مراقبت محیطی و زیبایی

با این روش ها از زمستان نهایت استفاده را ببرید

۱۳ روش جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان

 

 

 

آیا شما هم زمانی که یکی از اطرافیان تان سرما می خورد، از ترس ابتلا به سرماخوردگی، از او اجتناب می کنید؟ آیا زمانی که در مترو یا اتوبوس پس از عطسه یا سرفه شخصی که با دستش جلوی دهان خود را گرفته، و سپس دست به دستگیره یا در می گذارد، از دست زدن به هر دستگیره ای دوری می کنید؟ آیا شما هم فوبیای سرماخوردگی دارید و برای سلامت خود اهمیت قائل هستید؟ پیش از آنکه این ترس ها بر شما غلبه کند، آن ها را کنترل کنید. تحقیقات برانکارد در این زمینه این ۱۰ روش را برای جلوگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی به شما ارائه داده است. با برانکارد همراه باشید.

 

 

 

۱۳ روش جلوگیری از سرماخوردگی در زمستان

 

 

 

پاییز و زمستان از فصل هایی است که بسیاری از ما علاقه داریم در هوای بارانی و برفی این فصل ها، قدم بزنیم و نفس عمیق بکشیم، برف بازی کنیم و.. اما با این وجود همیشه ترس از سرماخوردن یا بی حالی دوره ی سرماخوردگی باعث شده نتوانیم لذت کافی را از این فصل ها داشته باشیم. معمولا سوغاتی این فصل ها برای ما سرماخوردگی بوده است. اما چگونه می توان بدون سرماخوردگی، نهایت لذت را از زیبایی این فصل ها برد؟

 

۱- آلودگی و میکروب در دستانتان می رقصند، آن ها را بشویید

 

 

 

در فصل سرما معمولا افراد زیادی به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا می شوند. در این هنگام عده ای بی توجه به شرایط سلامت خود، همواره با دیگران دست می دهند و روبوسی می کنند. در این شرایط بهتر است خودتان مراقبت کنید. هر زمان که با کسی دست دادید، دستانتان را بشوید. حتما برای‌تان پیش آمده که هنگام خروج از مترو و استفاده از پله‌های برقی، دست‌تان را به کناره‌های آن بگیرید. این ریل‌ها شاید یک بار در روز تمیز شوند و شاید هم اصلا نشود؛ بنابراین احتمال انتقال میکروب و عوامل بیماری‌زا بیشتر است. این موضوع در مورد کودکان و سالمندان بیشتر اهمیت دارد چون برای حفظ تعادل از کناره های پله برقی استفاده می‌کنند. دکتر مارک منگل، رئیس گروه پزشکی اجتماعی و خانواده در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه سنت لوئیس می‌گوید: “دست‌هایتان را هرقدر که ممکن است، بشویید.” ریختن مقدار زیادی آب روی دست‌ها هرگونه میکروب موجود در دست‌هایتان را سست خواهد کرد و آن ها را از روی دست‌ها پاک می‌کند.

 

 

 

آلودگی و میکروب در دستانتان می رقصند، آن ها را بشویید

 

 

 

۲- به چشم‌ها و بینی‌تان دست نزنید

 

 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مدام به هر بهانه ای چشمان خود را می مالید یا بینی خود را می خارانید، حداقل در این مدت سرما سعی کنید دست از انجام این کار بکشید. منگل می‌گوید که دست‌زدن به بینی و چشم‌ها می‌تواند شما را بیمار کند، چون آن ها متداول‌ترین جاهایی هستند که میکروب‌ها از آن وارد بدن می‌شوند.

 

 

۳- با رختخواب آشتی کنید

 

 

زمانی که خسته باشید بدن شما نمی تواند با میکروب ها مقابله کند. داشتن خواب کافی از اهمیت زیادی برخورددار است. زمانی که دچار بیماری و کسالت می شوید در نتیجه باید بیشتر استراحت کنید. در این باره برانکارد توصیه می کند حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز بخوابید.

 

 

با رختخواب آشتی کنید

 

 

۴- واکسن آنفولانزا بزنید

 

 

به نقل از مجله اینترنتی health.com دکتر جف رابرتسون، افسر ارشد پزشکی در health insurer Regence می‌گوید که هرچه هوا سردتر می‌شود، واکسن‌های آنفولانزا کمیاب‌تر و پیداکردن آن ها دشوارتر خواهد شد، بنابراین بهتر است واکسن آنفولانزا را در اوایل پاییز که فراوان‌تر و در دسترس‌تر است، تزریق کنید.

 

 

 

واکسن آنفولانزا بزنید

 

 

۵- با غذاهای سالم خودتان را بسازید

 

 

طبق گفته ی دکتر رابرتسون اگرچه ممکن است خوردن غذاهای سالم به طور منظم کار دشواری باشد با این حال مصرف مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات تازه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود و این کار، بهتر از درمان بیماری آنفولانزا می باشد.

