مادر و کودک

مادران شاغل چگونه زندگی می کنند؟

چگونه می توان هم شاغل و هم مادر بود؟

 

چگونه می توان هم شاغل و هم مادر بود؟

 

مادر جوان در حالیکه نوزاد کوچکش را به آغوش می کشید، آهسته می گفت ” پس از این همه تلاش، باید با کارم خداحافظی کنم. چه می شد اگر …” و در یک نظر همسرش، مادرش، کارفرما و مدیرش و آینده ی بدون شغل اش را از نظر می گذراند. به راستی چه می شد اگر… .

 

شاغلانی که مادرند یا مادرانی که شاغل اند

 

 

مادران شاغل یا شاغلان مادر؟

 

مادرشدن کنار تمام حس شیرینی که از تولد یک نوزاد بوجود می آورد، باعث ایجاد دغدغه هایی می شود که ذهن مادران را به خود مشغول کرده است. یکی از این دغدغه ها بازگشت به کار و شاغل شدن دوباره مادر است. وقتی یک زن شاغل است احساس می کند ساعت با او سر لج افتاده و تندتر از حد معمول حرکت می کند. تا قبل از تولد فرزند همه نگرانی هایش در دو بخش کارهای منزل و نقش همسرداری و توجه به او خلاصه می شود. اما پس از تولد نوزاد وضعیت به کلی متفاوت می شود. حالا نقش یک کارمند مادر که باید همسر خوبی هم باشد بر دوش اوست و هزاران فکری که نمی داند باید به کدام برسد؟ برای کارمندان مادر که پس از زایمان به علت بازگشت به کار، کودک خود را از شیر می‌گیرند و اغلب احساس گناه می‌کنند، شیر دادن به نوزاد در حین اشتغال، این احساس گناه را از بین می‌برد. در این مقاله برانکارد راه حلی را برای رفع دغدغه ی مادران شاغل ارائه داده است که بدون جدایی از نوزادتان بتوانید همزمان هم مادر بمانید و هم شاغل. در این دوراهی با برانکارد همراه باشید. تا انتهای مقاله عناوین زیر را در برانکارد خواهید خواند:

 

آمادگی مادر و نوزاد برای رفتن به سرکار

نحوه ی نگهداری و ذخیره ی شیرمادر

لباس مناسب با شرایط شیردهی

استفاده از ساک حمل نوزاد

یاری دهنده های مادر برای دوشیدن شیر

نتیجه گیری

 

مادران شاغل چه می کنند؟

 

 

نوزادان در ۲ سال اول زندگی به آغوش مادر نیاز زیادی دارند. حس اعتماد شیرخوار در ۲ سال اول زندگی شکل گرفته و در صورتی که نوزاد از این آغوش محروم گردد، صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت. پس سعی کنید مرخصی طولانی مدتی را ترتیب دهید. اگر نمی توانید به مرخصی بروید کودک رابا شیر خود تغذیه نمایید. شیر دادن به نوزاد، برای خانم‌های شاغل گرچه کاری دشوار است، دارای فواید زیادی برای مادر و نوزاد است. مادر با شیر دادن به نوزاد، خود را با رشد و تکامل نوزاد وفق می‌دهد و در عین حال به بعضی از تمایلات غریزی و طبیعی خود نیز پاسخ می‌دهد.

 

خرید شیردوش برقی

مادر و نوزاد در حال آمادگی برای بازگشت به سر کار

 

هر فکر مادر، بر روی شیری که نوزاد ازآن تغذیه می کند، تاثیر می گذارد. با این که برنامه‌ریزی قبلی برای شروع کار لازم است، اما بهتر است مادر، زیاد به کار و روزی که باید به کار برگردد فکر نکند. این نگرانی یا فکر شروع به کار، به‌طور ناخودآگاه پیوند عاطفی مادر را با نوزاد سست می‌کند تا بتواند در موقع بازگشت به کار از نوزاد خود آسان‌تر جدا شود.

