پزشکی و سلامت

شیوه ترک الکل

اعتیاد مشکلی است که قبل از هر چیز به انگیزه بالا و تعهد شخصی خود فرد درگیر در اعتیاد نیاز دارد. به همین دلیل است که بسیاری از خانواده‌ها هرچقدر در جهت ترک اعتیاد فرد تلاش می‌کنند نتیجه نمی‌گیرند. چراکه احتمالاً خود فرد هنوز قلبا به این نتیجه نرسیده است که باید ترک کند. البته این مشکل پایان راه نیست چراکه برای انگیزه پایین بیمار نیز راه‌حل‌های مناسبی وجود دارد. برای مثال روانشناسان متخصص درزمینه اعتیاد در این شرایط از تکنیک مصاحبه انگیزشی استفاده می‌کنند که در تصمیم فرد برای ترک اعتیاد و بالا رفتن تعهد او به درمان تأثیر بسزایی دارد.

 

جنبه های مختلف اعتیاد به الکل

مصرف الکل سه ضلع و سه جنبه مهم دارد که باعث معتاد شدن به آن می‌شوند در ادامه به بررسی این سه جنبه مهم خواهیم پرداخت:

ضلع اول: وابستگی جسمی

مصرف الکل به‌ مرور منجر به وابستگی جسمی می‌شود. وابستگی جسمی باعث می‌شود در اثر مصرف نکردن الکل دچار علائم بدنی نظیر سردرد و خماری شوید و بدن درد را تجربه کنید. با تحمل دوره سم‌زدایی و دریافت درمان دارویی به تدریج این علائم به طور کامل محو خواهند شد.

ضلع دوم: وابستگی روانی

افسردگی، اضطراب، پریشانی و عدم تمرکز پیامدهای ترک ناگهانی الکل یا عدم مصرف آن در صورت اعتیاد است. وسوسه‌های فکری توانایی مقاومت شما را از کاهش می‌دهد و با مصرف دوباره احساس عذاب وجدان، احساس حقارت و دیگر مشکلات روحی سراغ شما می‌آیند. درمان روان‌شناختی توسط متخصص روانشناس، مهم‌ترین مسئله در برطرف کردن این مشکلات و احساسات ناخوشایند است. برطرف شدن علائم روانی به کمک خدمات روان‌درمانی، در میزان موفقیت فرد در مسیر ترک الکل و پایداری او در پرهیز نقش مهمی خواهد داشت.

ضلع سوم: عادت به مصرف

شاید بسیاری از دفعاتی که الکل نوشیدید تنها به خاطر تفریح با دوستان و در مهمانی‌هاست. این مسئله باعث عادت به مصرف می‌شود. لازم است برای حل این مشکل، تغییر محیط و موقعیت‌هایی که باعث مصرف شما می‌شود را در اولویت اول قرار دهید.

چه زمانی باید برای ترک الکل اقدام کنید؟

افراد بسیاری در دنیا هستند که از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند اما چه نشانه‌هایی هشدار دهنده هستند و به شما می‌گویند که درگیر اعتیاد به الکل شده‌اید؟ اولین علامت هشداردهنده ناتوانی در کنترل مصرف است.در واقع فرد می‌خواهد که مصرف الکل را در خود کنترل کند اما در این باره احساس ناتوانی می‌کند. چرا که بدن دچار وابستگی جسمی شده است و هر روز میزان بیشتری از الکل را برای رسیدن به تأثیرات خوشایند قبلی طلب می‌کند.

ناتوانی در کنترل مصرف گاهی آن‌قدر در فرد شدید می‌شود که ممکن است فکر کند که هرگز قادر به کنار گذاشتن الکل نخواهد بود. علاوه بر این‌ها کیفیت عملکرد روزمره نیز عامل بسیار مهمی است. اگر شما درگیر اعتیاد به مواد مخدر شده باشید عملکردتان در حوزه‌های مختلف خانوادگی، شغلی و اجتماعی با مشکل مواجه خواهد شد. هنگام مواجهه با هرکدام از این نشانه‌ها مراجعه هرچه زودتر برای ترک الکل ضرورت دارد.

