پزشکی ورزشی

نشانه های کمبود کلسیم در بدن

شاید خیلی شنیده باشید که علائمی در بدن‌تان ظاهر شده و به محض گفتن آن، هر کسی تجویز می‌کند که این علامت، بخاطر کمبود کلسیم در بدن شما است. اما دقیقا نشانه‌های کمبود کلسیم چیست و از کجا باید بفهمیم که دچار کمبود کلسیم شدیم؟ با برانکارد همراه باشید.

 

هیپوکلسمی یا همان کمبود کلسیم در بدن با نشانه‌ها و علائم مختلفی همراه است. کمبود این ماده معدنی در بدن تنها روی سلامت استخوان‌ها تاثیر ندارد. بدن ما برای تثبیت فشار خون، تنظیم هورمون‌ها و هدایت سیگنال‌های عصبی به کلسیم نیاز دارد. در ادامه مقاله درباره علائم و نشانه‌های کمبود این ماده حیاتی در بدن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

علائم کمبود کلسیم در بدن

نشانه‌هایی وجود دارند كه به شما هشدار می‌دهد باید مصرف كلسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. بنابراین چنانچه دچار درد و گرفتگی عضلات شدید، دست‌ها و پاهایتان سوزن سوزن می‌شود یا بی‌حس است و با شكستگی‌های مكرر دست و پا روبه‌رو هستید، باید مصرف مواد غذایی حاوی كلسیم را افزایش دهید. البته چنانچه نشانه‌ها شدیدتر است یا مدت زمانی طولانی ادامه پیدا می‌كند، مراجعه به پزشك را نیز فراموش نكنید.

خشکی پوست

نشانه‌های کمبود کلسیم حتی در پوست صورت شما هم ظاهر می‌شود. کمبود کلسیم پوست شما را خشک و پوسته‌پوسته می‌کند. هم‌چنین بر اساس تحقیقات انجام شده، کمبود این ماده معدنی باعث بروز مشکلات پوستی مثل اگزما و پسوریازیس می‌شود.

خستگی

بی‌حالی، تنبلی و خستگی‌های مفرط روز ممکن است به خاطر کمبود این ماده معدنی در بدن باشد. بنابراین معده خود را با نوشیدنی‌های انرژی‌زا پر نکنید و به فکر داشتن یک رژیم غذایی با مقدار مناسبی از کلسیم باشید.

افسردگی

کلسیم برای تنظیم خلق و خو هم ضروری است. این عنصر یک آرامبخش طبیعی است که باعث ایجاد آرامش می‌شود. بنابراین قاعده کلی این است که هر چه بدن‌تان کمبود کلسیم بیشتری داشته باشد، بیشتر احساس افسردگی می‌کنید.

 

بی‌خوابی

وقتی که به خواب عمیق فرو می‌روید، سطح کلسیم در بدن‌تان به شدت بالا و پایین می‌شود. بنابراین اگر مقدار کافی‌ای کلسیم نداشته باشید، بی‌خوابی به سرتان می‌زند یا خواب لذت‌بخشی ندارید. علاوه بر این کلسیم باعث ترشح هورمونی به نام ملاتونین می‌شود که به خوابیدن کمک می‌کند.

بی‌حس و سوزن‌سوزن شدن قسمت‌هایی از بدن

پارستزیسی شامل تعدادی از نشانه‌های عصبی مثل مورمور شدن و بی‌حس شدن است و مربوط به کمبود شدید کلسیم می‌شود. علاوه بر این‌ها لرزش عضلات و ضعف حافظه هم شامل می‌شود.

دائما بیمار شدن

کلسیم به تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان نقش مهمی دارد و به شما کمک می‌کند تا علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها مقاومت کنید. کمبود کلسیم باعث کاهش مقاومت بدن شما در برابر حملات پاتوژن و ابتلا به سرماخوردگی و سرفه می‌شود.

شکنندگی ناخن

مانند استخوان‌ها، ناخن‌های شما به مقدار مشخصی از کلسیم نیاز دارد. بنابراین وقتی از کمبود کلسیم رنج می‌برید، ناخن‌های شما خیلی خشک، شکننده و مستعد لایه‌برداری و تقسیم شدن می‌شوند. ناخن ضعیف به اندازه کافی در برابر ضربه‌ها مقاوم نیست و اغلب ممکن است در طی ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه بشکند.

مشکل بلع

اگرچه ممکن است شگفت انگیز باشد، کمبود کلسیم هم‌چنین می‌تواند منجر به دیسفاژی یا مشکل در بلع شود. این احساس تنگی ناشی از انقباض ضعیف عضلات در گلو است. در موارد شدید، ممکن است حتی منجر به اسپاسم در حنجره و تغییرات غیرعادی صدا هم شود.

 

دندان درد

اکثر کلسیم موجود در بدن شما در استخوان‌ها و دندان‌ها ذخیره می‌شود؛ بنابراین اولین عضوی که از کمبود کلسیم رنج می‌برد، دندان است. با توجه به عدم وجود این عنصر حیاتی، دندان‌های شما ممکن است شروع به زرد شدن، افتادن و صدمه‌دیدن کنند. علاوه بر این، خطر ابتلا به بیماری پریودنتال (بیماری لثه) نیز ممکن است افزایش یابد.

گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات در ران، ساق پا ، بازوها و زیربغل که اغلب در شب رخ می‌دهد ممکن است یکی ازعلائم اولیه کمبود کلسیم باشد.

هم‌چنین این گرفتگی‌ها ممکن است به دردهای عضلانی هنگام حرکت کردن و راه رفتن منتهی شود. حتی ممکن است با گذشت زمان این گرفتگی‌ها به تمامی نقاط بدن سرایت کند.

علائم کمبود شدید کلسیم، عبارتند از:

  • سردرگمی های ذهنی
  • تحریک پذیری
  • افسردگی و اضطراب
  • پوسیدگی دندان
  • نارسایی قلبی
  • درد قفسه سینه
  • تغییر صدا با توجه به گرفتگی حنجره
  • پسوریازیس
  • خشکی پوست
  • خارش مزمن
  • آب مروارید
  • لخته شدن خون
  • پوکی استخوان
  • تاخیر در رشد تکامل کودکان
  • فشار خون و نامنظمی ریتم های قلب

5 روش برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.