سوالات پزشکي, عفونی

هپاتیت و انواع آن

من سعی کردم در همین سایت با جستجو جوابم را کامل بیابم اما راضی نشدم.
میشه بمن بگید
1- هپاتیت چند نوع است ؟
2- علت بوجود امدنش در هر نوعی چیست؟
3- روش درمان ان چیست ؟
4- ]یا همه انواعش درمان قطعی دارند؟
هپاتیت

خلاصه : دانستنیهایی درباره هپاتیت و داروی مفید برای درمان
متن کل خبر : هپاتیت‌ ویروسی‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ کبد در اثر یک‌ ویروس. هپاتیت‌ ویروسی‌ انواع‌ مختلفی‌ دارد. شایع‌ترین‌ انواع‌ آن‌ هپاتیت A و B هستند. سایر انواع‌ آن‌ عبارتند از هپاتیت‌ C ، D ، E ، G .

علایم‌ شایع‌

مراحل‌ اولیه‌:
علایم‌ شبیه‌ آنفلوانزا، مثل‌ تب، خستگی‌، تهوع‌، استفراغ‌، اسهال بی‌اشتهایی‌

چندین‌ روز بعد:

زردی‌ چشم ها و پوست در اثر تجمع‌ بیلی روبین در خون
تیره‌ شدن‌ رنگ‌ ادرار در اثر وارد شدن‌ بیلی‌روبین‌ اضافی‌ به‌ ادرار
اجابت‌ مزاج‌ روشن‌، به‌ رنگ‌ خاک رس، یا سفید

علل‌

هپاتیت‌ A و E : ویروس معمولاً از راه‌ آب یا غذا وارد بدن‌ می‌شود، خصوصاً صدف‌ خام‌ که‌ توسط‌ فاضلاب‌ آلوده‌ شده‌ باشد.
مصرف روغنهای نباتی مایع و جامد و استفاده از خوراکیها و داروهای شیمیایی از مهمترین عوامل ابتلا به هپاتیت میباشد

هپاتیت B : معمولاً از راه‌ آمیزشی‌، تزریق‌ خون، و تزریق‌ یا سرنگ‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. مادری‌ که‌ هپاتیت B دارد ممکن‌ است‌ عفونت را به‌ نوازش‌ انتقال‌ دهد. بعضی‌ از موارد هم‌ بدون‌ دلیل‌ مشخص‌ و راه‌ شناخته‌ شده‌ای‌ برای‌ انتقال‌ عفونت‌ رخ‌ داده‌اند.

هپاتیت C : معمولاً از راه‌ تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌، تزریق‌ خون‌ و سایر انواع‌ مواجهه‌ با خون‌ یا محصولات‌ خونی‌ آلوده‌ انتقال‌ می‌یابد. البته‌ در 40% از موارد، راه‌ انتقال‌ معلوم‌ نیست‌.

هپاتیت D : به‌طور جداگانه‌ از هپاتیت B نمی‌تواند رخ‌ دهد.

هپاتیت G : الگوی‌ انتقال‌ مشابهی‌ مثل‌ هپاتیت C دارد؛ معمولاً از راه‌ خون‌ انتقال‌ می‌یابد.

عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر :
مسافرت‌ به‌ مناطقی‌ که‌ بهداشت‌ نامناسبی‌ دارند.
بی‌بندوباری‌
تزریق‌ موادمخدر داخل‌ رگ‌
مصرف‌ الکل
تزریق‌ خون
کارکنان‌ پزشکی‌ و سایر حرفه‌های‌ خطرزا
مهد کودک‌ها یا مراکز نگهداری‌
دیالیز
تغذیه‌ نامناسب‌
وجود بیماری‌ که‌ باعث‌ کاهش‌ مقاومت‌ بدن‌ شده‌ باشد.

