پزشکی و سلامت

راهنمای خرید ویلچر برقی (قسمت دوم)

اگر قصد خرید ویلچر برقی برای خودتان یا عزیزان‌تان را دارید، احتمالا به جستجوی دقیق‌تر و جزئی‌تری نسبت به خرید یک ویلچر دستی نیاز خواهید داشت. چیزی که در این مقاله، انتظارتان را می‌کشد، راهنمای خرید و نکاتی است که بایستی در خرید یک ویلچر برقی به آن توجه کنید.

 

 

چه زمانی نیاز به ویلچر برقی داریم؟

 

 

سطح معلولیت یا ناتوانی فردی که قرار است از ویلچر استفاده کند، تا چه حدی است؟ زمانی که فرد توانایی حرکت کافی به خصوص برای حرکت دادن ویلچر با دست‌هایش ندارد، از طرفی وضعیت او به گونه‌ای است که حمل و نقل فرد بتوسط همراهنش چندان راحت نیست، ویلچر برفی پیشنهاد می‌شود. از طرفی افراد ناتوان و معلولی که اتفاقا فعال هم هستند و ناچارند مسیرهای ناهموار یا طولانی را طی کنند به طوری که استفاده ویلچر دستی برایشان خسته کننده است، ویلچر برقی مناسب‌تر است.

 

 

انواع ویلچر برقی

  • ویلچر برقی برای داخل منزل و ویلچر قابل حمل
  • ویلچر برقی برای خارج از منزل و مسیرهای ناهموار
  • ویلچر برای برای داخل و بیرون از منزل
  • ویلچر های دستی قابل تبدیل به ویلچر برقی

 

ویلچرهای برقی داخل منزل و قابل حمل :

 

 

این نوع ویلچرها از انواع دیگر ویلچرهای برقی سبک‌تر است. از لحاظ شکل و ظاهر، شبیه به ویلچرهای دستی بوده و معمولا کوتاه‌تر و باریک‌تر هستند و در فضاهای کوچک، به نسبت ویلچرهای دستی راحت‌تر استفاده می‌شوند و طوری طراحی شده است که بتوانید در خانه از آن استفاده کنید. این ویلچرها به صورت تاشو هستند که حمل و نقل آن راحت باشد. ریموت کنترلی این نوع ویلچرها کوچک است و معمولا تایرهای صاف‌تری دارند.

 

 

ویلچر برقی برای خارج از منزل و مسیرهای ناهموار :

ویلچر برقی که برای خارج از منزل استفاده می‌شود، معمولا چرخ‌های بزرگ‌تری دارند. چرخ رانشی در این ویلچرها در جلو یا عقب ویلچر قرار گرفته است و برای مسیرهای ناهموار به راحتی استفاده می‌شود. اما اندازه بزرگ آن‌ها، اجازه عبور از درگاه، معابر و پیاده‌روهای تنگ را نمی‌دهد. معمولا آن دسته از ویلچرهایی که چرخ‌های رانشی بزرگی در عقب دارند و شبیه به ویلچرهای مکانیکی هستند، استقبال بیشتری دارد. در آن دسته از ویلچرهای برقی که چرخ رانشی در جلو قرار گرفته است، در ابتدا ممکن است استفاده از آن برای فرد، کمی دشوار باشد اما همین طراحی باعث می‌شود ویلچر در زمین‌های ناهموار پایدار باشد.

 

 

ویلچر برای داخل و بیرون از منزل:

این دسته ویلچرها دارای 6 چرخ هستند که دو چرخ در جلو و دو چرخ در عقب قرار گرفته است.چرخ‌های کاستر، چرخ‌های کوچکی هستند که برای محیط‌های ناهموار در بیرون از منزل مناسب است. چرخ‌های رانشی میانی در مرکز ویلچر، این امکان را می‌دهد که برای دور زدن، فضای کمی نیاز داشته باشید. این ویلچر برای محیط‌های ساختمانی مناسب است.

 

ویلچر دستی قابل تبدیل به ویلچر برقی :

در برخی مدل‌ها این سیستم الکتریکی کمکی نیروی که دست به گردونه‌های اطراف چرخ عقب وارد می‌کند را چند برابر می‌کند و در برخی مدل این موتور کمکی در زیر ویلچر نصب می‌شود و آن را مانند یک ویلچر برقی هدایت می‌کند.