عوارض مصرف الکل

مصرف الکل عوارض بسیار زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بروز بیماری های کبدی، عوارض عصبی، کاهش تراکم استخوان، مشکلاتی که روی چشم تاثیر می گذارند، افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد (در صورتی که مصرف کننده به بیماری یرقان ابتلا پیدا کند)، تشدید عوارض دیابت، بروز مشکلات جنسی، بروز مشکلات قلبی، ضعف در سیستم ایمنی، بروز مشکلات گوارشی

مدت زمان ترک الکل

در مرکز ترک اعتیاد و اعصاب و روان پیام تندرستی، ترک الکل به صورت تدریجی آغاز می‌شود و همزمان تلاش می‌شود تا برای درمان بسیاری از اختلال‌هایی که ناشی از ترک الکل است، به بیمار کمک شود. شخصی که به الکل اعتیاد دارد، با محرک های زیادی در حین اعتیاد روبرو خواهد بود و برای کنترل آن‌ها لازم است در کلینیکی بستری شود که تجهیزات لازم را برخوردار باشد. کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی با داشتن تجهیزات لازم می تواند در جهت ترک الکل و کنترل محرک های دیگر به مصرف کنندگان در حال ترک کمک کند و با استفاده از روش های موثری که برای مدیریت این محرک‌ها لازم است، میل شدید و غیرقابل کنترل به مصرف الکل را کاهش دهد و در نهایت درمان کند.

مراحل ترک اعتیاد الکل

اعتیاد به الکل یکی از شایع‌ترین انواع اعتیاد است که درمان‌ها و روش های ترک گوناگونی دارد. اولین کاری که لازم است برای ترک الکل انجام شود، رفتن به جلسات مشاوره روانشناسی است که هدف از حضور در این جلسات، ریشه یابی دلیل اصلی اعتیاد به الکل است. پس از آن بر اساس تشخیص پزشک متخصص ترک اعتیاد الکل باید با استفاده از سم زدایی توسط داروهای روان پزشکی سم زدایی انجام شود و این مرحله در کلینیک تحت نظارت کادر مجرب پرستاری انجام خواهد شد.

خارج کردن الکل از بدن شخص مصرف کننده در واقع اولین گام در ترک الکل است و افرادی که اعتیاد شدید به الکل دارند، در این مرحله علائم ترک شدید و بالطبع آزار دهنده ‌ای را تجربه خواهند کرد. از این جهت که ممکن است عوارض مرگ باری در شخص ایجاد شود، لازم است که سم زدایی الکل از بدن فرد، تحت نظارت متخصص سم زدایی و کادر پزشکی باشد. عوارضی مثل لرز، تعریق زیاد، تشنج و توهم از علائمی هستند که در شخص بیمار هنگام ترک الکل بروز خواهد کرد. سم زدایی در واقع به کمک داروهای روان پزشکی و بر اساس نظارت کادر پزشکی انجام خواهد شد و کلینیک پیام تندرستی تمام تلاش خود را در این مرحله می کند تا از بروز ناراحتی های جسمی و روحی و عوارض دوران ترک الکل جلوگیری کند.

1.ترک قطعی الکل به روش سم زدایی تدریجی

یکی از راه‌هایی که برای ترک اعتیاد الکل استفاده می‌شود، سم زدایی تدریجی می‌باشد. که لازم است بیمار در کلینیک بصورت شبانه روزی بستری شود. مزیتی که این روش نسبت به سایر روش‌ها دارد این است که بیمار پشتیبانی فردی و مراقبت بیست و چهار ساعته روانشناس ترک اعتیاد و کادر درمانی کلینیک پیام تندرستی را خواهد داشت. این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند بدون کمترین تحمل استرس یا حواس پرتی در زمینه کار یا تحصیل یا حتی تعهدات اجتماعی، اعتیاد به الکل را ترک کنند. بستری شدن در کلینیک پیام تندرستی به شخص دچار اعتیاد به الکل اجازه می‌دهد تا به خوبی فرآیند درمان روان پزشکی و روان شناسی را انجام دهند تا این که در نهایت آن را ترک کنند.

2.ترک الکل با اصلاح رفتار

افرادی که به الکل اعتیاد پیدا می کنند، به دنبال این هستند که با دوستان یا نزدیکان شان لذت نوشیدن الکل را تجربه کنند ولی به این کار معتاد می‌شوند. به همین دلیل کسی که می‌خواهد اعتیاد به الکل را ترک کند، لازم است که مهارت‌ها و مکانیسم های مقابله با این پیشنهادها را در نظر بگیرد. مهارت جرات ورزی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در کلینیک پیام تندرستی اجرا می‌شود و به شخص معتاد کمک می‌کند راحت‌تر اعتیاد به الکل را کنار بگذارد.

3.ترک اعتیاد به الکل با مشاوره و روان درمانی

مدت زمان دوران ترک الکل به نیازهای خاص و طول مدت مصرف هر بیمار بستگی دارد. زمانی که بیمار در کلینیک پیام بستری می‌شود، می تواند از روش های رفتار درمانی هم بهره مند شود که محبوب‌ترین آن‌ها رفتار درمانی شناختی (CBT) است. به طور معمول این مرحله یک هفته زمان خواهد برد و به دلیل سخت بودن این مرحله، داروهای لازم برای شما تجویز خواهد شد.

