جراحی, سوالات پزشکي

اطلاعاتی در خصوص کاشت کبد میخاستم

بنده اطلاعاتی در مورد کاشت کبد میخاستم؟ از عزیزانی که بنده را اهنمایی میکنند سپاسگزارم
اگه منظور از كاشت كبد همون پيوند كبد باشه،احتمالا اين اطلاعات ميتونه كمكتون كنه

پيوند كبد

تعریف :
زمانی که به هر دلیلی عملکرد کبد دچار اختلال شود و این اختلال برگشت پذیر نباشد پیوند کبد مطرح می شود. در اغلب موارد کبد پیوندی ازشخصی که دچار مرگ مغزی شده و بستگان وی با اهداء اعضا ء موافقت کردند ، تامین می شود اما کودکانی که دچار نارسائی مزمن کبدی می شوند و نیاز به پیوند کبد دارند می توانند از والدین خود یا فامیل درجه یک کبد دریافت کنند. درچنین شرایطی بعداز تعیین گروه خونی والدین و کودک سازگاری آنها با هم از نظر عروقی ، والدین بررسی بیشتری می شوند و قسمتی از کبد والد به کودک پیوند زده می شود. بعداز گذشت مدتی کبد اهدا کننده به اندازه طبیعی بر می گردد و این به دلیل خاصیت دوباره بازسازی شدن بافت کبد است .

عوارض :

چون در پیوند کبد از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می شود ، گیرندگان پیوند کبد در معرض ابتلا به عفونت و برخی از بدخیمی ها هستند علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است بافت پیوندی دچار پس زدگی شود.
برای پیش گیری از بروز عوارض مطرح شده ، آزمایشات کامل فیزیکی برای تشخیص و درمان مواردی که می تواند پس از عمل پیوند ، سبب بروز مشکلاتی دربیمار شود ، انجام می گیرد. پس از پیوند، تغییر در آزمایش های کبدی و انعقادی خون و با دقت بیشتر نمونه برداری از کبد پیوندی ، پس زدگی کبد را مسجل می کند.

توصیه های لازم به بیمار :

گیرنده پیوند کبد باید بداند که پیوند یک درمان حمایتی است و برای حفظ شرایط مطلوب پس از پیوند ، رعایت توصیه های تیم درمان بسیار حیاتی است . آگاهی از نحوه مصرف داروها و اهمیت مصرف مادام العمر آنها ، پيگیری درمان در ویزیت های از قبل تعیین شده ، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط و تلاش برای بازگشت به سطح طبیعی کار و فعالیت از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.