زبان سياه
من به مدت يكسال هست كه التهاب گلو و هر موقع احساس سرما ميكنم ابريزش بيني دارم و به دكتراي مختلف داخلي مراجعه كرده ام اما هنوز مشكل من رفع نشده و الان به مدت ۴۵ روزه وسط زبانم سياه شده و احساس بار روي زبانم ميكنم و واقعا اذيت ميشوم و به فوق تخصص گوارش مراجعه كرده ام و با دادن چندين ازمايش گفت كه هيلوكو باكتري در روده دارم بعد از مصرف داروها به مدت ۴۵ روز هنوز بهبودي حاصل نشده به توصيه متخصص گوارش به متخصص گوش و حلق و بيني مراجعه كرده ام و برايم دهان شويه و اسپري بيني و شربت لوراتادين نوشته است حالا من هم داروهاي متخصص گوارش مصرف ميكنم و هم اين دارو.ها ولي بازم ميترسم كه اي سياهي زبان من عل ديگه اي نداشته باشه.نكنه سرطان گرفتم .خيلي استرس دارم و واقعا نميدونم به كي بايد مشورت كنم كه درمان اين مشكل منو بداند .از اقاي دكتر و دوستان خوبم خواهش ميكنم كه مرا راهنمايي كنيد.
علت تغییر رنگ زبان چیست و چه باید كرد ؟
پریدگی رنگ زبان می تواند از رنگ سفید تا خاكستری را شامل شود . معمولاً این تغییر رنگ در قسمت وسط زبان محسوس تر است و در طرفین آن به صورت شفاف در می آید . در این حالت زبان خشك است زیرا از میزان ترشح غدد بزاقی تا حد قابل توجهی كاسته می شود .
معمولاً این رنگ زبان بیشتر در اطفال بالای یك سال به چشم می خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و در پی آن ، هضمی كند و دشوار است . این بچه ها معمولاً روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی دهند .
در رژیم غذایی آنها از فیبر غذایی ( كه در میوه ، سبزی و غلات كامل موجود است ) به اندازه كافی استفاده نمی شود وعلت كم بودن ترشح غدد بزاقی آنها نیز ، كم بودن آب بدنشان است .

توصیه
فقط كافی است مراقب خورد و خوراك كودك باشید و عادات غذایی غلط را كنار بگذارید . رژیم غذایی او باید به طور متعادل از كربوهیدرات ها ( منابع اصلی آنها نان و ماكارونی است ) ، پروتئین ها ( در گوشت ، ماهی ، لبنیات و سایر فرآورده های حیوانی یافت می شود)، و چربی ها برخوردار باشد . این امر در صورتی ممكن است كه در رژیم غذایی او به تنوع غذایی اهمیت لازم داده شود .
مصرف انواع میوه ها و سبزیجات ، كه سرشار از فیبر (برای تنظیم اعمال روده) و آب (جهت تنظیم آب بافت های بدن ) هستند در مورد چنین كودكانی بسیار مهم است و باعث رفع مشكل آنها می شود .

منبع : سايت آرياييان

البته ممكن است كه علت سياهي زبان ، تركيبي از قارچ و باكتري باشد. هر نوع دارو من جمله آنتي بيوتيك ها، كه موجب برهم زدن تعادل طبيعي باكتري هاي عادي (فلور) دهان شود ميتواند اين پديده را بوجود بياورد. اگر علت آن مصرف آنتي بيوتيك باشد، معمولا يك هفته بعد از قطع مصرف، عارضه برطرف ميشود!

منبع: تركمن مديكال