پزشکی و سلامت

نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

با سردرد بخوانید، با درمان سردرد بخوابید

.

همه ی ما تجربه ی درد و ناراحتی در اثر سردرد را داشته ایم. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که برای درمان کوچکترین سردرد در بدن خود به انواع مسکن ها و قرص ها روی می آورید، باید بگوییم این مطلب چندان برایتان مفید نخواهد بود. اما اگر جزو آن گروهی هستید که سعی دارند حتی در هنگام درد، به دنبال درمان های موقتی مانند مسکن، نروند و تا حد امکان از درمان های طبیعی برای درد خود اقدام می کنند، این مقاله برای شما، به خصوص در هنگام سردرد مفید خواهد بود. با برانکارد همراه باشید.

احتمالا تا به حال چیزی راجع به طب سنتی یا طب فشاری به گوش تان خورده باشد. نقاط فشاری، قسمت هایی از بدن هستند که حساس بوده و می تواند موجب تسکین درد در قسمت هایی از بدن شوند.

 

.

درمان سردرد

 

.

طبق تحقیقات برانکارد چینی‌ها باوردارند نیروی زندگی یا چی، در یک فرد به این نقاط انرژی سرازیر می‌شود، و اگر این نقاط دچار سکون و رکود شده‌باشند، طب فشاری یا فشار درمانی می‌تواند به برانگیختن‌شان کمک کند. بر اساس یک نظریه‌ی چینی، ۱۲ کانال اصلی در بدن وجود دارد، که به اندام‌های اصلی متصل است و به حفظ توازن بدن کمک می‌کند. اگر یکی از این نقاط در کانال انرژی دچار ناهماهنگی شود، می‌تواند درهای جسم را به روی بیماری و درد بگشاید.

 

رفلکسولوژی مطالعه ای است بر اینکه هر نقطه از بدن، چگونه می تواند بر نقطه ای دیگر از بدن تاثیر بگذارد. این یعنی شما ممکن است مثلا دست خود را ماساژ دهید و در مقابل سردردتان تسکین یابد.

 

اگر می خواهید برای درمان سردردتان راه های دیگری از این طریق یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم ادامه ی این مقاله را در برانکارد بخوانید. اینکه چگونه این کار را به روش صحیح انجام دهید بسیار اهمیت دارد. سردرد بعدی تان را می توانید با انجام این کار تسکین دهید.

 

 

چه دانشی پشت نقاط فشاری بدن و ارتباط آن با درمان سردرد نهفته است؟

 

 

تحقیقات انجام شده بر روی این موضوع چندان گسترده نیست. نقاط فشاری به نوعی با نقاط دیگر توسط اعصاب ارتباط دارند که با فشار آن قسمت، نقاط درد تحریک می شود.

در سال ۲۰۰۲ طی تحقیقاتی که بر روی چهار فرد بزرگسال که از سردرد مزمن رنج می بردند، انجام شد، طی دوره ی سه تا شش ماه، به نتایج زیر دست پیدا کردند:

در این مطالعه ماساژ توانست برخی سردرد ها را طی هفته ی اول درمانی کم کند. در پایان دوره درمانی افرادی که دارای سردردی به مدت هفت هفته بودند، دوره ی سردرد آن ها به دو هفته کاهش پیدا کرد. به طور میانگین طول مدت سردرد، طی این نوع درمان، به نصف این مدت، کاهش پیدا کرد.

 

در تحقیقات جامع دیگری، دانشمندان دریافتند چگونه ۱۰ نقطه ی فشاری با ماساژ دو ساعته طی دو هفته بر سردرد مزمن ۲۱ نفر خانم، تاثیر مثبت گذاشت.

در اینجا راز ۱۰ نقطه ی فشاری را برایتان فاش خواهیم کرد که با ماساژ آن در هر کجا که باشید می توانید سردرد خود را تسکین دهید.

 

.

همچنین بخوانید: رهایی از اسارت یک سردرد ملایم تا یک میگرن ناملایم

.

نقاط فشاری که برای درمان سردرد کاربرد دارند

.

..

..

 

 

نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

.

گودی انتهای شست

.

