جراحی, سوالات پزشکي

جراحي افتادگي پلك وبيني

من دختري 30 ساله هستم كه قصد عمل جراحي افتادگي پلك وبيني وكشش پوست را دارم مي خواستم بدونم انجام اينگونه عملها چه عوارضي دارد واينكه اينگونه جراحي ها تا بحال نتيجه مثبت داشته يا نه
افتادگی پلک ( پتوز ) چیست ؟

این بیماری به افتادگی پلک فوقانی اطلاق شده و می تواند یک یا هر دو پلک را در گیرد . در فرم خفیف بیماری افتادگی پلک در حد بالای مردمک چشم می باشد ولی در موارد شدیدتر افتادگی پلک منجر به پوشاندن قسمتی از مردمک شده به طوری که میدان بینایی فوقانی را کاهش می دهد .

پتوز می تواند:
یک یا هر دو چشم را درگیر کند.
وراثتی باشد.
در بدو تولد بروز کند.
در سنین بالاتر اتفاق بیفتد.
علل پتوز بالغین چیست؟
شایعترین علت پتوز در بالغین، کشیدگی یا جداشدگی تاندون عضله لواتور از روی پلک می باشد. وقوع این فرایند ممکن است ناشی ازعلل زیر باشد:
افزایش سن
به دنبال جراحی کاتاراکت (آب مروارید) یا سایر جراحی های چشمی
ضربه به چشم
پتوز بالغین همچنین ممکن است عارضه ای از سایر بیماری ها مانند بیماری های عصبی یا عضلانی و در موارد نادر تومورهای حدقه چشم باشد که عضله بالابرنده پلک یا عصب آن را درگیر می کنند
پتوز چشم راست- بعد از عمل

پتوز بالغین چگونه درمان می شود؟
چشم پزشک می تواند بررسی جامعی از مشکل شما به عمل آورده و راجع به روش های درمانی مختلف و عوارض وخطرات احتمالی آن ها اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.
برای تشخیص علت پتوز و انتخاب بهترین روش درمانی ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون، عکسبرداری های مخصوص و یا سایر آزمایشات باشد. در صورت یافتن علت زمینه ای باید ابتدا این مورد اصلاح گردد، اما در اغلب موارد، درمان نهایی جراحی است که نوع جراحی نیز بر اساس شدت پتوز و سایر یافته های بالینی تعیین می گردد.
درمان
درمان این بیماران با عمل جراحی صورت می گیرد جراحانی که در این عمل مهارت دارند می توانند جراحی را تحت بیحسی موضعی انجام دهند ولی گاهی تحت بیهوشی عمومی هم صورت می گیرد. در طی این عمل اتصال عضله بالا برنده پلک با محل اتصالشان بر روی پلک مجددا برقرار می شود ولی به طور شایعتر در نوع مادر زادی عضله را کوتاه می کنند عمل اصلاح افتادگی پلک عمل بسیار ظریفی است و مدت زمان آن برای هر چشم ۴۵ دفیفه تا یک ساعت می باشد . در افتادگی پلک ناشی از افزایش سن اکثرا نیاز به عمل بلفاروپلاستی ( برداشتن پوست اضافه پلک ) نیز وجود دارد .
خطرات جراحی پتوز کدامند؟
خطرات جراحی پتوز شامل عفونت، خونریزی و کاهش بینایی می باشد، ولی وقوع این عوارض بسیار نادر است. بلافاصله بعد از عمل، ممکن است چشم بطورکامل بسته نشود، ولی این عارضه معمولا مقطعی است. در طی این مدت می توان از قطره و پماد برای محافظت چشم استفاده نمود. اگرچه ظاهر پلک بطور قابل توجهی اصلاح می شود، اما ممکن است پلک ها کاملا قرینه به نظر نرسند. در اغلب موارد بعد از جراحی در نگاه به پایین پلک عمل شده نسبت به طرف مقابل مختصری بالاتر قرار می گیرد و شب ها مختصری باز می ماند که این دو عارضه مشکل آفرین نیستند. در موارد نادر، حرکات کامل پلک قابل برگشت نیست. در برخی موارد، ممکن است بیش از یک بار عمل جراحی لازم باشد.

توصیه ׃
بیمار میبایست دو هفته قبل از عمل جراحی داروهایی که شانی خونریزی حین عمل یا پس از عمل جراحی را افزایش می دهند مثل آسپیرین، دیکلوفناک، بروفن، وارفارین ، …… را قطع نماید .

من 7 ماه پيش جراحي پلاستيك ابرو انجام دادم.پزشكم قسمت بالاي ابروي منو برش زد وابروي منو كشيد بالا.به اين علت كه من قبلا تتو داشتم و ميخواست تتوي منو برداره .در حال حاضر رد بخيه من قرمز شده البته به نسبت اوايل خيلي بهتره ولي هنوزم ردش مشخص ميشه و يه كمي جاش گود شده.پزشكم پماد مخصوص ترميم برام تجويز كرده كه اونو استفاده كردم.سؤال من اينكه آيا رد بخيه من خوب ميشه ؟شما چه راههايي رو سراغ دارين؟گودي اي كه گفتم چطور؟
بنظر من میشه امیدوار بود بازهم پوست همرنگ تر بشه
اما راستش بعد از 7 ماه بعید می دونم گودرفتگیش درست بشه . بنظر اگر قرار بود درست بشه تابحال باید می شد
در این مورد می تونید با متخصص زیبایی ( یا جراح خودتون مشورت کنید ) بهرحال فکر می کنم که میشه اصلاحش کرد . شاید با تزریق موضعی چربی یا ژل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.