 

 

با غذاهای سالم خودتان را بسازید

۶- ورزش کنید، فعالیت کنید، عرق بریزید

 

 

اگر هنوز با فواید ورزش برای سلامتی آشنایی ندارید بهتر است بدانید دکتر آن جی کولز، مدیرعامل و مؤسس Dr. Ann and Just Wellness می‌گوید که برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا باید ورزش کنید و عرق بریزید. او توضیح می‌دهد که ورزش‌کردن به‌طور منظم، عملکرد ایمنی را بهبود می‌بخشد. طبق تحقیقات برانکارد عرق کردن باعث دفع سموم بدن می شود که این قضیه هم به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می کند و همچنین سبب می شود در صورت سرماخوردگی، سریع تر بهبود یابید.

 

 

 

۷- ناخن هایتان را برچسب بزنید

 

اگر دچار عادت ناخن جویدن هستید و برای حفظ سلامت تانف نمی توانید این عادت را ترک کنید، بهتر است یک روش برای جلوگیری از این عمل بیابید. زیر ناخن های شما هر چقدر هم تمیز باشد، پر از میکروب و آلودگی هایی است که دیده نمی شود. علاوه بر این برای حفظ زیبایی ناخن هایتان، از جویدن آن ها دوری کنید.

 

 

۸- به این روش عطسه یا سرفه کنید

 

 

سعی کنید هر زمان که می خواهید عطسه یا سرفه کنید به طور کامل آرنج تان را در جلوی دهان و بینی خود قرار دهید. در داخل دست هایتان سرفه یا عطسه نکنید. کولز می‌گوید:” از آنجا که دست‌ها منبعی از میکروب‌ها هستند، انجام این کار جلوی انتشار آن ها را خواهد گرفت و می‌تواند در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر باشد.”

به این روش عطسه یا سرفه کنید

 

 

۹- مقدار زیادی آب بنوشید

 

 

آب فواید زیادی دارد که یکی از آن در زمان سرماخوردگی خود را نشان می دهد. آب خوردن به معنای یک یا دولیوان در روز نیست. سعی کنید به مقدار زیادی آب بنوشید به گونه ای که سبب شود سموم را از بدن شما دفع کند. آب نوشیدن را برای زمان تشنگی نگذارید. بنوشید، بنوشید، بنوشید. مایعات فراوان بنوشید.

 

۱۰- ترکیب شیر و زنجبیل و عسل بنوشید

 

 

برانکارد توصیه می کند در این شب های سرد زمستان سعی کنید شیرداغ را با کمی زنجبیل و عسل ترکیب کرده و بنوشید. زنجبیل دمای بدن شما را حفظ می کند در نتیجه از بیماری آنفولانزا یا سرماخوردگی پیشگیری می کند.

 

 

 

 

ترکیب شیر و زنجبیل و عسل بنوشید

 

 

 

 

11-هوای خانه را مرطوب نگه دارید

 

 

 

گرم نگه داشتن راه تنفس برای پیشگیری از سرماخوردگی به تنهایی کافی نیست. بینی فردی که دچار بیماری شده باید مرطوب نیز باشد. اگر حفره های بینی خشک بشوند، عناصر طبیعی آنتی باکتریال نمی توانند به درستی وظایف خود را به انجام برسانند. به همین خاطر لازم است که میزان رطوبت خانه را بین ۳۰ تا درجه نگه دارید. می توانید از بخورهای مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین می توانید مقداری آب را بجوشانید و بگذارید بخار آن در فضا بپیچد. در مواقعی که بیرون از خانه هستید، با استفاده از سرم های قندی نمکی، بینی خود را سه تا ۴ بار در روز شست‌وشو دهید.

 

 

 

۱۲- شربتی از نوع پیاز

 

 



پیاز ضدعفونی کننده‌ی موثر است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد. پیاز را بجوشانید و سپس مخلوط را صاف کنید. حال یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. سپس محلول را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید مانند شربت غلیظ شود. شربت شما آماده ی میل کردن است.

 

 

 

شربتی از نوع پیاز

 

 

 

13- آب نمک استنشاق کنید

 

 

شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند. برای شستشو مجاری تنفس تان مقداری آب سرد را با نمک ترکیب کنید. سپس این مخلوط را کف دستتان ریخته و با بینی آن را استنشاق کنید. به طوری که آب وارد بینی تان شود. ممکن است کمی در ناحیه ی بینی و سرتان دچار سوزش شوید. اما این کار سبب شستشوی سینوس شما شده و مخاط را تمیز می کند.

 

 

 

آب نمک استنشاق کنید

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

 

 

با این روش ها از زمستان نهایت استفاده را ببرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.