پزشکی و سلامت

ویروس کرونا: 9 نشانه ابتلای شما به اضطراب دوران پس از قرنطینه

اگر بازگشت به زندگی عادی و کسب و کارتان، مانند سابق، بعد از دوران قرنطینه برایتان سخت است، شما تنها نیستید. در این جا چند مورد برای غلبه بر اضطراب گفتیم که خواندن آن کمک‌تان می‌کند، تا راحت‌تر به وضعیت قبلی برگشته و کسب و کارتان را برگردانید.

استرس و نگرانی بعد از بیرون آمدن از قرنطینه، زندگی‌تان را تخت تاثیر قرار داده است؟ از آن جایی که کم کم برخی از محدودیت‌ها در سراسر کشور برداشته شده و کم کم زندگی به حالت عادی برمی‌گردد، این در حالی است که برای بعضی از ما، این اقدامات، از جمله راه افتادن دوباره کسب و کارها و شلوغی مترو و تلاش برای حفظ آرامش، بیشتر باعث نگرانی و اضطراب می‌شود.

بدون رفت و آمدهای روزانه اول صبح مدرسه‌ای‌ها و شلوغی بعد از ظهرها هنگام تعطیلی ادارات، فرصت زیادی برای استراحت و تصمیم‌گیری‌های جدید داشتیم و با توجه به اتفاق سراسری که کل دنیا را در بر گرفته بود، همه به این سرعت گیر جدید عادت کرده بودند و آرام‌تر زندگی می‌کردند. اما اگر شما هم با بازشگت به روال قبلی و بیرون آمدن از قرنطینه، احساس اضطراب ونگرانی دارید، شما تنها نیستید. در این مقاله، دلایل این اضطراب بررسی شده و راهکارهای کنترل نیز ارائه شده است:

علائم ابتلا اضطراب پس از قرنطینه

  • احساس نگرانی یا استرس راجع به آینده
  • اختلال در خوابیدن
  • احساس خستگی، تحریک پذیری، اختلال در تمرکز
  • احساس تپش قلب
  • معده درد
  • تنگی نفس

دکتر النا تورونی، بنیانگذار کلینیک روانشناسی می‌گوید: علائم دیگری همچون اضطراب بیش از حد و خودداری از انجام کارهایی که به علت ترس از سردرد، تهوع، دل درد اتفاق می‌افتد.

این خیلی طبیعی است که هنگام مقابله با اتفاقاتی که خارج از کنترل ما هستند، دچار اضطراب شویم.

در حالی که استرس و نگرانی در مقابل اتفاقاتی که خارج از کنترل ما هستند طبیعی است، اما گاهی ممکن است با علامت‌های هشداردهنده‌ای مواجه شوید که در اثر فکر کردن زیاد اتفاق می‌افتد، روبرو شوید. مثلا در حالی که مشغول شستن دست‌هایتان هستید، و در آینده و اتفاقاتی که افتاده است، غرق شدید و همچنان شیر آب باز مانده است!

 

دلایل اضطراب پس از قرنطینه

بله خیلی واضح است چرا بعد از دوران قرنطینه، همچنان نگران هستیم. از پول و وضعیت مالی گرفته تا ابتلا به این ویروس و سلامتی عزیزان‌مان، کافیست تا در عرض سه ثانیه دنیای فکری‌مان را سیاه کند.

به عقیده دکتر تورونی، بساری از ما دغدغه‌های مهم‌تری از جمله استخدام، بیکاری، سلامتی و ورزش، آموزش و تحصیل و بسیاری از دغدغه‌های دریگر داریم که ممکن است بسیرا طاقت فرسا باشد و انرژی ما را بگیرد. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که این شرایط و دغدغه‌ها با توجه به وضعیتی که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است، واکنش‌های طبیعی است.

این واکنش به خصوص زمانی که شما مجبورید هرروز در مجامع عمومی باشید یا سرکار روید و اتفاقا از عزیزان سالمند یا ناتوان‌تان نگهداری می‌کنید، کاملا به جا است. خودتان را در این اتفاق تنها احساس نکنید. شاید به جای این حجم از فکر کردن و نگرانی، با کسی مانند رئیس یا همکارتان که می‌تواند کمک‌تان کرده و شرایط‌تان را درک کند، بهتر است.

