سوالات پزشکي, مفاصل

سوال در مورد سندرم تونل کارپ

سوال من در مورد بیماری همسرم است که الان نزدیک به یکسال است که دستهایش از مچ به پایین دچار خواب آلودگی شده ،بعد از مراجعه به ارتوپد و کشیدن نوار عصبی تشخیص دادند که به علت کار سنگین دچار سندرم تونل کارپ شده و باید عمل جراحی بشود و از طرفی پاهایش نیز همین حالت را دارد البته منظور از پا ماهیچه های ران به پایین است که در موقع نشستن دچار بی حسی میشود و همسرم مجبور است که دائم به این طرف آن طرف تکان بخورد و در ضمن در پی آزمایش به غلیظ بودن خون همسرم نیز اشاره شده خواهش من از شما این است که در مورد عمل کردن و یا نکردن دستها و بی حسی پاها و ارتباط داشتن غلیظی خون با موارد بالا توضیحاتی را بیان کنید و در ضمن پزشکی را برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه معرفی کنید شغل همسرم فروش مصالح ساختمانی ( گچ و سیمان و… ) است و 36 سال دارد .خواهش میکنم به طور کلی توضیح دهید چون خیلی نگرانم
سندرم تونل کارپ یا سندروم CTS (تونل مچ دست) بیماریی است که در آن عصب میانی مچ دست فشرده می شود و در قسمت های مختلف مچ و انگشتان علایمی چون سوزش، بی حسی، درد، احساس سردی، کرختی و ضعف ظاهر می گردد. CTS بین زنان بیش از مردان رواج دارد و سن بروز آن حوالی پنجاه سالگی است.
عصب میانی مچ دست، مانند کانالی است که از طرفین توسط استخوان ها، بافت فیبری و اعصاب منتهی به بند انگشتان احاطه شده است و نه عدد از تاندون های دست نیز از این کانال عبور می کنند. این عصب می تواند به علت تورم هر یک از اجزای موجود در این کانال فشرده شده و دچار گرفتگی گردد، هر چند ممکن است عوامل دیگری چون ضربه های شدید، شکستن یا جابجا شدن استخوان ها نیز بی تاثیر نباشند.

از عوامل موثر در بروز این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :
– بیماری هایی چون رماتیسم و ورم مفاصل، اختلالات هورمونی مانند دیابت، تیرویید و یایسگی، تولید بیش از اندازه پروتیین در سلول های مغز استخوان.
– باز و بسته کردن مکرر تاندون های مچ دست بدون استراحت، خصوصا در زمان های طولانی.
– ضربه شدید یا هر نوع جراحتی که باعث تورم مچ دست گردد.
– باریک بودن مادرزادی عصب میانی مچ دست

به عقیده برخی از افراد CTS ، سندروم جدیدی متعلق به عصر تکنولوژی است که منشاء اصلی بروز آن ساعت های طولانی نشستن پشت کامپیوتر و کار کردن مداوم با کیبورد و ماوس است. اما با این وجود مطالعات نشان داده که سابقه این بیماری به اوایل قرن بیستم بازمی گردد

در صد بروز این سندروم در زنان سه برابر مردان است. شاید به این دلیل که اصولا عصب میانی مچ دست در زنان کوچکتر از مردان است. سندروم CTS عمولا ابتدا دست فعال افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و احساس درد معمولا از همین دست شروع می شود.

علایم
به طور معمول اولین علایم این بیماری به هنگام خواب بروز می کند از احساس درد، گزگز، سوزش و بی حسی در انگشتان دست، بخصوص انگشت شصت، انگشت اشاره و دو انگشت میانی آغاز می شود، کم کم محکم نگه داشتن اجسام در دست و چنگ زدن به اشیاء مختلف برای شخص مشکل می شود و انگشتان توانایی لازم خود را از دست می دهند، در نتیجه همه چیز از دست شخص می افتد.

