پزشکی ورزشی

معجزه لاغری با رژیم کم کربوهیدرات (اتکینز)

رژیم کم کربوهیدرات

بحث تناسب اندام و روی فرم بودن بدن، این روزها به‌شدت بین قشر‌های مختلف مردم مطرح شده و همه به دنبال روش‌هایی برای رسیدن به وزن و فرم ایده‌آل بدنی هستند. احتمالا شما هم شنیده‌اید که 80 درصد فرم بدنی ما را تغذیه ما شکل می‌دهد. رژیم‌های عجیب و غریب هم با دادن ریاضت‌های شدید و گرسنگی‌های طولانی مدت به بدن، وزن را سریعا کاهش میدهند؛ اما به قیمت آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سلامتی شما و بازگشت سریع اضافه وزن.

رژیم‌های کم کربوهیدرات که انواع مختلفی مثل رژیم اتکینز، کتو، کرب سایکلینگ، لو کرب و… دارند؛ مدتی است که به شدت روی بورس هستند و بیشتر کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند؛ نام این رژیم‌ها را شنیده‌اند. با برانکارد همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این رژیم‌ها به دست بیاورید.

اساس این رژیم‌ها چیست؟

کربوهیدرات، یکی از مواد غذایی است که بدن ما از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کند. کربوهیدرات در نان، برنج، ماکارونی و…یافت می‌شود. رژیم‌هایی که کربوهیدرات برنامه غذایی را کاهش می‌دهند و یا حذف می‌کنند؛ بر اساس پژوهش‌های جدید کار می‌کنند. این پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که اگر میزان کربوهیدرات دریافتی شما کم شود و به‌جای آن پروتئین و چربی مفید مصرف کنید؛ لاغر می‌شوید!

بله، طبق این تحقیقات؛ افسانه «کالری و چربی باعث چاق شدن می‌شوند» به پایان رسیده و شما بدون کالری شماری و پرهیز از خوردن مواد مغذی و چرب، وزن کم می‌کنید.

ترشح بیش از اندازه هورمون انسولین موجود در بدن، چربی‌ها را ذخیره می‌کند و نمی‌گذارد بسوزند. این هورمون، وقتی زیاد ترشح می‌شود که مواد قندی و نشاسته‌ای زیاد مصرف شوند. بنابراین؛ با کاهش مصرف کربوهیدرات و قند، سطح انسولین خون پایین می‌آید و چربی‌ها شروع به مصرف شدن می‌کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده‌اند که شاخص‌های سلامتی در افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات استفاده می‌کنند؛ بالاتر و بهتر است. با داشتن این نوع تغذیه، شما هم از نظر روانی ارضا می‌شوید و هم احساس سیری زودتر به سراغتان می‌آید. مزیت مهم دیگر این رژیم، کنترل قند خون در افراد مبتلا به قند خون بالاست.

⇐این مطلب را هم بخوانید: خون شما چقدر شیرین است؟

چه بخوریم و چه نخوریم؟

هر وقت گرسنه بودید؛ می‌توانید از خوراکی‌های مجاز که در زیر آورده شده بخورید تا سیر شوید. اگر از این روش استفاده کنید و سراغ مواد غذایی غیر مجاز نروید؛ برای کاهش وزن احتیاجی به کالری شماری و استفاده از مواد کم چربی ندارید.

  • مواد مجاز: گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجاتی که روی زمین درمی‌آیند و چربی‌های طبیعی مثل کره.
  • مواد غذایی غیرمجاز: شکر و غذا‌های نشاسته‌ای مثل (نان، پاستا، برنج، لوبیا و سیب‌زمینی)

چه کسانی نباید رژیم سخت‌گیرانه کم کربوهیدرات بگیرند؟

بیشتر افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی از این رژیم‌ها استفاده کنند؛ اما در سه مورد خاص، شما باید برای گرفتن این رژیم تحت نظر پزشک باشید:

  • اگر تحت درمان دارویی دیابت هستید؛ مثلا انسولین تزریق می‌کنید.
  • اگر تحت درمان دارویی برای فشار خون بالا هستید.
  • اگر نوزاد شیرخوار دارید.

در رژیم کم کربوهیدرات چه می‌توان خورد؟

در این بخش، به کمک راهنمای تصویری می‌بینید که چه موادی در این رژیم‌ها آزاد هستند. عددی که روی تصویر می‌بینید؛ مقدار کربوهیدرات قابل جذب در 100 گرم ماده غذایی است.

در رژیم کم کربوهیدرات چه می‌توان خورد؟

همه مواد غذایی بالا کمتر از 5 درصد کربوهیدرات دارند و استفاده از آن‌ها به‌جای مواد پر کربوهیدرات، نتایج درخشانی به همراه خواهد داشت.

سعی کنید از این مواد استفاده نکنید:

مواد غذایی زیر، برای استفاده در رژیم کم کربوهیدرات مناسب نیستند. مواد قندی و نشاسته‌ای زیر، شاخص کربوهیدرات بالایی دارند.

سعی کنید از این مواد استفاده نکنید

رژیم کم کربوهیدرات

چه نوشیدنی‌هایی قابل استفاده در این رژیم‌ها هستند؟

در زیر می‌بینید چه نوشیدنی‌هایی چه مقدار کربوهیدرات دارند. برای استفاده روزانه توصیه می‌کنیم آب، چای، قهوه و یا نوشیدنی‌های رژیمی بدون قند استفاده کنید. میزان کربوهیدرات میلک شیک‌ها بسیار بالاست و تا حد امکان از آن بپرهیزید.

رژیم کم کربوهیدرات

مزایای رژیم کم کربوهیدرات:

  • کاهش وزن سریع
  • بهبود دیابت نوع دوم
  • بهبود عملکرد ریه
  • از بین رفتن اعتیاد به شکر

.

منبع:گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.