سوالات پزشکي, عفونی

انتقال ایدز از یه راه مسخره

البته سوال من مربوط به احتمال انتقال ایز از راه آمیزش جنسی نیست ولی توی بخش سوالات پزشکی شما هر کاری کردم نشد مطرحش کنم. به هر حال، اتفاقی که برای من افتاد اینه که داشتم با ماشین ریش تراشی توی پادگان صورتمو اصلاح می کردم که یه قسمتی از صورتم بریده شد و یه مقدار جزیی خون اومد. البته قبلش با الکل روی ماشین ریش تراش رو تمیز کرده بودم و صد البته که روی ماشین هیچ اثری از خون و این جور چیزا نبود ! الان همش دارم فکر می کنم که نکنه به خاطر این چیز مسخره ایدز بگیرم !!! البته از چند نفر شنیدم که پایداری ویروس ایدز خارج بدن زیاد نیست و اصولا اتفاقاتی نظیر این به طور عملی راه انتقال ایدز محسوب نمی شن. می خوام یکی از دوستان که در این مورد اطلاع داره به من بگه که اصولا احتمال انتقال بیماری از این راه چقدره؟
نمی دونم چرا می گید راه مسخره ؟ شاید مسخره بنظر برسه ولی باور کنید خیلی ها از طریق استفاده از همین وسائل مشترک دچار هیپاتیت ویا ایدز شده اند .
البته من در نوشته شما نخوندم که ماشین ریش تراشی ( ماشین یا تیغ فرقی نمی کنه ) مال کس دیگری بوده اما حس می کنم که این ماشین مورد استفاده شخص دیگری هم بوده . اگر ماشین خودتون بوده که فی البداهه ایدز تولید نمیشه و نباید نگران باشید .

ولی اگر ماشین برای شخص دیگری بوده و بخصوص اگر استفاده عمومی ازش میشه بهتون توصیه اکید می کنم به هیچ وجه ازش استفاده نکنید . پایداری ویروس ایدز خارج از محیط بدن و در خشکی خیلی بالا نیست ( در حد 1-2 ساعت و البته گزارشاتی مبنی بر اینکه ویروس در لخته خون تا یک هفته هم اکتیو باقی مانده هم وجود دارد ) در هرصورت منطقی نیست که صرف اینکه روی تیغ یا ماشین آثار واضحی از خون نمی بینیم از هر ماشین و تیغی استفاده کنیم .
ضمن اینکه بهتره بدونید که برای از بین بردن ویروس ایدز ، محلول آب و صابون و در معرض اشعه خورشید قرار دادن وسیله ( حتی زخم ) بسیار مفید تر از شستشو با الکل هست !

در نهایت اگر دفعه قبلی که از این ماشین استفاده شده چند ساعتی گذشته باشه میشه گفت احتمال انتقال ایدز خیلی پایینه ولی شما به این احتمالات اکتفا نکنید و دست به رفتار اینچنینی نزنید

ضمنا اگر خیلی نگران هستید برای آرامش خیالتون می تونید به مراکز انتقال خون مراجعه کنید و تقریبا بطور رایگان آزمایش اچ ای وی بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.