 

مادران شاغل چه می کنند

 

مادر باید از مرخصی زایمان به‌طور کامل استفاده کند و در صورت نیاز با مرخصی بدون حقوق یا مرخصی‌های ذخیره شده، مدت بیشتری به استراحت ادامه دهد. نگران نباشید. در این مورد هم قانون و هم اطرافیان شرایط شما را درک خواهند کرد. معمولاً قوانین کشورها فرصت شیر دادن را حق قانونی مادران شاغل می‌دانند و کارفرمایان، اتحادیه‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی و دادگاه‌ها نیز به این حق قانونی مادران احترام می‌گذارند.در بعضی محیط‌های کار، مادر اجازه دارد نوزاد را همراه خود بیاورد. این مادران برای کسب درآمد، احتیاج به کار کردن دارند و به علت مضیقه مالی نمی‌توانند نوزاد خود را از شیر بگیرند و یا او را به پرستار بسپارند. این مادران اگر یک روز به علت بیماری نوزاد زودتر محیط کار را ترک کنند، در روزهای بعد با کار بیشتر آن را جبران می‌کنند.

 

مادر و کودک در حال بازگشت به محل کار

 

والدین می‌توانند با مشورت آشنایان، یک نفر پرستار بچه برای نوزاد پیدا کنند و حدود دو هفته قبل از بازگشت به کارِ مادر او را به منزل دعوت کنند تا با نوزاد، محیط زندگی و برنامه‌های والدین آشنا شود. این آشنایی قبلی باعث می‌شود، وقتی مادر به کار برمی‌گردد و نوزاد را به او می‌سپارد، نوزاد احساس غریبی نکند.
مادر شاغل باید درباره برنامه شیر دادن خود با کارفرمایش صحبت کند و اگر او با این امر مخالف است، از پزشک خود بخواهد تا لزوم شیر دادن به نوزاد را برایش گواهی کند. در صورت امکان و با موافقت کارفرما ترتیبی دهد که نوزاد را برای شیر دادن نزد او به محیط کار بیاورند، یا دست کم فرصتی بخواهد که در محل کار بتواند شیر خود را بدوشد و برای نوزاد ذخیره کند.

 

 

مادر و کودک در حال بازگشت به محل کار

 

 

نگهداری و ذخیره غذای نوزاد

 

مادر بهتر است قبل از بازگشت به کار، مدتی دوشیدن شیر و جمع‌آوری آن را تمرین کند. بعضی از نوزادان شیر خشک و غذای کودک را دوست ندارند و گاهی نسبت به آن آلرژی نشان می‌دهند. از این رو باید از شیر مادر تغذیه کنند. اگر مادر شیر خود را بدوشد و ذخیره کند، این مشکل برطرف خواهد شد. نگهداری شیر دوشیده شده در فریزر، روش خوبی برای تغذیه و تأمین سلامتی نوزاد است. مدت نگهداری شیر مادر بستگی به شرایط محیط داشته و مادران عزیز باید پس از مصرف نوزادشان، باقیمانده ی شیر را دور بریزند. در این مورد می توانید از کیسه های مخصوص ذخیره ی شیر که برای همین کار طراحی شده است استفاده کنید. کیسه ذخیره شیر اسپکترا پس از پر شدن به صورت ایستاده قرار گرفته و فضای استریل شده ی آن، قابلیت تازه نگه داشتن شیر در فریزر را دارد و فاقد هرگونه مواد مضر شیمیایی می باشد. با کیسه های شیر شما می توانید شیر خود را ساعت ها در آن ذخیره کرده و در محل کار یا هر جای دیگر که امکان دوشیدن شیر وجود ندارد، از آن استفاده کنید.

