ابزار تشخیصی و سلامت

قیمت و مشخصات جدیدترین مدل دستگاه های اکسیژن ساز

خرید دستگاه اکسیژن ساز، گاهی به یک اجبار اجتناب‌ناپذیر تبدیل می‌شود. بعضاً ممکن است شرایط تنفسی بیمار به مرحله‌ای برسد که همیشه باید امکان دسترسی او به اکسیژن مصنوعی را فراهم کرد. تا چندی پیش، ‌نیاز به اکسیژن مصنوعی بیماران از طریق خرید کپسول اکسیژن تأمین می‌شد. بااین‌حال حمل این کپسول‌های بزرگ، کار راحتی نبود و استفاده از آن‌ها هم به‌طور بالقوه می‌توانست خطراتی داشته باشد.

تا اینکه دستگاه‌های اکسیژن ساز به بازار معرفی و عرضه شدند و در مدت‌زمانی کوتاه توانستد جایگزین خوبی برای کپسول‌ها باشند و حالا بسیاری از پزشکان به‌جای کپسول‌های اکسیژن، خرید دستگاه اکسیژن ساز را به بیماران پیشنهاد می‌کنند. دستگاه‌های اکسیژن ساز، به‌واسطه پرتابل بودن، آزادی عمل بیشتری را در اختیار بیمار قرار می‌دهند و از نظر انعطاف‌پذیری در کارکرد و همین‌طور امکانات جانبی، برتری چشمگیری در مقایسه با کپسول‌ها دارند. اما بی‌تردید مهم‌ترین مزیت دستگاه اکسیژن ساز این است که دیگر نیاز نیست بیمار و اعضای خانواده مثل کپسول‌های اکسیژن، بابت تمام شدن محتویات درون کپسول، نگران باشند و هر زمان که بخواهند می‌توانند با روشن کردن دستگاه، فرایند اکسیژن سازی را آغاز کنند.

سازوکار دستگاه اکسیژن ساز هم بسیار جالب است. این دستگاه هوای محیط را فشرده می‌کند و با گذراندن آن از فیلترهای خاصی که حاوی پودر زئولیت هستند، خلوص اکسیژن را افزایش می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، ورودی این دستگاه، هوای معمولی و خروجی آن، اکسیژن خالص است.

مشخصات دستگاه اکسیژن ساز

مدل‌های مختلفی از دستگاه اکسیژن ساز در بازار وجود دارد که از نظر قیمت، مشخصات و امکانات جانبی با یکدیگر متفاوت هستند. بااین‌حال اولین مسئله‌ای که در ارتباط با خرید دستگاه اکسیژن ساز و قبل از انتخاب برند یا مدل باید درباره آن تصمیم بگیرید، انتخاب نوع دستگاه است. این دستگاه به دو نوع خانگی و قابل‌حمل تقسیم می‌شود. واضح است که نوع خانگی آن، عمدتاً مناسب استفاده در فضای خانه بوده و طبیعتاً وزن و ابعاد بزرگ‌تری دارد. درحالی‌که نوع قابل‌حمل آن را که با باتری هم کار می‌کند، می‌توانید در همه جا با بیمار همراه نموده و هر وقت که لازم شد، در مدت‌زمانی کوتاه، اکسیژن موردنیاز او را تأمین کنید. با وجود تنوع بسیار زیاد مدل‌ها و برندهای موجود در بازار، در اینجا قصد داریم به معرفی چند نمونه از بهترین و جدیدترین دستگاه‌های اکسیژن ساز در ایران پرداخته و اطلاعاتی مختصر و مفید را درباره هر یک از آن‌ها خدمتتان ارائه کنیم.

1. اکسیژن ساز خانگی ۵ لیتری نایدک مدل Nuvo Lite

این دستگاه، یکی از بهترین‌های بازار است که ساخت شرکت آمریکایی نایدک (Nidek) بوده و علاوه بر مدل 5 لیتری، مدل 8 لیتری آن نیز در بازار موجود است که البته به‌مراتب بزرگ‌تر و سنگین‌تر است. این دستگاه که یک اکسیژن ساز خانگی محسوب می‌شود، می‌تواند در هر دقیقه، حداکثر 5 لیتر اکسیژن با خلوص بالای 95% تولید کند.

کارکرد دستگاه بسیار آرام و کم‌صدا بوده و با نصب قطعات جانبی می‌توان از آن برای تأمین اکسیژن موردنیاز دو بیمار هم استفاده کرد. وزن این دستگاه حدود 13.5 کیلوگرم است که البته به لطف چرخ‌های کوچکی که در زیر آن تعبیه شده، به‌آسانی می‌توان آن را بین نقاط مختلف خانه جابه‌جا کرد. این دستگاه به نبولایزر مجهز است و در صورت افت یا افزایش غیرعادی فشار اکسیژن و همین‌طور قطع جریان برق، بیمار را از طریق آلار‌م‌های هشدار آگاه می‌کند. اکسیژن ساز نایدک به دلیل اعتبار برند و آمریکایی بودنش، از دستگاه‌های نسبتاً گران بازار محسوب می‌شود.

