اطلاعات عمومی

دانلود رایگان کتاب صوتی سینوهه پزشک مخصوص فرعون

کتاب صوتی سینوهه پزشک مخصوص فرعون نوشته میکا والتاری یکی از درخشان‌ترین و موفق‌ترین آثار ادبی مصر باستان است که به روایت دقیق و قابل لمس از زندگی مردمانی می‌پردازد که در 3300 سال پیش در دوران آخناتون زندگی می‌کردند. سینوهه شما را با دنیای پر رمز و راز فراعنه آشنا می‌کند.

رمان معروف سینوهه (The Egyptian) را می‌توان یکی از برترین کتاب‌ها با موضوع تاریخ مصر باستان دانست. مصر با تاریخ پر فراز و نشیب‌ و جذابش توجه نویسندگان زیادی را به خود جلب کرده است. بسیاری از نویسندگان و فیلم‌سازان درون‌مایه کاری خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند و از کتاب سینوهه به خاطر غنای تاریخی و جغرافیایی و نیز جنبه‌های روانشناختی و زیبایی کلام به عنوان منبع استفاده کرده‌اند.

شما در سینوهه، از نحوه‌ی زندگی و اوضاع اجتماعی کشورهایی همانند سوریه، بابل، مصر، میتانی و… در دروان فرعونیان و آخناتون که در سال‌های 1334 تا 1351 قبل از مسیح زندگی می‌کرده‌اند مطلع خواهید شد.

میکا والتاری (Mika Waltari) این شاهکار را طبق رویدادهای دوران فرعون آخناتون و شروع سلطنت فرعون هورم هپ به نگارش درآورده است. سینوهه کودکی است که والدین‌اش او را به دلایلی در سبدی بزرگ و حصیری می‌گذارند و در رود نیل رها می‌کنند تا سرنوشتش به دست آب‌های نیل رقم بخورد. کودک بدون هیچ پشتوانه‌ای در آب روانه می‌شود. جریان آب او را به سمت خانواده‌ای فقیر می‌کشاند و روزگار مهر کودک را بر دل آن‌ها می‌نشاند. این کودک در کنار پدر طب پزشکی را می‌آموزد. او بعد از گذراندن دوران کودکی با سفر به مناطقی مانند بابل، سوریه، مناطق شرقی اروپا و… تجربه‌های بسیاری به دست می‌آورد و پس از بازگشت به وطن خود، طبابت را ادامه می‌دهد و آن‌چنان در حرفه خود حاذق می‌شود که مقام پزشک مخصوص فرعون را به او می‌دهند.

این کتاب که در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته و به زبان‌های زیادی ترجمه شده، از زبان خود سینوهه (با صدای آرمان سلطان زاده) روایت می‌شود. سینوهه پزشک مخصوص فرعون داستان‌ها و وقایع بسیاری را تعریف می‌کند و از مردم مصر اعم از فرعونیان و اشراف و قشر فرودست سخن می‌گوید. او از روابط فرهنگ‌ها نیز مطالب جالبی را می‌نویسد.

میکا والتری کیست؟

میکا والتری نویسنده و روزنامه‌نگاری است که در سال 1908 در هلسینکی پایتخت فنلاند چشم به جهان گشود. او در طی زندگی‌ پرفراز و نشیب‌اش نویسنده پرکاری بود و سفرنامه، رمان‌های جنایی، فیلمنامه، داستان کوتاه و شعر نیز در میان آثارش دیده می‌شود، اما بیشتر عمر حرفه‌ای خود را به نوشتن رمان‌های تاریخی گذرانده است. بسیاری از منتقدان نوشته‌های او را آمیزه‌ای از واقعیت، اسطوره و تصورات شخصی خودش می‌پندارند. او مدرک تحصیلی خود را در رشته‌ی فلسفه اخذ و پس از تحصیلات دانشگاهی به فرانسه مهاجرت کرده استد. سینوهه اولین رمان و معروف‌ترین اثر این نویسنده است.

والتری 5 بار در سال‌های مختلف برنده‌ی جایزه ملی ادبیات شده است. همچنین نشان شیر فنلاند که مختص هنرمندان و نویسندگان است را در سال 1952 دریافت کرده. این نویسنده‌ی درخشان فنلاندی در 70 سالگی در زادگاه خود دار فانی را وداع گفت. از دیگر آثار او عبارت‌انداز: رمان‌های «فرشته‌‌ی سیاه»، «سرنگونی قسطنطنیه» «میکائیل پزشک سلطان سلیم»، «مارکوی رومی».

در قسمتی از کتاب صوتی سینوهه پزشک مخصوص فرعون می‌شنویم:

انسان آن‌قدر برده قلب خویش است که چشمش را بر روی تمام آن‌چه دلخواهش نیست می‌بندد و آرزوهایش را باور می‌کند. آزاد از طلسم اخناتون مانند پرنده‌ای بودم که از قفس رها شده باشد. خیلی سخت است که انسان مطابق میل دیگری زندگی کند. در اخیتاتون همه مجبور بودند مطابق امیال و نظر فرعون زندگی کنند. برای من به عنوان پزشک فرعون او یک انسان معمولی به حساب می‌آمد و این بردگی و اطاعت از او برای من سخت تر از مردمی بود که او را خدای خود می‌دانستند. از این‌که می‌توانستم یک بار دیگر به میل خود با چشمانم ببینم، با گوش‌هایم بشنوم و با زبانم حرف بزنم، لذت می‌بردم. این آزادی نه تنها دردناک نیست بلکه مرا متواضع می‌کند و تلخی‌ها را از قلبم دور می‌سازد.

