پزشکی ورزشی

بهترین دستگاه اکسیژن ساز در ایران

دستگاه اکسیژن ساز یکی از مهم‌ترین ملزومات مراقبتی برای بیماران است که در حفظ ثبات وضعیت بیمار نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. گاهی اوقات، لازمه‌ی انجام عملیات درمانی یا مراقبتی این است که به بیمار، اکسیژن خالص برسانیم. در این شرایط، اکسیژن موجود در هوا نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای تنفسی بیمار باشد چون همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، فقط حدود یک‌پنجم از هوای عادی را اکسیژن تشکیل می‌دهد. کاری که دستگاه اکسیژن ساز می‌کند این است که هوای محیط را دریافت کرده و از طریق فشرده‌سازی و عبور دادن آن از فیلترهای تصفیه‌ی حاوی پودر زئولیت، غلظت و خلوص اکسیژن را تا بیش از 95% افزایش می‌دهد تا از این طریق نیاز بیمار به اکسیژن تأمین شده و وضعیتش پایدار بماند.

تا قبل از عرضه این دستگاه به بازار، این کپسول‌های اکسیژن بودند که این مأموریت مهم را انجام می‌دادند. استفاده از انرژی الکتریکی در دستگاه اکسیژن ساز، وجه تمایز آن با کپسول اکسیژن است. این انرژی الکتریکی یا از طریق برق و یا از طریق باتری تأمین می‌شود. البته دستگاه‌هایی هم وجود دارند که علاوه بر برق، با باتری هم کار می‌کنند که این یک مزیت کارکردی مهم برای آن‌ها محسوب می‌شود.

تهیه دستگاه اکسیژن ساز

قبل از خرید اکسیژن ساز باید نیازسنجی درستی، انجام شود. آنچه از خرید خود دستگاه مهم‌تر است، نحوه و ساعات استفاده از آن است که باید حتماً تحت نظارت پزشک باشد. این پزشک است که تشخیص می‌دهد بیمار، روزانه چند ساعت باید از دستگاه استفاده کند. دریافت بیش‌ازحد اکسیژن، می‌تواند عوارضی مثل مسمومیت را در پی داشته باشد و دریافت کمتر از حد لازم آن هم واضح است که سلامت بیمار را تهدید می‌کند.

یکی از بهترین اکسیژن سازهای موجود در ایران مدل Airsep

یکی از بهترین اکسیژن سازهای موجود در ایران مدل Airsep

به‌طورکلی برای خرید دستگاه اکسیژن ساز باید از بین دو مدل دست به انتخاب بزنید:

  • دستگاه اکسیژن ساز قابل‌حمل: این دستگاه که به آن اکسیژن ساز پرتابل هم می‌گویند، برای استفاده در بیرون خانه طراحی شده است تا دیگر نیازی به حمل کپسول یا اکسیژن سازهای بزرگ نباشد. دستگاه اکسیژن ساز پرتابل، داخل یک کیف متحرک قرار می‌گیرد و علاوه بر شارژر، باتری هم دارد تا همیشه در حالت آماده‌به‌کار قرار داشته باشد. به‌این‌ترتیب حتی اگر هم به برق دسترسی نداشته باشید می‌توانید در هر مکان یا وضعیتی اعم از محل کار، سفر و … سطح اکسیژن بیمار را در حالت بهینه حفظ کنید.
  • دستگاه اکسیژن ساز خانگی: این نوع دستگاه‌ها معمولاً فاقد باتری هستند و انرژی موردنیازشان فقط از طریق برق شهری تأمین می‌شود. وزن و ابعاد این دستگاه‌ها در مقایسه با نوع پرتابل آن‌ها، بیشتر بوده و برای بیمارانی مناسب هستند که در خانه، به اقدامات مراقبتی نیاز دارند. البته ارگونومی ساخت این نوع دستگاه‌ها طوری است که مشکلی از حیث جابه‌جایی در خانه ندارند و به‌واسطه چرخ‌هایی که در زیرشان قرار گرفته، می‌توان آن‌ها را به‌سادگی از نقطه‌ای به نقطه دیگر خانه انتقال داد.

