پزشکی و سلامت

سندروم بیماری قلبی در عید(سندروم قلب تعطیلات)، پشت در است!

 

 

 

 

اتفاق خوب این است که نزدیک تعطیلات نوروز می‌شویم. هرچقدر از شلوغی‌های قبل از عید فراری باشیم و در حجم فعالیت‌هایی که انگار روی دور تند افتاده است، دست و پا بزنیم، لحظه‌ی تحویل سال 98 که توپ به صدا درمیاید، همه چیز دوباره به روال آرام خودش برمی‌گردد.

تعطیلات عید از آنجا که فرصت خوبی برای استراحت از یک سال فعالیت و دویدن است، از طرفی ممکن است هر رژیم و عادات سالم غذایی و استراحت هم در این مدت زیرپا بگذاریم( مثلا چند بار مگر قرار است شیرینی بخوریم؟ عید که نمیشه رژیم گرفت! و توجیه‌هایی از این دست). البته برانکارد برایتان تعطیلات عید فوق العاده جذابی آرزو می‌کند، اما در ادامه به چند نکته توجه کنید تا تعطیلات‌تان همچنان با خاطره‌ی خوب سپری شود:

طبق آمار، درصد ابتلا به حمله قلبی، در عید افزایش پیدا می‌کند. تعطیلات عید، به خصوص برای کسانی که تمام روزهای آن را در حال استراحت و بازدید و گشت و گذار و یک کلام، خوردن به سر می‌برند ممکن است خطرناک باشد. سپری کردن در جمع‌های خانوادگی و فامیل، که همراه با خوردن شیرینی و تنقلات و الکل همراه باشد، به خصوص اگر اهل ورزش نباشید، بر روی سلامت شما تاثیر می‌گذارد.

سندروم قلبی در تعطیلات، آریتیمی‌های قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی، با خوردن بی‌رویه‌ی نوشیدنی‌های انرژی زا یا الکل، سلامت افرادی را که تا به حال دچار بیماری‌های قلبی نشده‌اند، نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

 

سندروم قلب تعطیلات چه می‌دانید؟

 

 

سندرم قلب تعطیلات اصطلاحی است که در سال 1978 رایج شد اما اصطلاحی گمراه کننده است. افرادی که زمان مشخصی برای اوقات فرغت ندارند. در واقع آنها ممکن است احساسی مشابه حمله قلبی داشته باشند که با درد شدید در مرکز قفسه سینه همراه است. سندرم قلب تعطیلات پس از نوشیدن بسیار زیاد الکل به وجود می اید. معمولاً مصرف 15 واحد (حدود هفت ونیم لیوان پاینت آبجوی 4% یا یک و نیم بطری شراب 13%) مصرف زیاد تلقی می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد قلب شروع به تپش نامنظم کرده و احساس تنگی نفس به وجود می‌آید. فشار خون شما تغییر می‌کند و احتمال حمله قلبی و مرگ ناگهانی به شدت افزایش می‌یابد.

 

این هم مفید است: ⇐عادات ناپسندی که برای قلب شما ضرر دارد⇒

.

بیماری قلبی در عید

رابطه‌ی سلامت قلبی و تعطیلات

.

با وجودی که سندروم قلبی از حدود 40 سال پیش شناسایی شده است هنوز دلیل واضحی از اینکه چرا این اتفاق می‌افتد وجود ندارد، الکل بر سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک اثر می‌گذارد،و با ایجاد اختلال در قلب، باعث بروز آریتمی قلبی می‌شود. با آسیب عضله‌ی قلب، ممکن است سیستم الکتریکی قلب نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.

جالب اینجاست که بدانید استرس‌ ناشی از تعطیلات هم می‌تواند شما را از پا بیندازد. استرس تعطیلات چیست؟

استرس ناشی از مالیات، خرید هدیه، عیدی، هزینه‌های دید و بازدید، یا حتی ناراحتی ناشی از تعطیلات که ممکن است دور از خانه یا با دل گرفته سپری کنید، همه باعث ایجاد سندروم تعطیلات می‌شود. غذاهای چرب و نوشیدنی‌های شیرین، که حرف اول دید و بازدیدهای عید است به خصوص در خانه‌هایی که از زهر چشم و هم چشمی، در امان نیستند.

با این دید، شاید متعجب نشوید اگر بدانید بیشترین میزان حمله‌ی قلبی در تعطیلات عید اتفاق می‌افتد. با این حال اگر به موارد زیر برخوردید، آن‌ها را جدی بگیرید.