 

مادر و کودک در حال بازگشت به محل کار

 

 

 

مکان های مناسب جهت نگه داری شیر مادر

میزان ساعت

در اتاق (۲۵ درجه)

۴ ساعت

یخچال

۴۸ ساعت

جایخی یخچال

۲ تا ۳ هفته

فریزر (زیر۲۰- درجه)

۳ ماه

لباس طرح دار بپوشید

 

.

.

لباس طرح دار بپوشید یا یک ژاکت روی بلوز یا لباس بپوشید تا ریزش ناگهانی شیر را پنهان کند. برای جلوگیری از خیس شدن لباس زیر خود نیز می توانید از پدهای سینه استفاده کنید. به این ترتیب این پدهای مخصوص سینه را داخل لباس زیر خود قرار داده و با قابلیت جذب بالایی که دارد سبب می شود ذره ای رطوبت به لباس شما ترشح نکند.

 

لباس طرح دار بپوشید

استفاده از ساک حمل نوزاد هنگام کار

 

اگر می خواهید به جای اینکه نوزادتان را نزد پرستار بگذارید، همراه خود نوزاد را به محل کار یا هر جای دیگر ببرید، می توانید از ساک های مخصوص حمل وسایل نوزاد استفاده کنید.

 

کیف خنک نگهدارنده اسپکترا
بسیاری از مادرانی که در کودکستان، مهدکودک و بعضی فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها کار می‌کنند، با موفقیت از این وسیله استفاده می‌نمایند. این روش از مدت‌ها قبل در بعضی از کشورها متداول بوده و اخیراً به کشورهای غربی نیز وارد شده است. مادران می‌توانند فرزند خود را هنگام کار نزد خود نگه دارند. کودک نیز در محیط کار با دیدن چیزهای جالب سرگرم می‌شود. می توانید برای رهایی از حمل ساک های سنگین، شیردوش و شیشه شیرنوزاد را در یک کیف کوچکتر قرار دهید. کیفی که شما علاوه بر حمل شیشه شیر، می توانید آن را خنک نگه دارید تا از خرابی شیر جلوگیری کنید و درواقع یک یخچال کوچک برای شیشه شیر و کیسه شیرهای نوزاد شما باشد، کیف خنک نگهدارنده است. برانکارد به شما کیف خنک نگهدارنده اسپکترا را پیشنهاد می دهد.

 

کیف خنک نگهدارنده اسپکترا

 

 

یاری دهنده های مادر برای دوشیدن شیر

 

اگر دوشیدن شیر با دست صورت می گیرد،‌ دست باید طوری قرار گیرد که ۲ انگشت زیر پستان و درست در لبه تحتانی هاله پستان و شست در بالا و روی لبه فوقانی هاله واقع شود. آن گاه باید دست را به قفسه سینه تکیه داد و اول پستان را به طرف قفسه سینه و سپس به جلو آورد تا شیر به آسانی خارج شود. با قرار دادن انگشتان در جهات مختلف هاله، مجاری دیگر شیر هم تخلیه می شوند. هنگام دوشیدن شیر با دست،‌ باید برای جمع آوری شیر از لیوان یا ظرف دهان گشاد ( که قبلا جوشیده است) استفاده نمایید. گاهی لازم است لیوان تمیزی هم زیر پستان دیگر قرار داده شود تا قطره های شیری که هم زمان با دوشیدن از پستان دوم ترشح می شود جمع آوری گردد.

 

 

برای دوشیدن شیر علاوه بر روش فوق که ذکر شد،‌ از شیردوش های برقی نیز می توان استفاده کرد. این نوع شیردوش ها که اخیرا به بازار آمده اند،‌ به صورت شیشه شیر تکی یا دوتایی ( جهت دوشیدن همزمان پستان های مادر) در دسترس مادران قرار دارند و قابل استریل شدن درآب جوش می باشد. قدرت مکش آن ها بسیار مناسب است و بدون هیچگونه درد و ناراحتی مقدار بیشتری شیر را در زمان بسیار کمتری از پستان های مادر می دوشند و به هیچ عنوان با دست تماس ندارند،‌ در نتیجه میزان آلودگی نیز در دوشیدن شیر به حداقل ممکن می رسد. این شیردوش ها در منزل و یا محل کار مادران شاغل قابل استفاده هستند.

