر کودک بارزتر است تا اثرات جسمی. واکنش اعضای خانواده و خواهر و برادرها نیز می‌تواند نقش مهمی در این مسأله داشته باشد. مثلاً مسخره کردن خواهر و برادرهای او، نا امیدی والدین و… می‌تواند زمینه ضعف اعتماد به نفس او شده و عارضه‌اش این باشد که در مدرسه و جامعه قربانی قلدری دیگران قرار گیرد.

۵) مقاومت در برابر بیدار کردن مداوم کودک

در برابر خواسته خود برای بیدار کردن کودکتان در شب مقاومت کنید. اگر از این روش استفاده می‌کنید حداقل یکبار در شب کافی است؛ شاید قبل از اینکه خودتان به رختخواب بروید بهتر باشد. در نظر داشته باشید که اگر فرزندتان از خواب و استراحت محروم شود، ممکن است باعث افزایش سطح استرس در او شود. ترس می‌تواند تحریکی برای شب ادراری باشد.

۶) از آلارم شب ادراری یا شورت هشداردهنده کودک کمک بگیرید

از خیس ماندن تشک فرزندتان هنگام شب ادراری جلوگیری کنید. به همراه زنگ مخصوص از محافظ تشک ضد آب استفاده کنید و می‌توانید از پوشک یا شورت‌هایی که رطوبت را جذب می‌کنند استفاده کنید تا زمانی که پیشرفت واضحی در کنترل مثانه کودک مشاهده کنید. به کودکان کمک می‌کند (که می‌تواند تحت نظارت یک متخصص باشد) بر مشکل خیس کردن رختخواب خود غلبه کنند. بطور کلی این دستگاه حاوی یک سنسور گیره‌ای شکل است که به رختخواب یا لباس زیر و توسط یک سیم به خود دستگاه وصل می شود. این دستگاه هشدار دهنده با بیدار کردن کودک هنگامی که خودش را خیس می کند باعث قطع جریان ادرار می‌گردد، با تکرار این موضوع ذهن کودک به کمک این دستگاه به تدریج یاد می گیرد بین عمل بیدار شدن و احساس پر بودن مثانه ارتباط برقرار کند. پس از مدتی ذهن او در می یابد چقدر ادرار داخل مثانه هست و هرگاه مثانه ی کودک پر می شود عضلات مثانه منقبض و کودک از خواب بیدار می شود تا اینکه بالاخره کودک یاد می گیرد شب ها بدون آنکه ادرار کند بخوابد و بی هیچ کمکی برای توالت رفتن، از خواب بیدار شود.

آلارم شب ادراری چگونه کار می کند؟

این دستگاه‌های کوچک باتری‌خور که بدون نسخه در اکثر داروخانه‌ها دردسترس هستند به یک پد حساس به رطوبت روی لباس‌خواب یا تخت کودک متصل هستند. هنگامی که این پد رطوبت را احساس کند، زنگ هشدار خاموش است. در حالت ایده‌آل، زنگ هشدار رطوبت فقط زمانی به‌صدا درمی‌آید که کودک شروع به ادرار می‌کند تا به بیدار شدن کودک، توقف جریان ادرار و دستشویی رفتن او کمک کند. اگر خواب کودک سنگین باشد باید فرد دیگری که صدای زنگ را می‌شوند به بیدار کردن او کمک کند. اگر بیمار یک هشداردهنده رطوبت را امتحان کند، باید زمان زیادی را صرف آن کند. معمولا حداقل دو هفته زمان می‌برد تا هر نوع پاسخی به این درمان مشاهده‌شود و بالای ۱۶ هفته زمان می‌برد تا از شب‌های با رخت خواب خشک لذت ببرد. هشداردهنده رطوبت برای بسیاری از کودکان نتیجه‌بخش است، خطر عود بیماری و یا ابتلا به عوارض جانبی کمتری دارد و راه‌حل درازمدتی است که ممکن است نتایج بهتری از دارو را به‌ارمغان‌بیاورد. برای استفاده از این آلارم کافیست سنسور را به لباس زیر فرد وصل نمایید. دستگاه دارای آلارمی است که شما می توانید آن را انتخاب و تنظیم کنید. سپس دستگاه را روشن کنید در این صورت چراغ موقع استفاده خاموش می شود. هنگامی که رطوبت به سنسور می رسد بازه ی ۱۰ ثانیه زمان می برد تا آلارم، هشدار دهد. این بازه برای جلوگیری از اختلال در ادرار کردن فرد وجود دارد. آلارم شب ادراری از طریق شرطی سازی ذهن این مسئله را درمان می کند. زمانی که این کار برای چند روز تا چند هفته تکرار شود به تدریج شخص با زمان پر شدن مثانه‌اش آشنا می شود و یاد می‌گیرد که بلافاصله پس از احساس پر شدگی مثانه از خواب بیدار شود و به طور ارادی اقدام به دفع ادرار کند. آلارم های شب ادراری malem برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد و از این طریق به آن ها اعلام می کند تا برای جلوگیری از عفونت یا مشکلات دیگر، به موقع به رفع رطوبت اقدام نمایند.

همچنین می‌توانید از شورت هشداردهنده کودک استفاده کنید.

https://www.berankard.com/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B3-%D8%B4%D8%A8-%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4/

منبع: تیم تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.