بهترین دستگاه اکسیژن ساز در ایران

شاید بپرسید بهترین دستگاه اکسیژن ساز در ایران کدام است؟ معمولاً وقتی صحبت از انتخاب “بهترین” می‌شود، باید در وهله اول به نیازها و انتظارات توجه کنیم. مثلاً برای بیماری که زمان زیادی را در خارج از خانه سپری می‌کند و به‌طور پیوسته به دستگاه اکسیژن ساز نیاز دارد، آنگاه قطعاً دستگاهی که فقط با برق شهری کار کند، نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد. علاوه بر این، درصد تغلیظ اکسیژن خروجی، قابلیت حمل آسان، سیستم‌های هشداردهنده، حجم، ابعاد و امکانات جانبی، همه و همه از موارد مهمی هستند که تصمیم‌گیری درباره بسیاری از آن‌ها در وهله اول به حساسیت وضعیت بیمار بستگی دارد. بااین‌حال در اینجا به معرفی چند مدل از بهترین دستگاه اکسیژن ساز در ایران می‌پردازیم که می‌توانید متناسب با نیاز و البته با مشورت پزشک معالج نسبت به انتخاب و خرید آن‌ها اقدام فرمایید. عملکرد کیفی همه مدل‌هایی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم مناسب بوده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند یک انتخاب مناسب برای خرید اکسیژن ساز باشند.

  • اکسیژن ساز نایدک (Nidek): این دستگاه 5 و 8 لیتری که تحت لیسانس کشور آمریکاست، با وجود قیمت نسبتاً بالایش در مقایسه با مدل‌های دیگر، قابلیت‌های زیادی دارد. صدای کم، خلوص 95%، سیستم‌های هشداردهنده‌ی کارآمد، پایشگر OMS، قابلیت حمل آسان و قابلیت تنظیم آسان حجم اکسیژن خروجی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه اکسیژن ساز خانگی هستند.
  • اکسیژن ساز Zenith Med: یک دستگاه چینی که تحت لیسانس کشور سوئیس بوده و علاوه بر کیفیت، عملکرد و قیمت قابل‌قبول، خدمات پس از فروش مناسبی هم دارد. پالایشگرهای ضد باکتری، سامانه‌ی آلارم هوشمند، قابلیت حمل ساده و مصرف انرژی پایین از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه اکسیژن ساز خانگی هستند.
  • اکسیژن ساز Airsep: احتمالاً بیش از هر برند دیگری در بازار ایران، شهرت و اعتبار دارد و درعین‌حال خدمات پس از فروش آن نیز بسیار مطلوب است. قابلیت اطمینان بالا، سهولت استفاده، آلارم هشدار افت بازدهی، خروجی قابل تنظیم و جابه‌جایی آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه اکسیژن ساز آمریکایی محسوب می‌شود.
  • اکسیژن ساز Inogen: یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید دستگاه اکسیژن ساز پرتابل بوده که محصول کشور چین است. خلوص 90%، صدای کم، قابلیت حمل در همه‌جا، وزن ناچیز و انعطاف‌پذیری در عملکرد از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه است. مدل Inogen دو باتری می‌خورد که این دو باتری درمجموع می‌توانند انرژی موردنیاز دستگاه را تا 10 ساعت تأمین کنند. البته این دستگاه با یک باتری هم تا 5 ساعت کار می‌کند. امکان اتصال به برق 220 و 110 ولتی از دیگر مزایای کارکردی این دستگاه به شمار می‌رود.
  • سایر مدل‌ها: علاوه بر برندهای فوق، گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که هر کدام می‌توانند گزینه خوبی برای خرید باشند و در این ارتباط می توان از برندهایی مثل Thomas، EMG، Yuwell، ZTMed نام برد. توجه داشته باشید که یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در ارتباط با خرید بهترین دستگاه اکسیژن ساز در ایران، ارزش خرید است. گاهی یک دستگاه علی‌رغم قیمت نه‌چندان زیاد، امکانات و عملکرد قابل‌قبولی دارد و همین می‌تواند آن را به یک گزینه خرید مناسب تبدیل کند. مثلاً دستگاه اکسیژن ساز Oxylife یکی از همین دستگاه‌هاست که ساخت کشور چین بوده و به دلیل قیمت مناسب، فروش بسیار خوبی در بازار دارد.

سخن آخر

در این مطلب از برانکارد به بیان کلیاتی درباره دستگاه اکسیژن ساز پرداختیم و ضمن تشریح خلاصه‌ای از انواع و نحوه عملکرد این دستگاه، چند مدل از بهترین آن‌ها در ایران را خدمتتان معرفی کردیم. مجدداً یادآوری می‌کنیم که خرید این دستگاه باید با آگاهی کافی و بنا به توصیه پزشک انجام شود تا گزینه انتخابی بتواند به بهترین شکل ممکن، پاسخگوی نیازهای بیمار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.