سوالات پزشکي, قلب و عروق

رنگ پریدگی در اهدای خون حالت طبیعیه یا نه؟

من چند وقت پیش رفتم تا خون اهدا کنم(امسال) برای بار اولم بود بعد از دو دقیقه که از من خون میگرفتند خانم پرستار یه جوری به من نگاه کرد خیلی نگران شده بود و حال من رو مرتبا ازم میپرسید رفت با دکتر صحبت کرد و با دکتر اومدند کنار من و دکتر گفت که چیز مهمی نیست درست میشه (این حرف ها رو شنیدم)
خوب من نمیدونستم چی شده حالمم خوب بود نه سر گیجه ای داشتم و نه ….. بعد از تمام شدن خانم پرستار به من گفت شما باید نیم ساعت تا 45 دقیقه اینجا استراحت کنید خوب بقیه بعد از چند دقیقه استراحت میرفتند حتی به من چند تا اب میوه اضافی هم دادند منم یه کمی نگران شدم و رفتم از خانم پرستار دلیلش رو پرسیدم ایشون هم بعد از چند بار اسرار کردن گفتند که رنگ صورت شما خیلی عوض شده بود (حالت رنگ پریدگی شدید) به همین خاطر به دکتر گفتم و ایشون هم گفتند هیچی نیست درست میشند حالا من میخواستم بدونم که این رنگ پریدگی یا نمیدونم اسمشو هر چی میذارید در دادن خون حالت طبیعی است یا نه ؟

با این وجود ایا من میتونم خون اهدا کنم یا نه؟

جای نگرانی نیست، به این حالت پاسخ وازو-واگال (vasovagal response ) یا حمله وازوواگال (vasovagal attack) گفته می شود. این حالت معمولا در اثر مواجهه با یک عامل شروع کننده خاص ایجاد می شود.
عوامل شایع براگیزنده این حالت عبارتند از:

ایستادن طولانی مدت
تغییر وضعیت سریع از نشسته به ایستاده
بالا پایین رفتن یا دویدن در پله ها
سیگار کشیدن (به ویژه برای اولین بار)
استرس
هر گونه تجربه دردناک مثل:

آسیب فیزیکی
سوزن زدن برای خونگیری
انجام اقدامات پزشکی زیر بیحسی موضعی
واکسن زدن
دیدن فردی که در حال اهدای خون است
دیدن فردی که در حال درد کشیدن است
دیدن اقدامات پزشکی
دیدن خون
دردهای خفیف هنگام معاینه دندان و یا چشم
مواجهه طولانی مدت با گرما
گرمای زیاد مثلا بعد از ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.