در صورتی که در مراحل ابتدایی بروز علایم هیچگونه اقدام درمانی صورت نگیرد درد بیشتر و بیشتر شده، مچ و انگشتان به تدریج کارایی طبیعی خود را از دست می دهند. متاسفانه در بسیاری از موارد اشخاص دلیل بروز علایم فوق را حالت نادرست دست درهنگام خواب و یا به اصطلاح “بد خوابیدن” تلقی می کنند. متخصصین معتقدند این سندروم نوعی “ناتوانی نهفته” است، زیرا در ظاهر امر، دست به طور طبیعی کار می کند.
درمان
در مواردی که این بیماری هنوز حاد نشده، استفاده از روش های مختلفی چون استراحت دادن به دست در زمان انجام کار، کمپرس آب سرد و بستن مچ دست، در تسلی درد موثر است.
در صورتی که این روش ها کارساز نباشد، متخصصین استفاده از دارو و در مرحله بعد جراحی را پیشنهاد می کنند. در اکثر موارد به یکی از روش های زیر و بدون نیاز به جراحی، پیشرفت این بیماری کنترل می شود :

– بی حرکت نگه داشتن مچ دست : اگر سابقه این بیماری در شخصی کمتر از یک سال باشد، بی حرکت نگه داشتن مچ با استفاده از مچ بندهای طبی مخصوص، خصوصا در خواب باعث کاهش بی حسی و سوزش مچ و انگشتان می گردد.
– مصرف داروهای ضد التهاب : تنها در صورتی که مچ دست یا انگشتان متورم شده باشد، به منظور از بین رفتن تورم، پیشنهاد می شود.<o
– تزریق کورتیزون یا داروهای مشابه برای کاهش درد و تورم.

جراحی
به طور کلی روش های فوق معمولا موثرتر از جراحی هستند، در صورتی که درد و بی حسی عصب ادامه پیدا کند، جراحی بهترین درمان خواهد بود.

همسر بنده 36 سال دارد و خونش تا حدودی غلیظ است چون با مراجعه به دکتر و انجام آزمایشات مربوط به قند و چربی خون مشخص شد که خونش غلیظ است و از آن به بعد یکبار به حجامت رفت ولی از غلظت خونش کاسته نشد و از طرفی دستهایش هم دچار خواب آلودگی شده که پزشک ارتوپد سندرم تونل کارپ تشخیص دادند و گفته اند که نیاز به عمل جراحی دارد و همچنین از ناحیه ماهیچه های ران به پایین هم دچار بی حسی شده کا موقع نشستن باید به این طرف و آن طرف تکان بخورد .از شما خواهش میکنم که مرا راهنمایی کنید که آیا ارتباطی بین غلظت خون و به خواب رفتن دست و ماهیچه هایش وجود دارد یا نه و البته شغل همسرم آزاد است (فروش مصالح ساختمانی گچ ، سیمان و.. ) که خودش به تنهایی کار میکند و آیا کار سنگین هم می تواند باعث بروز سندرم تونل کارپ بشود یا نه
دوست عزیز بهتر بود شما تو قسمت مرتبط سوالتون رو می پرسیدید!
حجامت برای کاهش غلظت خون چندان تاثیر گذار نیست، با توجه به این که در این روش حجم کمی از خون خارج می شود، تاثیر زیادی در کاهش غلظت خون ندارد! باید درمان تحت نظر پزشک متخصص و ترجیحا متخصص خون ، صورت بگیرد.
یکی از دلایل بروز سندرم تونل کارپ ، انجام کار سنگین و بیش از حد توان بدن، یا انجام کاری برای مدت طولانی و بدون استراحت دادن کافی به بدن می باشد. هم افزایش غلظت خون و هم سندرم تونل کارپ هر دو این علایم رو دارند و حتما درمان رو تحت نظر پزشک ایشون ادامه بدین و پیگیری کنین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.