پزشکی ورزشی

امکانات بهترین دستگاه های اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز، مسئله‌ی تأمین اکسیژن بیمار را به بهترین شکل ممکن حل کرده است. درحالی‌که استفاده از کپسول‌ها، همواره با نگرانی از بابت تمام شدن ذخیره اکسیژن موجود در آن‌ها توأم است، این دستگاه می‌تواند بدون نیاز به ذخیره، اکسیژن لازم را در مدت‌زمانی کوتاه، تولید کند. این کار از طریق کمپرس هوای معمولی محیط و تصفیه آن با استفاده از فیلترهای خاصی که حاوی ماده زئولیت هستند، انجام می‌شود. علاوه بر این، حمل کپسول‌ها به‌واسطه وزن و ابعاد زیادشان، اصلاً کار راحتی نیست درحالی‌که دستگاه‌های اکسیژن ساز، در ابعاد و وزن‌های مختلفی ساخته می‌شوند و جالب است بدانید که وزن نوع پرتابل یا قابل‌حمل آن‌ها گاهی به دو کیلوگرم هم نمی‌رسد.

بهترین دستگاه اکسیژن ساز کدام است؟

خرید بهترین دستگاه اکسیژن ساز در ایران برای بیمار باید با توجه به مؤلفه‌های مختلفی انجام شود. مهم‌ترین نکته در ارتباط با موضوع این است که نباید سرخود تصمیم بگیرید و لازم است حتماً نظر پزشک یا افراد صاحب‌نظر دیگری را که اِشراف و آگاهی خوبی نسبت به وضعیت بیمار دارند، جویا شوید. به‌عبارت‌دیگر، بهترین دستگاه اکسیژن ساز، دستگاهی است که بهترین تناسب را با وضعیت بیمار داشته باشد و بهتر بتواند نیازهای مراقبتی او را تأمین کند.

اکسیژن ساز خانگی یا پرتابل؟

دستگاه اکسیژن ساز، دو نوع خانگی و قابل‌حمل دارد. نوع خانگی برای آن دسته از بیمارانی مناسب است که بیشتر مواقع را در خانه می‌گذارند و نوع قابل‌حمل که طبعاً بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از نوع خانگی است، برای بیمارانی طراحی و تولید شده که مجبورند زمان قابل‌توجهی را در بیرون از خانه سپری کنند و درعین‌حال، ممکن است هر لحظه به جریان اکسیژن خالص نیاز پیدا کنند.

امکانات دستگاه اکسیژن ساز - برانکازد

امکانات دستگاه اکسیژن ساز – برانکازد

البته توجه کنید برای بیماران تنفسی، باید هر دو نوع دستگاه تهیه شود تا بیمار چه در محیط خانه و چه در خارج از آن به یک منبع مطمئن برای دریافت اکسیژن دسترسی داشته باشد. ضمن اینکه واضح است که اکسیژن ساز پرتابل، در مقایسه با نوع خانگی که می‌تواند به‌صورت 24 ساعته، اکسیژن تولید کند، ظرفیت تولیدی کمتری دارد و برخلاف اکسیژن ساز خانگی، اصطلاحاً به‌صورت پالسی (و نه مستمر) اکسیژن تولید می‌کند. بنابراین در اغلب مواقع، دستگاه اکسیژن ساز پرتابل، نه یک جایگزین، بلکه یک مکمل برای دستگاه اکسیژن ساز خانگی خواهد بود. بااین‌حال گاهی هم ممکن است خرید یک دستگاه پرتابل، به‌تنهایی برای تأمین اکسیژن مورد نیاز بیمار، کفایت کند.

ویژگی‌های دستگاه اکسیژن ساز

در مرحله بعد، نوبت به موضوعاتی مثل کیفیت، برند و قیمت دستگاه اکسیژن ساز می‌رسد. باید تأکید کنیم که کیفیت و اطمینان عملکرد یک دستگاه را با هیچ معیار دیگری معامله نکنید. فراموش نکنید که دستگاه اکسیژن ساز، وظیفه بسیار حساسی دارد و گاهی حتی چند دقیقه اخلال در عملکرد دستگاه می‌تواند به بهای از دست رفتن زندگی یک انسان تمام شود. بنابراین اطمینان و ثبات عملکرد باید مهم‌ترین معیار در خرید بهترین دستگاه اکسیژن ساز باشد.

