پزشکی و سلامت

راهنمای انتخاب کپسول اکسیژن مناسب برای بیمار در منزل

زمانی که برای مراقبت بیمار در منزل و دلایل دیگر به کپسول اکسیژن نیاز داشتید، برای انتخاب کپسول اکسیژن مناسب باید نکاتی را در نظر داشته باشید. در این مقاله، برانکارد با ارائه راهنمای گام به گام انتخاب کپسول شما را برای خرید یک محصول باکیفیت و موثر راهنمایی کرده است.

خرید کپسول اکسیژن به دو نوع پرتابل و خانگی در برانکارد امکان پذیر است. هر دو نوع از این کپسول‌ها دارای اندازه، وزن و ظرفیت مختلف هستند که بیمار با توجه به شرایط و وضعیت خود، آن را انتخاب می‌کند.

دستگاه اکسیژن خانگی بگیرم یا پرتابل؟

با توجه به اینکه میزان مصرف اکیسژن و نحوه استفاده در هر یک از افراد متفاوت است، پزشک بر اساس نوع بیماری وشدت آن میزان اکسیژن موردنیاز را بر حسب لیتر بر دقیقه تعیین می‌کند و شما بر اساس این میزان تعیین شده، اقدام به خرید کپسول اکسیزن می‌کنید. در صورتی که نیاز به اکسیژن به صورت روزانه دارید، بایستی از کپسول‌های اکسیژن بزرگتر با ظرفیت بیشتر استفاده کند تا میزان اکسیژن رسانی بیشتر باشد و نگران و دغدغه تمام شدن اکسیژن را نداشته باشید.

کپسول اکسیژن همراه معمولا در بیرون از منزل یا در طول سفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که تنها چند ساعت در طول روز نیاز به اکسیژن دارید یا در مکانی هستید که به مدت محدود نیاز به اکسیژن رسانی دارید، کپسول‌های همراه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. مثلا در طول پیاده روی یا ورزش نیاز به خرید کپسول اکسیژن همراه دارید.

وزن کپسول اکسیژن پزشکی ؟

برای کپسول‌های اکسیژن، مورد دیگری که باید در نظر بگیرید، فاکتور وزن است. از نظر جنس کپسول، کپسول اکسیزن فلزی و آلمینیومی در بازار وجود دارد که کپسول‌های فلزی از آلمینیومی سنگین‌تر است اما کاربرد بیشتری دارد و نگهداری از آن نیز کم خطر است. نوع فولادی آن سبک‌تر بوده که اگر در استفاده از کپسول، حمل و جابه جایی آن برایتان مهم است، می‌توانید این نوع را انتخاب کنید.

.

ظرفیت ذخیره اکسیژن کپسول پزشکی

کپسول‌های اکسیژن در ظرفیت و اندازه‌های مختلفی هستند که قابلیت اکیژن رسانی متفاوتی را نیز دارند. بیمار با مصرف نرخ اکسیژن بیشتر و مدت زمان طولانی‌تر به کپسول اکسیژن بیشتری نیاز دارد. بر اساس نرخ اکسیزنی که پزشک برای شما تجویز می‌کند، با توجه به حجم کپسول اکسیزن و فشار گاز اکسیزن درون آن می‌توانید از کپسول اکسیزن با حجم مشخصی استفاده کنید.

کپسول اکسیژن در سایزهای مختلف 2،5 و 10 لیتری و در حجم‌های بزرگتری همچون 20 لیتری و 40 لیتری موجود است که در نوع فلزی برای جابه جایی آن می‌توانید از ترالی استفاده کنید.

اجزای کپسول اکسیژن :

۱- کپسول اکسیژن: مخزنی استوانه ای شکل و حاوی اکسیژن .

۲ – مانومترشامل :

  • فشارسنج
  • شیر تنظیم کننده خودکار
  • جریان سنج
  • پیچ کنترل
  • شیشه محتوی آب مقطر

3-فشار سنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول است.

4-شیر تنظیم کننده خودکار: فشار گاز درون کپسول را قبل از رسیدن به مانومتر کاهش می دهد.

5-جریان سنج: مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه نشان می دهد.

6-فشار سنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول است.

7-شیر تنظیم کننده خودکار: فشار گاز درون کپسول را قبل از رسیدن به مانومتر کاهش می دهد.

8-جریان سنج: مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه نشان می دهد.

9-پیچ کنترل: بوسیله آن میزان اکسیژن را با توجه به جریان سنج می توان تنظیم کرد.

10- شیشه محتوی آب مقطر : برای مرطوب کردن اکسیژن به کار می رود.

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.