ارتباط با روانشناس برای ترک مصرف الکل کمک زیادی می کند و درمان اختلالات ناشی از مصرف، باعث می شود فرد تاثیرات روانی کمتری هنگام ترک الکل داشته باشد. بنابر تجربه و مشاهدات، تعداد افرادی که فقط ترک جسمی الکل را انجام داده‌اند، مجددا به مصرف دوباره آن بازگشته‌اند و در مقابل محرک های بیرونی و وسوسه ها قادر به مقاومت نبودند. رویکرد انگیزشی و حمایت روان شناسان کلینیک پیام تندرستی در راه ترک الکل بسیار مفید خواهد بود.

ترک الکل با مصرف دارو

داروهایی که برای ترک الکل فرد تجویز می شوند، در واقع داروهای حساس به الکل هستند و در صورتی که شخص آن‌ها را مصرف کند، باعث عوارض ناخوشایند جسمی مثل تهوع، استفراغ، تشنج و سردرد شدید می‌شوند. این مرحله از درمان به بیزاری درمانی مشهور است و باعث ایجاد حالات ناخوشایند جسمی می شود که توسط داروها فرد الکل مصرف می کند و باعث می شود نوعی شرطی سازی صورت بگیرد و در نهایت فرد نسبت به مصرف الکل بیزار می شود. این داروها ممکن است باعث کاهش میل جنسی شوند اما برای درمان و گذر از این مرحله لازم است.

این مرحله درمانی در کلینیک پیام تندرستی با تجویز پزشک صورت می گیرد و به مصرف کننده کمک می کند تا بدون داشتن احساس خوب، تمایلی به مصرف پیدا نمی کنند. فراموش نکنید که به دلیل حساسیت این داروها و امکان تداخل با الکل، مسمومیت و در نهایت اوردوز ایجاد می شود. به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک آن‌ها را مصرف کنید.

مناسب ترین دارو در زمان ترک الکل

یکی از مزایایی که ترک الکل به صورت تدریجی در کلینیک پیام تندرستی دارد این است که مصرف دارو به صورت مدیریت شده انجام خواهد گرفت. داروهای روان پزشکی در این مرکز توسط روان پزشک ترک الکل تجویز می شوند و در کنار سایر روش های درمانی ای که وجود دارد، تا 80 درصد ترک الکل با موافقت روبرو می‌شود. در این مرکز تجویز دارو با دو هدف صورت می گیرد:

  • کاهش دادن علائم ترک الکل و جلوگیری از بازگشت دوباره بیمار به سمت الکل
  • از بین بردن واکنش منفی بدن نسبت به مصرف الکل

داروهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، در کلینیک پیام تندرستی به عنوان داروهای سم زدا و ترک اعتیاد به الکل تجویز می شوند:

اکامپروسات: این دارو برای کاهش میل شدید به الکل استفاده می شود و علائم ترک الکل را کاهش می دهد تا بیمار دچار مشکل نشود.

نالتروکسان: این دارو برای کاهش میل شدید به الکل استفاده می شود و اثرات خوشایندی که در اثر مصرف الکل در بدن فرد تجویز می شود را از بین می برد.

ویویترول: این دارو شامل فرمولاسیون آهسته رهشی از داروی نالتروکسان است.

دیسولفیرام: این دارو عوارض ناخوشایندی که در اثر مصرف الکل ایجاد می شود را از بین می برد و مراحل ترک الکل را آسان تر می کند.

تمامی روش‌هایی که در بالا ذکر شد به بیمار کمک می کند تا با موفقیت مراحل ترک الکل را پشت سر بگذارد و بیماران تشویق می شوند به محرک های بیرونی تنش‌زا واکنش نشان دهند و در نهایت بتوانند آن‌ها را ترک کنند.

چه زمانی باید برای ترک الکل اقدام کنید؟

زمانی که شما هر ماده اعتیاد آوری مصرف می کنید، حتی اگر به صورت تفریحی باشد، در برهه ای از زمان به آن اعتیاد پیدا خواهید کرد. اولین علامت های هشدار دهنده برای اعتیاد به مصرف الکل، ناتوانی در کنترل مصرف است. در این بازه زمانی فرد تلاشش را می کند که مصرف الکل را کنترل شده نگه دارد ولی احساس ناتوانی می‌کند چون بدن دچار وابستگی جسمی شده است و تمایل دارد هر روز مقدار بیشتری الکل مصرف کند تا به تاثیرات خوشایند قبلی برسد. ناتوانی در کنترل مصرف الکل گاهی به قدری شدید می شود که ممکن است مصرف کننده به این موضوع فکر کند که نمی تواند الکل را کنار بگذارد. هنگامی که با این علائم مواجه شدید، هرچه زودتر برای ترک الکل اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.