پیشگیری‌
ازمصرف روغن نباتی و مواد شیمیایی اکیدا پرهیز کنید
از خطرات‌ ذکر شده‌ در بالا دوری‌ کنید.
اگر با فرد هپاتیتی‌ در تماس‌ بوده‌اید، با پزشک‌ خود در رابطه‌ با تزریق‌ گاما گلوبولین برای‌ پیشگیری‌ یا کاهش‌ خطر هپاتیت‌ مشورت‌ کنید.
اگر در زمره‌ افرادی‌ هستید که‌ خطر هپاتیت‌ آنها را تهدید می‌کند، مثل‌ کارکنان‌ بیمارستان‌ها، دندانپزشکان‌ و غیره‌، واکسن‌ هپاتیت‌ A و B را دریافت‌ کنید. واکسن‌ سایر انواع‌ هپاتیت‌ ویروسی‌ در دست‌ بررسی‌ است‌. گاهی‌ ممکن‌ است‌ ایمونوگلوبولین‌ نیز لازم‌ شود.
واکسیناسیون هپاتیت‌ B برای‌ همه‌ نوزادان‌ و شیرخواران‌

عواقب‌ مورد انتظار

زردی‌ و سایر علایم‌ به‌ حداکثر خود می‌رسند و سپس‌ در عرض‌ 16-3 هفته‌ تدریجاً ناپدید می‌شوند. اکثر افرادی‌ که‌ وضعیت‌ سلامتی‌ خوبی‌ دارند در عرض‌ 4-1 ماه‌ کاملاً بهبود می‌یابند. در درصد کمی‌ از افراد، دچار هپاتیت‌ مزمن‌ می‌شود. با بهبود از هپاتیت‌ ویروسی‌ معمولاً ایمنی‌ دایمی‌ نسبت‌ به‌ آن‌ ایجاد می‌شود.

عوارض‌ احتمالی‌

نارسایی کبد، سیروز کبد، سرطان کبد، حتی‌ مرگ‌
هپاتیت‌ مزمن‌. این‌ بیماران‌ معمولاً حامل‌ ویروس هستند و عامل‌ بالقوه‌ای‌ برای‌ انتقال‌ عفونت‌ به‌ افراد خانواده‌ و همسر هستند. این‌ افراد امکان‌ دارد ظاهراً خوب‌ و سرحال‌ باشند و متوجه‌ عفونت خود نشوند.

درمان‌

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ عبارتند از آزمایش‌ خون‌ برای‌ شناسایی‌ عفونت‌، بررسی‌های‌ مربوط‌ به‌ کار کبد، و نمونه‌برداری‌ از کبد در موارد شدید یا مزمن‌
اکثر بیماران‌ هپاتیتی‌ را می‌توان‌ بدون‌ خطر زیاد در منزل‌ تحت‌ مراقبت‌ قرار داد. جداسازی‌ کامل‌ بیمار ضروری‌ نیست‌، اما فرد بیمار باید وسایل‌ جداگانه‌ای‌ برای‌ خوردن‌ و آشامیدن‌ داشته‌ باشد یا از وسایل‌ یک‌ بار مصرف‌ استفاده‌ کند.
اگر هپاتیت‌ دارید یا مراقبت‌ از یک‌ فرد هپاتیتی‌ را به‌ عهده‌ دارید، دستان‌ خود را مرتباً و به‌ دقت‌ بشویید، خصوصاً پس‌ از اجابت‌ مزاج‌

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

توصیه‌ می‌شود تا زمان‌ رفع‌ زردی‌ و بازگشت‌ اشتها استراحت‌ در رختخواب‌ انجام‌ گیرد. زمان‌ بازگشت‌ به‌ کارهای‌ روزمره‌ در افراد مختلف‌ بسیار متفاوت‌ است‌.

