سوالات پزشکي, عفونی

نگرانی در مورد ایدز

من سه ماه پیش یک رابطه جنسی بدون کاندوم با خانمی داشتم ودوباره یک ماه بعد با همون خانم رابطه جنسی با کاندوم داشتم که البته چند بار دخول خروج بدون کاندوم صورت گرفت .به فاصله سه ماه و7روز از رابطه اول ازمایش ایدز وهپاتیت دادم که منفی بود تو این سه ماه علایم خاصی نداشتم فقط عفونت ادراری گرفتم که با خوردن قزص خوب شدم الان هنوز نگرانم ومیترسم با خانومم رابطه داشته باشم که نکنه ایدز داشته باشم زندگی واسم سخت شده
سلام دوست عزیز ..با ارزوی سلامتی براتون ..لطفا این مقاله رو مطالعه کنید .بی ارتباط با موضوع مشکل شما نیس.
پزشکان بدون مرز

تشخیص :

ویروس حدودا ۶ هفته الی ۶ ماه پس از ورود به بدن سیستم ایمنی را تحریک نموده که به دنبال آن در بدن علیه ویروس پادتن تولید می شود این زمان ممکن است به کوتاهی ۵ روز باشد. و یا تا ۱۶ ماه نیز طول بکشد . فاصله بین ورود ویروس تا ایجاد پاد تن دوره پنجره ای گفته می شود . در این دوره نتیجه آزمایش تشخیص ایدز منفی است .مراکز انتقال خون در مراکز استان های کشور همگی مجهز به وسایل و امکانات انجام تست ، تشخیص آلودگی به ایدز می باشند . توصیه میشود که افراد اگر در معرض خطر قرار گرفته اند با مراجعه به پزشک یا مراکز بهداشت استانها یا شهرستانها و یا مراجعه مستقیم به مراکز انتقال خون در خواست انجام آزمایش را بنماید .

نکات مهم

پاسخ منفی نمی تواند دلیل عدم وجود آلودگی باشد و بر اساس زمان آلودگی ممکن است فرد آزمایش شده در دوره پنجره ای باشد

پاسخ مثبت نمی تواند مرحله بیماری را مشخص کند و تنها نشان دهنده آلودگی است ، علائم بیماری و یا بررسی میزان سلولهای لنفوسیت کمکی در خون و یا اندازه گیری میزان ویروس ، مرحله بیماری را مشخص می نماید .

تشخیص بیماری ایدز

تستهای آزمایشگاهی درمراحل تشخیص ودرمان بیماری ایدز اهمیت فراوانی دارند ونقش آزمایشگاه به عنوان مطمئن ترین مرجع برای تشخیص قطعی بیماری بسیارپراهمیت است. درسالهای پیش از تولید انبوه روشهای آزمایشگاهی این بیماری تنها براساس علائم کلینیکی تشخیص داده می شد تااینکه در سال ۱۹۸۵ روشELISA برای تست روتین مورد استفاده قرارگرفت .

بطورکلی روشهای آزمایشگاهی به دودسته تقسیم می شوند دسته اول روشهای مستقیم هستند مانند کشت که تست قطعی تشخیصی است اما به دلیل وقت گیربودن وخطراستفاده ازآن درآزمایشگاه ، عملاً مورد استفاده قرارنمی گیرد.دسته دوم روشهای سرولوژیک هستند که کاربرد بیشتری دارند. دراین روشهاAgو یاab را درسرم یا پلاسمای آلوده تشخیص می دهیم

درتشخیص هدف نهایی پروتئینهای ویروسی هستند که درسردسته زیرجای می گیرند.

۱) گلیکوپروتئینهای خارجی پوشش مثل gp160, gp41,gp120

2) پلی مراز پروتئینها مثل e1p31,rt p76

3) پروتئینهایی مثل (gag) p24

علائم آزمایشگاهی ابتلا به بیماری hiv 6-8 هفته پس از تماس باویروس همزمان با تولید p24 درخون آغازمی شود که این پروتئین را میتوان با روش ELISA بطوراختصاصی شناسایی کرده سپس با Western blott تایید کرد.

