پزشکی ورزشی

درمان سردی پا

درمان سردی پاها در طب سنتی

  • درمان سردی پاها با ماساژ روغن گرم

ماساژ دادن پا یک راه ساده و درمانی برای برگرداندن گرما میباشد و همچنین باعث تحریک و افزایش جریان خون در اندام های شما میشود.مقداری روغن زیتون ، نارگیل یا کنجد را به مدت چند ثانیه در مایکروویو گرم کنید.سپس آن را روی پاهای سرد خود اعمال کنید و به آرامی و به مدت 10 دقیقه از روی پا تا انگشتان خود را ماساژ دهید. این کار را با پای دیگر نیز تکرار کنید. پس از ماساژ ، جوراب پنبه ای بپوشید. این کار را هر شب قبل ار خوابیدن و یا در صورت لزوم یکبار دیگر در طول روز انجام دهید.

 

  • زنجبیل

زنجبیل باعث افزایش گردش خون می شود و می تواند با سرما مبارزه کند. بعلاوه می تواند خطر لخته شدن خون را نیز کاهش دهد. یک قاشق غذاخوری از تکه های زنجبیل و دو فنجان آب را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند. در صورت نیاز می توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید. برای گرفتن نتایج بهتر، می توانید روزانه دو الی سه بار از این مخلوط بنوشید. یا می توانید یک مشت از تکه های زنجبیل را با آب بجوشانید و سپس اجازه دهید تا کمی خنک شود.پاهای خود را به مدت 15 دقیقه و دو بار در روز در این ترکیب بخیسانید. یا می توانید پس از مشورت با پزشک خود، از مکمل های زنجبیل مصرف کنید.

  • استفاده از جوراب یا پاپوش

استفاده از جوراب یا پاپوش در فضای داخلی می‌تواند یکی از راه‌های گرم کردن پا و جلوگیری از هدر رفتن حرارت پا به‌ ویژه برای کسانی که در خانه خود فرش و یا سیستم گرمایش از کف ندارند باشد.

 

  • پدهای گرم و یا بطری های آب گرم

افرادی که به دلیل یخ زدگی پا نمی توانند شب ها خواب راحتی داشته باشند، بهتر است یک پد حرارتی یا بطری آب گرم روی پای خود گذاشته و اطراف پاهایشان در رختخواب را گرم نگهدارند.

  • حمام پا

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای بهبود پا‌های سرد قرار دادن آن‌ها در آب گرم است. وان را با آب گرم پر کنید و پا‌های خود را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آن شناور سازید. این موضوع قبل از خواب بسیار مفید خواهد بود. افرادی که آسیب عصبی دیابتی دارند باید از آب داغ در پا‌های خود خودداری نمایند.

  • نمک سولفات یا اپسوم برای رفع سردی پاها

یکی دیگر از روش های گرم کردن پاها، خیساندن آنها در آب حاوی نمک سولفات میباشد. گرمای آب اثر گرمایی به پاها می بخشد و منیزیم سولفات موجود در نمک، منیزیم و گرما را در بدن پخش می کند.
• نصف فنجان نمک سولفات را در یک تشت پر از آب گرم بیفزایید.
• هم بزنید تا زمانی که نمک ها به خوبی حل شوند.
• سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه پاهایتان رادر آن بخیسانید.
• این درمان را دو بار در هفته تکرار کنید.

 

  • رژِیم غذایی

رعایت رژیم غذایی متعادل، کاهش میزان چربی و کلسترول باعث بهبود جریان خون در بدن خواهد شد. کاهش مصرف گوشت قرمز، هله هوله، غذاهای آماده و افزایش مصرف میوه و سبزی های تازه، غلات سبوس دار گوشت کم چرب و ماهی های سالم مانند سالمون و تن در رفع این بیماری موثر است. *غذای گرم بخورید، زیرا علاوه بر گرم کردن بدن، نسبت به غذای سرد انرژی کمتری برای هضم آن نیاز است.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگرچه داشتن پاهای سرد به طور گاه به گاه طبیعی است، اما مواردی وجود دارد که ممکن است لازم باشد با مراجعه به پزشک از آن اطمینان حاصل کنید. هر کسی که به طور مرتب یا بدون هیچ دلیلی پاهایش سرد می شود، باید با پزشک خود در مورد علل احتمالی صحبت کند. اگر پاهای سرد با نشانه های زیر همراه بود حتما با یک پزشک مشورت کنید:

  • کاهش وزن یا افزایش وزن
  • تب
  • درد مفاصل قابل توجه
  • زخم ها بر روی انگشتان یا انگشتان پا که برای مدت طولانی نیاز به درمان دارند
  • تغییرات پوستی مانند بثورات یا پوست ضخیم