رژیم‌ غذایی‌

علی‌رغم‌ نداشتن‌ اشتها، خوردن‌ وعده‌های‌ غذایی‌ کوچک‌ و متعادل‌ به‌ بهبود بیماری‌ کمک‌ خواهد کرد. روزانه‌ حداقل‌ 8 لیوان‌ آب بنوشید. هرگز الکل ننوشید.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ هپاتیت‌ را دارید یا با فردی‌ که‌ این‌ علایم‌ را داشته‌ است‌ تماس‌ داشته‌اید.
در صورتی‌ که‌ علایم‌ زیر به‌ هنگام‌ درمان‌ رخ‌ دهند:
بیشتر کم‌ شدن‌ اشتها
خواب‌آلودگی‌ زیاد یا گیجی‌
استفراغ‌، اسهال‌، یا درد شکمی‌
بیشتر شدن‌ زردی‌؛ به‌ وجود آمدن‌ بثور پوستی‌ یا خارش‌
انواع هپاتیت و راه‌های پیشگیری از آن
هپاتیت حاد ویروسی، به‌وسیله‌ی یک‌سری ویروس ایجاد و به نام‌های هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C و هپاتیت D خوانده می‌شود. این نوع از هپاتیت یک عفونت شایع ویروسی است که می‌تواند خطرناک هم باشد، بدن را درگیر کند و علائم عمومی در تمامی انواع مشابه است، به این‌صورت که اول علائم عمومی مثل بی‌اشتهایی، ضعف، خستگی، تهوع، استفراغ و درد مبهم در قسمت‌ فوقانی و راست شکم بروز می‌کند. گاهی در این مرحله تب هم وجود دارد. بعد از این مرحله زردی پیش رونده بروز می‌کند که ملتحمه (پرده داخلی چشم)، مخاط‌ها، و پوست تمام بدن زرد می شود.

هپاتیت نوع A
این نوع هپاتیت توسط یک ویروس شدیداً آلوده کننده و مسری ایجاد می‌شود و از طریق تماس‌های نزدیک قابل انتقال است. عمده‌ترین انتقال آن از طریق دهانی – مدفوعی می‌باشد، یعنی در مناطقی که بهداشت رعایت نشده و پس از دستشویی دست‌ها با آب و صابون شسته نمی شود و با همان دست غذا خورده می‌شود این ویروس به‌راحتی انتقال می‌یابد. همچنین در اثر آب، غذاها و شیرآلوده و همچنین در اثر خوردن صدف و گوشت نپخته‌ی ماهی انتقال می‌یابد.
در زمانی که علائم و زردی بروز کرد، فرد باید استراحت کند تا ویروس توسط دفاع سیستم ایمنی بدن مهار شود و به تدریج التهاب کبدی به وضعیت سابق برگردد.
نکته‌ی قابل ذکر این است که هپاتیت A به هیچ نوع درمان دارویی احتیاج ندارد.
هپاتیت نوع B
ابتلا به این نوع هپاتیت عوارض بی‌شماری دارد. از این‌رو اهمیت شناخت آن بسیار بالاست.
راه‌های انتقال این ویروس عبارتند از:
– مادر به جنین: به‌ویژه اگر مادر در ماه سوم بارداری آلوده شده باشد احتمال انتقال بیماری به جنین بسیار بالا است.
– تماس جنسی: از راه خون، استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی و یا فرو رفتن سوزن آلوده به ویروس به‌طور اتفاقی در پوست افراد سالم و استفاده از تیغ‌های آلوده است.
– ترشحات بدن: از جمله بزاق، مدفوع، صفرا، اشک و مایع منی به عنوان یکی از منابع انتقال ویروس مطرح هستند.
– بعد از آلوده شدن به ویروس هپاتیت B سه مشکل بالینی رخ می‌دهد. اولاً علائم دیده نمی‌شود. ثانیاً آنتی‌ژن ویروس در بدن باقی می‌ماند و اشکال مزمن بیماری اتفاق می‌افتد و بعداً با فعالیت مجدد ویروس علائم هپاتیت بروز می‌کند. گاهی باعث ایجاد سرطان در کبد می‌شود. گاهی با بروز علائم هپاتیت حاد، زردی آنقدر زیاد می‌شود که روی عملکرد طبیعی مغز تأثیر گذاشته و باعث علائم خواب‌آلودگی و عدم هوشیاری می‌شود و به علت تخریب سلول‌های کبدی زمان انعقاد خون به‌شدت طولانی می‌شود و خون‌ریزی‌های مختلف در نواحی متفاوت بدن مثل خون‌ریزی لثه، مخاط‌ها و پوست اتفاق می‌افتد که وضعیت بیمار بسیار بسیار خطرناک و مرگبار می‌شود.
ویروس هپاتیت B در افراد بدون علامت، که به‌صورت مزمن و طولانی ویروس را در خون خود حمل می‌کنند از راه‌های گفته شده به افراد سالم انتقال می‌یابد.
نکته‌ی مهم آن است که درمان خاصی برای این بیماری هنوز کشف نشده است و ابتلا به این نوع بیماری ویروسی مرگبار است.
هپاتیت C
راه انتقال این ویروس به‌وسیله‌ی تزریق است. این بیماری غالباً در گیرندگان خون و فرآورده‌های خونی و معتادان تزریقی بروز می‌کند. البته در کشور ما انتقال این نوع هپاتیت از طریق فرآورده‌های خونی بسیار کم شده است، زیرا کنترل می‌شوند. پیش‌گیری از این نوع از هپاتیت این است که معتادان تزریقی یا اعتیاد خود را ترک کنند و یا از روش دیگری برای استفاده از مواد مخدر استفاده کنند. قانون‌مندی و عدم تجاوز به حریم خانواده و فعالیت‌های جنسی سالم نیز از راه‌های پیش‌گیری است.