اولین روش سرولوژیک شناسایی پاد تن روش ELISA است که gag,gp160,gp120 را تشخیص می دهد این تست نیاز به تائید دارد اما از حساسیت ۵/۹۹ % واختصاصیت ۸/۹۹% برخورداراست همچنین باید به مساله تداخلگرهایی مثل واکسن آنفولانزا، Ab ضد میتوکندری وبدخیمیها که تولید مثبت کاذب می کنند توجه شود. اگرتست منفی شد چند ماه بعد تکرارمی شود. تفسیرنتایج western Blott با ELISA به این صورت است که اگرتست ELISA اولیه منفی شد حضورAb ضدHIV نفی میشود اما اگرمثبت شد باید تکرارشود درصورتیکه ELISA دوم منفی شد نیز حضورAb نفی می شود اما اگرELISA مثبت شد western blott انجام می شود که اگرمثبت شد حضور Ab ضدHIV ثابت می شود اما اگرمنفی شد باید مساله window period درنظرگرفته شود.

روش بعدی Radio Immuno Assay است که تست تائیدی جایگزین western blott است وبا gp120 وgp160 واکنش می دهد. هدف ازتست تشخیص مقادیرکم Ab وپیگیری افراد مبهم است اما این روش نیاز به نگهداری کشت سلولی وحمل ونقل مواد نشانگرومهارت تکنیکی دارد بنابراین استفاده ازآن محدود است.

روشهایی نیز وجوددارند که ساده وسریع هستند مثل p24 capture assay که درطبقه بندی افراد آلوده وقدرت تاثیردارو اهمیت دارند وهدف ازآن تشخیص آنتی ژن p24 است که این تست چند هفته قبل از seroconversion مثبت می شود.

روشهای جدیدی نیز برای شناسایی پروتئینهای اختصاصی ویروس ویا شناسایی مستقیم اسید نوکلئیک وجوددارد مانند روشهای PCR که اخیراً بسیارمورد توجه قرارگرفته و ویژگی وحساسیت بالایی دارند وانتظارمی رود درآینده گسترش بیشتری پیدا کنند

من دقیقا 1 ماه پیش رابطه جنسی دهانی داشتم . یعنی خانومه آلت منو برای 10 ثانیه تو دهنش گرفت و من هم ارضا شدم . حالا میترسم که خدای نکرده …. .

البته تو این مدت چار کسالت شده بودم و ….

امروز جواب آزمایشم رو گرفتم که منفی بود . ببینید :

http://p30upload.com/download.php?imgf=1339299898_scan0002.jpg

آزمایشم : HIV Ab 1,2 و HIV P24 Ag بود .

میخوام بدونم نتیجه قابل اعتماده یا باید دوباره بدم ؟ باز هم میگم من دقیقا 1 ماه بعد از اون رابطه آزمایش دادم .

اولا در نوع رابطه شما اگه خراش یا زخمی روی آلتتون نبوده جای نگرانی نیست.
ثانیا 1 ماه بعد جواب آزمایش قابل اعتماد نیست چون ویروس HIV دوره پنهان داره که اغلب 3 الی 6 ماه هست.
نگرانی رو از ذهنتون دور کنید. اگه خیلی فکرتون مشغول میشه 6 ماه که از رابطه تون گذشت آزمایش بدید اما بعیده شما ایدز گرفته باشید از اون رابطه.
من یک ونیم ماه پیش یک رابطه جنسی نا مشروع داشتم و 1 روز بعد ازون رابطه دل درد گرفتم و نا گفته نماند آنروز آبجو الکلدار هم خورده بودم.و شب اسهال شدید گرفتم.و بعد از آنروز تا حالا {مدت یک ونیم ماه}تحت تداوی هستم داکتران میگویند که این بیماری بنام گاستریت هست.در ضمن آزمایش اندسکوپی هم h-pylury+ مثبت نشان داده است.و از داروهای آموکسی سیلین و آمپرازول استفاده میکنم.از روز اول که مریض شدم تا حالا سرگیچه من خوب نشده است وسستی پاهایم و گهگاهی احساس گرما در کف پا و کف دست.آقای دکتر خیلی نگران هستم میترسم که اپچ ای وی گرفته باشم در ضمن با گذشت (یک ماه و پنج روز از رابطه)آزمایشhiv دادم و منفی بود آیا این ها همه علایم ایدز در وجود من هست؟
مین سه چهار تا پست بالاترو میخوندین پاسختونو میدیدین.
علائم ویروس رو در زیر لینک دادم ولی اینا علائمه و برا تشخیص قطعی باید آزمایش اولو سه ماه بعد رابطه بدین و آزمایش دومو سه ماه بعد از آزمایش اول (6 ماه بعد از رابطه) تکرار کنین و اگه جواب منفی بود یعنی شما آلوده نیستین.

