پزشکی ورزشی

مصرف دارو در فرد سالمند

خیلی اوقات عزیزان ما بعد از رسیدن به میانسالی توانایی‌های خودشان را از دست می‌دهند و دچار بیماری‌های مختلفی می‌شوند. به خاطر شرایط و شلوغی‌های بستگان نزدیک این بیماران، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند مراقبت از افراد سالمند بیمار را به مراکز نگهداری سالمندان بسپارند. اما تحقیقات نشان داده‌اند که نگهداری از سالمندان در خانه، باعث تسریع روند بهبودی آنها شده و کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. با برانکارد همراه باشید تا درباره چالش‌ها و راهکارهای نگهداری بیمار سالمند در منزل بیشتر بدانید.

نگهداری از این افراد در منزل، مشکلاتی هم دارد که شاید با آنها آشنا باشید. اما یکی از چالش‌های مهم نگهداری از بیماران سالمند، مصرف به موقع و صحیح داروهایشان است. افراد بالای 65 سال که با نام سالمند شناخته می‌شوند؛ معمولا برای درمان بیماری‌هایشان که با بالا رفتن سن پدیدار می‌شود؛ مجبور به مصرف روزی چندین قرص هستند. داشتن بعضی بیماری‌ها در سنین بالا طبیعی است؛ مثل فشار خون، قند خون، مشکلات قلبی و… اما گاهی سالمندان مشکلات دیگری هم پیدا می‌کنند که مجبور به مصرف داروهای دیگری می‌شوند.

از دست ندهید: ایجاد برنامه‌ی موثر جهت نگهداری بیمار در منزل و بهبود سریع‌تر او

اگر شما از یک فرد سالمند بیمار در خانه نگهداری می‌کنید؛ حتما می‌دانید که به خاطر سپردن همه داروها و زمان مصرفشان کار دشواری است. هر قدر تعداد داروها و قرص‌هایی که بیمار استفاده می‌کند بیشتر شود؛ هماهنگی و مدیریت مصرف آنها سخت‌تر می‌شود؛ علاوه بر این احتمال تداخل دارویی و مسمومیت هم وجود دارد.

آمار نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از کسانی که به دلیل مصرف دارو راهی بیمارستان می‌شوند؛ افراد سالمند و بالای 65 سال هستند. بیشترین دلایل مسمومیت در این سنین، به دلیل مصرف دوز تکراری، فراموش کردن مصرف دارو و تداخل داروهاست. افرادی که به این سن می‌رسند؛ کلیه‌های ناتوان‌تری نسبت به جوان‌ترها دارند. به همین خاطر آب بدن کاهش و چربی بین بافتی افزایش می‌یابد. در نتیجه این اتفاق، غلظت داروها در بدن افراد سالمند زیاد‌تر از بقیه افراد است. بدن کسانی که پا به سن گذاشته‌اند ضعیف‌تر و حساس‌تر است و در نتیجه واکنش‌های شدیدتری به داروها نشان می‌دهند.

چهار مشکلی که در دادن دارو به بیماران با آنها برخورد می‌کنید:

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوید؛ مشکل در تمرکز و فکر کردن و البته حفظ تعادل است. مسمومیت‌های دارویی که موجب به وجود آمدن این مشکلات می‌شوند:

مهم‌ترین دارو‌های عامل این مشکل، دارو‌هایی هستند که با نام «آنتی کولینرژیک» ها شناخته می‌شوند. این دسته از داروها برای مشکلات متفاوتی تجویز می‌شوند.

1- داروهایی که برای ادرار بیش از حد، خارش، آلرژی، سرگیجه، تهوع و درد‌های عصبی مصرف می‌شوند:

دیفن هیدرامین و بنادریل پرمصرف‌ترین داروهای این دسته هستند.

2- داروهای آرام بخش که برای مشکلات خواب و اعصاب تجویز می‌شوند؛ مثل دیازپام و لورازپام.

3- مصرف برخی داروها، ممکن است موجب ایجاد حساسیت‌ها و عکس‌العمل‌های دارویی در افراد مسن شود: وارفارین، داروی پرمصرفی که برای درمان غلظت خون استفاده می‌شود؛ ممکن است در افرادی موجب ایجاد عکس‌العمل شود و بستری شدن را در پی داشته باشد.

4- کم و زیاد شدن دوز مصرف دارو در افراد مسن، زیاد اتفاق می‌افتد. اما برخی داروها اگر تغییری در میزان مصرفیشان داده شود؛ خطراتی در پی خواهند داشت. داروهایی که برای کنترل فشار خون و قند خون مصرف می‌شوند از این دسته هستند. اگر مقدار مصرفی این داروها کم و زیاد شود؛ مشکلاتی برای فرد سالمند به وجود خواهد آمد.

چگونه دادن دارو به سالمند‌ان را مدیریت کنیم؟

اگر بیمار شما مشکل هوشیاری و حواس‌پرتی شدید ندارد؛ بهتر است خود او را در جریان داروها، مقدار و زمان مصرفشان بگذارید. اگر خود فرد سالمند در جریان روند درمانی و عوارض مصرف نابجای داروها باشد؛ احتمال واکنش‌ها و تداخل دارویی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، می‌توانید چند کپی از برنامه دارویی فرد تهیه کنید تا دسترسی به این اطلاعات آسان‌تر باشد. هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید؛ حتما این سند را در دست داشته باشید.

نگهداری داروها در محل مناسب مطابق توصیه‌های درج شده روی بسته بندی و استفاده از داروهایی که تاریخ انقضا دارند؛ از نکات مهم دیگری است که باید به آنها توجه کرد.

بهترین روش برای اینکه داروها به موقع و با دوز مناسب مصرف شوند تا از بروز هرگونه مشکل و حساسیت جلوگیری شود؛ تهیه جعبه و یا ظرف مخصوص دارو است که باعث رعایت زمان و مقدار صحیح مصرف می‌شود.

 

 

 

.

منبع:گروه تحقیق و توسعه برانکارد

و سایت: merckmanuals.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.