پزشکی و سلامت, مراقبت بیمار در منزل

عوارضی از نوع میانسالی، سلام 40 سالگی!

آغاز چهل چلگی و ماجراهای چالش برانگیزش!

از وقتی به دنیا می‌آییم و دهه‌های زندگی‌مان را یکی یکی پشت هم می‌گذاریم، عوارض و چالش‌های هر دهه تا انتهای آن دهه همراه ما می‌ماند. این قضیه از همان دهه اول زندگی آغاز شده و تا دهه‌های پایانی هم ادامه دارد. در این میان وقتی دهه 30 زندگی خود را پشت سر گذاشتید و مسئولیت تمام اتفاقات زندگی‌تان را به عهده گرفتید، هنوز خستگی دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های سی سالگی به پایان نرسیده که وارد دهه 40 می‌شوید. دهه میانسالی که اگر مراقب نباشید، تبدیل به بحران می‌شود. چه عوارض و چالشی در میان است؟ اگر در آستانه 40 سالگی قرار دارید و یا در گیر و دار حل کردن چالش‌های این سن و سال هستید، همراه برانکارد باشید.

مطالعات نشان داده است با وجودی که افسردگی در هر سن و سالی در ایران رایج است، اما افسردگی در میانسالی هم یکی از شایع‌ترین مسائل 40 سالگی است. در همان آمریکا که می‌گویند مردم شادی دارند در سن 40 سالگی زنان و در سن حدودا 50 سال مردان به این عارضه دچار می‌شوند. در میانسالی دیگر شما به طور کامل خودتان را پذیرفته و مسئولیت کارها و اتفاقات‌تان را بر عهده می‌گیرید. با وجود حس‌ و تجربه‌های خوبی که رسیدن به 40 سالگی برایتان رقم می‌زند، نمی‌توان منکر حس گذر چهل سال از عمر و کلی کارهای نکرده و غیره شد. عوارض میانسالی چیست و راهکار رفع آن چیست؟

 

 

1.کاهش ویتامین B 12

احساس بی حالی و کسلی و افسردگی دوره میانسالی با کم شدن ویتامین B12 آغاز می‌شود. هر چقدر سن بالاتر می‌رود، این ویتامین در بدن کمتر می‌شود چون میزان اسید معده کمتر می‌شود در نتیجه معده مثل قبل نمی‌تواند ویتامین B12 غذا را به دست آورد. اگر حس کسلی و افسردگی به شما دست داده جدا از افکاری که در ذهن‌تان می‌چرخد شاید باید میزان ویتامین B را بررسی کنید.

درمان کمبود ویتامین B12

اگر تا قبل حتی بدترین سرماخوردگی‌ها را با جوشانده‌های خانگی و لیموشیرین درمان می‌کردید، این بار باید تایم‌های مشخصی برای چکاب به دکتر مراجعه کنید. میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما به طور مرتب باید بررسی شود و در صورت نیاز خود پزشک برایتان ویتامین B12 یا اعضای دیگر خانواده B را تجویز کند.

 

 

 

 

⇐ضروری‌ترین ویتامین‌‌ برای خانم‌ها چیست؟⇒

 

.

2.افسردگی

با وجود شرایط و مانع‌هایی که هر کدام از ما در زندگی مشغول به حل کردن و رد شدن از آن هستیم، شاید نتوان در بازه‌هایی از عمرمان، همچنان انگیزه و انرژی خود را برای ادامه حفظ کنیم. اما با رسیدن سن 40 سالگی فشارهایی که حتی در دوره جوانی نیز متحمل شدید، با افسردگی‌های شدید خود را نشان می‌دهد. فشارهای بیش از حدی که به هر دلیل آن را تحمل کردید حالا یک جا با ورود به میانسالی سرباز زدند. از طرفی فشار زندگی، درخواست‌های خانواده از جمله فرزندان یا همسر، مسائل زناشویی، شرایط شغلی و . . فرد میانسال را تحت فشار قرار می‌دهند. همچنین بسیاری از افراد با رسیدن به سن میانسالی علاوه بر مسئولیت‌های زندگی خود وظیفه مراقبت و نگهداری از پدر یا مادر پیر خود را دارند. به این میانسالان، نسل ساندویچ می‌گویند. چون از هر طرف در حال فشار هستند و در نهایت افسرده و ناتوان می‌شوند.

 

درمان افسردگی میانسالی

همانطور که وظیفه مراقبت از عزیزان‌تان و مسئولیت‌های مهم دیگر روی دوش‌تان است، در این میان یک وظیفه اصلی دیگری دارید و آن مراقبت از خودتان است. شما باید خستگی‌هایتان را رفع کنید و به فکر سلامت خودتان باشید تا بتوانید از افراد دیگر نیز مراقبت کنید و ذهن‌تان برای انجام وظایف‌تان بازتر شود.