خلاصه داستان سینوهه، پزشک مخصوص فرعون

سینوهه در زمان تبعید روایت سال‌های پزشکی‌اش در مصر را مکتوب می‌کند. او که هم در طبقه‌ی اشراف مصر جایگاه داشته و هم در خدمت مردم عادی بوده است به شکلی جذاب و دقیق مناسبات فرهنگی، اجتماعی و عقاید این مردم را بیان می‌کند. او که سال‌های زیادی از عمرش را در مصر زندگی نکرده روایت سفرهایش به بابل، سوریه، میتانی و نقاط بسیار دیگری را آورده است

این داستان در پانزده فصل نوشته‌شده است. عنوان فصل‌های این رمان به شرح زیر است:

فصل اول: قایقی از نی

فصل دوم: خانه حیات

فصل سوم: تب تبس

فصل چهارم: نفر نفر نفر

فصل پنجم: خبیری‌ها

فصل ششم: روز پادشاه دروغین

فصل هفتم: مینا

فصل هشتم: خانه تاریک

فصل نهم: دم تمساح

فصل دهم: شهر خدایان

فصل یازدهم: مریت

فصل دوازدهم: ساعت آبی، واحد سنجش زمان

فصل سیزدهم: پادشاهی آتون در زمین

فصل چهاردهم: نبرد مقدس

فصل پانزدهم: هورم هب

‌درباره‌ی میکا والتاری نویسنده‌ی کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون

میکا والتاری نویسنده و روزنامه‌نگار فنلاندی سال 1908 در پایتخت این کشو به دنیا آمد. او دوران کودکی و اوایل جوانی‌اش را در همین کشور گذراند و پس از پایان تحصیلاتش در رشته‌ی فلسفه زادگاهش را به مقصد فرانسه ترک کرد.

میکا والتاری در طول زندگی‌اش نویسنده‌ی بسیار پرکاری بود. او داستان‌های جنایی، شعر، فیلم‌نامه، داستان کوتاه و … را در کارنامه دارد. عمده‌ی شهرت او برای نگارش رمان‌های تاریخی است. البته در کتاب‌های او عناصر تاریخی با تخیل نویسنده در کنار هم قرارگرفته‌اند؛ بنابراین کتاب‌های او مستند تاریخی نیستند ولی نکات تاریخی، فرهنگی و مردم‌شناسی بسیاری را منتقل می‌کنند. مهم‌ترین و مشهورترین اثر این نویسنده‌ی توانمند فنلادی سینوهه پزشک مشهور فرعون است که شهرت او را چندین برابر کرد و او را به دنیا شناساند. دستمزدهایی که او برای انتشار سینوهه دریافت کرد به‌قدری بود که او از نظر مادی تا آخر عمر تأمین بود. همچنین والتاری پس از نگارش این اثر به کشورهای زیادی دعوت شد که بیشتر این دعوت‌ها را رد کرد. او حتی دعوت جمال عبدالناصر برای بازدید از مصر را رد کرد. جالب است که پرجزئیات‌ترین و مشهورترین کتاب درباره‌ی تمدن باستانی مصر را کسی نوشته است که هرگز دیداری از این سرزمین نداشته است.

رمان‌های «میکائیل پزشک سلطان سلیم»، «فرشته‌ی سیاه»، «مارکوی رومی» و «سرنگونی قسطنطنیه» آثار دیگری‌اند که از این نویسنده برجا مانده است.

میکا والتاری پرافتخارترین نویسنده‌ی فنلاندی تاریخ است. او 5 بار برنده‌ی جایزه‌ی ملی ادبیات این کشور شده است و نشان شیر فنلاندی که بزرگ‌ترین جایزه‌ای است که به هنرمندان این کشور تعلق می‌گیرد را هم دریافت کرده است.

در صدمین سال تولد والتاری عکس او روی سکه‌ی 10 یورویی چاپ شد تا جایگاه او در ادبیات فنلاند را بیش‌ازپیش یادآوری کند. میکا والتاری در سن هفتادسالگی در زادگاهش درگذشت.

چرا باید کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون را خواند؟

سینوهه پزشک مخصوص فرعون کتاب عجیبی است. این کتاب سرشار از جزئیات باورنکردنی درباره‌ی سرزمین افسانه‌ای مصر است. میکا والتاری به قدری این کتاب را زیبا و جذاب نوشته است که گمان می‌کنید خودش در همان زمان در آن مکان حاضر بوده و جزئیات را رسم کرده است. سینوهه پزشک مخصوص فرعون کتابی جامع و کامل برای شناخت آداب، رسوم و فرهنگ‌های مصر باستان است.

کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون در دسته‌ی کتاب‌های رمان تاریخی قرار دارد.

کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون مناسب برای گروه سنی بزرگ‌سال است.

خوانش کتاب صوتی سینوهه، پزشک مخصوص فرعون را به عهده داشته است

کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون جزو کتاب‌های حجیم و بلند با موضوع رمان تاریخی است. این کتاب برای افرادی که وقت بیشتری برای مطالعه دارند و می‌خواهند در زمینه‌ی رمان تاریخی زمان بیشتری را به مطالعه اختصاص دهند انتخاب مناسبی است.

آن‌چه در بالا خواندید بررسی و نقد کتاب سینوهه، پزشک مخصوص فرعون اثر میکا والتاری بود. خرید و دانلود این اثر در همین صفحه امکان‌پذیر است. برای مطالعه‌ی دیگر کتاب‌ها در زمینه‌ی رمان تاریخی می‌توانید به قسمت دسته‌بندی کتاب‌ها مراجعه و کتاب‌های این موضوع را یکجا مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.