 

شیردهی مادران شاغل

برنامه شیردادن به نوزاد

 

مادر شاغل، وقتی نوزاد را ترک می‌کند، نباید از خود دلتنگی نشان دهد و وقتی به خانه باز می‌گردد، با روی خوش نوزاد را در بغل بگیرد و درست قبل از ترک منزل و به محض رسیدن به خانه به نوزاد شیر بدهد.
به پرستار بچه سفارش کنید که یک ساعت قبل از آمدن او به کودک چیزی ندهد تا وقتی از کار برمی‌گردید، نوزاد میل و اشتهای لازم را برای شیر خوردن داشته باشد. نوزاد معمولاً پس از این که مادرش دوباره کار را شروع می‌کند، در طول شب چند بار بیدار می‌شود تا با شیر خوردن، کمبود تغذیه روزانه را جبران کند. مادرانی که این روش را پذیرفته‌اند، در کار تغذیه و پرورش کودک خود موفق بوده‌اند. آن‌ها نوزاد را کنار خود می‌خوابانند و هنگام نیاز، به او شیر می‌دهند. این نزدیکی و تغذیه شبانه، دوری روز را جبران می‌کند.

 

 برنامه شیردادن به نوزاد

 

.

مادر بهتر است در روزهای آخر هفته و تعطیلات و مرخصی‌ها تمام وقت به نوزاد خود شیر بدهد تا میزان شیرش نیز افزایش یابد. در این روزها اگر به‌طور مرتب شیر می‌دهد، باید انتظار داشته باشد که در روز بعد – یعنی در روز اول هفته یا روز بعد از تعطیلی – سینه‌هایش پرتر از روزهای دیگر باشد.
نتیجه تغذیه نوزاد، ایجاد نوعی هماهنگی بین مادر و نوزاد است که از بیدار شدن کامل آن‌ها جلوگیری می‌کند و از بی‌خوابی و خستگی می‌کاهد. این هماهنگی تأثیر آرام‌بخشی بر مادر می‌گذارد و خستگی کار روزانه را از تن او بیرون می‌برد.

 

نتیجه گیری

برانکارد به مادران شاغل توصیه می‌کند که شیر دادن به نوزاد را پس از بازگشت به‌کار ادامه دهند. در پایان یک روز پرکار، وقتی مادر به خانه برمی‌گردد و نوزاد خود را در آغوش می‌گیرد و به او شیر می‌دهد، خستگی خود را فراموش می‌کند. جالب است بدانید بعضی از مهمان‌داران هواپیمایی که گاهی چند روز دور از نوزاد خود هستند، مدت دو سال با این روش به کودکان خود شیر داده‌اند و به‌خوبی از عهده این کار برآمده‌اند.

.

.

یاری دهنده های مادر برای دوشیدن شیر

 

.

.

مادرانی که به کودک خود شیر می‌دهند پیوند و صمیمیت بیشتری را بین خود و فرزندشان احساس می‌کنند و از آرامشی که هنگام بازگشت به منزل از تغذیه نوزاد به‌دست می‌آورند، لذت می‌برند. این لذت برای مادران کارمندی که روز خود در بیرون از منزل و پر از مشغله و دغدغه می گذرانند، اثر بسیار مثبتی دارد. نگران نباشید. کوچکترین دغدغه ی ذهنی شما بر آرامش شما و کودک تان اثر می گذارد. اگر به هر دلیلی ناچار هستید به شغل خود ادامه دهید، از بقیه کمک بخواهید. می توانید با برنامه ریزی و کمک پرستار یا اقوام نزدیک و دلسوز خود، هم شاغل باشید و هم مادر.

 

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.