 

 

⇐آیا شما هم همیشه خسته اید؟⇒

 

3.کاهش میل جنسی

سن که بالا می‌رود بدن برای تولید هورمون تستوسترون کم کار می‌شود. کمبود و کاهش این هورمون یکی از عوامل افسردگی و ناتوانی جنسی است که در افراد میانسال ظاهر می‌شود.

 

درمان کاهش میل جنسی

درمان این مورد هم برمی‌گردد به همان چکاب هفتگی یا ماهانه که باید داشته باشید. بنابراین بهتر است در سنین میانسالی برای سنجش سطح تستوسترون به پزشک مراجعه کنید. اگر سطح آن کم باشد، باید به فکر هورمون درمانی یا درمان‌های دیگر باشید.

 

⇐عفونت پروستات و مجاری ادرار⇒

4.درد مفاصل

سن که به 40 می‌رسد، انواع و اقسام درد و امراضی که تا قبل در بدن‌تان پنهان باقی مانده بودند، ظاهر می‌شود. شایع‌ترین این دردها آرتروز و رماتیسم مفصلی است. همین دردهای مزمن احتمال افسردگی یا فشار عصبی را در افراد میانسال بالا می‌برد.

 

درمان درد مفاصل

ورزش کردن، مدیتیشن، یوگا و ماساژ و حتی آب درمانی می‌تواند تا حد زیادی این دردها را کاهش دهد. استفاده از پمادهایی مثل سالسیلات و آلفا هم می‌تواند درد مفاصل‌تان را کمتر کند. ولی حتما باید به پزشک کراجعه کنید و در رژیم غذایی‌تان یک بازبینی داشته باشید.

 

⇐درمان آرتروز⇒

 

5.اختلالات تیروئیدی

افسردگی ناشی از میانسالی می‌تواند به علت کم کاری یا پرکاری تیروئید هم باشد. پرکاری تیروئید را با عواملی مثل لرزش، خستگی، ضربان نامنظم قلب و یا یبوست مشاهده کنید.

 

درمان اختلالات تیروئیدی

در این مورد حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر کسی در نزدیکان‌ و خانواده‌تان مبتلا به تیروئید باشد، احتمال ابتلای شما به تیروئید نیز افزایش می‌یابد. در راستای چکاب مداومی که پیش پزشک انجام می‌دهید، آزمایش تیروئید را فراموش نکنید.

 

⇐9 علائم پنهان تیروئید را بشناسید⇒

6.مشکلات یائستگی

نواسانات هورمونی و گرگرفتگی‌های ناگهانی و تغییراتی که در دوران یائستگی بوجود می‌آید در تغییرات خلق و خو نقش موثری دارد. اگر در خوابیدن مشکل دارید و یا سابقه افسردگی دارید، دچار سندروم پیش قائدگی یا همان PMS شدید. البته این دوران نه تنها در زمان 40 سالگی که حتی قبل‌تر از آن نیز اتفاق می‌افتد.

 

درمان مشکلات یائستگی

اگر افسردگی شما خفیف است روش‌هایی مثل یوگا یا آرامش ذهن و ورزش می‌تواند کمک‌تان کند این دوره را راحت‌تر بگذرانید. صحبت با یک دوست آشنا و دلسوز و یا روانشناس و گفتگو از عواطف‌تان نیز تاثیر گذار است.

 

 

 

7.ابتلا به دیابت نوع دوم

تغذیه ایرانی‌ها پر از موادی است که نیاز به اصلاح دارد. اگر توجه کنید از صبح که بیدار می‌شوید تا شب کافیست برای یک روز هم که شده به رژیم غذایی‌تان توجه کنید تا ببینید با قندهای مصنوعی چه بلایی سر خودتان می‌آورید. نسبت به اندازه‌گیری قند خون خود بی توجه نباشید. یکی از عوارض دیابت نوع دو افسردگی است. بنابراین بیش از هر زمان دیگری وقت ان رسیده است مراقب سلامتی خود باشید.

درمان ابتلا به دیابت نوع دو

اگر بیش از دو هفته افسرده بودید، حتما به پزشک مراجعه کنید. جلسات مشاوره، دارودرمانی و کنترل بهتر دیابت باعث می‌شود که با افسردگی و دیابت بهتر مبارزه کنید. یادتان باشد که افسردگی مشکلی جدی است و اگر پیگیری نشود حتی می‌تواند زندگی‌تان را هم تهدید کند.

 

8.خواب نامناسب

بی خوابی و اختلالات خواب از دیگر عوارضی است که در میانسالی به سراغ آدم می‌آید. در نظر داشته باشید اگر علام افسردگی ندارید اما میزان خواب‌تان به هم ریخته است در معرض تغییرات خلق و خو هستید. مشکلاتی نظیر آپنه خواب یا وقفه تنفسی یا سندرم پای بیقرار هم ازجمله عوارض افسردگی هستند.