  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • درد درقسمت قفسه سینه
  • بیهوشی

آریتمی‌های قلبی موجب نارسایی‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود درنتیجه اگر گرفتگی قلبی دارید حتما آن را جدی بگیرید. با این حال این عوامل از جدی‌ترین عواملی است که ممکن است در اثر سندروم تعطیلات اتفاق بیفتد.

9 راهکار ساده برای نهایت استفاده از تعطیلات عید

 

 

 

کمتر بنوشید!

.

مصرف الکل یا نوشیدنی‌های کافئین دار را محدود کنید، و سعی نکنید که به راحتی آن را در خانه و در جمع میهمانان‌تان فراهم کنید. حتی اگر در یک میهمانی شرکت می‌کنید که می‌دانید الکل مصرف می‌شود، خود را به نوشیدن مقداری کم محدود کنید. اگر سابقه دارید، خودتان بهتر از هرکسی می‌دانید که نوشیدن بی رویه‌ی آن، خلق و خوی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بعد از مدتی احساسات منفی‌تان را تشدید می‌کند.

 

.

خواب کافی در شب داشته باشید!

 

.

درست است که شب‌نشینی‌های عید برنامه‌ی خواب ما را بهم می‌زند و ممکن است تا پاسی از شب بیدار بمانیم اما شب زنده‌داری از یه جهت موجب کسلی و خواب طولانی‌تر در روز می‌شود.سعی کنید خواب موردنیاز شب را به اندازه‌ی کافی داشته باشید تا بتوانید در دید و بازدید، سرحال ظاهر شوید.

 

.

یاد بگیرید نه بگویید!

.

برنامه‌های غیرقابل پیشبینی و میهمانی‌های سرزده، ممکن است موجب استرس شما شود درحالیکه شما در آن تایم برای خودتان برنامه‌ریزی کرده‌اید. خیلی راحت نه بگویید.

 

نسبت به برنامه‌های جدید، گارد نداشته باشید!

 

.

ممکن است شما برای عیدتان برنامه‌ریزی کرده باشید اما به هر دلیلی آن طور که برنامه ریخته‌اید، پیش نرود. عصبانی نشوید، کنترل خود را حفظ کنید و از همان برنامه‌های جدید هم نهایت لذت را ببرید. این فرصت دوباره برنمی‌گردد.

 

.

از حمایت‌های عاطفی دیگران کمک بگیرید!

.

تعطیلات در عزاداری عزیز، سخت می‌گذرد. اگر خدایی نکرده در چنین شرایطی به سر می‌برید، سعی کنید به جای تنها ماندن در خانه، بیشتر وقت خود را با دوستان و فامیل بگذرانید. اگرچه به هر نحوی سخت می‌گذرد اما حضور در کنار افرادی که باعث آرامش شما می‌شوند، باعث می‌شود این روزها را راحت‌تر بگذرانید.

 

 

سندروم بیماری قلبی در عید(سندروم قلب تعطیلات)، پشت در است!

 

با عزیزان‌تان وقت بگذرانید!

 

.

می‌دانم!شاید لحظه شماری می‌کردید تا تعطیلات از راه برسد و تا در خانه بمانید و استراحت کنید، ولی پیشنهاد می‌کنم به جای تنها ماندن در خانه وقت‌تان را با دوستان و خانواده بگذرانید تا لحظه‌های شادتری را برای خودتان مهیا کنید. همچنین می‌توانید در دکوراسیون خانه یا اتاق‌تان از انواع گیاهانی که به فضای شما روح می‌بخشد، بهره بگیرید.

 

.

فراموش نکنید، ورزش کنید!

.

هدفون‌های خود را بردارید و بروید پیاده روی، کوهنوردی، یا ورزش‌های مخصوص خودتون را انجام دهید. کمی جنب و جوش باعث آزاد شدن اندروفین در شما می‌شود و احساس سرخوشی می‌کنید.

 

 

این هم مفید است: ⇐برنامه مراقبت از پوست صورت برای جذابیت بیشتر⇒

.

سندروم بیماری قلبی در عید(سندروم قلب تعطیلات)، پشت در است!

حواس‌تان به اضافه وزن‌تان باشد!

 

.

قبل از رفتن به میهمانی و خوردنی‌های شب عید سعی کنید با سبزیجات و میوه دلی از عزا در بیاورید تا با خوردن بیش از حد غذا و تنقلات و آجیل، آن را پر نکنید. به این ترتیب، از دست جوش‌های پوستی و اضافه وزن هم در امان می‌مانید.

 

 

 

 

منبع:healthline

www.berankard.com