سوالات پزشکي, مفاصل

بیماری آرتریت تاکایاسو

من یک بیماری عجیب به اسم تاکایاسو آرتریت گرفتم . الان یک سال است که به میزان بالا کورتون مصرف می کنم یعنی روزی 120 میلیگرم. سنم 27 ساله از سوئیس. مونث هستم. آیا شما این بیماری را می شناسید و اسم این بیماری در ایران چیست؟
بیماری که نام بردید (آرتریت تاکایاسو) جزو دسته بیماریهایی به نام واسکولیت ها (Vasculitis) طبقه بندی می شود . معنی واسکولیت التهاب عروق می باشد و در جریان این اختلالات جدار عروق در قسمتهای مختلف بدن دچار التهاب می گردد.
عامل شروع کننده این تغییرات نامشخص است . با این حال برخی ویروسها ، بیماریهای عفونی و واکسنها را عامل برانگیزاننده این تغییرات می دانند . در این حالت سیستم ایمنی بدن به اشتباه جدار عروق یا قسمتی از یک رگ را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و به آن حمله ور می گردد . سلولهای سیستم ایمنی به این ناحیه رفته و باعث آسیب به رگ و در نتیجه ناحیه خونرسانی کننده آن رگ می شوند . علایم هم می توانند به طور مستقیم به دلیل آسیب به رگ مربوطه بروز کنند و یا به دلیل آسیب بافتی باشد که آن رگ به آن خونرسانی می کند .
آرتریت تاکایاسو نوعی واسکولیت عروق بزرگ است که غالبا خانم های جوان را گرفتار می کند . نام دیگر آن بیماری بدون نبض است. تنگی آئورت به ویژه تنگی آئورت پروگزیمال در همراهی با این بیماری به طور شایع دیده می شود .
علایم شایع بیماری عبارتند از : لنگش متناوب اندام ، احساس سبکی سر و علایم عمومی مانند ضعف ، تب و درد مفاصل. تشخیص با آنژیوگرافی بوده و درمان آن کورتیکواستروئید درازمدت و در برخی بیماران داروهای سرکوب کننده ایمنی (متوتروکسات و سیکلوفسفامید) است.
نام این بیماری همانطور که شما ذکر کردید، در همه جا آرتریت تاکایاسو می باشد.
آیا درمان قطعی برای این بیماری شناخته شده است؟ یا اینکه باید مادام العمر دارو ادامه داشته باشد؟ و اگر بهبودی مشاهده شده است، در چه سنی و به چه شکلی بوده است؟
علایم در حدود 60 درصد از افرادی که تحت درمان با استروئید قرار گرفته اند، از بین می رود . با این حال در 50% موارد علایم عود می کنند. در کسانی که دچار عود شده اند ، درمان ترکیبی با استروئید و داروهای سرکوبگر ایمنی در 40 تا 83 درصد موارد باعث بهبود علایم می گردد.
با توجه به طبیعت بیماری (حمله سیستم ایمنی بدن به خودش) درمان با اسروئید و داروهای سرکوبگر ایمنی باعث خاموش شدن فعالیت سیستم می شود ولی احتمال فعالیت دوباره آن وجود دارد .
در هر صورت تحت نظر پزشک بودن و بررسی علایم برای جلوگیری از عوارض (فشار خون بالا ، سکته مغزی ، سکته قلبی ، آنورسیم و صدمه به آئورت) مفید خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.