هپاتیت B
فقط در بیمارانی که به‌صورت طولانی ناقل ویروس هپاتیت B بروز می‌کند. علائم این بیماری مشابه سایر هپاتیت‌های ویروسی است، با این تفاوت که سیر شدیدی دارد و گاهی سبب تخریب کامل کبد و مرگ می‌شود.
از آنجایی که در قرن حاضر ایدز و هپاتیت B دو بیماری لاعلاج هستند باید به آن‌ها توجه بیشتری کرد. زیرا ویروس ایدز در خارج از بدن تنها 30 ثانیه زنده می‌ماند اما ویروس هپاتیت B در خارج از بدن 2 الی 3 ساعت زنده است. از این‌رو احتمال آلودگی به این ویروس بیشتر خواهد بود. اما نکته‌ی مهم این‌جاست که اگر درمانی برای این دو بیماری نیست اما برای بیماری هپاتیت B واکسن‌هایی در سه‌نوبت وجود دارد که انسان را از این بیماری خطرناک مصون می‌سازد.
در ادامه به برخی از سؤالات که ممکن است برای شما عزیزان مطرح شود پاسخ داده می‌شود.
آیا ممکن است فردی هم هپاتیت C داشته باشد، هم هپاتیت B؟
با توجه به راه‌های مشترک انتقال این دو ویروس پاسخ مثبت است. اغلب کسانی که آلودگی به هر دو ویروس را دارند، معتادان تزریقی هستند.
واکسن برای جلوگیری از انتقال هپاتیت C وجود دارد؟
تاکنون واکسنی ساخته نشده که بتواند در برابر ویروس هپاتیت C مصونیت ایجاد کند.