اضافه می کنم که:
از نظر پزشکی در رابطه به مشروع یا نامشروعش کاری نداریم شما باید بگین مشکوکه یا نامشکوک!

مشکوک یعنی جواب به موارد زیر:

– پارتنرتون به ویروس آلوده بوده یا نه؟
– از کاندوم استفاده شده یا نه؟
– کاندوم تا آخر ماجرا سالم مونده یا نه؟
– رابطه دهانی برقرار شده یا نه؟
– زخم یا جراحتی در بدن جفتتون بوده یا نه؟
– و …
اگه رابطه مشکوک بوده مراحل بالارو که گفتم انجام بدین.

اطلاعاتی در مورد ایدز
تو همین لینکی که گذاشتم لینک پست 43 رو هم بخونین

ببخشید که هی دارم پست میدم . چون پست قبلی ویرایش نمیشد و منم آخه نیاز به دلجویی دارم .

خیلی استرس دارم . آخه الان خانومم میگه خیلی کسل هست و سرش درد میکنه و احساس میکنم روی زبونش دونه های ریز قرمز زنگ داره . اما خودش میه دردی نداره . ( روی نوک زبون خودم هم احساس میکنم دونه های ریز زده که البته وقتی میخوره به دندونم سوزش میاد )

من حدود 3 هفته پیش با خانومم رابطه داشتم که 1 هفته بعد از رابطه پر خطرم بود .

خیلی میترسم . اگه مجرد بود بخدا اینقدر استرس نداشتم اما خوب غصه آیندمون رو میخورم .

پس چرا دکتر میگفت
HIV Ab 1,2 و
HIV P24 Ag دوره پنجره رو نشون میده ؟ میگفت بین تا تا 6هفته رو نشون میده . راست میگفت ؟ مال من ا ماه از رابطه گذشته بود ؟