نقطه ای که روی تصویر نشان داده شده است، نقطه ای بین انگشت شست و انگشت اشاره ی شما می باشد. برای درمان سردرد:

  1. انگشت شست و اشاره ی دست مخالف را روی این نقطه قرار داده و به مدت ۱۰ ثانیه روی این نقطه تکان دهید.
  2. به مدت ۱۰ ثانیه با انگشت شست تان، حلقه های دایره ای کوچک بر روی این ناحیه درست کرده و سپس عکس این جهت، دایره های دیگر درست کنید. هر کدام به مدت ۱۰ ثانیه زمان می برد.
  3. این کار را برای دست مخالف نیز انجام دهید.

گاهی چند دقیقه ماساژ نرم در این نقطه می‌تواند دندان‌درد، درد گردن و شانه، درد آرتروز، یبوست، و الکل‌زدگی را کاهش دهد.

 

نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

دو سر ابرو

 

.
این نقاط متقارن در لبه سر ابروها قرا دارند. ماساژ دادن این قسمت ها آبریزش بینی را نیز رفع می کند وشدت بینایی را تقویت می کند. به این ترتیب عمل کنید:

  1. هر دو انگشت شست را روی این نقاط قرار داده و کاملا آرام و ملایم فشار دهید.
  2. برای ۱۰ ثانیه در همین حالت بمانید.
  3. انگشت خود را بردارید و دوباره بگذارید و این عمل را تکرار کنید.

.

نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

.

نقاط فشاری تمرکزی

.

این نقطه در زیر جمجمه، در دو قسمت حفره مانند گردن قرار گرفته است. استفاده از طب فشاری در این نقطه می‌تواند بی‌خوابی و استرس را به‌طور چشمگیری کاهش دهد، همچنین می‌تواند درد یا گرفتگی گردن برطرف کند، و برای سردردهای شدید مفید است. اگر دچار درد یا گرفتگی گردن شدید، از مزایای طب فشاری در این نقطه نیز بهره‌مند می‌شوید. برای این‌که بهترین نتایج را مشاهده کنید، از ضربه‌های یکنواخت در این نقاط استفاده کنید. به این طریق عمل کنید:

  1. انگشت شست و انگشت میانه تان را در این ناحیه قرار دهید.
  2. به مدت ده ثانیه به حالت مالشی به سمت بالا فشار دهید. سپس رها کنید و دوباره این کار را تکرار کنید.

.

نقاط درمانی برای درمان سردرد

.

چشم سوم

 

.
نقطه چشم سوم یا Yintang بین ابروها درست در قسمتی که پل بینی به پیشانی می رسد. این نقطه علاوه بر سر درد مسئول از بین بردن خستگی چشم ها نیز می باشد. بسیاری از آدم‌ها در این ناحیه احساس درد می‌کنند، چون ما در طول روز برای انجام وظایف از ذهن‌مان خیلی استفاده می‌کنیم، و این می‌تواند منجر به احساس انقباض در وسط سر شود. این نقطه درست وسط دو ابرو قرار دارد، و شما باید از انگشت میانه‌تان استفاده کنید تا چند ثانیه یا یک دقیقه آن را به آرامی فشار دهید. این فشار به آرام کردن ذهن‌تان کمک می‌کند، استرس مزمن و خستگی مفرط را تسکین می‌دهد، حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد، و خستگی چشم را کم می‌کند.

.

شانه و درمان سردرد

.

کمربند شانه ای

.

کمربند شانه ای نقطه ای بین شانه و ابتدای گردن است. از انگشت شست خود برای فشار شانه استفاده کنید. به مدت یک دقیقه به صورت دایره وار روی نقاط مورد نظر فشار وارد کنید. سپس برای شانه ی دیگر خود این کار را انجام دهید. این نقطه از نقاط حساسی است که می توانید با ماساژ آن گردن درد، و یا سردرد خود را بهبود بخشید.

 

.

سردرد و درمان آن

 

.

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

https://www.healthline.com/health/pressure-points-for-headaches#7

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “نقاط فشاری بدن در درمان معجزه بخش سردرد

  1. مریم نوینی گفت:

    جالب بود و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.