 

علل سردی دست‌وپا

سردی دست‌وپا علل مختلفی دارد. در برخی از شرایط این مشکل در نتیجه‌ی یک پاسخ طبیعی بدن، برای حفظ دما است؛ اما برخی بیماری‌ها نیز می‌تواند به سردی دست‌وپا منجر شود. این مشکلات شامل:

  • ضعف در گردش خون
  • دیابت نوع ۱ و ۲
  • استرس
  • واکنش به برخی داروهای خاص
  • بیماری رینود
  • کار طولانی با ابزار لرزشی
  • سرمازدگی و یخ‌زدگی
  • گرفتگی‌های عضلانی و آسیب‌های عصبی
  • مسدود شدن رگ‌های خونی
  • کم‌کاری تیروئید
  • کم‌خونی
  • بیماری قلبی

علائم سردی دست‌وپا

در صورت وجود مشکل سردی دست‌وپا، ممکن است سایر علائم نظیر بی‌حسی، زخم، سفتی پوست و خارش اعضای بدن نیز داشته باشید.


از دست ندهید: علت سردی انگشتان پا


درمان سردی دست‌وپا به کمک روغن‌های گرم گیاهی

در بخش زیر به معرفی ۷ روغن طبیعی و گرم پرداخته‌ایم. با استفاده از هر یک از روش‌های زیر مشکل یخ‌زدگی و سردی دست‌وپای شما برطرف خواهد شد. این روش‌ها شامل:

۱-درمان سردی پاها به کمک روغن‌زیتون

برای اینکه گرمی به پاهای شما برگردد، با روغن‌زیتون پاهای خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن باعث تحریک و افزایش جریان خون در پاها شده و سردی دست‌وپای شمارا برطرف می‌کند. برای این منظور کافی است مقداری روغن‌زیتون را گرم کنید. سپس به‌آرامی و به مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را با آن ماساژ دهید. بعد از ماساژ دادن هر دو پا، جوراب پنبه‌ای بپوشید. این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید تا مشکل شما درمان شود.

۲-درمان سردی پاها به کمک روغن نارگیل

اگر از سردی دست‌وپای خود رنج می‌برید، روغن نارگیل را امتحان کنید. ماساژ دادن با روغن نارگیل باعث می‌شود تا جریان خون در پاهای شما افزایش‌یافته و سردی پاهای شما برطرف شود. برای درمان مطابق دستور زیر عمل کنید:

مقداری روغن نارگیل را گرم کنید. سپس قبل از خواب، پاهای خود را با آن ماساژ دهید. بعد از ماساژ دادن هر دو پا، جوراب پنبه‌ای بپوشید. این کار را هر شب تکرار کنید تا مشکل شما رفع شود.

 

۳-درمان سردی پاها به کمک روغن کنجد

پزشکان طب سنتی، برای درمان سردی دست‌وپا روغن کنجد را پیشنهاد می‌دهند. خاصیت گرم این روغن باعث می‌شود تا سردی از دست‌وپای شما بیرون آید. برای درمان مطابق زیر عمل کنید:

ابتدا بهتر است تا کمی روغن کنجد را گرم کنید. سپس پاهای خود را با آن ماساژ دهید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام داده و یک جوراب پنبه‌ای بپوشید.

 

۴-درمان سردی پاها به کمک روغن نعنا

یکی از راهکارهای طب سنتی برای درمان سردی پاها استفاده از روغن نعنا می‌باشد. برای این منظور کافی است به‌صورت زیر عمل کنید:

۲ عدد لگن را با آب سرد و گرم پر کنید. سپس چند قطره از روغن نعنا را به آب اضافه کنید. ابتدا به مدت ۲ دقیقه پاهای خود را در آب سرد خیس کنید. سپس به مدت ۱ دقیقه در آب گرم بگذارید. این کار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تکرار کنید. درنهایت پاهای خود را خشک کنید و جوراب گرم بپوشید. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است که این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۵-درمان سردی پاها به کمک روغن رزماری

درصورتی‌که در فصل زمستان از سردی پاهای خود کلافه شده‌اید، روغن رزماری را امتحان کنید. شما می‌توانید روغن رزماری را به‌تنهایی به پاهای خود بمالید. همچنین اضافه کردن این روغن به آب و ماساژ دادن پاها در آن، به رفع سردی پاها نیز کمک بسیاری می‌کند.