کدام ویروس هپاتیت از راه جنسی بیشتر منتقل می‌شود؟
ویروس هپاتیتB بیش از هپاتیت C از راه تماس جنسی منتقل می شود. موارد هپاتیت C ناشی از تماس جنسی غالباً در افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند دیده می‌شود.
با توجه به شباهت راه‌های انتقال هپاتیت و ویروس عامل بیماری ایدز، بسیاری از مبتلایان به ویروس ایدز به‌طور همزمان به‌ویروس هپاتیت B و C هم آلوده‌اند که این امر موجب تشدید علائم و مشکلات بیماران و کوتاه‌تر شدن عمر آنان می شود.
آیا تاتوها باعث انتقال ویروس می‌شود؟
بله، انواع خالکوبی و تاتو به‌ویژه اگر در مکان‌های سنتی و آلوده انجام شود، هپاتیت B و C را منتقل می‌کند. در صورت تمایل به انجام تاتو حتماً از وسایل یک‌بارمصرف و مکان‌های مطمئن استفاده شود.
راه‌های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B و C کدام است؟
با توجه به راه های انتقال هپاتیت B و C راه‌های پیشگیری عبارتند از:
– تزریق سه نوبت واکسن هپاتیت B در افراد در معرض خطر
– جلوگیری از تماس با خون یا سایر ترشحات افراد آلوده (عدم استفاده از وسایل آغشته به خون مانند تیغ، خالکوبی، تاتو و …)
– ترک اعتیاد، تغییر شیوه‌های مصرف و پرهیز جدی از استفاده اشتراکی از سرنگ‌ها
– پرهیز از تماس جنسی مشکوک و حفاظت نشده
اگر لباس کسی آغشته به خون بیمار مبتلا به هپاتیت B و یا C شود، چه اقداماتی باید انجام داد؟
در صورتی که لباس یا هرشیئی دیگری به خون فرد آلوده آغشته شود، در ابتدا باید خون را با‌آب سرد در حالی که دستکش به دست است کاملاً شسته شود. چون ویروس در خون خشک شده هم تا مدتی باقی می‌ماند، بنابر این باید خون کاملاً پاک شود. سپس با دو روش می‌توان وسیله را ضدعفونی کرد:
– استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده مانند مایعات سفید کننده و مواد کلردار برای مدت 20 دقیقه
– جوشاندن برای مدت 20 تا 30 دقیقه
آیا برای مبتلایان به هپاتیت C محدودیتی از نظر ازدواج وجود دارد؟
یکی از راه‌های انتقال هپاتیت C، انتقال از راه تماس جنسی با فرد آلوده است، ولی شانس این انتقال بسیار پایین می‌باشد، به طوری که در اغلب موارد هپاتیت C از همسر به طرف مقابل منتقل نمی‌شود. بنابر این فرد آلوده به هپاتیت C می‌تواند ازدواج کند.
آیا وجود یک فرد ناقل در منزل خطرناک است؟
در صورتی که دستورات ساده بهداشتی رعایت شده و واکسیناسیون انجام شود، شانسی برای انتقال هپاتیت B بین افراد خانواده باقی نمی‌ماند.

آیا هپاتیت B باعث مرگ میشه؟؟
فرد بعد چند وقت زنده میمونه؟؟
بله می تونه مرگبار باشه ولی لزوما هرکی گرفت فوت نمی کنه
سوال دومت هم منو کشته
همه می پرسن بعد از چندوقت می میره شما می گی بعد از چند وقت زنده می مونه ؟
یعنی چی ؟
اگر درمان صورت بپذیره و کنترل بشه ، بیمار زنده می مونه خب
فرد اگه زن باشه میتونه ازدواج کنه؟؟؟
ازدواج که هرکسی می تونه بکنه .
اما اگر منظورت رابطه جنسی بدون محافظ و بچه دار شدنه ، این رو فقط متخصص داخلی که ایشون رو تحت نظر داشته می تونه تعیین کنه یا متخصص زنان
اگر فردی نوبت آخر واکسن هپاتیت رو نزنه و دو نوبت اول رو بزنه بازم امکان گرفتن بیماری هست؟
من نوع a رو گرفتم
توصیه می کنم احتیاط کنید چون تازه فهمیدم چقدر ساده و باورنکردنی آدم ویروسی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.