پس از حصول اطمینان از کیفیت، نوبت به انتخاب برند و البته قیمت دستگاه اکسیژن ساز می‌رسد. برندهای خارجی زیادی در بازار ایران وجود دارند که این تنوع ممکن است انتخاب را برای خریدار، قدری سخت کند. بعضی برندها، مخصوصاً برندهای آمریکایی، به‌واسطه قدمت و اعتبار بیشتر، قیمت بالاتری هم دارند که شاید خرید آن‌ها خارج از استطاعت مالی درصد زیادی از خریداران باشد. بااین‌حال برندهای دیگری هم هستند که محصولات آن‌ها، امتحانشان را در بازار به‌خوبی پس داده‌اند و می‌توانید برای خرید دستگاه اکسیژن ساز، روی آن‌ها حساب کنید. اگر هم مایل به خرید دستگاه اکسیژن ساز ایرانی هستید، محصولات برندهایی مثل اکسیژن پلاس انتخاب خوبی برای خرید هستند. شایان‌ذکر است که ما در مطالب قبلی برانکارد چند مورد از جدیدترین و معتبرترین دستگاه‌های اکسیژن ساز را معرفی کرده و درباره قابلیت‌های آن‌ها توضیح داده‌ایم.

امکانات دستگاه اکسیژن ساز

مدل‌های مختلف دستگاه اکسیژن ساز، امکانات مختلفی دارند اما طبیعتاً بهترین دستگاه اکسیژن ساز، دستگاهی است که ضمن برخورداری از مزایایی مثل صدای کم، مجموعه‌ای از کاربردی‌ترین امکانات جانبی را ارائه دهد. یک دستگاه همه‌منظوره، باید ضمن تأمین جریان اکسیژن مورد نیاز بیمار، امکان تنظیم فشار این جریان را نیز برای کاربر مقدور کند.

سیستم آلارم یا هشدار، یکی دیگر از امکانات بسیار مهم است که یک دستگاه اکسیژن ساز، باید به آن مجهز باشد. گاهی ممکن است به‌واسطه قطع برق شهری، دستگاه، از کار بیفتد یا فشار و جریان اکسیژن، به هر دلیلی اُفت کرده یا از حد مجاز فراتر برود. واضح است اگر نتوانیم متوجه چنین اختلالاتی در عملکرد دستگاه شویم، ممکن است عواقبی جدی در انتظار بیمار باشد. بنابراین حالت ایده‌آل آن است که دستگاه به‌واسطه سیستم‌های هشدار هوشمند، کاربر را از شرایط غیرعادی آگاه کند.

از انعطاف‌پذیری و رابط کاربری ساده نیز نباید به‌سادگی بگذریم. یک دستگاه اکسیژن ساز خوب، دستگاهی است که کاربر به‌آسانی بتواند با آن کار کند و به‌واسطه انعطاف‌پذیری بالا، امکان تنظیم عملکرد دستگاه را متناسب با نیاز و شرایط بیمار، برای او مقدور کند.

از دیگر امکانات و معیارهای مهم در ارتباط با بهترین دستگاه‌های اکسیژن ساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارگونومی مناسب و سهولت جابه‌جایی
  • خدمات پس از فروش مناسب
  • کم‌مصرف بودن

سخن آخر

خرید دستگاه اکسیژن ساز، یک انتخاب بسیار حساس است که در آن باید ضمن توجه به کیفیت و پایداری عملکرد دستگاه، به امکانات جانبی اساسی آن نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن ارائه توضیحاتی مختصر و مفید درباره امکانات بهترین دستگاه اکسیژن ساز، به نکاتی مهم در ارتباط با خرید این دستگاه اشاره کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.