 

 

 

⇐از دست ندهید: ۵ روش برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا⇒

 

چگونه با اضطراب دوران بعد از قرنطینه کنار بیاییم؟

 

با انجام یکسری از کارها می‌توانید با این اضطراب کنار بیایید. در نهایت این شما هستید که می‌توانید خودتان و احساسات کاملا طبیعی‌تان را کنترل کنید و با مراقبت‌های لازم، از وسواس فکری‌تان جلوگیری کنید.

 

اهداف روزانه را تعیین کنید

تقسیم بندی کارهای بزرگ به کارهای کوچک باعث می‌شود ذهن‌تان منظم‌تر شده و راحت‌تر بتوانید تصمیم‌گیری کنید. اگر تمرکز کردن روی کار برایتان سخت است، روزتان را به کارها و وظایف کوچک تقسیم کنید، مانند درست کردن یک وعده غذایی خوشمزه یا دیدن یک فیلم خوب. انجام کارهایی که آن‌ها را لیست کردید، به خصوص زمانی که در انتهای روز، نگاهی به لیست کارهایی که انجام دادید، می‌اندازید، حس خوبی به شما می‌بخشد.

 

شرایط را بپردازید

رها کنید، این یک شعار نیست!

این قسمت را کسانی راحت‌تر می‌پذیرند که از طوفان‌های سنگینی بیرون آمدند که روزی حتی تصورش را نمی‌کردند، بتوانند از آن جان سالم به در ببرند( خود شما هم جزو همین دسته افراد هستید). بنابراین، در هر دوره‌ای که سپری می‌کنید، روزهایی را گذراندید و یا خواهید گذراند که نسبت به افراد دیگر احساس خوشبختی می‌کنید.بیش از آن که ذهن‌تان را در کلاف “چرایی” اتفاقاتی که افتاده است قرار دهید، سعی کنید، شرایط را بپذیرید. پذیرش اتفاقی که خارج از کنترل‌تان است باعث می‌شود ذهن و انرژی‌تان آزادتر شود و لحظات را راحت‌تر بگذرانید.

 

در زمان حال زندگی کنید

 

تمرین کنید که در زمان حال زندگی کنید. گذشته و آینده را رها کنید. ببینید چه همین الان چه کاری را می‌توانید انجام دهید. روزتان را با یک راقبه روزانه شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند احساسات‌تان را در لحظه بشناسید. این کار کمک می‌کند در وضعیتی از احساس قرار بگیرید، که استرسو اضطراب و اتفاقات افراد، کمتر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

تجدید نظری روی خبرهایی که دنبال می‌کنید، داشته باشید.

اگر بیش از حد خبرهای ناگوار و منفی سراسر جهان را می‌خوانید یا می‌شنوید، همین الان آن را متوقف کنید و روی خبرهای مثبت و چیزهای دیگر تمرکز کنید. حداقل سعی کنید منبع خبری که آن را دنبال می‌کنید، منبع معتبری باشد. توئیتر، اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی، معمولا اغراق آور و با کمی شایعه همراه است. به جای این منابع، اخبار را از منابع معتبر دنبال کنید.

 

از زاویه دیگر به زندگی نگاه کنید

اهداف و ارزش‌های زندگی‌تان را فراموش نکنید. سعی کنید آن‌ها را حفظ کنید. از خودتان بپرسید با دیدن دوباره دوستان، عزیزان و خانواده‌تان چه چیزی به دست می‌آورید. آیا با مراوده با آن‌ها می‌توانید زندگی را از زاویه دیگری ببینید؟ از طرفی اگرچه فاصله اجتماعی افزایش پیدا کرده اما سعی کنید به واسطه شبکه‌های اجتماعی، ارتباط‌تان را با عزیزان‌تان حفظ کنید. بنابراین اگرچه به صورت حضوری نمی‌توانید مانند قبل کنارشان باشید، اما به صورت مجازی همچنان می‌توانید این ارتباط و احساس را برقرار کنید.

 

 

به کارهای روزانه‌تان ورزش هم اضافه کنید

حتی اگر در حد پیاده روی و قدم زدن باشد، می‌تواند در کنار کارهای روزانه حس مثبتی به شما ببخشد. همچنین این قضیه باعث می‌شود با افراد دیگری که آن‌ها هم به پیاده روی یا ورزش آمدند آشنا شده و معاشرت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.