درمان بدخوابی

درباره مشکل خواب‌تان با پزشک مشورت کنید. عادت‌های صحیح خوابیدن با ورزش کردن، عدم استفاده از الکل یا کافئین و رژیم غذایی مناسب اختلالات خواب خود را درمان کنید.

 

 

9.اثرات بازنشستگی

خیلی از افراد با رسیدن به سن بازنشستگی و خانه نشین شدن، دچار افسردگی می‌شوند. چرا که عادت کردند چندین سال صبح زود از خانه بیرون بزنند تا پاسی از شب به خانه برگردند و به این طریق حس مفید بودن هم داشته باشند و حالا مجبورند در خانه نشین شده و یا سرگرم کارهایی شوند که فقط سرشان گرم شده و بیکار نمانند. نبود امنیت مالی بعد از بازنشستگی و ازدست‌دادن حلقه‌های ارتباط اجتماعی از جمله دلایلی است که بازنشستگی را به یکی از عوامل افسردگی و عوارض میانسالی تبدیل می‌کند.

درمان عوارض بازنشستگی

کسانی که در دوران بازنشستگی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و سر خود را با کراهای مختلف مثل کسب مهارت، نجاری، گلکاری و یا هر کار دیگر، مشغول می‌کنند، شرایط روحی بهتری نسبت به افرادی که خانه‌نشین می‌شوند، دارند. اگر شرایط جسمانی‌تان به گونه‌ای نیست که بتوانید به فعالیت بپردازید می‌توانید سفر، بازدید یا موزه و سینما را در کار خود قرار دهید.

 

 

 

 

10.مشکلات قلبی

مشکلات قلبی تا حد زیادی به رفتارها و واکنش‌‌ها و عادت‌هایتان در دوران جوانی دارد. افسردگی که در این زمان به آن دچار می‌شوید، در صورتی که به بیماری قلبی یا فشار خون مبتلا هستید، ممکن است ناشی از همین بیماری‌های قلبی باشد.

درمان مشکلات قلبی

رژیم غذایی سالم و خواب کافی و ذهن ریلکس می‌تواند به بهبود اوضاع‌تان کمک کند. در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت وخامت اوضاع، با داروهای به موقع ضد افسردگی علائم افسردگی‌تان را تحت کنترل بگیرید.

 

⇐وقتی که بی خبر، قلب می ایستد…⇒

11.تنهایی و میانسالی

حضور در اجتماع و داشتن ارتباطات و روابط اجتماعی به میزان زیادی می‌تواند افسردگی شما را کاهش دهدو دوستان، نزدیکان و خانواده شما در برطرف کردن این حس می‌توانند موثر باشند. در صورتی که این حمایت‌های عاطفی برداشته شود، فرد به طور ناگهانی احساس تنها بودن به او دست می‌دهد.

درمان تنهایی میانسالی

سعی کنید ارتباط‌تان با عزیزان‌ و دوستان‌تان حفظ کنید. به برکت وجود تکنولوژی و اینترنت هم به راحتی قادر خواهید بود در هر کجای دنیا که هستید با کسانی که دلتنگ‌شان هستید، رابطه برقرار کنید.

 

 

⇐ایجاد برنامه‌ی موثر جهت نگهداری بیمار در منزل و بهبود سریع‌تر او⇒

12.غم و اندوه در میانسالی

عزاداری و غم ناشی از دست دادن عزیزان و همسر، طبیعی است. این غم و اندوه سنگین در افراد میانسال، به صورت مشکلات حافظه، گیجی، انزوا، و دوری از اجتماع و یا مشکلات قلبی بروز کند.

درمان غم و اندوه میانسالگی

الان دیگر زمان آن نیست که گریه و غم و اندوه‌تان را درون خودتان بریزید و اجازه گریه کردن به خود ندهید. درنتیجه گریه کنید. احساسات‌تان را بروز دهید تا سنگینی باری که روی قلب‌تان است، سبک‌تر شود. می‌توانید به گروه درمانی‌های متعدد مراجعه کنید. گروه‌های درمانی زیادی وجود دارند که کاملا صمیمانه دور هم نشسته و از دردهایشان می‌گویند تا سبک‌تر شوند. چیزی شبیه به سریال معروف فایت کلاب با بازی برد پیت.

 

 

 

.

میانسالی همانند بقیه دوره‌های زندگی است که بلاخره همه ما آن را تجربه می‌کند. اینکه بتوانید از این دوره به سلامت بیرون بیایید و دیدتان نسبت به این دوره چگونه باشد بستگی به خودتان دارد. اگر شما هم تجربه‌هایی از این قبیل از میانسالی‌تان دارید با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.