 

۶-درمان سردی پاها به کمک روغن اکالیپتوس

برای رفع سردی دست‌وپا از معجزه‌ی روغن اکالیپتوس استفاده کنید. این روغن معطر سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین جریان خون را نیز افزایش می‌دهد. برای درمان کافی است تا چند قطره از این روغن را به پاهای خود مالیده و ماساژ دهید. این کار را به مدت چند هفته تکرار کنید تا از سرمای آن خلاص شوید.

 

۷-درمان سردی دست‌وپا به کمک روغن سیاه‌دانه

یکی از راهکارهای طبیعی و سنتی برای درمان بی‌حسی و سردی انگشتان دست‌وپا، استفاده از روغن سیاه‌دانه می‌باشد. برای این منظور می‌توانید شب‌ها قبل از خواب، مقداری از این روغن را به کف پای خود مالیده و ماساژ دهید. درنهایت جوراب ضخیمی بپوشید. تکرار مداوم این کار به باعث می‌شود تا سردی پاهای شما از بین برود.

درمان سردی دست‌وپا به کمک راه‌کارهای طب سنتی

۱-درمان سردی پاها به کمک نمک سولفات یا نمک اپسوم

یکی از روش‌های مؤثر طب سنتی برای گرم کردن پاهای سرد، ماساژ دادن در آبی است که حاوی نمک اپسوم می‌باشد. گرمای موجود در آب به پاهای شما گرمی می‌بخشد. از طرفی دیگر نمک موجود در آب باعث می‌شود تا این گرما در بدن شما پخش شود. برای درمان با این روش بهتر است به‌صورت زیر عمل کنید:

نصف لیوان نمک سولفات را در یک لگن پر از آب گرم حل کنید. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پاهای خود را در آن گذاشته و ماساژ دهید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی آن را ببینید.

۲-درمان سردی پاها به کمک چای سبز

تأثیر چای سبز بر روی سردی پا قابل‌چشم‌پوشی نیست؛ بنابراین اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، چای سبز را امتحان کنید. برای درمان کافی است به‌صورت زیر عمل کنید.

برگ چای سبز را به مدت ۵ دقیقه درون یک فنجان آب گرم بجوشانید. از این دم‌نوش به‌اندازه‌ی ۲ تا ۳ فنجان در طول روز بنوشید. همچنین می‌توانید ۳ یا ۴ عدد چای کیسه‌ای را به مدت ۱۰ دقیقه درون یک لگن پر از آب داغ بگذارید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را داخل آن بگذارید. این کار را ۲ بار در روز انجام دهید تا تأثیرگذار باشد.

۳-درمان سردی پاها به کمک فلفل کاین

برای درمان سردی پاها با طب سنتی، فلفل کاین را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای درمان کافی است دستور زیر را اجرا کنید:

یک قاشق غذاخوری فلفل کاین را درون یک جفت جوراب ضخیم بریزید. سپس یک جوراب نازک پوشیده و بعد جوراب ضخیم را پا کنید. همچنین می‌توانید بجای این ادویه از کرم فلفل استفاده کنید و پاهای خود را با آن ماساژ دهید.

۴-درمان سردی پاها به کمک زنجبیل

برای رهایی از سردی دائمی پاها، زنجبیل را امتحان کنید. این گیاه سنتی با افزایش گردش خون، سرمای پاهای شمارا از بین می‌برد. همچنین خطر لخته شدن خون را نیز کاهش می‌دهد. برای درمان می‌توانید یکی از دو روش زیر را انجام دهید:

-می‎توانید یک قاشق غذاخوری از تکه‌های زنجبیل را با دو لیوان آب ترکیب کرده و پس از ۱۰ دقیقه به همراه عسل میل کنید. این نوشیدنی را روزانه به‌اندازه دو الی سه بار مصرف کنید تا سردی پاهای شما برطرف شود.

-اگر طعم این نوشیدنی را دوست نداشتید، می‌توانید مقداری از تکه‌های زنجبیل را در آب جوشانده و بعد از ۱۵ دقیقه پاهای خود را با آن ماساژ دهید.

۵-درمان سردی پا به کمک اسطوخودوس

یکی از درمان‌های مفید برای رفع سردی دست‌وپا استفاده از خاصیت اسطوخودوس است. برای درمان به این روش بهتر است به‌صورت زیر عمل کنید:

مقداری از برگ‌های اسطوخودوس را به‌اندازه‌ی یک‌شب در آب سرد خیس کنید. سپس برگ‌ها را به یک وان آب گرم اضافه کنید و دست‌وپاهای خود را در آن بگذارید.

۶-درمان سردی پاها به کمک سیر

برای رفع سردی دست‌وپا، سیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای درمان کافی است تا ۴-۵ حبه سیر را به‌طور روزانه مصرف کنید.