2. اکسیژن ساز پرتابل 5 لیتری Inogen مدل G4

اگر شرایط بیمار، خرید دستگاه اکسیژن ساز پرتابل را به یک ضرورت تبدیل کند می‌توانید روی محصولات برند Inogen حساب ویژه‌ای باز کنید. یک برند خوش‌نام آمریکایی دیگر که از بین مدل‌های مختلف آن، مدل G4 یک گزینه ایده‌آل است. این دستگاه می‌تواند در هر دقیقه، 5 لیتر اکسیژن تولید کند و به‌واسطه پرتابل بودن، ابعاد بسیار کوچکی دارد. جالب است بدانید وزن این دستگاه بیش از 1.5 کیلوگرم نیست و به همین خاطر می‌توانید به‌عنوان یک همراه مطمئن چه در خانه و چه در خارج از خانه روی آن حساب کنید. این محصول هم با برق شهری و هم با باتری می‌کند و صدای بسیار کمی دارد. قیمت این دستگاهِ آمریکایی نیز در مقایسه با دستگاه‌های هم‌رده از برندهای دیگر، قدری بالاتر است.

3. اکسیژن ساز 5 لیتری Zenith Med مدل OC-600

زنیت مد یکی از برندهای مشهور چینی موجود در بازار است که به‌واسطه عملکرد خوب و درعین‌حال قیمت مناسب، ارزش خرید بالایی دارد. این دستگاه می‌تواند در هر دقیقه حداکثر 5 لیتر اکسیژن تولید کند که البته مانند دو مدل قبل، این میزان، قابل تنظیم است. وزن دستگاه، 14.5 کیلوگرم است و به‌واسطه ارگونومی مناسبی که در طراحی دارد، به‌آسانی روی چرخ‌هایش جابه‌جا می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین خصوصیات این دستگاه اکسیژن ساز چینی، کم‌مصرف بودن آن است به‌طوری‌که مصرف آن در مقایسه با بیشتر مدل‌های موجود در بازار، حدوداً یک‌سوم، کمتر است. البته Zenithmed دو مدل دیگر به نام‌های OC-601 و OC-602 هم دارد که اولی به نبولایزر و دومی به خلوص سنج، مجهز است. با استفاده از این دستگاه برای تأمین بیست‌وچهارساعته‌ی اکسیژن موردنیاز، هیچ دغدغه‌ای نخواهید داشت.

4. اکسیژن ساز ایرانی 5 لیتری Oxigen Plus

در این میان از دستگاه‌های اکسیژن ساز ایرانی هم نباید غافل شد. دستگاه اکسیژن ساز ایرانی اکسیژن پلاس 5، یکی از محصولات جدید و داخلی است که از نظر کیفیت عملکرد، در مقایسه با بسیاری از رقبای خارجی، چیزی کم ندارد. این دستگاه خانگی 13 کیلوگرمی، دارای فیلتر دائمی بوده و قادر به تولید اکسیژن با خلوص حداکثر 96% است. مصرف انرژی آن پایین بوده و قیمت خرید بسیار مناسبی هم دارد.

5. سایر مدل‌ها

طبیعتاً در یک مطلب نمی‌توان از همه مدل‌های جدید و خوب دستگاه‌های اکسیژن ساز نام برد و به معرفی آن‌ها پرداخت. غیر از چهار مورد فوق، برندها و مدل‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید باشند. از دیگر گزینه‌های خارجی و مدرن موجود در بازار می‌توان از محصولات زیر (به ترتیب قیمت، از گران‌تر به ارزان‌تر) نام برد:

  • اکسیژن ساز 10 لیتری لانگفیان JAY-10
  • اکسیژن ساز 5 لیتری لانگفیان مدل JAY-1
  • اکسیژن ساز 5 لیتری فیلیپس آمریکا Philips Ever Flo
  • دستگاه اکسیژن ساز 5 لیتری بیوتا سری v5
  • اکسیژن ساز 5 لیتری دیجیتال یوول

سخن آخر

فارغ از بحث قیمت و مشخصات جدیدترین دستگاه اکسیژن ساز، مهم آن است که خرید این دستگاه را با توصیه و تحت نظارت پزشک و افراد صاحب‌نظر انجام دهید. هرچند همه دستگاه‌هایی که در این مطلب از آن‌ها نام بردیم، جزء مدل‌های استاندارد و قابل‌اطمینان بازار هستند اما بااین‌حال همیشه ممکن است ملاحظاتی وجود داشته باشد که یک دستگاه را نسبت به مدل‌های دیگر، به گزینه مناسبت‌تری تبدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.