 

 

از دست ندهید:چطوری یک ویلچر مناسب برای سالمندان یا بیماران انتخاب کنیم؟

در خرید ویلچر برقی باید به چه نکاتی توجه داشته باشم؟

 

 

سیستم بالا رونده:

اگر روزانه ناچارید در مسیرهایی حرکت کنید که ناهموار و پلکانی است، ویلچرهایی که دارای سیستم بالارونده هستند، و چرخ‌ها را روی لبه حدود 10 سانتی‌متر بلند می‌کند، مناسب استفاده شما است.

باطری ویلچر

باطری‌های ویلچر در دو نوع خشک و مرطوب است. باطری‌های مرطوب، در صورتی که سوار هواپیما می‌شوید، بایستی جدا شده و در بسته بندی قرار بگیرد. به همین دلیل باطری‌های خشک بهتر است. البته در مدل‌های جدید ویلجر، شارژر ویلچر روی ان نصب شده که با اتصال آن به برق می‌توان آن را شارژ کرد. مدل‌های دیگر، دستگاه شارژر از ویلچر جدا می‌شود.

جویستیک

جویستیک یا سیستم کنترل کننده بر روی دسته ویلچر نصب شده است برای افرادی که نمی‌توانند از دسته استفاده کنند، سیستمی ایجاد شده است.

صندلی ویلچر:

معمولا بر روی نشیمنگاه ویلچر از پد راحتی یا تشکچه راحتی برای جلوگیری از زخم بستر می‌توان استفاده کرد. هم چنین برخی مدل‌ها دارای تکیه گاهی به عنوان نگاهدارنده سر هستند که میتوان آن را به صورت جداگانه سفارش داد.

هم جنین شیب نشستن در برخی از مدل‌ها قابل تنظیم است به ویژه برای کاربران که توان حرکتی‌آن ها محدود است ،قابلیت انعطاف پذیری بیشتری می دهد.

زیر پایی:

اگر نیاز است که به مدت زیادی از ویلچر استفاده ‌کنید، بهتر است از ویلچری استفاده کنید که زیرپایی متحرک و جدا شونده داشته باشد و انعطاف پذیری بیشتری برای کاربر فراهم کند. اصولا زیرپایی برای کمک به حفظ تعادل فرد و جلوگیری از آسیب رسیدن به پاها در حین حرکت می باشد . ضمنا باعث می‌شود فشار کمتری به ران و باسن وارد شود.

زیر دستی

زیر دستی در ویلچر به منظور حفظ تعادل و جلوگیری از وارد آمدن فشار اضافی به مهره‌های کمر طراحی شده است. ضمنا برای جابه‌جایی و نشستن، تکیه‌گاه کاربر است. جابه جا شدن برای کاربرانی که حتی توان بلند شدن ندارند مهم است و با تکیه کردن را دسته صندلی می‌توانند خود را تا حدودی جابه جا کنند. که این امر از زخم بستر هم جلوگیری می‌کند. ارتفاع زیر دستی باید طوری باشد که آرنج‌ها بتوانند به راحتی روی آن استراحت کنند بدون آن که شانه‌ها متحمل فشار اضافی شوند.

انواع زیر دستی:

  • زیر دستی ثابت
  • زیر دستی با ارتفاع قابل تنظیم

در بین این دو مدل زیر دستی با ارتفاع قابل تنظیم بهتر است. چرا؟

چون در این زمان فرد می‌تواند بنا بر ارتفاع بازوی کاربر و ارتفاع تشکچه، آن را تنظیم کند و هنگامی که فرد در پشت میز قرار می گیرد، برای اینکه به راحتی ویلچر به میز نزدیک شود، می‌تواند ازتفاع زیر دستی را بالاتر یا پایین‌تر از میز تنظیم کرد.

  • زیر دستی جدا شونده یا زیر دستی تاشو:

برای کاربرانی که از پهلو بر روی ویلچر می‌نشینند بهتر است از انواع زیر دستی جدا شوند یا تاشو استفاده شود.

 

 

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.