۷-درمان سردی پاها به کمک طب سوزنی

یکی از مشکلاتی که باعث سردی دست‌وپا می‌شود، کاهش جریان خون است. برای بهبود گردش خون بهتر است که طب سوزنی را امتحان کنید. طب سوزنی به باز شدن مسیر خون کمک کرده و سردی دست و پای شمارا بهتر می‌کند.

۸-درمان سردی دست‌وپا با حمام ادویه‌ای

اگر دست‌وپای یخ‌زده‌ای دارید، برای گرم کردن خود، حمام ادویه‌ای را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای این منظور کافی است تا یک قاشق غذاخوری از مواد زیر را باهم ترکیب کنید: پودر زیره، زنجبیل، فلفل کاین، فلفل سیاه، دارچین، پونه کوهی، مریم‌گلی و رزماری. سپس به یک وان آب گرم این مواد را اضافه کرده و پاهای خود را درون آن قرار دهید.

۹-درمان سردی پاها به کمک دارچین

اگر از سرمای همیشگی دست‌وپای خود رنج می‌برید، از دارچین کمک بگیرید. دارچین علاوه بر از بین بردن احساس سرما از دست‌وپای شما برای گرمابخشی معده، دفع بو و مشکلات گوارشی، افزایش دمای اندام‌های داخلی، بهبود جریان خون و تسکین دردها بسیار مؤثر است. برای درمان می‌توانید این ادویه خوش‌بو را به چای، دسر و شیرینی خود اضافه کنید.

۱۰-درمان سردی دست‌وپا به کمک دم‌نوش گل‌گاوزبان

اگر به‌ دنبال یک دم‌نوش گرم‌کننده‌ هستید تا سردی انگشتان دست‌وپای شما رفع شود، دم‌نوش گل‌گاوزبان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. این دم‌نوش با بهبود گردش خون در بدن، حرارت پاهای شمارا افزایش داده و احساس خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

پیشنهاد غذایی طب سنتی برای رفع سردی دست‌وپا

-خوراکی‌های سرشار از امگا ۳

اسید چرب امگا ۳ که در ماهی ماکارل، ماهی هرینگ، سالمون و … وجود دارد، برای بهبود گردش خون بسیار مفید است. اگر از سردی پاها رنج می‌برید، سعی کنید که مواد غذایی سرشار از امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

-خوراکی‌های سرشار از آهن

یکی از دلایل اصلی سردی دست‌وپا کم‌خونی می‌باشد. برای رفع این مشکل بهتر است خوراکی‌هایی مانند خرما، اسفناج، دانه سویا، سیب، زیتون، زردآلوی خشک، صدف خوراکی و … مصرف کنید.

-خوراکی‌های سرشار از منیزیم

مواد غذایی که سرشار از منیزیم است، می‌تواند گرمی را برای پاهای شما به ارمغان آورد. این مواد شامل اسفناج، بروکلی، تخم کدو، کنجد و بادام می‌باشد.

-نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی

راه خلاصی از سردی پاها و گرم شدن آن، نوشیدن آبمیوه‎های طبیعی است. این آب‌میوه‌ها شامل آب زردآلو، هلو، گیلاس، آلو، انگور، چغندر، کنگر فرنگی، شاهی، گوجه‌فرنگی یا پیاز می‌باشد.

-خوردن میوه‌های توتی

زالزالک، بلو‌بری و زغال‌اخته ازجمله میوه‌هایی است که به بهبود گردش خون و درنتیجه رفع سردی دست‌وپا کمک بسیاری می‌کند.

ورزش‌هایی مؤثر برای درمان یخ‌زدگی انگشتان دست‌وپا

-برای خلاصی از شر سردی پاها، راه رفتن بر روی علف بسیار تأثیرگذار است. هرروز صبح با پای‌برهنه بر روی علف‌ها راه‌رفته تا انگشتان پای شما گرم شود.

-برای جلوگیری از یخ‌زدگی انگشتان پاها، ابتدا به مدت ۱ دقیقه بر روی انگشتان پای خود بایستید و سپس به پاشنه برگردید. این ورزش را به مدت ۱۰ دقیقه تکرار کنید تا گردش خون شما در پاها بهبود ببخشد.

-اگر هنگام خواب و یا زمانی که نشسته‌اید، احساس سرما در پاهای خود داشتید، ورزش زیر بین ۱۰ تا ۲۰ بار تکرار کنید. مچ هر دو پای خود را از مفصل در جهت و خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید.

-در صورت سرد شدن پاهای خود سعی کنید یک‌تکه پارچه و یا هر اشیای را که روی زمین است، به‌وسیله‌ی انگشتان پای خود بلند کنید. این کار باعث افزایش گردش خون در پاهای شما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.