ین آزمایش دورره پنجره رو نشون میده اما 100 درصد نیست ومعمولا از افراد با این شکلی که گفتم ازمایش میگیرن تا خیال فرد راحت بشه .برا همین میگم نهایتا 3 ماه دیگه برای اطمینان خاطر.
دوست عزیز این چیزهایی که روی زبون ایجاد شده شاید در اثر رابطه دهانی که با همسرتون داشتید باشه چه زبون ایشون و چه زبون خودتون.یکی از دلایلی که تا حد امکان میگن رابطه دهانی نداشته باشید به جهت انتقال عفونت یا مشکلات جنسی بین زوجینه و بروز عوارض معمولا در زبونو حلق و داخل دهان.
توصیه میکنم اگر میتونید به پزشک مراجعه کنید هر دو و بگید که رابطه دهانی داشتید و ان مساله پیش اومده و شاید نیاز به دارو هم باشه.دقیق نمیتونم الان بگم
اما در مورد انتقال به همسرتون:اگر شما قبلا ایدز نداشتید ،باید بدونید که ویروس ظرف یک هفته در بدن شما و خون و منی و بزاق و …هنوز تکثیر نشده که اصلا بتونید به همسرتون انتقال بدید.ببینید منظور از دوره کمون ایمنولوژیک از لحظه ورود ویروس تا لحظه ای که ویروس در بدن ایجاد واکنش کرده باشه و در واقع تکثیر و تاثیر گذاشته باشه و بتونه منقل بشه از فرد آلوده به سالم وبشه توسط آزمایشات سرولوژیک وجودش رو تشخیص داد که برای ایدز حداقل ترین میزان 2 هفته است.پس چون رابطه محافظت نشده شما با همسرتون یک هفته بعدرابطه با اون خانم بوده امکان توانایی انتقال توسط شما به ایشون تقریبا صفره مگر همونطور که گفتم قبلا آلوده بوده باشید که اینم محاله چون در تست ایدز این یک ماهه اخیرتون اصلا یک موررد هم مثبت نداشتید که بشه حتی بهش شک کرد
دوست عزیز نگرانیتون قابل درکه و خوشحالم که تا اینجا هم جوابها همه منفی بوده و خدارو هزاران بار شکر کنید که اینبار بخیر گذشته .فقط به زندگی و خانوادتون برسید تا کمی این استرس ازتون دور بشه و اینقدر سعی نکنید علائم رو در همسرتون و خودتون پیدا کنید چون اینها شاید چیزهایی بوده که قبلا هم همسرتون داشتن و شما چون استرس نداشتید متوجه نمیشدید و الان براتون بزرگ شدن.
باز میگم رابطه با کاندوم داشته باشید و برای آخرین بار و اتمام نگرانیتون 3ماه بعد رابطه تست بدید و خلاص.
میخواستم بگم چند علائمی که بعد از 1 ماه از رابط هدارم اینا هستن و میخواستم ببینین واقعا علایمش هست ؟

1 : گلوم درد میکنه ( خیلی خیلی کم . وقتی آب و غذا می خورم درد نمیاد . سرفه ندارم . خیلی کم هم احساس میکنم خرط داره . احساس میکنم حنجرم کمی درد میاد اما دو طرف گلوم دردی نداره . )

2 : چند روضه احساس میکنم بیضم رو وقتی دست میکنم کمی درد میاد .

همین دیگه .

علائم همسرم :

چند روز سرما خورده بود که الان داره خوب میشه . سرماش همراه با کمی سرفه چرکین و آبریزش بینی .

اما خوب کم اشتها نشده و ضعف بدنی جز 1 مورد که یک روزه خوب شد نداره . فقط رو دست راستش چند تا دونه های قرمز رنگه که میگه شاید بخاطر پشه باشه اما خوب قرمزه و خوب نشده تو این چند روزی .

همین .

( اگه بخوام برم دکتر باید حداقل 14000 تومن هزینه وزیت بدم . برا خودم هم رفتم که دکتر گفت گلوت چیزی نیزت و شاید این درد بخاطر اعضاب باشه )

ین علائم شما ممکن مربوط به سرماخوردگی یا استرس بیش از اندازه شما باشه.ببینید شاید شما 10 تا علامت حتی تخصصی تر بگید که حتی مربوط به ایدز باشه اما باید بدونید خیلی از این علائم وقتی روشون مهر ایدز میخوره که آزمایشات تاییدشون کنن مثلا توکسوپلاسموز،قارچ،اسهال و تبو….همگی میتونن دراثر عوامل یدگه هم پیش بیان و یکی از این عوامل هم میتونه ویروس اچ آی وی باشه.این که دلیل نمیشه چون شما علائم دارید حتما ایدزه حتی به فرض اینکه یکبار رابطه داشتید.به نظر شخص بنده اصلا نگران نباشید و فقط 3 ماه بعد از رابطه دوباره تست بدید.این بهترین کاره و اینقدر در بدنتون دنبال علائم نباشید.در مورد خانمتون هم گفتم احتمال انتقال به ایشون تقریبا صفره چون هنوز خود شما آلوده نیستسد چه برسه به ایشون.
دوست عزیز به زندگیتون برسید و خدا رو هزاران بار شکر کنید که تا اینجا چیزی نبوده و فقط و فقط یکبار دیگه اون هم به موقع برید و تست بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.